niezen & snot, benieuwd naar ervaringen

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
*bonnie*

niezen & snot, benieuwd naar ervaringen

Berichtdoor *bonnie* » wo 27 mei 2015, 19:46

Nu heb ik al genoeg ervaring met nieszieke katten van in de tijd dat ik opvang deed maar nu zit ik toch met een dilemma.

Mijn kitten Frodo was gezond en wel toen hij bij mij kwam.
Maar op een dag begint hij te niezen, gewoon wat helder vocht.
Een dag of 2 later niest hij ineens snot en ben ik onmiddellijk met een kuur antibiotica begonnen : ronaxan.
Verder was hij niet ziek, geen last van zijn oogjes en hij at goed en was hyperactief.
Na 10 dagen lijkt het alsof zijn neus wat verstopt zit , er komt al dagenlang geen snot meer uit maar hij sniffelt de hele tijd. Dierenarts besluit dat antibiotica niet meer nodig is en stelt metacam voor, voor de ontzwellende werking. Maar er veranderd weinig en af en toe komt er toch een beetje snot bij een niesbui, geen vloeibaar snot maar een klein vlokje gedroogd snot.
Dierenarts besluit terug antibiotica op te starten, deze keer : marbocyl.
Na 10 dagen nog niet weg , steeds op en af blijft hij niezen en klinkt de neus verstopt. Ook heb ik hem snachts af en toe horen snurken.
Dierenarts besluit dat het geen infectie is want dan had de antibiotica moeten werken en het zou waarschijnlijk allergie zijn, iets wat hij daarvoor zei dat het niet zou zijn.

Nu ben ik zondagavond gestopt met marbocyl want ik moest het niet verder geven. Hij niest noch steeds heel fel met momenten en sniffelt nog steeds, af en toe zie je hele kleine beetje snot aan de neus, dus ik besluit naar een andere dierenarts te gaan , op aanraden van een sphynx cattery uit de buurt die daar heel tevreden is.
Dierenarts besluit dat hij chronisch niesziek is , nog voor ik hem uit het mandje heb gehaald, m.a.w. ze heeft hem niet eens onderzocht. Ik vroeg naar allergie en ze zei dat een kitten niet allergisch kon zijn, dat zie je niet bij katten onder de 2 jaar zei zij. Ik dacht dat chronisch nieszieke dieren pas chronisch niesziek werden als een behandeling veel te laat was gestart en daardoor niet meer aanslaat maar bij Frodo is de dag van snot al gestart met antibiotica. Bovendien is hij verder nooit ziek geweest , enkel steeds die neus.

Een swap zei ze dat niet veel zin had , ze doen dit regelmatig zeiden ze , daarvoor moet een kitten allereerst al in slaap om een swap te kunnen nemen maar blijkbaar komt er vaak niks uit de test.

Ze zegt dan dat ik eigenlijk die ronaxan had moeten blijven geven, desnoods 6 tot 8 weken lang. Nu besluit ze dan maar dat ik Zitromax moet geven, minstens 3 weken lang.

Ik zit echt met mijn handen in het haar en vraag me af wat ik nu moet doen. Hij eet geweldig goed, weegt ondertussen 2kg950, is hyperactief (een echte hooligan) maar wat is dat toch met zijn neus :(

De 2e dierenarts ziet mij nooit meer terug , hoe in godsnaam stel je nu een diagnose zonder de kat te onderzoeken. En natuurlijk met het typische : ja , dat is typisch voor raskatten hè, bij die cattery's zit zo'n hoge infectiedruk en die kittens brengen dat mee van de cattery. blablabla
Afbeelding

Raaf
Contacteer:

Re: niezen & snot, benieuwd naar ervaringen

Berichtdoor Raaf » wo 27 mei 2015, 19:55

Soms vraag je je af waarom iemand nog steeds zijn of haar beroep uitoefent als er zo wordt gereageerd.
Laat dierenarts 2 alsjeblieft iets anders gaan doen. sad2_sm

Zo een extreem geval als gesnotter wat jij nou bij de hand hebt ken ik ge-luk-kig niet, maar ik weet wel dat in enkele gevallen inderdaad een mega lange periode antibiotica wordt ingezet om het tij te keren.

Ik hoop dat iemand anders je hier goed advies kan geven, maar het begint in ieder geval al met een goede dierenarts die ook het ras goed kent, en niet zo een negatieveling die voor de duizend zoveelste keer deze week met het verhaaltje achter de "raskatten "op ratelt. sad1_sm
Sterkte en beterschap gewenst!!
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » wo 27 mei 2015, 19:58

Daarom hoop ik hier op reacties.

Ik heb in het verleden flink wat nieszieke dieren behandeld maar die waren ook allemaal echt ziek.
Ogen dicht, neus dicht, etter langs alle kanten, koorts, niet meer willen eten, dat soort dingen.

Hij is totaal niet ziek, alleen niezen, sniffelen en af en toe een beetje snot maar niet dat het er met de massa uitkomt.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 27 mei 2015, 20:10

Shit had een lange reactie gestuurd maar hij staat er niet ;((

Bonnie dit is mega balen ,de cattery de schuld geven of een ras daar zijn ze heel erg snel mee ,dan hoeven hun geen verdere uitleg meer te geven ;(

Zitromax is heel goed en het virus wat nu de ronde doet werkt 4 weken Doxoral heel erg goed tegen ,

die 2 de DA is een mega sukkel ,ben je daarom langsgeweest ,had je ook wel kunnen bellen ;(
Wat ze verteld over de swab dat klopt ,ik heb een kennis die haar katten zijn al 3 x echt mega ziek geweest ,ze heeft ze getest maar er komt niks uit ,dus hebben ze ook niks ;(( maar wel bomvol medicijnen ,

Let goed op dat hij geen korstjes in zijn neus krijgt ,dan beschadigd het epitheel weefsel .daar komt hij dan niet meer vanaf ,druppel hem met een neusdruppel zodat er niet 1 stukje vast kan gaan zitten ,we gaan keihard duimen meid dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » wo 27 mei 2015, 20:19

Volgens mij hebben er al stukjes vastgezeten Wil :(
Ik druppel wel dagelijks met fysiologisch water.

Zou jij die Zitromax geven dan ? Of eerder terug iets anders ?
En die Zitromax is nog zoiets, toen ik opvang had moest ik dat dagelijks geven.
Deze dierenarts zei 1 dag wel, 1 dag niet....
Afbeelding

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » wo 27 mei 2015, 20:20

Misschien ook nog effe vermelden dat mijn andere katten niet ziek zijn (effe hout vasthouden) en ze toch al wekenlang samen lopen, samen slapen en elkaar wassen.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 27 mei 2015, 20:27

Hoi Bonnie
ik weet niet welke zytromax je hebt ,probeer die neus zo veel mogelijk te druppelen ,zodat er geen korstjes in de neus kan komen ,

Bonnie het kan dat 1 van de andere het draagt en je er nooit wat van gemerkt hebt doordat de kat het niet kreeg ,het kan van de cattery ,het kan ook nog via de honden ???
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » wo 27 mei 2015, 21:35

Zitromax 200mg/5ml (600mg poeder voor 15ml orale suspensie) en ik zou 0.35ml om de dag moeten geven.

Waar het vandaan komt kan mij niet veel schelen maar ik bedoel maar, als het iets heel besmettelijks was dan zouden mijn katten het toch ookal moeten hebben.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 27 mei 2015, 21:48

Wat vervelend zeg.
Het kan best dat hij iets heeft wat bij jou in de groep geen reactie geeft maar bij hem wel.
Ik heb Gandalf die ooit (samen met nog een paar uit mijn groep) heel erg ziek is geweest en die er ook nooit helemaal vanaf gekomen is.
phpBB3/viewtopic.php?f=135&t=5674
Ook een swab gedaan (zonder narcose) waar mycoplasma positief uitkwam. Weken gekuurd met doxycyline maar ook geen hiermee is het niet helemaal weggegaan terwijl de pcr daarna negatief was.
Het blijft moeilijk dit soort klachten.
Groetjes Clem
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » do 28 mei 2015, 08:12

Hoi Bonnie
Ik wil je vragen welke enting hij heeft gekregen.
Ik heb het hier met Lizzy ook gehad toen ook lang ziek tot ik 10 dagen dox gaf ik ben toen ook over gestapt van DA. Ze was er na de dox kuur snel vanaf maar na een maand kregen de kittens ook weer last die zijn toen op zytromax gezet uit eindelijk mijn hele groep ziek. Ik kreeg toen een na testen te horen dat ik chlamydia in huis had. Zie hier de topic phpBB3/viewtopic.php?f=44&t=8506
Uit eindelijk hielp de zytromax niet afdoende bij de kittens en heb ik ze samen met de grote op dox gezet. En echt als je je hele groep behandeld met doxoral voor 4 weken krijg je het niet meer terug.
Ik raad je dan ook aan het zo te doen.
O ja en je andere katten hoeven bij deze vorm niet eens simpthomen te hebben.

Terug naar “Medisch”