epileptie...?

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
kim

epileptie...?

Berichtdoor kim » vr 20 apr 2012, 22:48

Ik vroeg me af of hier iemand weet hoe epileptie word aangetoond bij katten. Ik denk dat lotus dit heeft. Als ze zo'n aanval heeft word ze helemaal stijf en trekt met haar pootjes. Haar ogen worden ook heel groot. En haar staart gaat heel raar naar achter staan. Dit duurt ongeveer een kleine 3 minuutjes. Daarna lijkt ze "bij" te komen, maar als ze dan gaat lopen lijkt ze wel dronken. Ze zwalkt alle kanten op. Ik ga meestal naast haar zitten en aai haar en na verloop van tijd is het oppeens weer over. Dan gedraagt ze zich ook alsof er nooit wat gebeurd is. Ik heb een filmpje op youtube gezien, en zoals die kat doet, doet lotus ook. Ik zal ff kijken of ik het filmpje kan plakken hierzo. Ik vroeg me af of hier iemand is die iets meer weet erover.. Ik heb haar nu 4 jaar (heb wel eens eerder verteld dat ik haar heb weggehaald bij mensen die haar mishandelde) dus ik weet niet hoe oud ze precies is, maar ik heb haar nu 4 jaar. 3 Jaar geleden had ze het voor het eerst. En het duurde ook een jaar voordat ze het vervolgens weer had. Toen af en toe, maar nu is het al de tweede keer deze week.....

Met bram gaat alles gelukkig nogsteeds goed :-) Maar lotus is een beetje me zorgen kindje... (slechte nieren, astma, hartruis best wel erg, zo erg dat ze haar met haar dialyse van haar nieren niet onder narcose wilde bregen... en nu dit weer.... :-( juist nu je dat arme kindje zo'n mooi leven wil geven na alles wat ze heeft meegemaakt.. ze heb zoveel pech... ik kan er wel om huilen, vind het echt zo erg..

maar vroeg me af of er iemand is (manoe?) die misschien meer weet hierover... alles is welkom :-)
groetjes kim, een pootje van lotus, noah en luna en een dikke lebber van bram

kim

Re: epileptie...?

Berichtdoor kim » vr 20 apr 2012, 22:50

de link waar ik naar gekeken heb op youtube, lotus doet net zo... en als ze loopt lijkt ze idd wel dronken..

http://www.youtube.com/watch?v=10lGrkYSjLU

kim

Berichtdoor kim » vr 20 apr 2012, 22:53

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

epileptie...?

Berichtdoor Clemmetje » vr 20 apr 2012, 22:57

Wat vervelend zeg.
Volgens mij zijn er wel meer katten op het forum die epilepsie hebben.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 20 apr 2012, 23:01

Hoi Kim
meid wat vreselijk balen en eng is dat Kan je er niet mee helpen ,Wendy heeft een kat met Epileptie
Staan ook wel stukjes van op het forum
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 20 apr 2012, 23:05

Hoi Kim, klinkt inderdaad als epileptie... hoe vaak heeft ze dat? Afhankelijk van de frequentie en de duur zou je evt medicatie kunnen geven. Wat in elk geval belangrijk is als ze zo'n aanval heeft is dat je tv, radio etc. uitzet, dat stimuleerd allemaal. Bij sommige dieren werkt het goed als je ze vastpakt en geruststeld, maar pas wel op want ze kan je bijten zonder dat ze dat beseft. Je kan bij de DA stesolid krijgen, dat is een medicijn wat je rectaal toe kan dienen als een aanval te lang duurt: langer dan 5 minuten. Om haar eruit te krijgen. Als een aanval 10 min duurt moet je echt naar je DA gaan, maar dat is gelukkig nog niet zo. Maar stesolid is wel handig om in huis te hebben voor noodgevallen.
Sinds wanneer heeft ze dit? Is er iets gebeurd waardoor dit kan zijn ontstaan?
Afbeelding

kim

Berichtdoor kim » vr 20 apr 2012, 23:12

heej, heel erg bedankt allemaal voor de reakties...

Manoe: ik heb haar nu 4 jaar en toen ik haar een jaar had had ze dit voor het eerst. Later 2 keer in de maand en sinds deze week eigenlijk 2 keer in de week. Maar dat is nu voor t eerst. De aanvallen duren ook niet heel lang. Ik denk max 3 minuutjes, en daarna een paar minuutjes dat ze zwalkt. Daarna is het volledig verdwenen.

Moet ik met haar naar de dierenarts? Of moet ik het gewoon ff aankijken. Kunnen ze epileptie aantonen via het bloed? of hoe doen ze dat?

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 20 apr 2012, 23:20

Soms kunnen ze wel bepaalde oorzaken aantonen in het bloed, maar meestal niet en is er geen oorzaak aan te wijzen. Wat wel belangrijk is als je medicatie zou gaan gebruiken is dat haar lever goed functioneert omdat de medicatie door de lever wordt verwerkt.
Maar ik zou even aankijken, misschien is het toeval dat ze nu 2 x in een week een aanval heeft gehad. Wat krijgt ze voor voer? Het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar er zijn dieren die heel goed reageren op vers vlees en daardoor veel minder aanvallen hebben. En da's toch beter als medicatie he!
Afbeelding

kim

Berichtdoor kim » vr 20 apr 2012, 23:22

en heel erg bedankt voor de forum tip :-) ik ga er morgen even naar kijken.
Me blootlopers liggen al te wachten op bed en de haarballen maken nu ook aanstalte daar naar toe te gaan dus we duiken er lekker in met ze alle :-)

Goeie nacht iedereen!

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 21 apr 2012, 11:25

Wat vervelend als zou blijken dat Lotus epilepsie heeft. Het is wel wat Manoe zegt, als je kat zo'n aanval heeft, is het heel belangrijk dat je haar in een prikkelarme omgeving legt: dus zonder geluid, en het liefst ook in een donkere omgeving. Tijd opnemen is heel belangrijk, maar dit lijkt je al wel te doen omdat je zegt dat de aanvallen niet zo lang duren. Succes en sterkte in ieder geval!

Terug naar “Medisch”