tritrichomonas foetus bacterie

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: tritrichomonas foetus bacterie

Berichtdoor Wil » di 15 mei 2012, 13:24

Hoi Hoi
wat vreselijk balen dat ze bij jou nog geen goede ontlasting hebben ,zou je niet lkunnen helpen heb het gelukkig nog nooit gehad .

Staat het niet op die site dan wat dat gaat kosten ,helemaal die test zou je verwachten Succes
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » di 15 mei 2012, 15:20

Het is inderdaad heel vervelend, alsmaar diarree :(

Ik heb nog nergens kunnen vinden wat het gaat kosten. Dierenartsen zetten sowieso niet vaak hun prijzen online...

Bedankt Wil!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

SiL

Berichtdoor SiL » wo 16 mei 2012, 11:12

Hoi Fieken!

Ik heb geen ervaring met deze bacterie maar Rosy is ook nog steeds aan het kwakkelen met haar ontlasting. Dan weer wat beter/goed en dan weer slechter en af en toe ook een koeienvlaai. Dus ik lees even met je mee voor tips.
Yep, hier heb ik ervaring mee! Heb met Miaula nog deelgenomen aan het onderzoek waarmee die test onderzocht werd. Miaula testte uiteindelijk positief en is succesvol hiervoor behandeld. Voor het vaststellen van de parasiet heb ik uiteindelijk 2x ontlasting ingeleverd, wat overigens bij de dierenarts verzameld werd middels soort wattenstaafje -- niet fijn voor de kat! De 1e keer was het testresultaat niet eenduidig, vandaar 2e test. Die was duidelijk positief. Heel kenmerkend voor tritrichomonas is ontlasting die eruit ziet als een koeienvlaai!
Marthe, had Miaula constant slechte ontlasting of was dit ook wisselend? Bij Rosy is het namelijk wisselend sinds de Giardia weg is. Steeds als ik denk misschien moet ik weer naar de da lijkt het weer goed te gaan... Maar het zit me niet lekker dat het niet gewoon constant goed blijft gaan.
Groetjes SiL
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 16 mei 2012, 18:46

Hoi Sil
misschien moet ze nog 1 kuurtje ? als ze toch beter is moet ze normale drollen hebben ,niet dan goed en dan minder
Lijkt me ook niet dat je ze diverse soorten voer geeft ,wat vreselijk balen is dat altijd he
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » wo 16 mei 2012, 22:21

Hoi Renskezee,
Ik heb 1x op giardia laten testten maar daar weet ik de kostprijs niet meer van. Daarna al 2x op tritri en dat was iets meer dan 50 euro/keer. Binnenkort moet ik haar nog eens laten testten want het zou kunnen dat ze nog diarree heeft door een slechte darmflora. Het voordeel, als ik het al een voordeel mag noemen is dat de tritri maar 30 sec leeft buiten het lichaam en de giardia veel langer. Kwestie voor besmetting bij andere katten. Deze testten moeten naar een labo waar ze het op een kweek zetten, een pcr test. Het zou kunnen dat je kleintjes hun darmflora ook wat ontregels is door de giardia maar als je twijfelt zou ik het toch aan mijn DA vragen om een staal naar een labo op te sturen. Je moet 3 dagen na elkaar stoelgang verzamelen (mag een mengstaal zijn vd katjes) dat mag tesamen in 1 potje. Bewaar het gewoon in de koelkast.
Mijn kattinnetje gedraagt zich ook normaal maar ze heeft het nog steeds. Goed kuisen met stoom of bleekwater dat doodt de parasiet en je katje goed proper houden zodat de kans als ze zich wast en de parasiet opnieuw binnen krijgt kleiner wordt. Volwassen katten kunnen deze parasiet met zich meedragen maar zullen er zelden hinder van ondervinden en diarree hebben maar ze kunnen het wel doorgeven.
@Rosy, mijn katje gaat nog steeds van echt waterig naar koeievla en omgekeerd, nooit vaster dan dat. Maar het zou bij jou ook misschien haar darmflora kunnen zijn. Heb je haar al laten testten? Dikwijls worden beide parasieten met elkaar verward. Daarom dat bij mij de panacur aansloeg voor de giardia maar de diarree bleef omdat ze ook tritri heeft.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 16 mei 2012, 22:47

Marthe, had Miaula constant slechte ontlasting of was dit ook wisselend? Bij Rosy is het namelijk wisselend sinds de Giardia weg is. Steeds als ik denk misschien moet ik weer naar de da lijkt het weer goed te gaan... Maar het zit me niet lekker dat het niet gewoon constant goed blijft gaan.
Nee, het wisselde ook, na een AB-kuurtje trad er vaak tijdelijk verbetering op, maar ook dat schijnt kenmerkend te zijn voor tritrichomonas. Ze had echt koeienvlaaien, en op een gegeven moment was het zo dun dat ze het gewoon verloor, het liep er gewoon uit. Haar hele darmpjes waren van binnen ook kapot, er zat soms bloed bij haar ontlasting.
Aangezien bij mijn katten geen giardia meer is, maar nog wel klachten zijn, wordt er nu getest op trichomonas. Aangezien er dus een aantal van jullie zijn die hiermee ervaring hebben, vroeg ik me af hoeveel zo'n onderzoek eigenlijk kost (want dat schijnt duur te zijn, maar wat is duur?) en hoe vaak jullie hebben moeten testen voor positief resultaat (Marthe, jij dus twee keer begrijp ik ). Dat lijkt me toch een duur grapje. Ik heb nog geen rekening ontvangen van de Dierenarts, maar ben toch wel heel erg benieuwd.
Ik geloof inderdaad dat ik in totaal 2x het heb laten onderzoeken voordat ze definitief positief testte, maar het kan ook zo zijn dat ze in Utrecht met de 1e staal ontlasting een 2e test gedaan hebben, dat durf ik niet meer met 100% zekerheid te zeggen. Ze is uiteindelijk wel in totaal 3x getest, omdat ik aan een onderzoek meedeed. De 3e keer was op mijn verzoek, omdat ze direct na behandeling negatief testte, maar echt 2 weken later weer dunne ontlasting kreeg.Ik heb mijn dierenarts toen gevraagd of zij contact op wilden nemen met de UU, om te vragen of er ook een follow-up zou komen. Ze is bij het onderzoek namelijk positief getest, daarna (experimenteel) behandeld en vervolgens direct na die behandeling opnieuw getest. Ik wilde eigenlijk ook nog na enkele weken een test, om zeker te zijn dat de parasiet volledig verdwenen was, mede vanwege de terugval. Er is toen met de UU afgesproken dat ik haar ontlasting nogmaals in mocht sturen, waar zij het zouden onderzoeken. Als ze positief testte, waren de kosten voor de UU, anders zou ik het moeten betalen. De kosten waren toen (in 2009) ca. 100 euro. Miaula testte gelukkig nog steeds negatief, en het mooiste is dat ik uiteindelijk nooit een rekening gehad heb.

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » do 17 mei 2012, 12:59

Bedankt voor de uitgebreide reacties, Fieken en Marthe! De prijs valt me nog erg mee. Ik had geen idee wat ik moest verwachten, want las ergens dat het erg duur was, dus dan denk ik aan 200 euro ofzo. Als je dan ook nog meerdere keren moet testen omdat het niet altijd gevonden wordt, terwijl het er wel is, en ook nog na de behandeling, wordt het wel ontzettend duur. Niet dat ik het dan niet zou laten testen, natuurlijk niet, maar dan weet je wel wat je kunt verwachten.

@ Fieken: Het zou inderdaad kunnen dat de darmpjes nog van slag zijn van de giardia, maar gek genoeg sinds de giardia weg is, is de diarree erger geworden. Van brijige ontlasting naar echt koeienvlaai/water. Dat wordt ook niet minder, dus ik denk sterk aan trichomonas. Er is maandag ontlasting gestuurd naar het lab, dus ik hoop dat ze morgen bellen met de uitslag. Ik heb gelijk op alles laten checken, ook dysbacteriose. Als er niets uitkomt, test ik het opnieuw.

Een voordeel is inderdaad dat deze parasiet niet zo besmettelijk is als giardia! Dat vond ik toch wel zo ontzettend vervelend. Dus wat dat betreft is trichomonas iets minder vervelend...

Hoe komt het eigenlijk dat je katten het nog steeds hebben? Heeft de behandeling toch niet aangeslagen, of is het weer terug? Het scheelt dat ze er niet zo beroerd van worden, maar continu slechte ontlasting lijkt me echt rot.
Ik heb het hier nu al sinds ze hier 6 weken zijn en ik ben er echt wel klaar mee... Vooral aangezien ze er steeds in gaan staan. Heb jij dat ook?

@ Marthe: Wat een geluk dat jij dat via de UU hebt kunnen doen! Dat was wel mooi toeval dus :) Maar je katje is er nu dus vanaf begrijp ik? Lijkt me een ontzettende opluchting om weer normale ontlasting te vinden! Jij hebt ze geloof ik behandeld met 3 weken panacur? Ik zou ze dat ook liever geven dan ronidazol. Dat zal ik dus zeker overleggen met de dierenarts als ze het blijken te hebben.

Ik vind het trouwens ontzettend waardevol om mensen te kunnen spreken die hiermee ervaring hebben. Ook met giardia vond ik dat erg fijn. Goed om te weten dat je niet als enige met deze ellende zit!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 17 mei 2012, 13:05

Misschien is het elders al gevraagd maar wat voor voer krijgen jouw katten?
DjiDji heeft ook heel lang diarree gehad toen hij kitten was en na allerlei AB kuren is hij er uiteindelijk vanzelf overheen gegroeid.
Vervelend was het zeker wel want ook hij zat regelmatig onder en nam het dan overal mee naar toe.
De fokker had zijn katten op tritri laten testen en die waren positief. Hij heeft mij toen medicijnen opgestuurd maar dat waren joepers van capsules en die heb ik dus niet gegeven.
Groetjes Clem
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » do 17 mei 2012, 14:23

Hoi Clem,

Mijn katten krijgen nu Carocat kitten, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. De fokker zit nu met precies dezelfde klachten bij zijn katten als ik, en is niet van voer veranderd.

Wat vervelend dat DjiDji ook zo'n last heeft gehad van diarree! Jij weet dus ook heel goed hoe leuk het is om poep door heel je huis te hebben ;)
Jouw kat had dus kennelijk ook tritri, maar je hebt hem niet behandeld daarvoor en hij is er uiteindelijk overheen gegroeid? Hoe lang heeft dat geduurd?

Het komt kennelijk toch nog best wel eens voor onder sphynxen. Mijn dierenarts had het in zijn hele carriere nog maar 1 keer gezien zei hij, dus hij vond het niet heel waarschijnlijk, maar ik vind het nu helemaal niet meer zo onwaarschijnlijk. Hopelijk heb ik morgen de uitslag!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » do 17 mei 2012, 18:46

Hoi Renskezee,
Heb je een staal van 3 dagen naar het lab gedaan? Want een staal van 1 ontlasting geeft geen zekerheid, het kan zijn dat er daarin geen flagelaten worden teruggevonden. De parasiet is tritrichomonas want trichomonas is een geslachtsziekte.
Het probleem met tritri is dat zowel panacur of metronidazole niet sterk genoeg zijn om deze weg te krijgen en dat is hier bij mij het geval. Toen de giardia weg was en de tritri naar voor kwam moest ik haar 2 pilletjes per dag geven en haar op carocat lam/rijst zetten en hoera, 2 dagen later vaste drolletjes. Helaas na 14 dagen moest ze op 1 pilletje en goed 2 dagen later opniuew diarree. Toen moest ze nog een kuur, diarree bleef, terug getest, positief, terug medicatie en voedingssupplementen voor de darmflora maar nog steeds kwakkelt ze, soms iets vaster maar nooit normaal zoals het moet zijn. Nu zijn er wel katten die op deze medicatie goed reageren maar blijkbaar is zij eentje die bij de uitzonderingen hoort. Ze gaat hertest worden en dan gaan we weten of het haar darmflora is of nog steeds de parasiet. Gelukkig is het niet zo besmettelijk want ik heb een katertje die 2 maand jonger is dan zij en waar ik het zeker zou aan zien moest hij besmet zijn en hij heeft het niet.
Giardia kan zeer lang in je huis blijven rondhangen, ik weet van zo iemand uit onze hondenschool die het voor heeft gehad. Jaren nadat haar hond het had, kreeg haar volgende hond (1e was overleden) die al een paar jaar bij haar was het. Ze dachtten ook eerst darmontsteking, nee het was giardia en dat heb je met tritri niet, na 30 min is de parasiet dood. Ik ben ook geen voorstander van ronidazole maar heb ondertussen wel al gehoord van mensen met positieve ervaring hiermee. Ik weet het ook niet meer. Eerst testten en dan zie ik verder. Zij heeft ook accidentjes. Soms ligt ze te slapen in haar fleecedekentje en als ik achterna kijk zie ik plekjes. Ook dikwijls in bad, als ik haar poepje was, gegarandeerd dat ze een ongelukje heeft. Gelukkig is alles niet meer ontstoken zoals vroeger dat is al veel verbeterd. Ik wil haar er ook niet laten uitgroeien want dan blijft ze drager en kan het doorgeven aan een kleintje dat zou komen later. Zij zou dan geen diarree meer hebben maar als ik een kitten in huis neem bestaat de kans dat dat kleintje het ook krijgt.
Het is niet levensbedreigend maar wel lastig.
De kostprijs bij mij was wel voor giardia en tritri samen. Ik moest wel bijna 14 dagen wachtten op de uitslag omdat het op een kweek wordt gezet.

Terug naar “Maag- darm problemen”