Aanhoudende diarree *zucht*

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
Loes_en_Darren

Aanhoudende diarree *zucht*

Berichtdoor Loes_en_Darren » zo 12 apr 2015, 12:58

Beste allemaal.

Sinds september hebben wij een hele lieve gecastreerde sphynx kater van 4 jaar vanaf het begin heeft hij diarree in het begin dacht ik dat het door stress en ander voer kwam maar de diarree houd aan. Hij kreeg felix bij zijn oude eigenaar en hier een mengsel van RC sensible en porta 21 graanvrij. De rede van afstand was vaag dus misschien ging het wel om de diarree...
Inmiddels verschillende dingen geprobeerd maar tot nu toe helpt niks.

- Ontlasting onderzocht op giardia --> negatief
- Ontlasting onderzocht op tritrichomonas --> negatief
- Ontlasting onderzocht op andere wormen e.d ---> negatief
- Verterings onderzoek ---> alles binnen de normale waardes
- Bloed onderzoek ---> alles binnen de normale waardes

Finidiar en PUUR probiotica helpen niks.

Sinds donderdag nu aan de prednoral 5mg per dag en RC hypoallergeen maar tot nu toe geen enkel positief resultaat de diarree blijft zo dun als magere yoghurt.

Diarree stinkt niet (ruikt bijna neutraal) en er zit soms een ietsie pietsie slijm en bloed bij maar dat is te verwaarlozen.

Nu heb ik zelf nog een aantal opties die ik zou willen proberen maar twijfel welke optie ik het beste het eerste kan proberen. Ga sowieso morgen de dierenarts weer bellen voor overleg.

Optie 1 carnibest kat eend proberen
Optie 2 taste of the wild vis proberen

Zelf heb ik het idee dat hij allergisch is voor iets.... een andere optie kan ik niet meer bedenken. Volgens mijn da kan er geen allergie test gedaan worden.

Zijn er hier nog mensen die ideeën hebben of wat ik nog kan proberen?
Groetjes Loes

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Aanhoudende diarree *zucht*

Berichtdoor Clemmetje » zo 12 apr 2015, 13:14

Allereerst welkom hier.
Heel vervelend voor je ventje dat hij al zolang diarree heeft.
Je hebt al heel wat uitgesloten gelukkig.
Het kan heel goed allergie zijn en dat is lastig te testen maar wel met een eliminatiedieet uit te proberen gelukkig.
Hier ook een sphynx met voedselallergie (kip) en zij doet het inmiddels goed maar moet vast niet iets eten waar kip inzit.
Zij krijgt alleen zitac als medicatie en geen prednoral meer. Momenteel zit ze op JamesWellbeloved senior kalkoen en de fish variant en doet het daar goed op.
Rauw kun je zeker uitproberen en eend is dan een uitstekende keuze. Hier eten ze niet allemaal rauw dus hopelijk wil hij het wel.
Groetjes Clem
Afbeelding

Tilly

Berichtdoor Tilly » zo 12 apr 2015, 13:18

De adviezen zullen ongetwijfeld uiteen lopen.
Ik heb een kat die al jaren breiige ontlasting had, zelfs regelmatig met bloed erbij. De warmpjes waren zeer geïrriteerd. Allerlei voedingen geprobeerd en natuurlijk ook regelmatig de ontlasting laten onderzoeken, niets gaf een goed resultaat. Nu sinds een aantal weken op de carnibest en vanaf dag 3 een harde s5 , ik ben reuze blij voor mijn ventje en natuurlijk ook voor mezelf. Achteraf gezien, had ik het maar eerder gedaan maar zag er eerlijk gezegd tegenop.
Ik hoop dat je voor jouw kattie snel de juiste oplossing vindt, succes!
Groetjes, Tilly >^.^<

marisser

Berichtdoor marisser » zo 12 apr 2015, 14:23

Ik zou het eens proberen om hem volledig op het rauw te zetten.
alles is getest maar ik denk dat het gaat om dat hij toch een snellere vertering heeft,
en dat los je redelijk op door rauw te geven.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 12 apr 2015, 15:07

Allereerst Welkom hier!

Het zou goed een voedingsallergie/intolerantie kunnen zijn, maar als je pas sinds donderdag bezig bent met prednoral (wat over het algemeen weinig invloed heeft op een voedinsallergie, maar dat ter zijde) en hypoallergene voeding, kan je niet verwachten dat het al verbeterd. Dat moet je echt meer tijd geven. Rauw voer zou ook een optie kunnen zijn, maar je moet wel een keuze maken en dit echt minstens 6 weken volhouden. Na een aantal dagen weer switchen is echt te snel. Dus of nu doorzetten en afwachten of nu overzetten op rauw en dat volhouden. Ik hoor dit op mijn werk vaak, mensen willen graag snel resultaat wat begrijpelijk is, maar helaas niet realistisch. Misschien kom ik een beetje hard over, dat is niet de bedoeling, maar anders zul je steeds teleurgesteld zijn als je niet na een paar dagen verandering ziet. Dat kan echt een tijd duren... Heel veel succes ermee en hopelijk vind je waar het aan ligt.
Afbeelding

Loes_en_Darren

Berichtdoor Loes_en_Darren » zo 12 apr 2015, 15:26

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga morgen eerst overleggen met de da. Rauw ga ik denk ik daarna maar proberen en dan de eend variant van carnibest daar lees ik goede berichten over als er eventueel sprake is van voedsel allergie. Weet iemand of carnibest eend compleet is of moeten er nog andere dingen bijgegeven worden?

Mijn da zei mij dat ik met de combinatie prednoral en RC hypoallergeen binnen 2dgn positief verschil moest gaan zien.

Alleen omdat ik eigenlijk nooit echt bloed vind bij zijn ontlasting verwacht ik geen ontsteking dus denk ook niet dat een ontsteking de veroorzaker is van de diarree dus dan helpt de prednoral niet.
Groetjes Loes

peggy72

Berichtdoor peggy72 » zo 12 apr 2015, 15:52

Omdat er geen bloed is kun je niet uitsluiten dat er geen ontsteking is. Bloed zie je vaak bij giardia of tri.

Prednoral helpt niet echt bij voedsel allergie en ook niet bij een ontsteking van de darm....prednoral onderdrukt vooral de bijverschijnselen.

Wat Manoe zegt klopt je moet minimaal 6 weken voer proberen wil je kunnen zeggen of het werkt of niet. Carnibest hebben meer mensen op het forum goede ervaring mee, helaas eten ze dat hier echt niet.

Je zou ook een voer met single proteine kunnen proberen dus waar maar echt 1 diersoort in verwerkt is. Dus geen lam en rijst waar stiekem gewoon rund doorheen zit. Ook zijn het vaak de granen in voer waar allergisch op gereageerd wordt.

Veel sphynxen hebben onverklaarbare diarree klachten...en veelvuldig is de uiteindelijk diagnose chronische diarree / darmontsteking. Niet voeding gerelateerd....niet door een flagaat.

En mocht er geen oplossing gevonden worden is er altijd nog de optie om budenofalk te proberen Humaan middel wat zonder problemen ingezet kan worden bij katten met goed resultaat.

Loes_en_Darren

Berichtdoor Loes_en_Darren » ma 13 apr 2015, 10:50

Zojuist contact gehad met de dierenarts. Hij krijgt nu een kuur doxycycline dit schijnt goede resultaten te geven bij langdurige aanhouden de diarree. Donderdag/vrijdag heb ik weer contact met mijn dierenarts of er al verbetering is. Er is mij wel aangeraden om tijdens deze kuur verder te gaan met het voeren van RC hypoallergeen.

Afwachten maar weer.....
Groetjes Loes

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » ma 13 apr 2015, 11:04

Als ze aanhoudende diarree hebben is hun darmflora ook al niet meer optimaal en dat zou je ook terug op peil moeten kunnen brengen. Het is een lastig iets en je hebt zo met ze te doen, op den duur is hun kontje ook helemaal geirriteerd. Dan kan een anale creme wel eens helpen.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 13 apr 2015, 20:05

Hoi Hoi
wat is dat toch altijd mega balen die diarree ,ook om er achter te komen waar het vandaan komt ,,
Ik ga heel hard voor je duimen ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Maag- darm problemen”