tritrichomonas foetus bacterie

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
fieken
Contacteer:

tritrichomonas foetus bacterie

Berichtdoor fieken » ma 12 dec 2011, 21:51

Van in het begin dat ze bij mij kwam heeft mijn kattinnetje wat plattere stoelgang. In het begin dacht ik dat het kwam door haar voeding te veranderen. Ik mengde toen haar eten van bij de fokker met kittenvoer van mij.
Diarree bleef duren. Laten testen : giardia We hebben een 5 daagse kuur Panacur moeten geven, 5 dagen niets en terug 5 dagen Panacur
Nu bijna een week later, nog diarree
Aangezien ze op gewicht blijft, speels is en goed eet (wat typisch is voor de T foetus) ik gaan surfen en toen kwam ik deze bacterie tegen.Ze wordt vaak verward met Giardia.
Deze is niet zo gekend en de labo's hier hebben genoeg aan 1 staal stoelgang alhoewel ze op vele site's waar ze onderzoek hiernaar hebben gedaan ze spreken over 5 dagen een staal bijhouden.
Naar het schijnt zou je in de universiteit van Utrecht het in pouch systeem kunnen bestellen en terug opsturen naar hun voor onderzoek.Ik vind wel de site niet meer terug waarop dit stond.
Dus is nu mijn vraag, heeft er iemand ervaring met deze ziekte en heeft er al iemand die zakjes in Utrecht besteld?
Tips zijn altijd welkom!

Groetjes,
Fieken

Tanja
Contacteer:

Re: tritrichomonas foetus bacterie

Berichtdoor Tanja » ma 12 dec 2011, 21:58

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met deze bacterie, maar je kan natuurlijk morgen even de universiteit in Utrecht even bellen om meer info en wat ze precies nodig hebben.
Heel veel succes.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 12 dec 2011, 22:04

Yep, hier heb ik ervaring mee! Heb met Miaula nog deelgenomen aan het onderzoek waarmee die test onderzocht werd. Miaula testte uiteindelijk positief en is succesvol hiervoor behandeld. Voor het vaststellen van de parasiet heb ik uiteindelijk 2x ontlasting ingeleverd, wat overigens bij de dierenarts verzameld werd middels soort wattenstaafje -- niet fijn voor de kat! De 1e keer was het testresultaat niet eenduidig, vandaar 2e test. Die was duidelijk positief. Heel kenmerkend voor tritrichomonas is ontlasting die eruit ziet als een koeienvlaai!

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » ma 12 dec 2011, 22:15

Hoi Marthe,
Inderdaad een koeievlaai er is eigenlijk niets gebonden meer aan. Soms als ze gaat zitten of rechtstaat loopt het er zo uit en haar poepje is helemaal ontstoken. Ik was haar nu om de 3 dagen (zoals ze voorschrijven bij Giardia) en smeer haar poepje een paar keer per dag in met zalf. Het doet echt wel pijn hé.
Met zo een wattenstaafje moet je ook wel het geluk hebben dat ze er direct T-foetus in vinden zeker? Ik had gelezen dat ze soms maar 1 keer in de 5 dagen dit uitscheidden (ref dierenkliniek wilhelminapark)
Heb jij medicatie gegeven?

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 12 dec 2011, 22:16

Wij hebben een staal aan de dierenarts bezorgd en die heeft het laten testen op tritri maar ik heb geen flauw benul meer waar hij dat laten doen heeft
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 12 dec 2011, 22:23

Miaula werd op een gegeven moment ook incontinent, bij haar liep de ontlasting er ook gewoon uit. Haar darmen waren ook helemaal ontstoken en kapot van binnen, ze had vaak bloed bij haar ontlasting. Ik kan me niet meer herinneren dat het wattenstaafje op basis van geluk ging en dat de parasiet maar 1x per 5 dagen uitgescheiden wordt. Miaula is uiteindelijk volgens mij behandeld met een 10-daagse "overdosis" van ontwormingspasta. Hier is toen voor gekozen (was onderdeel van het onderzoek) omdat het voorkeursmedicijn serieuze neurologische bijwerkingen kan hebben. Die bijwerkingen verdwijnen wel weer als je stopt met de medicatie, maar toch.. Miaula testte na die 10 dagen wel negatief, en heeft sindsdien goede ontlasting.

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » ma 12 dec 2011, 23:12

Hoi Marthe,

Met geluk bedoel ik dat ze het zo snel zagen in 2 stalen want ik had op dierenkliniek wilhelminapark gelezen dat ze soms maar om de 5 dagen dit uitscheidden.Dus ik ben er niet zo gerust op omdat ons labo genoeg heeft aan 1 staal wat als er nu net die dag geen inzitten. dan zou ze negatief testten. Verder al wat jij schrijft klopt als een bus met haar.Ze is ook al "incontinent" zoals je schrijft. Wij hebben haar volgens de regels vd kunst voor een kitten op tijd en stond ontwormd dus dat kon het niet zijn.
En toen ze positief testte op Giardia heeft ze toen ook 10 dagen ontworming gehad (panacur) resultaat: noppes, nada
Dus verder gezocht en op tritri uitgekomen en nu wil ik dit laten testten, maar ik heb zo geen vertrouwen in een onderzoek met 1 staal.
Ze is nu 9 maand en ze heeft nog NOOIT een vast drolletje gelegd! Erg hé
Ik baar me serieus zorgen.
Dat Ronadizol bijwerkingen heeft heb ik ook al gelezen. Waar heb jij laten testten?

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 12 dec 2011, 23:54

Bij mij lag het iets anders, omdat ik met Miaula meewerkte aan het onderzoek waarbij die pouch test getest werd, dus wij waren eigenlijk proefpersonen. De test is bij mijn eigen dierenarts afgenomen en vervolgens opgestuurd en onderzocht door de UU. Miaula was ook dik 8 maanden toen dit allemaal boven tafel kwam, tot die tijd had ze ook vrijwel continue slechte ontlasting. Miaula is toen ook in korte tijd veel afgevallen omdat haar lichaam de voedingsstoffen van het eten onvoldoende opnam: haar alvleesklier bleek op dat moment niet goed te werken, die maakte een bepaald enzym niet aan, waarschijnlijk bijwerking van de langdurige diarree.
Wat betreft de panacur, Miaula heeft dat in een zeer hoge dosis gekregen, dus niet een normale dosis om te ontwormen. Bij haar hielp het toch wel. Maar ik begrijp dat het bij jouw kat dus nog niet vastgesteld is, je hebt alleen het vermoeden dat zij het mogelijk heeft? Zou anders eens bij je dierenarts informeren hiernaar, niet alle dierenartsen kennen deze parasiet, juist omdat hij eerst zo moeilijk te vangen was m.b.v. tests, hij glipte door alle gangbare tests heen.

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » di 13 dec 2011, 00:19

Juist daarom wil ik een en ander van ervaringen horen van iemand die het echt heeft voorgehad. Mijn dierenarts kent deze bacterie ook niet en omdat het met de ontworming (ook een hogere dosis ) niet overgaat zou het dit kunnen zijn want ze heeft alle symptomen. Zij eet wel goed en valt niet af is ook normaal speels enz,....
Mijn DA is samen met mij aan het zoeken hoe testen en waar.Omdat we nu allebei willen zeker zijn dat ze er vanaf geraakt.
Met het in Pouch systeem was het 1 zakje of 5 zakjes die je moest insturen? Of hebben ze het op een kweek gezet? PCR
Ik zit momenteel met zoveel vragen dat ik er zot dash1_sm van kom, normaal zou een labo hierover toch op de hoogte moeten zijn!

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » di 15 mei 2012, 13:16

Aangezien bij mijn katten geen giardia meer is, maar nog wel klachten zijn, wordt er nu getest op trichomonas. Aangezien er dus een aantal van jullie zijn die hiermee ervaring hebben, vroeg ik me af hoeveel zo'n onderzoek eigenlijk kost (want dat schijnt duur te zijn, maar wat is duur?) en hoe vaak jullie hebben moeten testen voor positief resultaat (Marthe, jij dus twee keer begrijp ik ). Dat lijkt me toch een duur grapje. Ik heb nog geen rekening ontvangen van de Dierenarts, maar ben toch wel heel erg benieuwd.

Giardia is al rot, maar Trichomonas is helemaal vervelend, met al die ingewikkelde tests en niet officieel bestaande behandeling :(

Het zou best kunnen dat dat bij mijn katten het geval is. Ze eten en drinken ook goed, maar de poep is echt waterig of koeienvlaai. Ze zijn wel wat slaperiger dan normaal is voor kittens.

Zijn jullie er nu trouwens allemaal helemaal vanaf?
Volgens de (mooie) site van de wilhelminadierenkliniek kan deze parasiet nog lang aanwezig blijven....
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Terug naar “Maag- darm problemen”