Giardia

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
RenskeZee

Re: Giardia

Berichtdoor RenskeZee » za 21 apr 2012, 21:35

Ja, dat zal inderdaad wel meespelen :)
Ik ben zelf ook geen voorstander van antibiotica (niet voor mijzelf, dus ook niet voor mijn katten), maar de fokker is onderhand ook al overgestapt op metrazol omdat panacur niet hielp.

Maar dat is wel goed dat je me gewaarschuwd hebt, dat die mogelijkheid er wel is, hoe vervelend ook... In het begin ben je nog wel eens te optimistisch, van 'twee kuurtjes en ik ben er vanaf'. Je kunt maar beter voorbereid zijn!
Er was ook een dierenarts die ik om second opinion gevraagd had, die zei dat als het na panacur niet over was dat het dan geen giardia kon zijn h1 .... Die ziet het duidelijk veel te rooskleurig.

Ik hoop snel goed nieuws te kunnen posten..!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 21 apr 2012, 21:41

Ja, die ziet het zeker rooskleurig en duidelijk niet op de hoogte....
Hoop ook dat je snel met goede berichten kan komen! Niks vervelender dan zieke katjes in huis.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 22 apr 2012, 12:22

Hoi Hoi
helpt het misschien voor in de poep stappen als je meer grit in de bakken doet ? Dan zakt de poep ook eerder naar beneden waardoor hij er niet zijn hele voet in kan zetten ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » zo 22 apr 2012, 12:50

Dat is een mogelijkheid :)
Maar het lijkt vooral te gebeuren als hij een stap zet om de boel te bedekken. Hij lijkt dan niet meer te weten waar hij het net gedaan heeft....
Maar het zou best kunnen dat de laag grit ook niet mee helpt. Momenteel heb ik een vrij dun laagje in de bakken omdat ik ze elke dag helemaal schoon maak vanwege de giardia. Anders gaat het grit er wel héél snel doorheen. Tot het over is kan ik daar helaas dus niet zoveel aan doen. Ik hoop er snel weer een dikke laag in te kunnen doen! :)
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 28 mei 2012, 16:20

Even een update: De giardia is weg!!! preved_sm
Helaas is de ontlasting nog niet wat het moet zijn. Ik neem tenminste aan dat geelgekleurde dunnige ontlasting ook voor sphynxen niet normaal is.
Wel merk ik een verschil in de katten zelf, ze zijn veel actiever. De afgelopen dagen is dat wel weer wat minder, misschien door het warme weer? Ze lijken het een beetje rustig aan te doen.

Ik heb na de negatieve giarida uitslag de ontlasting op allerlei andere dingen laten testen, en daar kwam alleen uit dat er meer e.coli aanwezig was. De dierenarts was niet zo'n voorstander van antibiotica, dus stelde hij voor om te kijken hoe ze het zouden doen op ander voer (Sensitivity Control van Royal Canin). Daar zit alleen maar eend en rijst in. Ik heb in een week tijd langzaam dit voer met hun voer ( Carocat) gemengd. Woensdag zitten ze er volledig op. Dan maar hopen dat het beter wordt... Anders wou hij nog Tryplase proberen, bevat enzymen van de alvleesklier geloof ik. De katten van de fokker deden het daardoor wel wat beter. De Da kende ook wel katten die daar baat bij hadden. Als dat niet helpt dan alsnog die antibiotica voor de e.coli en als dat niet helpt dan laat ik opnieuw onderzoeken op tritrichomonas. Er is altijd een kleine kans dat ze het gemist hebben, omdat het soms maar 1 keer in de 5 dagen eruit komt.

Een heel gedoe allemaal dus!
Heeft iemand misschien een idee hoe lang het kan duren voor je verbetering zou moeten merken van ander voer?
Zou ook wel flauw zijn als net mijn katten het niet goed doen op Carocat...

Hopelijk kan ik over een tijdje weer een verbetering melden ;)
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 28 mei 2012, 16:25

Je gaf toch de Carocat Kitten variant? Dan zou je de Lam Rijst versie moeten proberen.
Om resultaat te merken moet je het toch wel een aantal dagen voeren.
Hoelang ben je nu bezig?
En super dat de Giardia weg is. dry_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 28 mei 2012, 16:29

Wat fijn dat de giardia weg is dance4_sm Daar zal je wel super blij mee zijn!
Wees alleen niet te ongeduldig wat de ontlasting betreft. De darmpjes kunnen echt aangetast zijn door de giardia waardoor het even kan duren voor dit weer hersteld is. Wat dat betreft kunnen ze er inderdaad baat bij hebben tijdelijk over te gaan op een voer voor gevoelige darmpjes (waar je nu mee bezig bent). Als de ontlasting weer een tijdje normaal is kan je weer proberen ze terug te zetten op carocat.
Voor nu in elk geval goed nieuws dry_sm
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 28 mei 2012, 16:35

Ja echt super dat de giardia weg is smile_sm Hoop het ook nooit meer tegen te komen!

Ze zijn nu bijna overgestapt op de RC. Dus ik zou dan volgens jou na een weekje volledig RC wel kunnen zeggen of het wat helpt :)

En bedankt voor de tip, Manoe! Ik dacht dat het misschien permanent zou moeten zijn, die RC, maar het kan natuurlijk ook even helpen omdat de darmpjes wat gevoelig zijn. Ik hoef de carocat dus nog niet weg te gooien! Eventueel daarna niet meer de kitten variant, maar de lam rijst versie :)
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 28 mei 2012, 16:51

Nee, ik zeg niet dat je na een week al moet zien of de nieuwe voeding helpt. Daar moet je echt geduld mee hebben, want de darmpjes hebben soms wel tijd nodig om te herstellen. Maar het betekend idd niet dat permanent over moet op dit voer. Dus die carocat gewoon bewaren en als het een tijdje goed gaat weer proberen over te wennen. Maar je moet wel een beetje geduld hebben hoor ohmy_sm Dat de giardia weg is betekend niet dat de darmpjes direct hersteld zijn. Sommige dieren moeten echt nog een tijdje op speciaal voer.
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 28 mei 2012, 16:57

Ik had het zo begrepen van Clem, maar ik kan me voorstellen dat dat in dit geval wat anders ligt aangezien de darmpjes zelf van slag zijn en dat het dus niet puur een reactie op het voer is.
Maar goed om te weten dat ik geen wonderbaarlijke verbetering hoef te verwachten binnen korte tijd smile_sm . Ik had geen idee hoe lang dat zou kunnen duren. Voorlopig blijf ik dan maar gewoon RC voeren. Ze vinden het gelukkig ook erg lekker! Voordeel is ook dat de brokjes wat groter zijn en dat ze goed moeten kauwen. Bij de carocat kitten schrokten ze het vaak zonder te kauwen naar binnen.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Terug naar “Maag- darm problemen”