Giardia

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
manoe76
Contacteer:

Re: Giardia

Berichtdoor manoe76 » ma 16 apr 2012, 12:48

Giardia is echt heel hardnekkig, en de kans dat het na 1 kuur weg is is eigenlijk nihil. En het kan ook zeer de darmen aantasten. Er zijn dieren die nog lange tijd last blijven houden van de ontlasting ook als de giardia al weg is. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar je moet er wel rekening mee houden. Het is niet iets wat je 123 uitgebannen hebt.
Maar heb je hun ontlasting al laten testen? Anders zou ik dat misschien toch maar gaan doen. Anders zit je jezelf misschien gek te maken om giardia terwijl ze dat misschien niet eens hebben...
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 13:41

Hmm frustrerend... :( Als het na 2 kuren niet weg is schrijven ze dan weer panacur voor of krijg je dan iets anders?
Het is nog maar even afwachten dus ...

Ik heb het nog niet laten testen, maar ik hoorde een paar dagen terug van de fokker dat ze het daar allemaal hebben ( wel getest) dus is het vrijwel zeker dat die van mij het ook hebben... Het was in eerste instantie nog een beetje een gokje inderdaad toen we de behandeling startten. Het was qua symptomen wel heel waarschijnlijk, maar nu is het dus vrijwel zeker. Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik dus niet voor niks zit schoon te maken :P
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 apr 2012, 14:15

Ja, als ze het allemaal hebben is het wel bijna zeker dat jouw katten het ook hebben.
Voor veel DA's is metrazol tegenwoordig eerste keus bij giardia, maar dat is een antibiotica, dus dat zal niet zo snel meegegeven worden als er geen test is gedaan. Panacur is dan een goed en veilig alternatief.
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 14:18

Hmm... dus de kans bestaat dat ze er straks na 2 kuurtjes panacur nog niet vanaf zijn :? ? Dat zou wel echt rot zijn... :(
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 apr 2012, 14:41

Ja, ik kan je helaas niet blij maken met goed nieuws daarover. We hebben dieren gehad die echt maanden behandeld moesten worden voordat ze er vanaf waren. Sommige dieren komen er sneller vanaf hoor, maar wees erop voorbereid dat het lang kan duren. Nou weet ik overigens niet of deze mensen zo fanatiek waren met schoonmaken en dat zal natuurlijk ook zeker helpen.
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 14:42

:(
Goed schoonmaken zal zeker wel meehelpen denk ik, maar of het genoeg is is dus maar de vraag. Hopen hopen hopen!

Fijn trouwens dat jij er zoveel van weet :)
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 22:28

Gedver. Nou dacht ik goed op weg te zijn met het verslaan van die giardia, maar dat valt tegen.

Toen ik panacur gaf bloeiden mijn katjes op en kwamen ze gelijk flink aan en waren ze hartstikke actief. Maar nu een aantal dagen na de eerste kuur zakken ze weer helemaal in. Ik hoop dat de DA zegt dat ik weer gelijk met een volgende kuur mag beginnen ofzo, want ik zie het niet zitten om nog een week te wachten met de volgende kuur.
Vooral Chi, die er het meest last van heeft, eet weer slecht en zit ongelukkig op de verwarming. Dat deed hij voor de kuur ook.

Hopelijk kan ik snel weer beter nieuws brengen...
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 apr 2012, 22:30

Bah, wat vervelend zeg! Hoe lang heb je panacur moeten geven?
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 16 apr 2012, 22:45

3 dagen en na 10 dagen zou dat weer moeten... Donderdag hebben ze de derde dosis gehad.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 16 apr 2012, 22:47

Dat is wel een beetje kort hoor. Als je panacur als ontworming gebruikt geef je al 3 dagen. Als het om giardia gaat geef je normaal 7 dagen en dan na 2 weken weer herhalen. Ik zou morgen je DA maar bellen ja, want zo kom je er niet vanaf.
Afbeelding

Terug naar “Maag- darm problemen”