pijn bij het kakkeledoedie doen

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
lathyrus

pijn bij het kakkeledoedie doen

Berichtdoor lathyrus » zo 04 jul 2010, 12:44

Heeft iemand het ooit al eens voorgehad dat 1 van zijn of haar poezenkinders pijn had bij het kakkeledoedie doen op de bak en wat is er dan aan gedaan?

Onze Ramses heeft dus blijkbaar pijn als hij een kakje moet doen
Hij doet dat al van dag 1 dat hij hier is, als hij gewaar wordt dat hij op de bak moet dan begint hij zo luidkeels te miauwen en te bleiten, en hij blijft dat doen tot de kakkeledoedie gedaan is (ik heb gevraagd aan de fokster of hij dat bij haar ook deed en daar deed hij dat ook).
Het is me opgevallen dat tijdens het kakkeledoedie doen t geen dat in zijn poep zit (zo een donkerrode/paarse band) uit zijn poep komt bij het persen.
Ik heb dat tegen de dierenarts gezegd en die zegt dat zolang dat terug in zijn poep schuift na het kakkeledoedie doen dat dat geen kwaad aan.
Als dat stuk (dat is dan zo een goeie centimeter breed) er niet terug inschuift dan kan hij speen krijgen.
Maar aangezien het wel terugschuift is dat geen probleem volgens de dierenarts.

Ik vind het erg dat mijn beestje pijn heeft als hij een kakje moet doen.
Ik heb zelf ooit al eens het speen gehad en dat is serieus pijnlijk
Halve trouwboek heeft op die plaats kloofjes en dat is ook pijnlijk.
We weten zelf wat het is om pijn te hebben bij het kakjes doen en we willen onze Ramses toch helpen.
De dierenarts zegt dat er in zulke gevallen gestreefd wordt naar slappere stoelgang maar omdat onze Ramses onlangs even kakjesproblemen had in de zin van dat hij plots heel plat kakte (ondanks dat hij gewoon dezelfde voeding kreeg die hij gewoon was, carokat) en we dat toch terug in orde gekregen hebben (we geven hem nu voornamelijk intestinal voeding) en sphynxen gekend zijn voor darmproblemen daarom vind de dierenarts dat niet aangewezen om te streven naar slappere kakjes voor Ramses.
We hebben een pijnstiller meegekregen die we hem iedere dag moeten geven en t zou geen kwaad kunnen dat hij dat neemt.
Jammer genoeg brengt het precies niet veel op dat we die hem geven.
Want hij blijft luidkeels miauwen en bleiten als hij op de bak moet.
Ik ga vragen aan de dierenarts of er nu toch geen andere oplossing bestaat, bestaat er geen zalf of weet ik veel of iets anders dat je kan gebruiken om de pijn van Ramses te verzachten maar ik dacht dat ik het misschien beter hier ook even postte, misschien heeft iemand anders het ook eens voorgehad en kennen die iets dat toch verluchting voor Ramses kan brengen.
Dus heeft iemand anders dat ook ooit voorgehad met 1 van de kinders en wat is daar dan aan gedaan?
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Re: pijn bij het kakkeledoedie doen

Berichtdoor Marthe » zo 04 jul 2010, 12:55

Allereerst: geweldig woord 'kakkeledoedie' Het klinkt bijna als een ontzettend leuk iets haha! Maar wat is bleiten? Je hebt het erover dat hij luidkeels begint te miauwen en bleiten? Dat (Belgische?) woord komt niet in mijn vocabulaire voor..
Wel raar dat hij zo vocaliseert als hij naar de bak moet. Je zou dan inderdaad denken dat hij pijn heeft bij het ontlasten. Heb je ook het idee dat hij zijn ontlasting zo lang mogelijk probeert op te houden? Heb je verder al eens onderzoek laten doen door je dierenarts, dat zou ik namelijk zeker laten doen. De fokker herkent het ook, zeg je, dus dan zou het iets chronisch moeten zijn?
Miaula heeft ooit ook duidelijk pijn gehad op de bak, door chronische diarree, waarvan de dierenarts maar niet wist hoe het kwam (ze testte op diverse onderzoeken negatief). Zij heeft echter nooit zitten miauwen op de bak. Uiteindelijk hebben we hier na een mazzeltje (benaderd door Universiteit Utrecht of we aan onderzoek mee wilden doen) de oorzaak van weten te achterhalen. Door de diarree waren haar darmen van binnen helemaal kapot en geïrriteerd. Ze had bloed bij haar ontlasting. Na behandeling is het gelukkig over gegaan.

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » zo 04 jul 2010, 13:39

Hahahaha Marthe: bleiten is huilen, en klagelijk jammeren .... ik stel mijn mails altijd op rekening houdend met de hoeveelheid echt Nederlanders .... omdat ik uit ondervinding al weet dat we anders heel grote misverstanden krijgen ;)
Maar eigenlijk is het tijd om jullie in te burgeren in de Vlaamse taal .... vroeger hadden we toch eens zo'n topic ;) dit was dus volledig off topic d1

Nadine, ik zou ramses zijn stoelgang toch ook eens binnenbrengen, ik heb hier nog nooit een klagertje gehad op de bak, straks krijg je nog een onzindelijkheidsprobleem als hij inderdaad altijd pijn heeft tijdens het ontlasten!
Wat jij omschrijft lijkt al bijna op een prolaps: kijk hier eens, herken je het? http://www.causus.be/doorverwijzing.cfm?Id=171
Heb je de indruk dat zijn kakjes té hard zijn? Anders misschien toch eens proberen om zijn voeding wat natter te geven, dus meer vocht toedienen?
Drinkt hij wel genoeg?
Ik denk maar even mee, het klinkt in alle geval pijnlijk!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » zo 04 jul 2010, 13:48

Hihihi, het woordje bleiten gebruiken wij hier in Brabant ook D5

Hier heeft alleen Nevi wel eens dat ze zo zit te miauwen als ze een poep moet doen. Ik zie dan ook dat het inderdaad erg dik is. En ondanks dat ze dus nat voer krijgt (is 1 van de geopereerde meiden) heeft ze hier toch af en toe wel eens last van. Niet heel vaak, maar toch wel eens.
Afbeelding

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » zo 04 jul 2010, 15:04

Allereerst vervelend dat het zo een pijn doet.
Noemen jullie het echt kekkeledoedie doen?? klinkt in mijn oren net alsof je het tegen een kind hebt hahaha
Wat betekent "Dan kan hij speen krijgen". Speen is bij ons zo een ding wat een een baby geeft in zijn/haar mond....
Hoe gedraagd hij zich als hij dunnere poep heeft? Gaat hij dan ook zo tekeer?
Heel veel sterkte
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

geertje

Berichtdoor geertje » zo 04 jul 2010, 15:08

@Tanja, 't speen: een Antwerps woord voor aambeien
een speen bij jullie noemen wij een tutter (fopspeen) of tutje
Kakkeleloedelie: persoonlijk woord voor een strontje, is geen Antwerps of Vlaams
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » zo 04 jul 2010, 16:39

Haha wat een hilarisch woorden, met een beetje fantasie kwam ik er wel uit maar hier zeggen we dan niet D5 .

Nadine wat vervelend. Het geeft je een onrustig machteloos gevoel als je dieren niet helemaal lekker gaan. Misschien moet je eens zijn ontlasting laten opsturen. Bedoel je dat er een stuk darm ofzo naar buiten komt als hij gaat persen?, of zit er een dik paarsig stuk in zijn ontlasting? Beide opties lijken me niet iets om vrolijk van te worden. Als ik jou was zou ik aandringen op verder onderzoek, desnoods eens bij een ander da je licht opsteken. Ik kan me voorstellen dat je vanzelf wel gaat "bleiten" als het zeer doet als je moet poepen.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 04 jul 2010, 19:51

Hoi Nadine
Kittens roepen in het begin ook wel als ze op de bak gaan voor hun mams ,omdat die normaal ze laat plassen en poepen ,
Als zijn drollen te hard zijn ,doe een beetje olie door zijn eten ,een paar druppels ,
dan heb je grote kans dat het zo over is ,Succes
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 04 jul 2010, 20:43

Geertje, bedankt om mijn rare vocabulaire wat duidelijker te maken D5 , ik kan er soms nogal wat uitlappen en denk dan dat iedereen wel zal verstaan wat ik bedoel b7

sorry als ik nogal verwarrend ben, ik vind zelf dus ook wel eens woorden uit, zoals het kakkeledoedie doen, dat vind ik gewoon wat leuker klinken zo een woord , zeggen dat Ramses kakkeledoedie doet klinkt toch wat leuker dan zeggen dat Ramses moet kakken ;)
Ik dacht dat het speen een algemeen gekend Nederlands woord was b7 , k had er geen erg in dat ik beter aambeien had neergepend.
Sorry.
Ik zal mijn best doen om daar wat beter op te letten en toch wat duidelijker te zijn.

Marthe, hij gaat twee per dag een kakkeledoedietje doen, hij begint dan voor hij op de bak staat zo al te miauwen en te jammeren en dan loopt hij heen en weer en stapt hij in de bak en weer uit de bak en weer in de bak en weer uit de bak en na zo een paar wandelgangskes zet hij er zich dan uiteindelijk toch in en doet hij zijn ding (ik probeer hem dan te stimuleren om in de bak te gaan door tegen hem te babbelen op een kalmerende toon).
Eerst dacht ik dat hij het deed omdat hij moest plassen, omdat hij in t begin altijd eerst plaste en dan direct daarna kakkeledoedie deed, dus ik had schrik dat hij met blaasgruis of andere blaasproblemen zat en heb dat aan de dierenarts gevraagd (toen had ik dat paars stuk nog niet gezien dat er uitkwam aan zijn poep) die zei dat dat niet kon, zo heel jonge dieren hebben zelden blaasgruis en Ramses kon ook gewoon plassen, dat was t dus niet.
Kort daarna draaide Ramses zijn routine om en deed eerst zijn kakje en dan daarna zijn plasje en hij bleef zo luidkeels miauwen en jammeren en als hij alleen maar gaat gaan plassen doet hij het niet.
En toen viel dat paarse stuk me op dat eruitkwam bij het persen.
En viel mijn euro dat het kakkeledoediedoen pijn veroorzaakte.
Er zit nooit bloed of slijm in de kakjes (ik let daar altijd op bij al de kinders omdat diddl toch een hele tijd serieus gesukkeld heeft met zijn stoelgang en darmen) en Ramses legde in t begin mooie worstendrollen en dan plots op een keer werd dat een heel waterige bedoening.
Kakjes zijn getest geweest op wormen, parasieten en die dingen en alles is ok
Het waterachtige drolfenomeen hebben we weggekregen door Ramses nu hoofdzakelijk natte intestinal voeding te geven.
En nu legt hij terug worsten
Ik heb zelf niet de indruk dat die heel hard zijn maar dat die gewoon gewoon zijn (ik vergelijk die dan met onze yoshi haar drollen, dat is hier de enige die altijd normaal kakkeledoedie doet en zij dient als referentiepunt, diddl heeft chronische darmontsteking en legt niet altijd goeie drollen).
En de dierenarts zegt dat het niet verstandig is om te proberen om Ramses nu terug platter te doen afgaan, hij heeft schrik dat hij dan terug kakjesproblemen en darmproblemen gaat krijgen.
Die erger zijn dan t geen hij nu heeft.
En ik heb de indruk dat hij voorlopig niks anders wil doen omdat dat dan direct heel ingrijpend gaat zijn voor Ramses.
En hij geen ingrijpende onderzoeken wil doen omdat dat volgens hem erger is dan t geen waar Ramses op dit moment last van heeft.
Je zegt dat je het verder zou laten onderzoeken maar wat zou je dan precies laten onderzoeken?
Bedoel je dan dat de drollen verder moeten onderzocht worden of bedoel je dan een darmonderzoek ofzo?
Ocharme jullie Miaula, gelukkig is zij geholpen uiteindelijk.
Dat moet toch wel pijn gedaan hebben toen ze zo kapotte en geïrriteerde darmen had.

wendy, amai, wat is datte zeg die prolaps, k word er niet goed van van het te zien p5
Gelukkig ziet het er toch niet zo uit bij Ramses, als het er zo uitzag stond ik direct bij de dierenarts aan de deur en ging ik niet weg tot hij er effectief iets aan deed
Bij Ramses is t zo een soort van purperen band rondom die er uitkomt van zo een goeie centimeter breed, ik weet niet echt hoe ik het anders moet uitleggen.
En dat staat niet dik en is niet gezwollen.
Het uiteinde van de darm dat er uitkomt bij het persen volgens mij.
Ik ga in ieder geval toch uitleg vragen over die prolaps aan de dierenarts.
Hij schijnt dat blijkbaar niet zo erg te vinden, als ik daar naar vraag (en k heb dat al meer dan 1 keer gevraagd, k vraag er iedere keer naar als ik hem zie) zegt hij dat zolang die purperen band terug in de poep schuift en zolang Ramses geen aambeien krijgt dat het geen erg is, maar ik vind dat erg dat mijn beestje pijn heeft...
En k wil toch zeker zijn dat er zich niet iets aan t opbouwen is zoals die prolaps dat nog wat erger kan worden.
Brrrrrr zeg...
Zoals ik hierboven al zei, Ramses eet hoofdzakelijk nu natte intestinal voeding, tussendoor eet hij af en toe nog een beetje droge carokat, dat laatste kunnen we niet helemaal elimineren omdat diddl liever droge voeding heeft dan natte dus er staat hier altijd droge voeding ter beschikking waar iedereen aan kan en als we zien dat er aanstalten gemaakt worden door 1 van de kinders om te gaan eten bieden we hen natte brokjes aan (dat kan je hier niet gewoon een hele dag zetten, dat slaat direct uit/verkleurd direct, en dan worden dat toch maar vieze harde brokjes die gewoon niet te vreten zijn en bovendien is Ramses ook een ontzettende schrokop wat betreft natte voeding, bij droge zal hij stoppen als hij genoeg heeft, bij natte brokken blijft hij eten, hij zou het in zijn oren proppen als hij dat kon en van dat schrokken krijgt hij dan weer kakjesproblemen en darmproblemen hebben we ondervonden en soms schrokt hij zo hard dat hij dan direct overgeeft omdat hij gewoon veels te veel heeft binnengepropt, dus we bieden de natte voeding verschillende keren per dag aan ipv een constante toevloed aan natte brokken te geven) en t komt er op neer dat Ramses toch echt wel hoofdzakelijk natte voeding eet nu.
Er staan ook voldoende drankgelegenheden , t is me wel opgevallen dat Ramses minder drinkt dan vroeger sedert hij voornamelijk natte voeding eet maar dat is toch normaal dacht ik?
Dat er meer wordt gedronken bij droge voeding dan bij natte?
Ik ga in ieder geval bij de dierenarts om meer uitleg vragen ivm met die prolaps en vragen of het mogelijk is dat Ramses met een begin daarvan zit.
Bedankt voor die link

Zenga jouw Nevi doet dat dan ook maar niet constant?
Komt er uit haar poep dan ook zo een paarse/donkerrode band bij het persen? Die er later terug infloept?

Tanja, als hij dunnere ontlasting produceert doet hij het ook
Ik weet niet of dat er toe doet maar onze Ramses laat dus ook heel veel winden die niet al te fris ruiken

jsphynx ik bedoel inderdaad dat er een stuk darm uit zijn poep komt blijkbaar bij het persen.
En dat kan volgens mij toch geen deugd doen...
Ik was van plan om toch maar aan te dringen bij de dierenarts om toch nog iets te doen en het niet zomaar te laten , maar k dacht dat ik het hier ook eens kon komen vragen of iemand daar ervaring mee had, je kan maar nooit weten...

ik heb het donderdag ook nog eens gezegd tegen de dierenarts toen ramses moest gecastreerd worden.
We hadden met onze digitale camera zo een kakkeledoediesessie opgenomen zodat de dierenarts kon horen hoeveel lawaai hij dan produceert.
De dierenarts zei dat zijn gemiauw eigenlijk wel leek op het gemiauw dat katten produceren als ze hitsig lopen en willen dekken.
Dat het daar wat van weg had en hij zei om gewoon af te wachten, dat het misschien wel ging stoppen nadat Ramses gecastreerd was.
Mijn argument dat het daar toch niks mee kon te maken hebben omdat Ramses die geluiden alleen maar produceert bij het kakkeledoedie doen en anders nooit viel maar in dovemansoren en werd weggewuifd.
Op mijn aandringen omdat ik het toch niet zo wou laten heeft hij dan een pijnstiller gegeven maar blijkbaar helpt die dus niet...
En ik wil onze Ramses toch wel helpen en ervoor zorgen dat hij geen pijn heeft

Ik ga toch nog maar eens contact opnemen met dierenarts.
Maar stel dat er nu bijvoorbeeld toch zalf bestaat die je kan aanbrengen die de pijn kan verzachten en stel dat dat mogelijks geen goeie nevenwerkingen heeft wat moet ik dan doen?
Voor mensen bestaat er bijvoorbeeld een zalf voor als je last hebt van kloofjes die je kan aanbrengen.
En dat heeft als neveneffect dat je daarvan serieuze hoofdpijn tot zelfs migraine kan krijgen.
Daarom wil halve trouwboek die zalf niet gebruiken en heeft hij dan liever pijn als hij naar toilet moet gaan, hij heeft liever pijn aan zijn poep dan barstende hoofdpijn.
Halve trouwboek kan daarin zelf zijn keuze maken, wij moeten kiezen voor Ramses.
En Ramses kan het niet zeggen als hij dan hoofdpijn of migraine krijgt.
Wat zouden jullie doen in zo een geval?
Wat zou je dan kiezen?
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 04 jul 2010, 20:48

Wil, we zullen het eens proberen met paar druppels olie in zijn brokjes te doen maar denk je dat dat gaat opbrengen als hij allegelijk blijft miauwen en jammeren als hij platte kakkeledoedies legt?
Hij heeft paar dagen heel plat op de bak geweest, was uiteindelijk gewoon bruin water en toen deed hij het nog
En als hij alleen maar moet plassen maakt hij geen enkel geluid
Afbeelding

Terug naar “Maag- darm problemen”