Dove Kater dit is het stamboom

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Dove Kater dit is het stamboom

Berichtdoor Clemmetje » do 01 mar 2012, 13:15

Oke dus als ik het goed begrijp zijn Douwe, Djidji en Droste broers en hebben alledrie HCM. Droste heeft nog een kindje gekregen die heet Uba Zene Hebe en die is doof.
Gelukkig is jouw Sphynxje niet doof Kim. Maar dat de vader HCM heeft is dan wel slecht bericht en ik hoop dat die van jou het niet krijgt.
Hoe groot is eigenlijk de kans dat een kitten HCM krijgt als de vader en ook ooms HCM positief zijn? Of is dat niet te voorspellen? Ik hoop niet dat de doofheid ook erfelijk is.
Droste heeft geen HCM althans niet dat ik weet.
Douwe en DjiDji wel en het halfzusje van hun die Elize heeft ook.
Dus het is zeker verstandig om nakomelingen uit die lijnen goed in de gaten te houden.
Groetjes Clem
Afbeelding

moon1970

Berichtdoor moon1970 » do 01 mar 2012, 13:18

Oke dan had ik het toch verkeerd begrepen o3 .
Groetjes Monique en knuffel van Rani en Feetje....

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 01 mar 2012, 13:37

Hoe groot is eigenlijk de kans dat een kitten HCM krijgt als de vader en ook ooms HCM positief zijn? Of is dat niet te voorspellen? Ik hoop niet dat de doofheid ook erfelijk is.
HCM is een autosomaal-dominante ziekte: dat wil simpelweg zeggen dat het niet uitmaakt van waar het komt: moeder of vaderskant, het wordt gewoon doorgegeven als één van beide ouders het heeft.
De theorie zegt dat als men 2 negatieve katten met elkaar verpaard dat alle kittens vrij zijn van HCM
Heeft één van beide ouders het dan zal volgens de theorie de helft van dat nest ook positief gaan scannen met de tijd
Hebben beide ouders HCM dan heeft het hele nest HCM.

Maar dan komt het stukje "variabele expressie met incomplete penetratie" er nog aan te pas, dat wil dus zeggen dat de kat om het even wanneer tekenen van HCM kan vertonen, hoe agressiever de vorm hoe jonger .... een kat kan dus 5 jaar negatief testen en dan BAF van de ene op de andere dag positief!
Men kan dus nooit zeggen wanneer de kat het gaat krijgen en hoe erg het zal zijn, dat valt helaas niet te voorspellen!
Het is een heel moeilijke problematiek die HCM waar we echt voorzichtig mee moeten omspringen!
Het enige wat we kunnen doen is op regelmatige basis testen: de positieven uit de fok halen, de verdachte uit de fok weren tot er duidelijkheid is en als er veel positieve kittens zijn van (nog) negatief geteste ouders deze ouders ook heeeeel nauwgezet in de gaten houden (en liefst tegenhouden)
Heel belangrijk hierin is dat men dat allemaal open deelt zodat eraan kan gewerkt worden!

Doofheid kan erfelijk zijn, vnl bij witte katten is er een grote(re) kans op erfelijke doofheid .... heel snel & simpel uitgelegd: de kittens worden dan horend geboren maar gaandeweg vallen de gehoorhaartjes uit en worden de kittens doof.
Maar doofheid kan ook andere oorzaken hebben ..... of het erfelijk is of niet, het is altijd belangrijk om te weten zodat er rekening mee kan gehouden worden zodat je dan vb. toch geen combi gaat maken met een "toevallig(?)" dove kat met een witte kat (die volgens Bear-test horend is) ..... gewoon gezond verstand gebruiken en er bij stil staan zodat je later niet hoeft te zeggen: "had ik het maar geweten!"

.... 't is Gewoon belangrijk dat fokkers deze info met elkaar delen! Dat een katje iets mankeert is niet erg! (ja wel voor het katje maar niet voor de fokkers, jullie begrijpen wel wat ik bedoel ;) ) Je hebt het (de aandoening) er als fokker nooit opzettelijk ingestopt!
Gewoon even delen en dan kan daarop door iedereen geanticipeerd worden zodat er rekening mee gehouden kan worden.
Sommige aandoeningen kan je best nog wel in een fokprogramma gebruiken als je er op een gezonde manier rekening mee houdt. (en voor de duidelijkheid: hiermee bedoel ik geen HCM-positieve katten ;) )

Er heerst zoveel onnodige taboe! Waarom?
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 02 mar 2012, 12:24

Hoi Hoi
Heb een mail gekregen van Jorg en Henry van Zenehebe (bedankt hiervoor )
Zij hebben nooit gemerkt dat deze kater doof was achteraf zijn er altijd dingen dat je zegt ja dat had er op kunnen duiden.

Uba heeft ruzie gekregen met een poes en daar oor letsel van op gelopen.met een oorontsteking ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

moon1970

Berichtdoor moon1970 » za 03 mar 2012, 13:33

Wendy bedankt voor de info! Ik vroeg het mij af omdat Rani een zusje heeft met HCM.
Uba heeft ruzie gekregen met een poes en daar oor letsel van op gelopen.met een oorontsteking ,
Wat zielig voor Uba .

nonalize

Berichtdoor nonalize » za 03 mar 2012, 14:52

Wendy bedankt voor de info! Ik vroeg het mij af omdat Rani een zusje heeft met HCM.
Dat meen je niet.. dan zou ik Rani ook maar een keer laten testen!
Wat is het stamboom van Rani dan?
Groetjes Elize

moon1970

Berichtdoor moon1970 » za 03 mar 2012, 18:01

Ja Rani Zene Hebe ze staat hier in de database en is op 13-01-2011 nog getest en uitslag negatief en haar zusje Renee Asja positief. Maar dat is denk ik ander topic heeft niks met doofheid te maken :?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 03 mar 2012, 18:23

Die ken ik Renee Asja die had Martine.
Als Rani een zusje is zou ik haar wel nog eens laten testen eind van het jaar.
De moeder van Rani en Renee is Babs. Die vond ik altijd zo leuk. Heb veel foto's van haar.
Groetjes Clem
Afbeelding

nonalize

Berichtdoor nonalize » za 03 mar 2012, 18:30

Ja Rani Zene Hebe ze staat hier in de database en is op 13-01-2011 nog getest en uitslag negatief en haar zusje Renee Asja positief. Maar dat is denk ik ander topic heeft niks met doofheid te maken :?
Tja in het topic is het vanzelf over gegaan naar HCM... vind t gewoon interessant om de lijnen te weten waar hcm in voorkomt... en aangezien je zelf over de hcm bij de zus van Rani begon... maar laten we het maar weer over de doofheid hebben dan ;)
Groetjes Elize

moon1970

Berichtdoor moon1970 » za 03 mar 2012, 21:36

Wat leuk Clem dat je nog foto's hebt van Babs ( Barthe staat op de stamboom) Ze was zeker heel mooi . Lijkt Rani een beetje op haar? Is Renee Asja niet meer bij Martine?
Maakt mij niet uit hoor Elize en vind zelf ook interessant maar dacht opeens misschien staat het in het verkeerde topic. Rani 's vader is Toomler's Dax en moeder Int. ch.Barthe Zene Hebe. Rani is geboren op 13 november 2009 . Er staat onder aan de stamboom aantal kittens; 1 kater en 4 poezen dus misschien zijn er nog wel 2 zusjes en 1 broertje .

Terug naar “Medisch”