Klassieke homeopathie en vuurwerkangst bij dieren

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 13 dec 2014, 14:39

Kort geleden ben ik gevraagd om een artikel te schrijven voor het clubblad van de Berner Sennen club. Hartstikke leuk natuurlijk en blij dat ik dit heb mogen doen. Ik wil het artikel ook graag met jullie delen. Samen met een aantal middelen die hulp zouden kunnen bieden bij vuurwerkangst. Als je je dier zou willen ondersteunen met homeopathie, maar je bent niet bekend met homeopathie, ga dan niet zelf aan de slag, maar overleg even over het middel, hoe te geven en in welke sterkte. Over homeopathie wordt vaak gezegd: baat het niet dan schaadt het niet, maar dit is niet waar. Je kan wel degelijk problemen veroorzaken door het onverantwoord gebruiken van homeopathie.

Wat is klassieke homeopathie?
Klassieke homeopathie is een zachte, natuurlijke geneeswijze, ontwikkeld door dr. Samuel Hahnemann (1755-1843). Samuel Hahnemann woonde vlak bij een fabriek waar kinine werd gemaakt, een geneesmiddel tegen malaria. Het viel hem op dat veel arbeiders die daar werkten ziekteverschijnselen van malaria vertoonden, terwijl de ziekte in Europa niet voorkwam. Dit intrigeerde hem zo dat hij het middel op zichzelf en zijn familie is gaan uittesten. Zo ontdekte hij dat een stof die bepaalde symptomen kan laten verdwijnen deze ook kan opwekken, en andersom. Zo is de similiaregel ontstaan:

“Similium Similibus Curentur”, het gelijkende geneest het gelijke.

Hierna is hij nog meer stoffen gaan testen en inmiddels zijn er vele stoffen uitgebreid getest en hebben hun nut wereldwijd bewezen.

Een goed gekozen homeopathisch geneesmiddel heft de oorzaak van de klachten op en stimuleert het zelfgenezend vermogen van de patiënt. Om tot de juiste keuze van het middel te komen wordt een uitgebreid consult afgenomen. Hierbij komt niet alleen de klacht waar de patiënt mee komt te sprake, maar ook de eventuele oorzaak van de klacht (denk hierbij aan bijvoorbeeld heftige gebeurtenissen zoals schrik of verlies van een maatje), alle karaktereigenschappen van het dier, eventuele andere klachten en specifieke voorkeuren van het dier. Op basis van al deze specifieke kenmerken wordt een middel uitgekozen dat qua karakter en klachten zo goed mogelijk bij het dier past.
Er heerst nogal eens de mening dat bij een homeopathische behandeling de klachten eerst zullen verergeren voordat het beter gaat, dit hoeft echter niet zo te zijn. Bij een goed gekozen middel en een zorgvuldige dosering kan een dier zonder beginverergering goed opknappen. Goed contact met de behandelend homeopaat is daarbij erg belangrijk.

Klassieke homeopathie en vuurwerkangst
Klassieke homeopathie is uitermate geschikt voor het behandelen van gedragsproblemen bij dieren. In sommige gevallen kan het zelfs heel snel tot verbeteringen leiden, in sommige situaties heb je wat meer geduld nodig. Een patiënt die mij altijd bij zal blijven is een ex-dekkater die zijn leven moest doorbrengen in een kippenhok. Na bewezen diensten werd hij herplaats en kwam hij gelukkig terecht bij hele lieve en geduldige mensen. Hij was heel sociaal naar de katten in huis, maar was doodsbang voor mensen. Als de nieuwe eigenaren thuis waren verstopte hij zich in de slaapkamer en kwam niet tevoorschijn. Van de stress likte hij zich helemaal kaal. Toen hebben zij contact met mij opgenomen en zijn we een homeopathische behandeling gestart. Op de eerste dag kwam hij al voorzichtig tevoorschijn en binnen een paar dagen liet hij zich heerlijk kroelen en durfde hij lekker zijn nieuwe baasjes op bed te gaan liggen.
Helaas gaat het lang niet altijd zo snel, maar veel gedragsproblemen zijn met behulp van homeopathie goed te verhelpen.

Ook kan het goede ondersteuning bieden bij het behandelen van vuurwerkangst. Ik zeg hierbij bewust ondersteuning omdat vuurwerkangst bij veel dieren zo heftig is dat ik niet geloof dat dit met een homeopathisch korreltje alleen zomaar op te lossen is. Training, gedragstherapie en het bieden van een veilige plek tijdens het vuurwerk is ook zeker van belang. En als de angst heel diep zit zal dit misschien nooit helemaal over gaan. Maar het verminderen van de angst is zeker mogelijk. Er zijn verschillende middelen die kunnen helpen bij het ondersteunen van vuurwerkangst. Helaas is het door de wetgeving omtrent homeopathie niet mogelijk deze middelen in dit artikel te noemen, maar als u meer informatie wilt over middelen die zouden kunnen helpen bij vuurwerkangst of andere problemen bij uw dier, kunt u contact opnemen via info@manekinekohomeopathie.nl
Het is belangrijk om op tijd te beginnen met trainen en ondersteunen van vuurwerkangst. Begin hier niet mee wanneer het afsteken van vuurwerk al in volle gang is, want dan bij veel dieren het angstniveau al zo hoog dat je dit niet meer kan doorbreken.

Homeopathische middelen bij vuurwerkangst

Phosphor
Phosphor is een van de belangrijkste middelen bij angst voor harde geluiden en angst voor onweer. Deze dieren hebben ook vaak een grote angst voor vuurwerk. Ze zoeken vaak een donker plekje om te schuilen en kunnen bang worden om alleen te zijn. Ze zullen de hele tijd bij je willen zijn. Phosphor dieren voelen een storm en onweer vaak al aankomen en daarop reageren.
Phosphor dieren zijn over het algemeen erg sociaal, vinden alles en iedereen leuk. Daardoor zijn ze vaak ook snel afgeleid waardoor ze soms moeilijk te trainen zijn. Zeer gevoelig voor externe prikkels.

Borax
Dieren die Borax nodig hebben schrikken vaak van elk geluid, ook van hele zachte geluiden. Ze kunnen erg onrustig zijn, huilen, rond rennen, in de grond gaan graven, alles om een veilig plekje te vinden weg van het geluid. Ze kunnen erg angstig kijken en geruststelling zoeken, ze willen dan graag vastgehouden worden.
Dieren die Borax nodig hebben zijn vaak ook bang voor neerwaartse beweging, zoals neerzetten na optillen of een lift die naar beneden gaat. Ze zijn ook zeer gevoelig en nerveus.

Rododendron
Rododendron dieren zijn ook bang voor harde geluiden en voelen een storm of onweer vaak aankomen. Deze dieren hebben ook aanleg om last te hebben van hun gewrichten en dat kan zelfs bij een storm opspelen. Het zijn vaak nerveuze dieren.

Kali-carbonicum
Dit middel werkt voor oudere dieren die ineens een angst voor harde geluiden ontwikkelen. Sommige dieren hebben verdikte oogleden, voornamelijk de bovenste oogleden, wat een aanwijzing kan zijn voor dit middel. Ze zijn nogal stug en rechtlijnig, dieren die niet goed om kunnen gaan met verandering. Ze kunnen heel bezitterig zijn met speeltjes. Ze kunnen maagklachten ontwikkelen na een emotionele gebeurtenis, zoals bijv. het verlies van een maatje.

Natrium-carbonicum
Deze dieren kunnen nogal in zichzelf gekeerd zijn en zich bij verdriet afzonderen. Zeer gevoelig voor externe prikkels. Kunnen redelijk apathisch zijn, maar ook nerveus. Ze kunnen snel spijsverteringsproblemen ontwikkelen zoals obstipatie en voedselallergie. Het zijn dieren die traag op gang komen. Ook kunnen ze plotseling uit hun slof schieten.
Afbeelding

Yaella

Re: Klassieke homeopathie en vuurwerkangst bij dieren

Berichtdoor Yaella » za 13 dec 2014, 15:01

Wauw wat is dit leerzaam. En inderdaad als je een goed uit gebalanceerd consult hebt met je dier. Dan kan aan de hand van een vragenlijst en karakter omschrijving en voorvallen in verleden qua reageren gepaard met angsten het juiste middel worden voor geschreven.

Het geen dat het in het begin erger kan worden of dat het niet werkt. Is dat mensen nog wel eens vergeten dat homeopathie puur natuur is en gedoseerd opgevoerd moet worden en er ook enkele dagen/ weken overheen gaan tot het gewenste effect.

Daarom top dat je dit hebt geschreven!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 13 dec 2014, 15:08

Dank je!!

Klopt helemaal wat je zegt Yaella, juist de manier van geven is heel belangrijk. Sommige homeopaten geven de korrels rechtstreeks, wat wel tot verergeringen kan leiden, en mensen die zelf aan de slag gaan doen dat vaak ook. Daarom werk ik liever met oplossingen, dat kan je veel beter doseren en geeft een veel zachtere genezing. Wat je ook vaak ziet is dat mensen een middel blijven geven/nemen terwijl het niks doet. Op de lange termijn kan dit weer tot klachten leiden die bij het middel passen...
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » za 13 dec 2014, 16:29

Juist! Daarom goed dat je dit schrijft de middelen deugen en zijn werkzaam. Alleen de mensen ( baasjes) daarachter is het probleem. Geen juiste dosering met observatie van hun dier en geen geduld dus geven of op of geven een dubbele dosis in de hoop dat het wel werkt.

Daarom meer info nodig en inzicht hoe te gebruiken en waarvoor maar ook zeker afwegend de voor en na delen bij verkeerd gebruik of niet van toepassing op dat karakter type dier.

Ik blijf een voorstander Van homeopathie ! Puur natuur kan niets tegen op.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 13 dec 2014, 16:49

Super dat je dit deelt Manoe. Dankjewel.
Ik denk dat heel wat mensen hier wat mee kunnen.
Groetjes Clem
Afbeelding

belinda64

Berichtdoor belinda64 » za 13 dec 2014, 17:35

leerzaam omschreven manoe..Hoe meer ik van homeopathie weet/lees op de opleiding, hoe meer ik denk: ja dat zou wel mijn richting kunnen worden (kan ook nog beweging, fyto worden)...
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm,
Napoleon de veroveraar; always in my heart but not in my house

Liannec1987

Berichtdoor Liannec1987 » za 13 dec 2014, 19:37

Zeer leerzaam stukje, bedankt om het hier ook te delen!
Afbeelding

Ramses

Berichtdoor Ramses » za 13 dec 2014, 19:57

Ik ga zeker dit jaar iets geven aan Orion er word hier oplos geknald
wat raad je best aan voor Orion Manoe ?

is het beter even er voor al te starten tot een paar dagen nadien ?
is het dan met 1 homeo middel of verschillende ?
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 13 dec 2014, 21:39

Juist! Daarom goed dat je dit schrijft de middelen deugen en zijn werkzaam. Alleen de mensen ( baasjes) daarachter is het probleem. Geen juiste dosering met observatie van hun dier en geen geduld dus geven of op of geven een dubbele dosis in de hoop dat het wel werkt.

Daarom meer info nodig en inzicht hoe te gebruiken en waarvoor maar ook zeker afwegend de voor en na delen bij verkeerd gebruik of niet van toepassing op dat karakter type dier.

Ik blijf een voorstander Van homeopathie ! Puur natuur kan niets tegen op.
Ik denk niet dat zozeer de mensen het probleem zijn, maar meer een gebrek aan voorlichting en vooral de algemene gedachte dat het "toch geen kwaad kan". Daarom zet ik het er ook specifiek bij.
leerzaam omschreven manoe..Hoe meer ik van homeopathie weet/lees op de opleiding, hoe meer ik denk: ja dat zou wel mijn richting kunnen worden (kan ook nog beweging, fyto worden)...
Ja, het is ook een prachtig vak Belinda! Ik heb ook nooit een moment spijt gehad dat ik die opleiding gedaan heb.
Ik ga zeker dit jaar iets geven aan Orion er word hier oplos geknald
wat raad je best aan voor Orion Manoe ?

is het beter even er voor al te starten tot een paar dagen nadien ?
is het dan met 1 homeo middel of verschillende ?
Chantal, misschien kan je een kleine karakter omschrijving van Orion geven en hoe hij reageert op vuurwerk en andere geluiden?
Ik zou beginnen zodra het vuurwerk een beetje begint. Hier beginnen ze nu al met afsteken en sommige dieren zijn hierdoor nu al van streek. Als je pas begint als het al vol op gang is kom je er niet meer doorheen.
Afbeelding

Ramses

Berichtdoor Ramses » zo 14 dec 2014, 11:44

vorig jaar was onze Ramses er nog en toen zaten ze mooi bijeen
maar ik heb gemerkt sinds Orion alleen is snel schrikt van onverwachte geluiden
en dat hij dan snel dicht bij ons kruipt .

Ik zal zeker zoals andere jaren maken dat er altijd muziek opstaat in huis
de knallen komen dan minder hard binnen

Dus ik weet niet hoe hij gaat reageren nu Ramses er niet meer is .......

Als ze beginnen gooien is dit rond 13H tot 23H en later een week lang en meer Pfffff
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”