Poezen verdacht op FIP.....castereren of niet

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
Bridget

Re: Poezen verdacht op FIP.....castereren of niet

Berichtdoor Bridget » ma 17 jun 2013, 18:51

Ik heb vorig jaar ook een FIP katje gehad en naar mijn gedacht verlos ze zo snel mogelijk uit hun lijden!
Toen Djal hier kwam wonen was er niets aan de hand, rustig beestje ja dat wel, maar verder was alles in orde.
Tot zij een dikke buik kreeg, de DA (die ik toen had, heb sinds dat voorval een andere gezocht) zei mij het is een wormen-buik! Wist ik zelf dus heel zeker van NIET!! Je hoefde echt geen DA te zijn om te zien dat die dikke buik niet normaal was! Dus ja eerst medicatie voor de wormen, want ja wie ben ik om een DA tegen te spreken? Zij had gestudeerd, ik niet. Had ik toen maar onmiddelijk op mijn gevoel afgegaan! Dan had mijn arme Djal geen 2 weken extra moeten afzien.
Ik heb nog steeds de resultaten van Merelbeke op mail staan en het beestje moet ocharme serieus hebben afgezien gewoon omdat ik hoopte dat ik toch mis was.
Alle ingewanden waren aangetast door de FIP!

Helaas staat het onderzoek naar FIP nog steeds in de kinderschoenen, ja ze weten dat FIP voort groeit uit het corona-virus, maar dat is het dan ook.
Zieke katten, katten onder stress,...de kans is groot dat hun titters dan inderdaad FIP aanwijzen.
Maar ik weet van in Merelbeke zelf...de enige manier om 100% zeker te zijn van FIP is bij de autopsie!

Nu ben ik ondertussen te weten gekomen de DA die toen bij mijn Djal gekomen is...kende NIETS VAN KLEINE HUISDIEREN!!!! Zij had tijdens haar studies gekozen voor paarden!
Natuurlijk kende zij geen FIP ze had er wel eens iets over gehoord, maar nooit een FIP-geval gezien.

Toen ik in Merelbeke was is mij daar dan ook de vraag gesteld of ik Djal daar wilde achter laten voor verdere onderzoeken en testen op te doen, dit heb ik geweigerd, ik heb Djal daar laten inslapen in mijn bijzijn, ik heb een autopsie laten doen en ik denk dat ik daarmee het FIP-onderzoek genoeg gesteund heb, zonder dat ik mijn Djal al die extra pijn en stress moest bezorgen.

Van FIP kun je onmogelijk winnen, das wat ik ervan weet.
Zolang ze niet weten waarom bij de éne kat het coronavirus wel tot FIP muteert en bij de andere dan weer niet, gaan ze denk ik niet snel een medicijn vinden dat FIP kan genezen of onder controle kan houden.

In elk geval heel veel sterkte.
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » ma 17 jun 2013, 19:29

Bridget,

bij Fip waarbij de buik opzet kun je eigenlijk bij leven al grotendeels vaststellen dat het FIP is. Je kunt oa buikvocht laten trekken.

Bij de droge vorm begint het met vage symptomen en als je het nog nooit meegemaakt hebt. Weet je ook niet wat je overkomt.

Bij stoffel was het redelijk duidelijk dat er iets met zijn lever was omdat hij geel kleurde. We hebben zijn bloed op laten sturen en dit kwam met 7 punten overeen met FIP.

Voor ons was op het moment dat de uitslag er kwam al duidelijk dat hij het niet ging redden en hebben we hem in laten slapen. Dit alles in een paar dagen tijd.

Achteraf heb ik heel veel spijt gehad en veel met de gedachte gespeeld stel dat....en als we....

Met Brandy ging het ook heel anders, en de dierenarts heeft ook niet het idee dat het FIP was en vraagt zich sinds dit weekend af of het bij Stoffel ook wel FIP is geweest.

Bij Stoffel was er veel uit het bloed te halen bij Brandy totaal niet. Haar bloed was gewoon goed alleen haar nieren te groot.

De gedachte gaat ook uit naar een acute lymfoom in beide nieren.

ikzelf ben er van overtuigd dat FIP ontstaat door een foutje in het DNA. Als je kijkt naar de menselijke variant dan gaat het eigenlijk op dezelfde manier. Het lichaam gaat iets aanvechten wat het niet moet aanvechten en daar gaat het mis.

Bij Brandy wist ik direkt dat het mis was, en we hebben dan ook uiteindelijk haar in laten slapen. Daar had ik minder moeite mee dan bij Stoffel. Dat puur omdat ik haar de ellende wilde besparen.

Het blijft een ongelofelijke rot ziekte die ik niemand toewens. En hoe je het ook wend of keert die beestjes zijn net je kinderen. En het doet ongelofelijk veel verdriet om ze te laten gaan.

En helaas is er nog nooit iets tegen gevonden.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 17 jun 2013, 20:57

Hoi Peggy
meid als het FIP was en dat weet je nu toch ,heb je goed gehandeld van FIP kan je het niet winnen ook niet al zou je ik weet niet wat voor medicijn geven,
Ze hebben echt vreselijk veel pijn .
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

peggy72

Berichtdoor peggy72 » ma 17 jun 2013, 21:22

ik weet het Wil, maar wat mijn hoofd denkt wil er bij mijn hart niet in.

Bridget

Berichtdoor Bridget » di 18 jun 2013, 15:20

Destijds met Djal heb ik zowat het hele internet afgespeurd over kwam ik tot dezelfde conclusie....
Ik had ook heel graag mijn Djal kunnen redden, mis haar nog steeds...

Heb inderdaad ook mijn twijfels gehad of het iets met DNA ofzo te maken had, maar eerlijk ik denk het niet.
Overal lees je hetzelfde:80% van alle katten heeft het coranavirusin zich, maar slechts een klein percentage muteerd tot FIP.

In elk geval voel je zeker NIET schuldig...tegen die klote FIP kun je toch niet op!
Afbeelding

Terug naar “Medisch”