LaPerm

Karin

Re: LaPerm

Berichtdoor Karin » zo 27 mei 2012, 18:40

Zo, vandaag had ik eindelijk eens een uurtje de tijd om uit te zoeken waar de ruzie tussen de site en mijn account vandaan kwam.
Ik denk dat ik eraf geknikkerd was, want ik kon me (na wisselen van browser en dergelijke) opnieuw aanmelden met dezelfde naam...
Toch blij dat ik deze keer even heb doorgezet. :) Ik probeer het al maanden maar ik heb dan steeds geen zin om er eens even uitgebreid voor te gaan zitten... Had ik dus veel eerder moeten doen. :)

Bovenstaande vraag beantwoorden lijkt me een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik doe het toch maar. Dan heb ik tenminste wat te zeggen. :)

Het verschil is dus dat er bij de Selkirk Rex Britten en Perzen gebruikt worden voor uitkruisingen, en bij de LaPerm meestal huiskatten. Mochten er al verenigingen zijn die andere rassen toestaan, dan zijn dit meestal meer 'gematigd Oosterse' types.
De Selkirk Rex heeft de bouw van een Brit, de LaPerm heeft min of meer de bouw van een Somali of de Burmees - dus niet zo slank als de Oosters Kortharen, maar wel slanker dan de gemiddelde huiskat.
Verder is het een ander gen - net als dat de Cornish en Devon Rexen twee verschillende genen zijn die niets met elkaar te maken hebben.

Er zijn overigens ook kortharige LaPerms. Van oorsprong is het een korthaar-ras.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 27 mei 2012, 21:14

Hallo Karin, leuk dat je gereageerd hebt hierop.
Fijn dat er iemand is die La Perms fokt.
Misschien kun je ook wat foto's van ze plaatsen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 27 mei 2012, 21:31

Hoi Karin
wat leuk dat je toch de uitleg gegeven hebt ;)) Dan is de inteelt in jullie ras ook giga laag en dat is meer dan super ,
Had jij foto van de korthaartjes ook ?

Wel leuk dat de Rex soorten nu ook hier te zien zijn ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Karin

Berichtdoor Karin » ma 28 mei 2012, 22:43

Normaal gesproken is de inteelt echt heel laag. De laatste jaren is het voor mij wat hoger, omdat we voor erkenning in FIFe vooral ook een aantal katten van een hogere generatie nodig hebben - en met een kleine groep gaat de inteelt dan wel omhoog. Zelfs met import.
Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ze die hogere generaties willen zien, natuurlijk, want dat geeft wel de indruk dat het ras op eigen pootjes kan staan. Maar het is wel een lastige afweging als de groep fokkers zo klein is.

In Engeland mag je vanaf dit jaar niet meer uitkruisen, maar daar zijn ze jarenlang bezig geweest om de genenpoel zo breed mogelijk te krijgen, en nu is het daar dus niet meer nodig. Voor ons ook wel fijn dat we af en toe wel kunnen terugvallen op Britse katten (dat importeert toch wel handiger dan bijvoorbeeld uit Australie of de VS).

Even kijken of ik nu een foto geplaatst kan krijgen (geen korthaar - maar ik ga op zoek naar korthaar foto's)

Afbeelding

Dit is mijn dekkater-in-opleiding, Mika.
Laatst gewijzigd door Karin op ma 28 mei 2012, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

LaPerm

Berichtdoor Clemmetje » ma 28 mei 2012, 22:51

Interessant dit.
Wat een mooie kater.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 29 mei 2012, 07:31

Oh, wat een schatje zeg wub_sm
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » do 31 mei 2012, 22:15

Mooi ventje! Leuk hé die "watergolf" in zijn pelsje.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 01 jun 2012, 19:50

Hoi Karin
Mooi ventje ,was fijn dat jullie met lage inteelt zitten ,dat is vaak een giga probleem in een ras ,had al gehoord dat er rassen zijn met meer dan 25 % inteelt dan durf je toch nooit geen kat meer te fokken ,

Het is wel fijn dat je een groepje hebt waar je mee samen werkt ;) samen hetzelfde doel nastreeft ,SUCCES ,Wij Sphynx fokkers weten hoe moeilijk het is ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “La Perm”