Pan giardia?

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
Viktor
Contacteer:

Re: Pan giardia?

Berichtdoor Viktor » wo 02 jan 2013, 20:04

Ja, zou kunnen. Z´n klachten zijn aardig, maar niet erg of ernstig. Kan vele malen erger. Immers heb ik zelf Giardia mee gemaakt en bijna alle vrienden die dieren hebben je hoeft er niet voor te fokken etc.

In het algemeen is het een katten en dieren en mensen probleem het is een kwestie van pech of geluk en wie je onderweg tegenkomt.

Echter Sphynx en andere (ras)katten hebben sneller ontlasting probelemen omdat ze sneller verbranden en hun mag en darm kanaal is al enigsinds belast met een extra maaltijd. Een darm parasiet komt dan sneller tot bewegen. Natuurlijk is dit een samenspel van kwaliteit voer, inteelt, paraseit en immuniteit van het dier zelf. Bekend voorkomen van Giardia zijn poep pootjes, slechte huid, geen zacht perzik huidje etc. Een behaarde kat zal immers bijna nooit Giardia klachten geven omdat ze niet extra eten, niet kaal zijn en geen ´Ópgebrouwde´ inteelt hebben (generaties lang raszuiver en mogelijk verwant), ras katten in het algemeen hebben sneller last van ivm Europees Korthaartjes

Ik heb bij mijn Raskruizngen met Giardia nog nooit een klacht gehad, zelfs had ik in 2009 F2 met Calici Virus en Giardia had geen nies, snot of dunne. Hoe weet ik dit omdat ik met regelmaat steekproef deed, en volwassen moeders test, bij aanschaf.
Kittens Panacuur ik geregeld volwassen katten ook..
Afbeelding

Hilde

Berichtdoor Hilde » wo 02 jan 2013, 23:25

Heel prettig contact gehad met de dierenarts vanmiddag! Bloed afgenomen voor onderzoek. Hart, temperatuur etc allemaal goed. Ook poep gebracht voor een RealPCR bij VetMedLab. Morgen ga ik haar bellen om de uitslag van het bloed te vernemen. Poep duurt waarschijnlijk nog een dag extra.

Dierenarts in kwestie is E.M. Aan de Stegge in Goor van DierMedischCentrum. Hele prettige ervaring dus zeker een aanrader en ik ga zeker niet terug naar mijn oude DA.
Groeten,

Hilde

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 03 jan 2013, 10:06

Fijn dat je nu een goede DA hebt gevonden.
Zo belangrijk.
Ben benieuwd naar de uitslagen van het bloed en de ontlasting.
Groetjes Clem
Afbeelding

Hilde

Berichtdoor Hilde » di 08 jan 2013, 21:37

Nou, alle testen zijn binnen. Blijkt dat ik toch goed heb schoongemaakt! Pan heeft geen giardia meer, geen tritri maar wel Coronavirus. Uiteraard heb ik alle verhalen over corona en FIP gelezen. Volgens de dierenarts is er 5% kans dat corona in FIP muteert. De bloeduitslagen gaven nu geen reden tot zorg op dat punt en Pan oogt zeker niet ziek.
Volgens de DA komen de klachten van bloed in de ontlasting niet a. De corona. Blijft over een voedselallergie. Ik ga dus op jacht naar vlees (struisvogel, geit, paard, eend of haas) om voor meneer te koken. Als dit goed werkt dan gaan we samen (met de DA) kijken naar een brok die passend zou zijn.

Ik ga met Viktor overleggen hoe dit nieuws zich verhoudt tot de komst van ilias.
sPANnende tijden rolleyes1_sm
Groeten,

Hilde

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 08 jan 2013, 21:41

Gelukkig dat je geen tritri en giardia hebt.
Corona weet ik niet zoveel van.
Voedselallergie heeft Joy ook. Zij doet het goed op Hills DD en Royal Canin veterinairy.
Groetjes Clem
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » di 08 jan 2013, 21:44

Gelukkig geen tritri of giardia. Balen dat je nu moet verder dokteren. Hopelijk heb je dit snel achter de rug. Pfff zelf koken heb ik ook moeten doen wat een drama was dat. Hopelijk gaat het bij jou heel soepeltjes dry_sm dry_sm
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » di 08 jan 2013, 22:41

Gelukkig is gebleken dat je een goede huishoudster bent ))))

Wat ik ooit begrepen heb is dat de meeste katten Corna hebben, na de behandeling van Giadria kan het weken duren tot dat de kat zich hersteld, alle klachten houdt maar toch niet heeft, behandeling van Giardia is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zwaar en heel belastend ook al klinkt het als appeltje eitje want de werkzame stof dood alles de goede en de slechte bacterieen, parasieten en miro organisme. Voorals als je het herhaalt.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 08 jan 2013, 23:04

Hoi Hilde
Fijn dat je beide niet meer hebt ,wel balen dat het probleem niet weg is ;( Carona virus hebben ik denk 90 % van de katten bij zich ,ga daar geen slapenloze nachten van krijgen .
Kan je niet gewoon rauw vlees voeren ? is een stuk goedkoper dan bij de slager ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Hilde

Berichtdoor Hilde » di 08 jan 2013, 23:13

Dat zei de DA ook al: katten die buiten komen (niet alleen tuin maar ook show e.d.) lopen in 80% van de gevallen corona op. Ook komt het geregeld bij caterings voor waar veel katten zijn. Pan kan het dus al als kitten hebben opgelopen maar ook hier van Tijger hebben gekregen. Maakt feitelijk niet uit. Zolang het iet muteertt wordt hij er niet ziek van. Helaas is er ook niks tegen te doen. Er wordt wel aan een vaccine gewerkt maar omdat het virus zo snel veranderd is het nog steeds beperkt werkzaam en wordt het dus niet gebruikt voor preventieve enting.

Wat betreft de poep van Pan: die ziet er inderdaad al beter uit dus wellicht is er geen sprake van voedselallergie maar van darmen die nog moeten herstellen. Om het zekere voor het onzekere te nemen ga ik toch maar vlees serveren. Kan geen kwaad lijkt me en er is weinig dat ik niet zou doen voor mijn kleine Pannie cat_sm

De DA suggereerde dat het mogelijk ook een idee is om de verhuizing van ilias 4 weken uit te stellen zodat ilias wat sterker kan worden. Volgens mij heeft hij niet te klagen met 1700 gr. Wel net gecastreerd... Ik zou uiteraard teleurgesteld zijn als het wordt uitgesteld maar als het beter is voor ilias dan moet het chaton_sm

Viktor, zullen we daar morgen even over bellen?
Groeten,

Hilde

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 08 jan 2013, 23:28

Hoi Hilde
Ik hoop toch wel dat jou zwaargewicht mag verhuizen ;) Ik denk dat door de stress en de medicatie het carona virus al gemuteerd had tot FIP ,
Dan zou iemand nooit een kat kunnen nemen omdat je het Carona in huis hebt ,
Ook bij de DA en noem maar op kan je dat krijgen daar zitten en komen bijna alleen maar zieke katten ,
Fijn dat het al een beetje beter gaat ,ik ga heel hard voor je duimen!!!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Maag- darm problemen”