Giardia

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
RenskeZee

Re: Giardia

Berichtdoor RenskeZee » do 12 apr 2012, 22:34

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties :)
Ik ben onderhand al flink aan het schoonmaken geweest met jullie tips. Pff...

Geertje, bedankt voor de linkjes. 1 van de topics die voor mij heel nuttig was heb ik over het hoofd gezien, dus dank daarvoor!

Ik ben gelijk op zoek geweest naar Neo Sabenyl, maar dat schijnen ze niet te verkopen in Nederland... Bij de apotheek konden ze me alleen dettol aanbevelen. Dus de dekentjes heb ik volgens de tip van Manoe enkel op 60 graden gewassen. Eventueel kan ik ze ook nog even strijken met het stoomstrijkijzer, dan zijn die parasieten helemaal wel dood denk ik!

De tip van azijn in het stoomapparaat zal ik ook zeker gebruiken!

Verder heb ik voornamelijk dettol gebruikt voor de vloeren en de bak.

Wat ik vreemd vind is dat ik overal verschillende dingen lees. De ene dierenarts zegt dat water en zeep genoeg is, volgens de ander werkt dettol helemaal niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dettol niet parasiet-dodend zou zijn, en een beetje schoonmaak azijn wel.

Maar om het zekere voor het onzekere te nemen wissel ik alles een beetje af. Ik maak in elk geval tijdens en tot een paar dagen na de kuur elke dag flink schoon. De ene keer met dettol, de andere keer met schoonmaakazijn.
En dan maar hopen dat het genoeg is!

Maar als ik jouw verhaal lees, Silvanna, dan valt het ook wel een beetje mee. Het is dus kennelijk niet per se nodig om alles super schoon te houden.
Lathyrus , jij hebt kennelijk wel echt pech dan! Ik snap niet dat met al dat schoonmaken de giardia niet wegblijft...
Misschien hangt het er ook vanaf hoe lang de katten al met giardia rondlopen?

In elk geval lijken mijn bengeltjes er wel op vooruit te gaan. De poepjes zijn er niet beter op geworden, eerder slechter, maar dat zal wel liggen aan de kuur. Ze zijn tenminste wel eindelijk mooi aangekomen en beginnen weer lekker stevig te worden. Ze voelen zich ook niet meer zo lamlendig. Chi wou af en toe niet eens opgepakt worden omdat zijn buikje opgeblazen was en zeer deed. Zijn buikje is nu eindelijk wat gekalmeerd, lijkt het.
Ik ben benieuwd wanneer ik mooie drolletjes ga vinden...

Ik houd jullie op de hoogte!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 12 apr 2012, 22:42

Fijn dat het weer wat beter met ze gaat! Hopelijk ook snel mooie drollen!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Giardia

Berichtdoor Clemmetje » do 12 apr 2012, 22:49

Goed om te lezen dat het weer wat beter gaat.
Dettol kun je beter niet gebruiken. Het is giftig voor katten. Staat hier ergens op het forum ook iets over.
Hopelijk wordt de ontlasting ook snel vaster.
Groetjes Clem
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » do 12 apr 2012, 23:16

Mijn kattinnetje had ook diarree toen ze kwam en dat bleef zelfs na ontworming duren. Laten testten, giardia!!! Ik heb toen panacur moeten geven: 5dagen, 5 dagen niet, terug 5 dagen. Nog diarree. Laten hertesten, giardia was weg maar ze had tritri. Ondertussen is ze aan haar 3e kuur met metronidazole bezig en nog steeds diarree. Na haar 2e kuur heb ik haar laten hertesten en nog steeds tritri, geen giardia. Voor beide parasieten geven ze dezelfde schoonmaakadviezen. Dettol doodt bacterien, chloor parasieten. Ik was de kattenbakken en alle oppervlakken waar ze mee in contact komt met bleekwater. Verder stoom ik bijna alles want deze parasieten sterven bij 70 graden. Ik was de fleecedekentjes zelfs op 70graden en wees gerust de stoom die uit je apparaat komt is meer dan heet genoeg.Haar was ik zo om de 3 dagen en ondertussen haar poepje met een babydoekje.
Je komt er wel gek van op den duur als die diarree maar niet overgaat.

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » vr 13 apr 2012, 21:44

Ik kan me voorstellen dat dettol giftig is voor katten, maar als je het nalapt met schoon water valt het reuze mee volgens mij. Bovendien gebruik je het sterk verdund, en is die giftige stof daardoor in een heel lage concentratie.
Toen ik vroeger in een dierenasiel werkte gebruikten we ook altijd overal dettol voor. Dat was ook nog eens een vrij sterke oplossing. Dus ik denk echt dat het wel wat mee valt. Het is nu ook alleen uit nood.

Ik heb nog eens flink gezocht en ik heb nog steeds niet overtuigend kunnen vinden dat dettol parasiet dodend is, maar op de site van dettol lijken ze dat wel te zeggen. Ik zal ze eens even mailen anders...
En dat van chloor vind ik erg vreemd, want ik las toevallig op een site over waterzuivering dat chloor giardia niet doodt.
Ik word nogal crazy_sm van al die tegenstrijdige informatie.... Kennelijk is het bij dierenartsen ook niet goed bekend aangezien ik ook allerlei totaal verschillende adviezen lees van dierenartsen.

Ik ben trouwens bang dat het stoomapparaat wat ik heb misschien niet goed werkt want ik heb toch niet het idee dat het heet genoeg is. Ik kan namelijk gewoon mijn hand voor de stoom houden. Dan zal het toch niet heter dan 70 graden zijn? Dus misschien moet ik de stoom maar even laten, voor ik het er alleen maar erger mee maak.

In elk geval bedankt voor jullie reacties allemaal :) In elk geval fijn dat de meesten er toch redelijk snel vanaf zijn gekomen, ook met gebruik van verschillende schoonmaakmiddelen.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 13 apr 2012, 22:04

Kan me voorstellen dat je gek wordt van de verschillende en tegenstrijdige berichten... misschien kan deze site je meer duidelijkheid bieden, of kan je het ministerie benaderen waar je voor duidelijkheid terecht kan:
http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professi ... Giardiasis
Afbeelding

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » vr 13 apr 2012, 23:13

Heykes,

Bestel bij Gropet een pot Virkon-S, die is veilig én is momenteel de nieuwste manier van ontsmetten. Meer info vind je op de site (effe googlen)
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 12:06

Bedankt voor die site van het RIVM! Ik begrijp niet helemaal of ze bedoelen dat 'gewoon' nat schoonmaken met allesreiniger voldoende is of dat het gaat om de methode. Ze zeggen wel dat de cysten doodgaan door verhitting en chloor dus dan zal ik voorlopig maar chloor gebruiken.

Dat Virkon-S lijkt me een stuk fijner dan Dettol, alleen staat hier (ook) niet bij dat het parasiet-dodend is, dus durf ik het niet aan. Ik doe het voorlopig nog wel met chloor. Maar bedankt voor de tip!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 16 apr 2012, 12:22

Lathyrus , jij hebt kennelijk wel echt pech dan! Ik snap niet dat met al dat schoonmaken de giardia niet wegblijft...
Misschien hangt het er ook vanaf hoe lang de katten al met giardia rondlopen?
we hebben onzen diddl en yoshi geadopteerd toen ze 13 weken waren en een maand later hebben ze al giardia behandeling gekregen.
Bij ons kon er in huis geen giardia zitten aangezien we al jaren geen huisdieren meer hadden dus zal het meegekomen zijn van bij de fokker wat niet zo uitzonderlijk is maar dan hebben ze het nog niet zo lang gehad hé vooraleer ze behandeld werden.
En de volgende giardia test die we dan lieten doen daar zat ook niet zoveel tijd tussen...
Het is gewoon hardnekkig blijkbaar, ondanks al het schoonmaken en stomen.
Op den duur krijg ik er wel het heen en weer van , ik vind 4x alles stomen en wassen en schoonmaken op 10 dagen tijd toch wel voldoende...
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 12:42

Hmm dat is het dus ook niet inderdaad.
Misschien is toch een nóg hardnekkiger schoonmaak regime nodig? Ik denk dat het ook wel meespeelt of je 1 of meerdere katten hebt. Dan heb je sneller dat ze elkaar opnieuw besmetten denk ik.

Heeft iemand trouwens een idee hoe lang het duurt voordat je verbetering ziet op de kattenbak? Ze hebben nu hun eerste kuur gehad en we zijn zo'n 4 dagen verder, maar nog geen verbetering ( ook niet qua stank...). Zou dit een teken zijn dat het nog niet weg is, of gewoon nog omdat de darmpjes moeten herstellen?

Wat een stress veroorzakende rot parasiet zeg... :(

!! Oh en ik denk dat dit wel nuttig is voor meer mensen: ik heb ineens een artikel gevonden van de universiteit utrecht en een rapport van het RIVM. De universiteit van utrecht zegt dat huishoudelijk schoonmaken meestal wel voldoende is, maar voor desinfectie kunnen het beste quaternaire ammoniumverbindingen worden gebruikt (Hac). Dettol en Chloor zijn ook effectief maar moeten langer inwerken. Het rapport van het RIVM zegt dat chloor wel cysten doodt, maar dat het langer in moet werken en dat je hogere concentraties nodig hebt en dat het met wat warmer water sneller gaat. wat nou precies de juiste concentratie is weet ik niet, maar voor de kattenbak zou ik gewoon lekker veel doen, en voor het schoonmaken lijkt me 1 op 10 wel voldoende, of het oplossen van een chloortablet in een emmer.

http://www.uu.nl/SiteCollectionDocument ... ardia2.pdf

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/289202016.pdf

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Voor mij is het nu eindelijk duidelijk hoe het zit. Het komt er eigenlijk op neer dat het niet zo uitmaakt waarmee je schoonmaakt, maar dat voor desinfectie chloor en dettol beide effectief zijn.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Terug naar “Maag- darm problemen”