Een aantal vragen over een aantal ziekten

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
Vlam

Een aantal vragen over een aantal ziekten

Berichtdoor Vlam » za 30 mar 2013, 21:18

Ik heb een paar vragen over een aantal ziekten.
Zoals jullie weten is Karel gisteren overleden.
De dierenarts denkt aan Fip, felv/fiv.
Ik heb alle symptomen bekeken en ik vermoed nu kattenziekte of Fip.
Maar Karel was 2 jaar.

Ik ga Rex laten testen op felv/fiv.
Mijn buurvrouw heeft me poes aangeboden en ik mag haar hebben, maar ik moet Rex testen.

Mijn vragen over besmetting.
Karel is in dec en vorige maand in contact geweest met een hond. Een Jack Russel, die nooit geënt wordt. Deze hond is hier binnen geweest.
Kan een hond Fiv overbrengen?
Karel is zo'n 2 maanden ziek geweest in totaal. Hij heeft een enting gekregen nadat hij een paar keer had gespuugd. Kan het door de enting komen?

Ik wil graag een vriendje voor Rex, maar vraag me af of het nu allemaal wel zo veilig is.
De symptomen van Karel komen precies overeen met kattenziekte en Fiv.
Ik dacht eerst aan Felv/fiv, maar naar mijn idee is Karel te kort ziek geweest om dit te hebben. Het andere past er beter bij.
Karel is al weg, dus kan geen autopsie meer laten doen.

Waar doe ik goed aan?
Rex laten testen en als dat negatief is, die andere poes gewoon halen?

Vlam

Re: Een aantal vragen over een aantal ziekten

Berichtdoor Vlam » za 30 mar 2013, 21:27

Ben er inmiddels achter dat een hond het kan doorgeven aan een kat..
Shit zou het echt??
Of door de enting?

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » za 30 mar 2013, 22:54

Fiv is katten HIV. Vaccinatie, is mij niet bekend dat katten daar dood van zouden gaan..
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » za 30 mar 2013, 23:00

Ik las ook die andere Topic, als een katje al op zo´n jonge leeftijd al verdacht is, spreekt men ook vaak over dominante HCM naar mijn weten en die gaan dan ook in 1 x dood..

Ik zou geen Felv en Fiv bij halen, want je had al een katje overgenomen die verdacht was van dodelijke Hartziekte.. Met dit soort zaken is het wachten tot wanneer het tot uiting komt en vaak is het met snelle en heftige afloop.
Afbeelding

Vlam

Berichtdoor Vlam » zo 31 mar 2013, 13:08

Ik heb nu idd de uitslagen van Karel.. eerst was hij verdacht, later weer niet. Er staat 'niet negatief'.

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » zo 31 mar 2013, 13:54

Dat zegt een hele boel hoor (((( Meestal zijn katten na verdacht HCM+, bij kleine precentage is het - bij de volgende test.. Dus grote kans dat het gewoon doorgeslagen is naar plus en dat getest is bij een ´verkeerde´.

Ook hierin verschilt test methode per tester.. Je kunt op verschillende manieren de spier meten. Op verschillende manieren ontlasing op Giardia controleren dat het vaak min is terwlij het plus is en ga zo maar door..
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 31 mar 2013, 15:40

Hoe vaak is Karel getest op HCM?
Ik weet dat op het forum twee testen ter sprake zijn geweest van hem maar is hij daarna nog eens getest?
Ik moest namelijk ook meteen aan HCM denken toen ik het las dat hij overleden was.
Groetjes Clem
Afbeelding

Vlam

Berichtdoor Vlam » zo 31 mar 2013, 18:41

Naar mijn weten is Karel eind 2011 voor het laatst getest. Ik heb verder geen idee.
Eerst was de test positief en later negatief. een half jaar later kreeg hij een fokverbod en in de zomer van 2012 is hij gecastreerd en kwam daarna bij mij via een andere particulier die hem van een meneer had die fokte. Deze meneer had hem van de fokker gekocht.

Ik denk zelf dat Karel door de enting zieker is geworden. Vanaf dat moment is het snel gegaan.
Hij heeft geen vredige dood gehad. Dat doet me wel pijn. Hij lag er niet vredig bij. Hij is letterlijk dood neergevallen en heeft zich vastgeklemd aan een dekentje. Hij was helemaal uitgedroogd en veel dunner dat hij was toen hij leefde. Heb overal vocht in huis gevonden.

Terug naar “Medisch”