Verschrikkelijke diarree

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
zoeperzazke

Verschrikkelijke diarree

Berichtdoor zoeperzazke » di 16 nov 2010, 18:47

Toen Spot hier kwam, heeft hij na enkele dag wat diarree gekregen, waterig dun en bruin. Hiervoor zijn we natuurlijk direct naar de DA gegaan en hebben met haar ook goed overlegd. Hij heeft pilletjes gekregen en we zijn gestopt met het mengen van ons voer door zijn voer, en alle katjes hebben puur zijn kittenbrok gehad. Het duurde even, maar na enkele dagen werd zijn ontlasting toch beter.

Nu is het sinds een dag of 2 weer totaal mis, en sinds gisteren verschrikkelijk. Ik vond het al zo gek dat ik geen poepjes van Spot in de bak vond, maar wat blijkt: hij heeft nu echt waterdunne, lichtgrijze ontlasting.... Het loopt als een plasje in de bak en mengt zich met de korrels. Een monster nemen is dus haast onmogelijk. Ook is hij sinds gister heel suffig en sloom... De DA heeft hem vandaag gelukkig een spuit met vocht gegeven, pijnstilling en zelf hebben we nog wat druivensuiker gegeven. Hij bleek van 1700 naar 1500 gram te zijn afgevallen, hij oogt ook in anderhalve dag een stuk dunner....
Gelukkig wilde hij na terugkomst van de DA naar de bak en mijn man (ik was werken helaas) heeft toen een monster kunnen nemen van zijn diarree, geen fijn karwei maar ben trots op hem dat het gelukt is ;) Dit monster wordt nu opgestuurd en morgen einde dag krijgen we de uitslag, maar gezien de kleur, lichgrijs/beige denk ik aan een alvleesklierontsteking?

Gelukkig komt er nu weer een beetje leven in hem, hij heeft wat gedronken en gegeten, maar zijn ontlasting is letterlijk en figuurlijk prut. Ik ben zó doodongerust, en hoop echt dat we morgen snel een bericht krijgen over zijn ontlasting want dit kan natuurlijk niet lang zo doorgaan....

Zijn er nog mensen met tips en/of ervaringen? En voor wie duimpjes mee wil draaien: héél graag!
In blijde afwachting van Pip!

geertje

Re: Verschrikkelijke diarree

Berichtdoor geertje » di 16 nov 2010, 18:53

Ik denk dat je even het onderzoek zal moeten afwachten. Het kan heel wat zijn bv Giardia, dit komt door een parasiet.
Als één van mijn katten diarrée heeft zet ik overal potjes water om ze er toe aan te zetten om veel te drinken.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 16 nov 2010, 19:02

Mijn sphynx heeft met een paar maanden ook gigantische diarree gekregen. Eerst was het een hele tijd net of ze een koeienvlaai gelegd had, later ook compleet waterig. Ze werd zelfs incontinent, haar ontlasting druppelde gewoon naar buiten. Zij is toen ook binnen twee dagen van meer dan 2kg afgevallen tot 1775. Gaat snel bij die kleintjes. Na heel heel heel veel gedokter, ontlasting opvangen, onderzoeken, opsturen en wachten. Nogmaals ontwormd, negatief getest op giardia en de andere gangbare parasieten. Eindelijk kwam uit het eerste ontlastingsonderzoek van de UU dat haar pancreas (alvleesklier) een bepaald enzym -amylase- onvoldoende aanmaakte (amylasedeficiëntie). Dit komt niet vaak voor bij katten, maar hield in dat ze bepaalde eiwitten uit haar eten niet kon afbreken, wat mogelijk de diarree kon verklaren. De vraag was: is dit de oorzaak van de diarree, of een gevolg ervan? Aan elke maaltijd moest ik amylasepoeder toevoegen, zodat ze haar eten kon verteren. Helaas bracht dit geen verbetering, dus dit bleek niet de oorzaak. Per toeval ben ik door de UU benaderd om deel te nemen aan een onderzoek waarbij Miaula getest werd op de parasiet tritrichomonas. Ze testte positief. Deze parasiet was eerst moeilijk te traceren omdat hij door de meeste tests heen glipt en dus niet opgemerkt wordt, maar nu is er een test waarmee je dit kan laten onderzoeken. De 'koeienvlaai' is wel redelijk kenmerkend voor deze parasiet die voornamelijk bij jonge (<2 jaar) raskatten voorkomt, maar bij Miau is het ook niet altijd zo geweest, het was ook echt water soms.
Ben benieuwd wat er vanavond uit het onderzoek komt. Weet je waar er op getest is? En inderdaad sluit ik me ook aan bij wat Geertje zegt: zorg dat hij voldoende vocht binnen blijft krijgen!! Uitdroging is een groot risico natuurlijk.
Sterkte en succes!

Oh ja, die tijdelijke verbeteringen herken ik compleet!!! Had Miaula namelijk ook. Soms leek iets even te werken, en leek haar ontlasting wat steviger, maar het was altijd een kortdurende verbetering.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 16 nov 2010, 20:09

Hoi Hoi
Ik hoop dat jullie gauw een uitslag krijgen ,dat jullie de oorzaak weten ,

Let op met diaree vooral met kittens ,die drogen heel sneluit
We gaan heel hard duimen ,,succes ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » di 16 nov 2010, 20:42

mijn duimen staan omhoog, hier ook genoeg kakjesproblemen gehad en maanden van onzekerheid (papperige ontlasting met bloed en slijm).
Uiteindelijk bleek na een darmbioptie dat onzen diddl een chronische ontsteking heeft van dikke en dunne darm
Hij heeft ook een tijd een slecht werkende pancreas gehad, kreeg eerst diagnose exocriene pancreasinsufficiëntie en moest daar pancrex voor nemen (er bestaat geen kattenversie, hij heeft mensenversie creon ook nog genomen) maar zijn pancreas is drie maal getest in t buitenland en uiteindelijk bleek zijn pancreas opnieuw deftig te werken en bleek het geen epi te zijn maar was t zo dat zijn pancreas niet goed werkte door die darmproblemen.
Het is me wat, die kakjesproblemen.
Ik hoop dat jullie snel weten wat er aan de hand is en het kan verholpen worden
Afbeelding

zoeperzazke

Berichtdoor zoeperzazke » di 16 nov 2010, 21:38

De uitslag komt morgen pas... Mijn man is vanavond nog even terug naar de DA geweest. Hij heeft weer een groot vochtinfuus gehad, zodat uitdroging voorlopig niet het grootste risico is. Hij is nu weer heel suf, sloom, moe en ziekjes. Ik maak me zo doodongerust :( Giardia is het niet trouwens, daar had de DA zelf al op getest, in Utrecht gaan ze op alle mogelijke bacteriën testen tot ze iets hebben gevonden.

De ontlasting lijkt zelfs even bijzaak, zijn gedrag is nu het belangrijkst en dat is dus waardeloos. Hij is gewoon aan alle kanten ziek en er zit nauwelijks leven in hem. Hij wil wel af en toe wat eten en drinken, maar ik heb helaas net ook een plasje braaksel gevonden dus ik ben ook bang dat hij maar weinig binnenkrijgt.

Ik ben ook bang dat het problemen met de pancreas zijn, maar gezien zijn acute verslechterde gedrag denk ik misschien ook aan een dunne darm ontsteking, een koliek oid.... Zijn ontlasting is gewoon écht water, en alles behalve bruin. Oh lieve mensen :(

We zullen nog 24 uur moeten afwachten voor we meer weten en meer kunnen doen.... Denk niet dat ik vannacht veel zal slapen, ik hoop dat hij in ieder geval deze nacht niet verslechterd, hij is nog zo klein en kwetsbaar...
In blijde afwachting van Pip!

nonalize

Berichtdoor nonalize » di 16 nov 2010, 21:39

jeetje wat balen.. ik hoop dat het snel op te lossen is!
Ik zal ook voor jullie duimen
Groetjes Elize

geertje

Berichtdoor geertje » di 16 nov 2010, 21:44

Ocharme dat dutske, ik hoop dat je snel de uitslag hebt een ook een oplossing.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Tomte

Berichtdoor Tomte » di 16 nov 2010, 22:08

O hè bah, dat klinkt niet best.
Ook ik hoop dat jullie snel een uitslag krijgen en dat het iets goed behandelbaars blijkt te zijn.
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » di 16 nov 2010, 22:10

Geef hem maar een grote dikke beterschapsknuffel van ons Saskia
e dat jullie snel weten wat het is

groetjes An

Terug naar “Maag- darm problemen”