Giardia

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
RenskeZee

Giardia

Berichtdoor RenskeZee » di 10 apr 2012, 21:00

Hallo allemaal,

Giardia was ook al wel ter sprake gekomen in een ander topic dat ik geopend had (dierenarts consult), maar ik dacht dat het misschien toch verstandig was om een apart topic over giardia te openen, aangezien het niet meer over dierenarts consulten gaat ;)

Om mijn verhaal nogmaals even te vertellen: ik heb sinds 2 weken 2 hele lieve sphynxjes, die al vanaf de eerste dag dunne ontlasting hadden. Er van uit gaande dat het stress was of blikvoer wat ze niet kunnen verdragen (ookal was het blikvoer zonder granen of suikers) heb ik het even aangezien. Vrijdag ben ik toen naar de DA gegaan. Die heeft probiotica en finidiar voorgeschreven. Dat heeft helaas niet geholpen, dus de DA denkt dat het waarschijnlijk giardia is. Ze stelde voor om gelijk te behandelen en als het na twee kuren niet over was alsnog de ontlasting te onderzoeken.

Aangezien mijn katjes nu alleen maar carocat kittenvoer krijgen en verder helemaal niets, en kerngezond zijn kan ik niks anders bedenken dan dat het giardia of nog erger tritri.... is.

Ik ben een enorme piekeraar en heb dan ook heel veel vragen over hoe ik dit aan moet pakken. Ik hoop dat mensen die hier ervaring mee hebben me hierbij kunnen helpen.
Van manoe76 heb ik al fijne tips gekregen, maar misschien dat anderen nog aanvullingen hebben :)

De DA heeft me 3 dagen panacur voorgeschreven, daarna 10 dagen niks en daarna weer 3 dagen. Op internet lees ik echter weer allerlei verschillende manieren van kuren geven. Op dit forum las ik bijvoorbeeld 5 dagen wel 5 dagen niet, 5 dagen wel.
Daardoor twijfel ik. Zal ik de kuur anders doen? Misschien 5 dagen wel 10 dagen niet, 5 dagen wel?

En dan het verschrikkelijke schoonmaken. Oppervlakken heb ik vandaag al zoveel mogelijk schoongemaakt met dettol en stoom, maar ik twijfel of de stoom wel heet genoeg is. Het koelt namelijk heel snel weer af dus dan weet je niet of het wel goed heet is. Bovendien houdt giardia van vocht, dus je wilt ook weer niet dat je de boel niet dood krijgt en dan ook nog eens een lekkere vochtige warme plek achterlaat.

En hoe krijg ik bijvoorbeeld niet-plastic speeltjes schoon en de krabpaal? Daarnaast ligt mijn huis bezaaid met fleecedekentjes waar ze heel veel in liggen. Deze kun je niet zo heet wassen. Is het dan wel voldoende om ze op bvb 40 graden te wassen?

En moet ik de kattenbakken elke dag helemaal uitsoppen?

Ik wil alles zo goed mogelijk aanpakken, maar ik wil mezelf ook niet helemaal gekmaken door alles veel te overdreven schoon te maken.

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar ik wil hier snel vanaf!
Alvast ontzettend bedankt!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

geertje

Re: Giardia

Berichtdoor geertje » di 10 apr 2012, 21:33

Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 10 apr 2012, 21:47

Zeker geen sorry zeggen voor je vragen!! Vraag zoveel je wilt want hier zitten allemaal mensen met katten en je bent niet de eerste die met giardia te maken heeft en ook niet de laatste...

Wat die fleece dekentjes betreft: wij hebben op de praktijk ook veel fleecedekens en alles wordt bij ons 60 graden gewassen en dat gaat prima hoor! Misschien dat ze wat sneller slijten, maar bij ons worden ze intensief gebruikt en intensief gewassen zonder probleem. Dus ik zou ze lekker heet wassen.

Wat de stoom betreft zou ik het eigenlijk niet weten. Ik heb ook gelezen dat je met (huishoud?)azijn kan reinigen.
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » di 10 apr 2012, 21:56

Ik doe hier mijn vloeren ook altijd met de stoomreiniger en eens in de zoveel tijd doe ik daar wat schoonmaakazijn in. Dat gaat prima en het werkt ook nog eens goed voor het ontkalken van de stoomreiniger. Dat kun je er dus ook nog in doen.. schoonmaakmiddel mag er helaas niet in.

Je krabpaal zou ik ook gewoon met de stoomreiniger doen.. het koelt misschien wel snel af, maar de stoom is zo heet dat het volgens mij direct alle bacterieen dood.

En inderdaad, fleecedekens kunnen prima op 60 graden.. daar was ik ze altijd op.

Heel veel succes ermee, je hebt er maar een hoop werk mee zo te horen.. Hoop dat ze er snel vanaf zijn.
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » di 10 apr 2012, 22:00

Ik heb indertijd als tip gekregen voor de dekentjes enzo om neo sabenyl er bij te doen (als je waspoeder uit je bakje is dan de neo sabenyl er in gieten)
te verkrijgen bij de apotheek
Kattenbakken stomen wij uit en daarna ook met neo sabenyl uitwassen met heet water.
Speelgoed uit stof wassen we ook met neo sabenyl.
En dan alles dat gestoomd kan worden stomen
Wij hebben hier al k weet niet hoeveel keer met die rotgiardia gezeten, onlangs pas nog opnieuw, is nogal hardnekkig en blijkbaar moeilijk weg te krijgen.
Want ik stoom alles zeker 4 x gedurende de periode van de behandeling en alles dat kan gewassen worden wordt ook nog gewassen.
Maar het blijft terugkomen
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 10 apr 2012, 22:02

Hoi Renske
meid wat vreselijk balen he ,maar je huis is wel gelijk spic en span

Wij hebben ook schimmel gehad ,daar wordt je ook helemaal knetter van ,het is 23 jaar geleden maar ik vergeet het nooit meer.
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

asielkat

Berichtdoor asielkat » di 10 apr 2012, 23:20

Kijk op www.huisdierendokter.nl voor behandeling van je katten zelf

sterkte
An

SiL

Berichtdoor SiL » wo 11 apr 2012, 12:21

Hoi Renske!

Rosy is nu 7 maanden oud en heeft ook Giardia gehad. Erg vervelend!
Van de dierenarts kregen wij eerst een kuur Panacur voor (ik geloof 7 dagen ik weet het niet meer precies). In opdracht van de dierenarts ben ik 2 weken nadat de kuur was afgelopen terug gegaan om weer een test te doen en deze was helaas nog steeds positief. Weer een kuur Panacur en na twee weken terug... Weer positief! Toen heeft ze een kuur Metrazol (geloof dat ik het zo schrijf) gekregen en met deze medicijnen is het gelukkig over gegaan. De Metrazol bestrijd geloof ik niet alleen de Giardia want ik heb het ook later nog eens gekregen omdat Rosy een beetje blijft kwakkelen met haar darmen/ontlasting (die blijven onrustig door alle poespas met de Giardia).
Ik heb elke dag rondom de bak gedweild met Dethol en de bak zelf elke week helemaal leeg gegooid en ontsmet. Verder heb ik de dekentjes ook regelmatig gewassen maar wel gewoon op 40 graden. Eigenlijk heb ik dus helemaal niet heel veel extra gepoetst maar het was wel genoeg.

Ik hoop dat het snel beter gaat met je katjes!

Groetjes Silvanna
Groetjes SiL
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 11 apr 2012, 12:52

Sorry, maar na 1 kuur terugkomen om te laten testen vind ik een beetje absurd. De kans dat giardia na 1 kuur weg is is nihil. En zeker als je panacur geeft kan het echt geen kwaad om 2 x een kuur te geven.
Afbeelding

SiL

Berichtdoor SiL » wo 11 apr 2012, 23:32

Tsjah, zou best kunnen Manoe. Ik heb er weinig verstand van en doe gewoon braaf wat mijn dierenarts mij verteld. Ik had wel de tweede keer een invaller dus misschien dat mijn eigen dierenarts anders had gehandeld... Volgens mij pakken ze het overal weer anders aan dat probeerde ik ermee te vertellen :)
Groetjes SiL
Afbeelding

Terug naar “Maag- darm problemen”