Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Alles over de voeding van katten
Eranthe

Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Berichtdoor Eranthe » ma 16 aug 2010, 22:58

In dit topic wil ik jullie een kijkje geven van hoe en wat ik mijn kat Chat O aan voeding geeft. Het is niet bedoeld om jullie massaal over te halen, maar mochten er eens leden zijn die er toch meer over willen weten, dan is dit wellicht nuttige info. ;)

Chat O is een Sphynx van nu ruim acht maanden. Toen hij bij ons kwam wonen had zijn fokster de kittens al gewend aan rauw vlees. Het was voor mij eigenlijk heel eenvoudig om hem volledig rauw te voeren. Omdat er de hele dag voedsel klaar stond voor de kittens, kon de fokster niet exact aangeven hoeveel voeding hij at. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan en heb de eerste drie dagen van alles aan spiervlees/vleesbot en orgaan aangeboden. Vooraf alles afgewogen en alles aan de hand van een verslag bijgehouden van wat hij op kon. Wel alles een beetje in proporties gegeven, zodat hij niet overdreven veel aan orgaan en bot binnen zou krijgen. Na drie dagen had ik een aardig beeld van wat hij nodig had aan hoeveelheid. Voor Chat O was dat 280 gram per dag. Aan de hand daarvan ben ik zijn menu gaan samenstellen. Daarbij ben ik uitgegaan van:

70% spiervlees
15% bot
15% orgaan (10% hart, 3% lever en 2% nier)

Gaandeweg hij ouder en groter werd hield ik dezelfde hoeveelheid voer aan. Daardoor zakte de percentages vanzelf. Inmiddels is hij gecastreerd en heeft nu genoeg aan 265 gram per dag. Daarnaast ben ik ook prooidieren gaan voeren. Deze zijn compleet dus tel ik de twee dagen dat ik prooien voer niet mee in het menu.

De berekening van het huidige menu ziet er zo uit:

Uitgaande van de 265 gram voeding die hij per dag eet

265 gr. x 5 dagen = 1.325 gram

1325 gr.:100 x 70% spiervlees = 928 gram (spiervlees voer ik iedere dag dus deel ik 928 gr.:5 dagen = 185 gram per dag)
1325 gr.:100 x 15% bot = 199 gram (ook iedere dag dus deel ik 199 gr.:5 dagen = 40 gram per dag)
1325 gr.:100 x 10% hart = 133 gram (hart voer ik drie keer per week dus deel ik 133 gr.:3 dagen = 44 gram per dag)
1325 gr.:100 x 3% lever = 40 gram (de lever voer ik maar één keer per week dus blijft de hoeveelheid zoals hij is)
1325 gr.:100 x 2% nier = 27 gram (nier: idem als lever)

In de totaal berekening heb ik twee gram verschil zitten, maar ik rond sommige gewichten af. In de praktijk heb ik met het afwegen van vlees heb ik de ene keer ook iets meer dan de andere keer. Het scheelt niet gek veel, maar is gewoon niet tot op ieder gram exact. Bij organen ben ik wel vrij strikt, maar als ik bijv. wat panharing geef dan reken ik die niet eens mee in het menu. Deze krijgt hij als extra.

Het menu ziet er als volgt uit:

zo.
kippen nek
geiten spiervlees
lam hart

ma.
eenden nek
paarden spiervlees
eenden hartjes

di.
1 flinke hamster
1 woestijnrat
handjevol muizen
evt. aangevuld met een babykonijn of kuiken

wo.
eenden nek
herten spiervlees
konijnen niertjes

do.
kalkoen nek
kuiken
kipfilet
eenden hartjes

vrij.
eenden nek
paarden spiervlees
lam lever

za.
2 kleine weaner ratten
2 woestijn ratten
handjevol muizen

Een keer per week krijgt Chat O een schoteltje vette vis (panharing). Deze krijgt hij rauw en fijn gepureerd, omdat hij niet zo goed weg komt met de hele graten.

De nekken sla ik plat. Kalkoen nek gaf ik in het hele begin nog niet, omdat deze best veel bot bevatten en hij door het wisselen van zijn gebit nog moeite had om ze weg te krijgen, ondanks dat ik ze platgeslagen aanbood. Nu hij ouder is gaat ook dat prima.
Soms heeft Chat O geen zin in eenden nekken. Als hij gedurende de week een beetje slecht eet van de nekken, dan geef ik hem eens wat vaker een kippen nekje. Als ik dat niet doe dan krijgt hij eens (platgeslagen) konijnen kop. Daarbij ook spiervlees om verstopping te voorkomen. Hier is hij dol op en weet ik zeker dat hij genoeg calcium binnen krijgt. Daarna ligt hij uren uit te buiken. ;)

Chat O is best wel een luie eter, alleen bij prooidieren wil hij moeite doen om ze weg te peuzelen. Bied ik hem bijvoorbeeld kwartel aan, dan haakt hij af en dat terwijl hij die in het begin met smaak at. Met katten is het vaak wat lastiger en is het wat meer uitproberen van wat ze lekker vinden. Zo heb ik ook fazant en haas geprobeerd, maar beiden eet hij niet, dus heb ik die van het menu geschrapt.

Ik heb met deze maaltijden niet doorlopend eten voor mijn Sphynx klaarstaan. Dat vraagt uiteraard iedere dag wel discipline bij het voeren. 's Avonds voor het slapen bieden we de meest grote maaltijd aan. Deze bevat altijd vlees/bot. Het verteren van botten duurt altijd langer dan orgaan en spiervlees. Zo houdt Chat O 's nachts een voldaan gevoel en mist hij geen eten. 's Morgens vroeg als we opstaan krijgt hij direct zijn nieuwe, verse maaltijd aangeboden. Heel af en toe gebeurd het dat hij toch nog trek heeft en alle maaltijden voor die dag al genuttigd zijn. Als dat zo is dan bieden we een prooidier aan, hetzij een kuiken of baby konijn.
Als kitten at Chat O zes maaltijden per dag. Nu vier à vijf maaltijden per dag. Als ik niet thuis ben dan geeft mijn man of kinderen hem te eten. De maaltijden bieden we op kamertemperatuur aan.

Als je dit zo leest lijkt het veel werk en in het begin is dat ook even zo, maar naarmate de tijd vordert word je er steeds handiger in.
Wel is het zaak als je met rauw voeren begint dat je dit heel geleidelijk aan introduceert, zodat het verteren van vleesbotten geen problemen gaan geven.

Soms switch ik wel eens van dag, dan krijgt hij bijvoorbeeld twee dagen achtereen alleen maar prooien. Dat geeft ook niet, als alles aan het eind van de week maar weer compleet gevoerd is. Als je ziet hoe mooi Chat O eruit ziet op deze voeding, super gewoon! Hij is geen grammetje te dik, heeft geen dikke buik die je vaak wel ziet bij katten die brokken krijgen (door koolhydraten) en zijn vel blijft mooi schoon. Ik weet zeker dat een natuurlijke voeding daartoe bijdraagt. Ik kan het iedereen dus echt aanraden, ook behaarde katten.
Groetjes, Karen
Afbeelding

geertje

Re: Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Berichtdoor geertje » ma 16 aug 2010, 23:05

Wat een mooie en complete uitleg. Ik vind het heel leerrijk en misschien doe ik het zelf ooit ook, hiermee heb ik een goede leidraad met je informatie.
Omdat ik zelf vegetariër ben heb ik het alleen wat moeilijk met dieren nog in zijn geheel en het platslagen van koppen. Ik weet niet of ik dat ooit ga kunnen, heb zelfs al moeite met vers vlees en moet mij er elke keer over zetten als ik dit aan Heaven en Fly geef.
Nu we meer vers geven is Heaven opnieuw bijgekomen, ik durf het bijna niet te zeggen....ze weegt terug 6 kg. Ik heb ook nog brokjes bijgegeven dus waarschijnlijk gewoon te veel in totaal.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 16 aug 2010, 23:06

Zeker en vast wel nuttige info .... (je kent mijn luie mening er ondertussen ook al over lach_sm ) .... maar het is en blijft de meest natuurlijke en gezonde manier van voeren, wie weet ooooiiiit: als ik met pensioen ben of zo en geen maagkrampen meer krijg van het orgaanvlees dan volg ik je mooie voorbeeld misschien wel eens .... ondertussen maak ik er maar een stickie van wink_sm
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » ma 16 aug 2010, 23:16

Wat een mooie en complete uitleg. Ik vind het heel leerrijk en misschien doe ik het zelf ooit ook, hiermee heb ik een goede leidraad met je informatie.
Omdat ik zelf vegetariër ben heb ik het alleen wat moeilijk met dieren nog in zijn geheel en het platslagen van koppen. Ik weet niet of ik dat ooit ga kunnen, heb zelfs al moeite met vers vlees en moet mij er elke keer over zetten als ik dit aan Heaven en Fly geef.
Nu we meer vers geven is Heaven opnieuw bijgekomen, ik durf het bijna niet te zeggen....ze weegt terug 6 kg. Ik heb ook nog brokjes bijgegeven dus waarschijnlijk gewoon te veel in totaal.
Geertje, ik ben zelf ook vegetarisch, dus ik begrijp je dilemma. Ik heb er ook moeite mee, vooral met prooien voeren. Toch wil ik Chat O de afwisseling niet onthouden. Let wel: je hoeft geen prooidieren (of konijnen koppen) te voeren (al zijn prooien wel het mooiste, want alle verhoudingen -spiervlees/bot/orgaan- zijn kloppend). Als je geen prooidieren wilt voeren, dan kun je het bovenstaande reken schema nog steeds gebruiken, alleen bereken je het menu niet over 5 dagen, maar over 7 dagen. Hoe je de dagen invult aan vlees/bot/orgaan en van welk dier is helemaal aan jouw. Houd er wel rekening mee dat je minimaal vier diersoorten voert en één keer per week een vette vissoort. Als je dit laatste echt eng vindt, dan zou je eventueel de graten kunnen verwijderen. Het hoeft niet, liever niet zelfs, maar ik meende me te herinneren dat jij een slechte ervaring hebt gehad bij het voeren van vis met graat.

Als je Heaven een compleet verse voeding geeft, moet je echt de brokken achterwege laten. Je zult zien hoe gauw ze weer op een mooi gewicht is. Ik vind dat op vers altijd vrij snel gaan. ;)
Laatst gewijzigd door Eranthe op ma 16 aug 2010, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » ma 16 aug 2010, 23:29

Zeker en vast wel nuttige info .... (je kent mijn luie mening er ondertussen ook al over lach_sm ) .... maar het is en blijft de meest natuurlijke en gezonde manier van voeren, wie weet ooooiiiit: als ik met pensioen ben of zo en geen maagkrampen meer krijg van het orgaanvlees dan volg ik je mooie voorbeeld misschien wel eens .... ondertussen maak ik er maar een stickie van wink_sm
Een stickie ervan maken is prima great_sm
en nu gauw met pensioen gaan! dance4_sm
Groetjes, Karen
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 16 aug 2010, 23:33

Een stickie ervan maken is prima great_sm
en nu gauw met pensioen gaan! dance4_sm
De Stickie is in orde ..... Dat pensioen duurt nog wel een jaar of 23 blum4_sm
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » di 17 aug 2010, 02:17

Volgens mij is naar Barf normen de hoeveelheid aan de ruime kant gasp_sm .
De regels hiervoor zijn 3% tot 4% van het lichaamsgewicht (of het gewenste lichaamsgewicht) van de kat per dag.
Neem een kat van vijf kilo (dat is toch al een flinke kat...ahum hier lopen er twee van meer maar dat is geen gemiddelde).
Dat is 5000 gram. 1% is 50 gram en dat keer 3% is 150 gram per dag of keer 4% is 200 gram per dag.

Wat is jouw reden om uit te gaan van de hoeveelheid die hij lust en niet om de Barf regels wat dit betreft aan te houden?
Verder zijn de Barf principes van samenstellen van een maaltijd zoals ik het heb geleerd het volgende:
50% vlees/bot,
20% vlees,
15% orgaanvlees
15% bijproducten

Ik denk dus niet dat het goed is om jouw barfmenu als sticky te maken omdat iedereen dan denkt dat dat de "juiste" Barf principes zijn.

Begrijp me goed, ik houdt me zelf helemaal niet aan bovenstaande. Ik houdt me wel aan de hoeveelheden, maar niet aan de verdeling, maar ik Barf dan ook niet volledig.
Het is voor iemand die volledig gaat Barfen en zelf menu's wil samenstellen wel heel belangrijk zich eerste heel goed in te lezen en de regels en hun redenen kent, zodat de kat/hond wel de juiste hoeveelheden en voedingsstoffen binnekrijgt. Hiervoor zijn heel goede forums op internet. Ik zelf heb destijds veel gehad aan barfplaats.
Afbeelding

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » di 17 aug 2010, 08:33

Ik heb ook een tijdje vers gegeven, en ik moet heel eerlijk zeggen 70% vind ik ook erg veel. Te veel. Daarnaast vind ik de hoeveelheid bot in je menu erg weinig, te weinig. Dit moet zeker het dubbele zijn.

Voor de mensen die barfen : als je katje moeite heeft met bot, er zijn complete botmixen te koop bij Herby, moet je alleen de percentages in de gaten houden, omdat dat 70% bot is en 30% vlees.

het lijstje wat Petra gaf qua percentages komt beter in de buurt, al verdeel ik die 15% over vlees en vlees/bot want ik vind wel dat een kat geen bijproducten behoeft, dit is meer voor de hond.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 17 aug 2010, 08:35

Ik vind het heel interessant maar ga geen hele dieren of onderdelen daarvan voeren.
Misschien heel hypocriet maar nee.
De hond Mac krijgt een gemalen mix en daar eet Sadie wat van mee. Charlie eet naturis worsten.
De rest eet het ook niet.
Groetjes Clem
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » di 17 aug 2010, 09:31

Toch is het wel degelijk interessant om hier een sticky van te maken .... iedereen is immers vrij om aan te vullen en zo blijft het steeds bovenaan ;)

Ik ben allesbehalve een rauwexpert maar wat ik wel weet is dat katten in verhouding tot honden minder bot eten omdat hun prooidieren van nature minder bones bevatten omdat het allemaal kleine dieren zijn met een heel licht skelet en zwaardere spiervorming .... of de 70 % klopt dat weet ik niet, maar het zou een logische verklaring kunnen zijn waarom Eranthe hiervoor kiest.
Ik ben benieuwd naar je motivatie Eranthe om deze verhoudingen te hanteren yes_sm
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Terug naar “Voeding”