Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Alles over de voeding van katten
Feronia
Contacteer:

Re: Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Berichtdoor Feronia » zo 31 okt 2010, 00:01

Als je brokken voert dan wordt het maagzuur basisch (minder sterk). Vooral katten (en honden) die zelf samengestelde maaltijden of prooidieren krijgen moeten een sterk maagzuur hebben. Dit is nodig zodat botten goed verteerd worden. Daarom wordt afgeraden om brokken en vers op één dag te voeren.
Ik las laatste een publicatie dat het om een ander feit gaat: brokken verteren langzaam en KVV snel. Als je dit amenvoegt in het spijsverteringskanaal, zou het vlees minder snel door het stelsel gaan, waardoor bacterien meer kans krijgen.

De brokken verteren ook prima in zo'n milieu wat geschikt is voor vlees, dus dat an sich kan het probleem niet zijn.
Natuurlijke voeding voor hond & kat: http://www.feronia-online.com

geertje

Berichtdoor geertje » zo 31 okt 2010, 00:10

Voor de Belgen in de regio Antwerpen, kijk eens naar de website in mijn onderschrift. Roosendaal is wellicht niet zo ver?
Roosendaal is inderdaad niet zo heel ver.

Misschien begrijp ik het verkeerd maar uit onderstaand uitleg van je website, over het complete voer, versta ik dat de samenstelling hetzelfde is voor kat en hond. Klopt dat?

Voor de hond zijn er verpakkingen van 1000 en 500 gram, voor de kat verpakkingen van 250 gram. Er zijn tevens assortimentsverpakkingen, deze bevatten een combinatie van de diverse smaken; voor de hond verkrijgbaar in 10x 1000 gram en 10x 500 gram, voor de kat verkrijgbaar in 20x 250 gram.

PRODUCT 1000G 500G 250G
Kip € 3,25 € 2,- € 1,51
Eend € 3,95 € 2,40 € 1,75
Konijn € 4,50 € 2,60 € 1,75
Makreel € 3,75 € 2,30 € 1,51
Natuurlijk € 3,25 € 2,- € 1,51
Paard € 4,50
Lam € 4,25
Compleet € 37,50 (10x 1000g) € 22,50 (10x 500g) € 32,50 (20x 250 g)
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Feronia
Contacteer:

Berichtdoor Feronia » zo 31 okt 2010, 00:29

Geertje, in mijn huidige batch Tinlo zit nog groentemix door de versies voor de hond (de 500 en 1000 grams verpakking). Dat heeft de producent nu gewijzigd, dus de samenstelling zal voortaan inderdaad hetzelfde zijn. Onze katten aten/ eten overigens zonder problemen de versies met groentenmix, wat ook geen kwaad kan, maar niet persé nodig is voor de obligate carnivoor.

Enige verschil is dat de complete doosjes (dus die met meerdere smaken) hond ook 2 rollen met pens bevatten en niet elke kat is daarvan gecharmeerd.

Paard en lam zijn alleen los te koop in kiloverpakkingen.

Ik kan ook de catteryversie bestellen. Dat is een doos van 10 kilo, maar bevat maar 1 smaak: Vers rundvlees, kippenvlees, konijnenvlees, makreel, verse runderorganen, eendenorganen, verse kippenbotten en konijnenbotten. Deze kost 45 euro.

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » zo 31 okt 2010, 16:13

Als je brokken voert dan wordt het maagzuur basisch (minder sterk). Vooral katten (en honden) die zelf samengestelde maaltijden of prooidieren krijgen moeten een sterk maagzuur hebben. Dit is nodig zodat botten goed verteerd worden. Daarom wordt afgeraden om brokken en vers op één dag te voeren.
Ik las laatste een publicatie dat het om een ander feit gaat: brokken verteren langzaam en KVV snel. Als je dit amenvoegt in het spijsverteringskanaal, zou het vlees minder snel door het stelsel gaan, waardoor bacterien meer kans krijgen.
Hee, dat is interessant om te weten. great_sm
Heb je een link voor me, zodat ik het artikel kan lezen?
De brokken verteren ook prima in zo'n milieu wat geschikt is voor vlees, dus dat an sich kan het probleem niet zijn.
Uiteraard zullen brokken wel verteren in zulk maagzuur, maar ik bedoelde het andersom. ;)
Het geven van brokken trekt het maagzuur basisch en dat is onwenselijk bij honden en katten die vleesbotten moeten verteren. Uit ervaringen is inmiddels bekend dat honden die en brok en samengestelde maaltijden krijgen grote bot fragmenten in hun ontlasting laten zien. Dat is echt niet wenselijk, zelfs gevaarlijk. Je moet er niet aan denken wat een bot voor een schade aan zou kunnen richten.
Groetjes, Karen
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » zo 31 okt 2010, 18:23

Dat heeft de producent nu gewijzigd, dus de samenstelling zal voortaan inderdaad hetzelfde zijn. Onze katten aten/ eten overigens zonder problemen de versies met groentenmix, wat ook geen kwaad kan, maar niet persé nodig is voor de obligate carnivoor.
Ik zou wel eens graag de samenstelling zien van één van de producten. Dat mag ook altijd in een PB' tje
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Tomte

Berichtdoor Tomte » zo 31 okt 2010, 18:43

@Feronia: Begrijp ik nu goed dat de 500 gr rollen Tinlo voor de hond, in de nabije toekomst dezelfde samenstelling hebben als die voor de kat, en dat ik die dus ook kan bestellen?
Die 250 gr rollen zijn voor mij namelijk onhandig, en ik zou graag 500 gr kopen.

@Eranthe: Die grote botfragmenten die heel het maagdarmkanaal passeren bij brok-rauw, zullen bij KVV, anderszins gemalen spul, kleine kippennekjes en klein gevogelte niet zo'n probleem zijn toch?
Ik merk er althans niets van, gelukkig.
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » zo 31 okt 2010, 20:39

@Eranthe: Die grote botfragmenten die heel het maagdarmkanaal passeren bij brok-rauw, zullen bij KVV, anderszins gemalen spul, kleine kippennekjes en klein gevogelte niet zo'n probleem zijn toch?
Ik merk er althans niets van, gelukkig.
Bij kvv zal het qua calcium geen problemen geven, omdat kvv heel fijn gemalen is. Kippennekjes bestaan voor een groot deel uit kraakbeen, kuikens geeft ook geen problemen, maar groter werk zou ik echt niet doen als je ook brokken geeft. Ik vind het bij kippennekken eerlijk gezegd al eng. Af en toe hoor ik mijn honden toch wel flink kraken op die nekjes. Je kan beter voorzichtig zijn dan in de problemen raken.
Verder vond ik de reden die Feronia gaf ook interessant, zeker omdat een vers gevoerde kat over het algemeen een betere darmflora heeft dan de brok gevoerde kat. Het voeren van brok betekent dus dan niet alleen dat je het maagzuur basisch maakt, maar zou ook betekenen dat je de darmflora verstoort.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Tomte

Berichtdoor Tomte » zo 31 okt 2010, 21:39

De 2 hier die rauw eten, hebben vast niet geheel toevallig ook de prachtigste ontlasting, ik denk niet dat hun darmflora eronder lijdt :)
Groter dan een halve kwartel heeft Pixie (Lorke eet alleen gemalen spul) hier niet gehad, en was ik ook niet van plan. Kuikens krijgen ze elk weekend.
Van de nekjes laat Pixie overigens de grootste/hardste wervels uit zichzelf al liggen. Wel goed dat je dat opmerkt, ik zal het scherp in de gaten houden, ook voor mocht er ooit een ander bij komen die 'aan de knaag' wil.
Maar misschien staat of valt het prima gaan van de combi brok-vers hier in huis wel bij het voeren in maaltijden, in tegenstelling tot voordurend toegang tot brok.
Ik heb ook veel gehoord over katten die zouden gaan spugen op de combinatie, maar ook dat is hier niet het geval. Of het bij het meerendeel van die katten dan ging om katten die pas nog brok hadden gegeten voor de rauwe maaltijd, weet ik niet.
Overigens ben ik bepaald niet de enige die op deze manier brok en vers combineert, tot volle tevredenheid ;)
Ik kan me zo voorstellen dat het ronduit onverstandig zou zijn om brok met echte barf / prooidieren te combineren.
Maar met kvv combineren is wel degelijk een mogelijkheid, voor die mensen die dat plezierig zouden vinden, of als overgang naar volledig kvven bijvoorbeeld.
Afbeelding

Feronia
Contacteer:

Berichtdoor Feronia » zo 31 okt 2010, 23:17

http://www.mountaindogfood.com:

"We geloven dat honden zeker een bacteriele infectie kunnen oplopen. Maar, steeds wanneer zij onderzocht zijn blijkt dat ze altijd gevoerd zijn met brokken in combinatie met rauw vlees of dat zij vlak voor het eten (rauw) veel hondenkoekjes te eten hebben gekregen. Dit heeft (beide) een ongunstig vertragend effect op het spijsverteringssysteem (het duurt tussen de 8 en 12 uur om brokken te verteren) waardoor de rauwe voeding 'vast blijft steken' in het spijsverteringskanaal waardoor de bacterieen zich kunnen vermenigvuldigen. Honden die langere tijd brokken te eten hebben gekregen hebben een pH waarde in het spijsverteringssysteem dat verlaagt is naar een meer alkalische pH waarde, hetgeen ook bijdraagt aan een 'bloei' van bacterieen. Het niet hebben van zeer zuur maagzuur draagt dus bij aan het vermenigvuldigen van bacterieen. Meng daarom nooit rauw vlees met brokken. Als je al persee brokken zou willen voeren, geef ze dan tenminste in 2 maaltijden apart van elkaar, bijvoorkeur 1 in de ochtend en 1 in de avond".
Ik weet wel zeker dat de darmflora van versgevoerde honden/ katten vele malen gezonder is dan van brokgevoerde dieren. Maar dat betekent dus ook dat de darmflora van een brokkendier op peil gebracht moet worden. Onze Murdock destijds en Mowgli nu, geven dat aan door pens te lusten en behoefte te hebben aan kwark en yoghurt e.d. Zodra alles op orde is, blieven ze dit niet meer!

Kippennekjes zijn m.i. prima beginnersbotjes, maar wel serieus botjes. Hier zien we nog wel eens dat zelfs Murdock, die toch al jaren vers eet, een onverteerbaar werveltje terug opgeeft uit de maag. Dat zijn dan prachtig witte botjes, zit geen vleesje meer op en zelfs het bot is broos geworden in de maag!
@Feronia: Begrijp ik nu goed dat de 500 gr rollen Tinlo voor de hond, in de nabije toekomst dezelfde samenstelling hebben als die voor de kat, en dat ik die dus ook kan bestellen?
Die 250 gr rollen zijn voor mij namelijk onhandig, en ik zou graag 500 gr kopen.
Zo heb ik het begrepen inderdaad, maar wil de producent deze week eens bellen voor nadere details voor ik onware zaken zou verkondigen..

De samenstelling van de eend, om maar een voorbeeld te noemen: vers eendenvlees, verse eendenorganen en verse eendenbotten. De samenstelling van makreel: verse makreel, verse kippenorganen en verse kippenbotten

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » zo 31 okt 2010, 23:36

De 2 hier die rauw eten, hebben vast niet geheel toevallig ook de prachtigste ontlasting, ik denk niet dat hun darmflora eronder lijdt :)
Slappere ontlasting op vers voer is helemaal niet gek en komt met regelmaat voor. Dat is ook niet iets om je echt druk over te maken. Je zou wat kunnen schuiven met de samenstelling van je menu. Vooral bij katten wordt geadviseerd dat als je een prooi na bootst, dat je spiervlees, bot en orgaan op dezelfde dag voert. Zo voorkom je vaak dunnere ontlasting. Toch kun je het niet altijd voor zijn hoor. Hier wil lamslever nog wel eens laxeren bij Chat O. Bij mijn honden heb ik er ook wel eens last van, vooral bij vette vleessoorten zoals eend of geit.

Dunne ontlasting kan ook optreden als een dier teveel aan voer krijgt.

@Feronia: dank je voor de aanvulling. Ik ga dat later even rustig doorlezen.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Terug naar “Voeding”