Giardia

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
RenskeZee

Re: Giardia

Berichtdoor RenskeZee » di 17 apr 2012, 16:19

Ja, precies, ik vind ook steeds 3 of 5 dagen (of langer) met googlen. Om gek van te worden...
Het kan inderdaad niet heel veel kwaad maar het is natuurlijk wel weer een extra belasting voor de darmpjes. Maar ik denk dat ik dat dan toch maar twee keer een kuur van 5 dagen moet doen, als ik ook jouw advies meeneem Clem. Ik heb echt het idee dat de panacur wel aansloeg. Ik heb van beide 1 keer een beetje een fatsoenlijke drol gevonden zonder stank, en nu wordt het weer slechter en slechter. Er ligt weer overal poep. Dus ik snap gewoon niet dat deze dierenartsen dan kunnen zeggen dat 3 dagen voldoende is.

Ik heb inderdaad ook gelezen dat sommige stammen behandeld kunnen worden met panacur en andere beter met metrazol. Maar als het na 2 korte kuurtjes niet weg is wil het nog niet zeggen dat die stammen niet gevoelig zijn voor panacur. Misschien sla je dan zelfs wel de plank mis met metrazol (ik zit maar een beetje hardop te denken hoor).

Die natuurlijke middeltjes vind ik ook erg interessant! Ik zou het niet in plaats van geven, maar een extra boost is nooit weg. Ik zal het in mijn achterhoofd houden :)

Ik vroeg me trouwens nog af: verschilt het aantal dagen panacur pilletjes ook met pasta? Anders is dat misschien de reden dat de een 3 en de ander 5 dagen noemt...
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 17 apr 2012, 16:21

Zou ik zeker doen die vijf dagen.
En anders nog een kuur metrazol er achteraan.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 17 apr 2012, 16:27

Nee, die pillen en pasta verschillen niet van elkaar. Die pasta wordt vaak bij kittens en konijnen gebruikt. Die pillen zijn een beetje groot, maar verder is het hetzelfde.
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » di 17 apr 2012, 16:38

Okee, daar zit 't hem dus ook niet in...
In elk geval bedankt voor de hulp mensen :) Vind het wel erg vervelend om tegen het advies van de dierenarts in te moeten gaan, maar ik weet nu in elk geval dat ik er niet verkeerd aan doe.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 18 apr 2012, 12:54

Heb vandaag toch eens even met de vertegenwoordigster van msd gebeld om eens te horen wat hun advies nou is ivm giardia. Zij gaf ook aan dat 5 dagen wel aan te raden is omdat het zo hardnekkig is. Ook gaf zij aan dat je met de panacur vaak heel snel verbetering ziet, en dan dan denk je: jee, ben er vanaf! maar dat het dan weer terugkomt omdat het gewoon nog niet is uitgeroeid. Dus herhalen is ook altijd nodig.
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » wo 18 apr 2012, 13:59

Wij hebben 3 weken stomorgyl moeten geven
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » wo 18 apr 2012, 21:06

Wat fijn dat je dat hebt nagevraagd! Dat is wel fijn om te weten dat de fabrikant dat ook aanbeveelt:)
Zo zie je wel duidelijk dat dierenartsen giardia heel anders aanpakken, met verschillende medicatie en veschillend aantal dagen. Ik vind 3 weken antibiotica wel lang :s of is dat normaal? hopelijk lukt het hier met panacur...
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 18 apr 2012, 21:26

Soms is dat wel nodig helaas, we hebben een hond gehad die maanden op de metrazol heeft gestaan. Maar dan zou je toch eerst een test moeten doen, ten eerste om zeker te weten dat het om giardia gaat en ten tweede omdat je natuurlijk niet zo lang je dier aan de antibiotica wilt hebben. Van die stomorgyl wist ik trouwens niet, maar zit idd dezelfde werkzame stof in.
Maar ik hoop ook voor je dat de panacur dit gaat oplossen, want geeft ook de minste bijwerkingen.
Maar het is idd verwarrend dat het protocol zo verschilt bij verschillende dierenartsen, daarom heb ik ook gebeld...
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » za 21 apr 2012, 21:16

Gedsie wat vervelend! Ik ben er onderhand al behoorlijk klaar mee, zou er geen maanden mee willen zitten :S
Daarom als ik na de 5 dagen panacur geen duidelijke verbetering zie (dat mag je neem ik aan toch wel verwachten als het zijn werk doet) ga ik maar met ontlasting naar de DA voor een kuurtje metrazol... Je wil hier echt niet te lang mee rondlopen, vooral ook omdat het voor de katjes zo vervelend is. Merk echt dat ze zich af en toe niet lekker voelen.

Voor mij is het bovendien ontzettend vervelend dat een van mijn katjes ook IEDERE keer in zijn eigen ontlasting gaat staan. Ik schep de bak goed uit, maar het gebeurt als hij net klaar is, zegmaar. Regelmatig vind ik overal poepvlekken in huis....
Ik hoop echt dat ook dat met de giardia verdwijnt...

Ja, ik blijf het raar vinden... Zeker aangezien sommige aanpakken kennelijk niet eens goed werken :S Vind het ook nogal wat dat sommige dierenartsen naar wat ik soms op internet gelezen heb, gelijk een kuur metrazol er tegenaan gooien en dat panacur dan uiteindelijk pas blijkt te werken. Op zich een logische actie om eerst met de panacur te beginnen naar mijn mening.

Ik hoop in elk geval dat ik er SNEL vanaf ben en ik gun dit echt niemand... Dus ik hoop voor jou lathyrus dat het niet weer terugkomt!!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 21 apr 2012, 21:23

Ja, giardia is echt een heel vervelend probleem! En ik hoop ook dat je er snel vanaf bent.
Ja, de ene DA begint met panacur en de ander met metrazol. Ligt een beetje aan de ervaring die de Da ermee had denk ik. Ben zelf voor een 1e aanpak met panacur, mede omdat ik niet zo'n voorstander van antibiotica ben (tenminste niet zomaar), maar als je een aantal gevallen hebt gehad die niet reageerde op panacur en wel op metrazol, dan kies je de volgende keer eerst voor metrazol. Zo werkt dat nou eenmaal. Wat beter is... per geval verschillend, maar blijft gissen, je weet het gewoon niet. Hoop in elk geval dat jou katjes er met panacur vanaf komen en het liefst snel. Het hoeft natuurlijk geen maanden te duren, maar hoeft niet. Ik wilde je alleen voorbereiden, dat je niet denkt er met een kuurtje vanaf te zijn...
Afbeelding

Terug naar “Maag- darm problemen”