Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Alles over de voeding van katten
geertje

Re: Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Berichtdoor geertje » di 17 aug 2010, 09:50

k ben benieuwd naar je motivatie Eranthe om deze verhoudingen te hanteren
Ik ook, want ik vind dit echt een interessante topic en weet dat ik het ooit ook zo ga doen. Ik denk dat de start het moeilijkste is en weet ook niet zo goed waar ik het vlees moet halen.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » di 17 aug 2010, 10:13

Toch is het wel degelijk interessant om hier een sticky van te maken .... iedereen is immers vrij om aan te vullen en zo blijft het steeds bovenaan ;)

Ik ben allesbehalve een rauwexpert maar wat ik wel weet is dat katten in verhouding tot honden minder bot eten omdat hun prooidieren van nature minder bones bevatten omdat het allemaal kleine dieren zijn met een heel licht skelet en zwaardere spiervorming .... of de 70 % klopt dat weet ik niet, maar het zou een logische verklaring kunnen zijn waarom Eranthe hiervoor kiest.
Ik ben benieuwd naar je motivatie Eranthe om deze verhoudingen te hanteren yes_sm
Vlees/bot is vlees zoals eendennek/kalkoennek etc, dus het meerendeel vlees met bot. 15% bot is te weinig.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 17 aug 2010, 10:46

Hoi Hoi
Meid wat top dat je dit op het forum gezet hebt ,
Dit is zeker een goed topic ,er zijn toch steeds meer mensen die rauw voeren ,

Wij geven (ik weet dat dat niet volgens de normen is ) Rauw en brokken en blik ,
Onze katten doen het er perfect op ,

Neem me petje af voor het werk wat je eraan hebt ,
Bedankt voor de uitleg ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » di 17 aug 2010, 14:58

Volgens mij is naar Barf normen de hoeveelheid aan de ruime kant gasp_sm .
De regels hiervoor zijn 3% tot 4% van het lichaamsgewicht (of het gewenste lichaamsgewicht) van de kat per dag.
Neem een kat van vijf kilo (dat is toch al een flinke kat...ahum hier lopen er twee van meer maar dat is geen gemiddelde).
Dat is 5000 gram. 1% is 50 gram en dat keer 3% is 150 gram per dag of keer 4% is 200 gram per dag.
Toen ik in 'blijde verwachting' van onze Chat O was, wist ik zeker dat ik hem ook uitsluitend rauw wilde geven, net als al mijn honden. Waar ik in mijn zoektocht naar informatie tegen aan liep was, dat niemand mij exact kon vertellen hoeveel een Sphynx kitten nou eigenlijk nodig heeft. Een Sphynx heeft met zijn snelle stofwisseling meer voedsel nodig dan een behaarde kat. Als ik exact volgens de richtlijnen was gaan voeren, dan had Chat O honger gehad. Hetzelfde geldt nu nog steeds: Chat O eet tussen de 6,5 en 7% lichaamsgewicht aan voeding. Als ik de standaard percentages zou hanteren dan zou hij een voedsel tekort krijgen ofwel ondervoed raken. Bij vers voeren is het belangrijk te kijken naar je hond of kat. Percentages zijn slechts richtlijnen. In de praktijk komt het vaak toch anders uit. Bedenk ook dat kleine dieren t.o.v. grote dieren vaak al een groter verbruik van voeding hebben (basaal metabolisme), dus zo gek is mijn hoeveelheid die ik Chat O geef niet.
Wat is jouw reden om uit te gaan van de hoeveelheid die hij lust en niet om de Barf regels wat dit betreft aan te houden?
Verder zijn de Barf principes van samenstellen van een maaltijd zoals ik het heb geleerd het volgende:
50% vlees/bot,
20% vlees,
15% orgaanvlees
15% bijproducten
Bij vers voeren zijn er verschillende stromingen. De stroming die jij geleerd hebt en aanhoudt zijn de principes van Ian Billinghurst. Ian Billinghurst is een Australische dierenarts die verschillende boeken heeft geschreven over het voeren van rauw. Daarnaast produceert hij een kvv. Ik hanteer echter de NRV normen. NRV staat voor Natuurlijk Rauw Voeren. Bij NRV voert men het liefst prooidieren. Indien dat niet haalbaar is, omdat je het te vies, eng of financieel niet haalbaar is, dan boots je een prooi na. Dat noemen ze een 'Frankenstein model'. Bij deze methode voer je 70% spiervlees, 15% bot en 15% orgaan. Eventuele bijproducten worden als extra gegeven en niet bij het menu gerekend.

Als we in stromingen denken dan komt mijn methode meer overeen met de ideeën van Tom Lonsdale. Ook hij is een Australisch dierenarts die zich erg sterk maakt voor het voeren van rauw. Zelf houd ik niet zo van 'hokjes' plaatsen. Zelf lees ik uit allerlei stromingen en haal daar het beste uit (o.a. Billinghurst, Lonsdale, de Baïracly Levi, Eliasen). Zo geef ik mijn honden bijv. ook noten, kiemen, pitten, rauwe honing en verse kruiden als extra. Dit pas ik toe op de dieren en hun zijn uiteindelijk degenen die laten zien of dat juist is. Bij katten is het voeren van bijproducten volstrekt overbodig.

Als je bedenkt dat een prooidier uit maar 10 tot 12% aan bot bestaat, dan begrijp je wellicht waarom ik voor deze hoeveelheden kies. De bot percentages die de Barfplaats hanteert vind ik te hoog en daardoor tegen natuurlijk. Je leest vaak dat als je een teveel aan natuurlijk calcium voert, het lichaam in staat is om deze via de ontlasting uit te scheiden (krijtpoep, witte keutels die uiteen vallen). Een keer teveel bot voeren is helemaal niet erg, maar ik heb ook eens gelezen dat als je standaard te veel aan calcium voert, dat een dier problemen kan krijgen met het opnemen van vitaminen, mineralen, zink... Tja, wat is dan waar en verstandig hè? Dat blijft altijd heel lastig bij het voeren van vers. Niemand weet het exact. Misschien als we een flink aantal generaties katten (of honden) verder zijn en alle dieren van generatie op generatie op dezelfde wijze gevoerd zijn. Daarom kies ik voor een methode die voor mij het meest bij de natuur ligt en dus het meest logisch is. Als je echt goed wilt doen, dan moet je enkel en alleen prooien voeren. Prooien zijn altijd in de juiste verhoudingen qua spiervlees, organen en bot. Je kat (of hond) zal op prooien nooit tekorten of een te veel aan iets oplopen.

Ik denk dus niet dat het goed is om jouw barfmenu als sticky te maken omdat iedereen dan denkt dat dat de "juiste" Barf principes zijn.
Begrijp me goed, ik houdt me zelf helemaal niet aan bovenstaande. Ik houdt me wel aan de hoeveelheden, maar niet aan de verdeling, maar ik Barf dan ook niet volledig.
Ik denk juist dat het hartstikke goed is om mijn topic als 'Sticky' te laten staan, omdat er dus naast Barf ook een andere wijze van voeren bestaat. Nog mooier is als jij jouw methode/dagen met ons deelt. Zo krijgen leden veel meer informatie omtrent de mogelijkheden bij het voeren van vers op dit forum.
Het is voor iemand die volledig gaat Barfen en zelf menu's wil samenstellen wel heel belangrijk zich eerste heel goed in te lezen en de regels en hun redenen kent, zodat de kat/hond wel de juiste hoeveelheden en voedingsstoffen binnekrijgt. Hiervoor zijn heel goede forums op internet. Ik zelf heb destijds veel gehad aan barfplaats.
Helemaal eens. Ik ben lid van vier vers vlees fora's en heb de bibliotheken daarvan van voor naar achteren doorgespit. Daarnaast heb ik zelf boeken aangeschaft. Ik ben nu veertien maanden lang vrijwel iedere vrije minuut van mijn tijd aan het lezen en kennis vergaren. Als ik iets voer, dan wil ik weten waarom ik het voer. De stof is veel en gaat heel breed. Het is niet mogelijk om alle stof in een paar uurtjes eigen te maken. Vers voeren gaat verder dan simpelweg wat rauw in de bak van je hond of kat gooien. Als je zo voert, dan zou ik me er niet eens aan wagen. Met mijn voorbeeld menu wil ik jullie een kijkje laten nemen over hoe ik voer. Nu is met deze toelichting misschien meer duidelijk waarom ik zo voer.
Laatst gewijzigd door Eranthe op zo 22 aug 2010, 13:31, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » di 17 aug 2010, 15:10

Ik heb ook een tijdje vers gegeven, en ik moet heel eerlijk zeggen 70% vind ik ook erg veel. Te veel. Daarnaast vind ik de hoeveelheid bot in je menu erg weinig, te weinig. Dit moet zeker het dubbele zijn.
Nee hoor, 30% bot geven is heel erg veel. Je hond of kat zou vreselijke moeite kunnen krijgen met ontlasten. Als dat standaard het geval is (krijtpoep), dan weet je dat je in je botpercentage moet zakken. Verdere uitleg over de hoeveelheid bot die ik voer staan in mijn vorige post.
Voor de mensen die barfen : als je katje moeite heeft met bot, er zijn complete botmixen te koop bij Herby, moet je alleen de percentages in de gaten houden, omdat dat 70% bot is en 30% vlees.
Goed om de percentages erbij te vermelden. Het voeren van botmixen vind ik voor mijn dieren geen optie, omdat je niet exact weet wat je voert. Ik heb in het verleden bij het geven van een mix van Herby bij drie van mijn honden een allergische reactie gehad. Tot op de dag van vandaag weet ik niet van welke vleessoort, omdat meneer H. het me niet vertelt. Hier dus geen enkel mixje meer.
het lijstje wat Petra gaf qua percentages komt beter in de buurt,
Zie mijn antwoord in de post hierboven.
al verdeel ik die 15% over vlees en vlees/bot want ik vind wel dat een kat geen bijproducten behoeft, dit is meer voor de hond.
Met je laatste stelling eens. Een kat heeft geen bijproducten nodig. Het mag wel, maar hoeft niet. Ik geef het niet.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » di 17 aug 2010, 15:19

Toch is het wel degelijk interessant om hier een sticky van te maken .... iedereen is immers vrij om aan te vullen en zo blijft het steeds bovenaan ;)

Ik ben allesbehalve een rauwexpert maar wat ik wel weet is dat katten in verhouding tot honden minder bot eten omdat hun prooidieren van nature minder bones bevatten omdat het allemaal kleine dieren zijn met een heel licht skelet en zwaardere spiervorming .... of de 70 % klopt dat weet ik niet, maar het zou een logische verklaring kunnen zijn waarom Eranthe hiervoor kiest.
Ik ben benieuwd naar je motivatie Eranthe om deze verhoudingen te hanteren yes_sm
Vlees/bot is vlees zoals eendennek/kalkoennek etc, dus het meerendeel vlees met bot. 15% bot is te weinig.
Bij het berekenen van de nekken hanteer ik een percentage van 50% vlees/50% bot. De hoeveelheid spiervlees wat om het bot heen zit trek ik af van de dagelijkse hoeveelheid spiervlees die Chat O krijgt. Hij krijgt dus niet zijn hoeveelheid spiervlees (185 gr. per dag) en daarover nog eens het vlees wat van de botten komt. 15% bot is dan ook 15% bot en geen vleesbot. Die berekening maak ik vooraf en daar houd je uiteraard rekening mee in het menu.
Uitleg 15% bot, zie mijn post hierboven.
Laatst gewijzigd door Eranthe op di 17 aug 2010, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » di 17 aug 2010, 15:22

Helemaal eens. Ik ben lid van vier vers vlees fora's en heb de bibliotheken daarvan van voor naar achteren doorgespit. Daarnaast heb ik zelf boeken aangeschaft. Ik ben nu veertien maanden lang vrijwel iedere vrije minuut van mijn tijd aan het lezen en kennis vergaren. Als ik iets voer, dan wil ik weten waarom ik het voer. De stof is veel en gaat heel breed. Het is niet mogelijk om alle stof in een paar uurtjes eigen te maken. Vers voeren gaat verder dan simpelweg wat rauw in de bak van je hond of kat gooien. Als je zo voert, dan zou ik me er niet eens aan wagen. Met mijn voorbeeld menu wil ik jullie een kijkje laten nemen over hoe ik voer. Nu is met deze toelichting misschien meer duidelijk waarom ik zo voer.
ok_sm helemaal mee eens, en daarom hou ik het voorlopig maar bij de complete worsten. Ik denk dat het echt heel noodzakelijk is dat je weet waarmee je bezig bent als je vers wilt geven.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » di 17 aug 2010, 15:27

Hoi Hoi
Meid wat top dat je dit op het forum gezet hebt ,
Dit is zeker een goed topic ,er zijn toch steeds meer mensen die rauw voeren ,

Wij geven (ik weet dat dat niet volgens de normen is ) Rauw en brokken en blik ,
Onze katten doen het er perfect op ,

Neem me petje af voor het werk wat je eraan hebt ,
Bedankt voor de uitleg ,
Groetjes Wil
Dank je wel voor het compliment.
Wil, ik ben allang blij dat er fokkers zijn zoals jij die de kittens ook aan vers wennen. Zo kan een kitten eigenaar juist goed overstappen naar vers als hij of zij dat zou willen. w4
Groetjes, Karen
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » di 17 aug 2010, 16:31

ok_sm helemaal mee eens, en daarom hou ik het voorlopig maar bij de complete worsten. Ik denk dat het echt heel noodzakelijk is dat je weet waarmee je bezig bent als je vers wilt geven.
En hier sluit ik me ook volledig bij aan .... het is iets waar je je echt ontzettend moet in verdiepen om geen tekorten op lange termijn te creëren, en ik kan me ook indenken dat het ene dier het andere niet is en dat je dan ook nog rekening moet houden met hun persoonlijke smaak en voorkeur maakt het er ook niet makkelijker op .... daarom dat ik het toch maar uitstel tot mijn pensioen ;-) en ook lekker filetvlees tussendoor voer!
Maar ik blijf het knap vinden en lees het vol belangstelling mee!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Feronia
Contacteer:

Berichtdoor Feronia » za 25 sep 2010, 00:12

Goedenavond..

Mag ik dit topic nog eens omhoog brengen? Vind het namelijk -uiteraard- een bijzonder interessant onderwerp!

Onze Murdock eet ook véél meer dan de standaarden aangeven. Een Sphynx heeft tenslotte een veel hoger energieverbruik. In de wintermaanden (zelfs als de kachel brandt, die staat hier namelijk standaard op 21 gr) eet hij zelfs tot 10 a 15% van zijn lichaamsgewicht per dag! M.i. voert een goede eigenaar op het oog, je ziet het snel genoeg als een huisdier iets teveel reserves begint op te bouwen ;)

Ikzelf houd voor de katten 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20% orgaanvlees aan. Alhoewel ik daar niet heel strikt in ben. Eerlijk is eerlijk: met een lichte afwijking van het prooimodel vers voeren is altijd nog vele malen gezonder dan het prooimodel geenszins benaderen door eender welke brok te voeren.

Onze hond krijgt wel tafelresten, maar de katten hebben minder behoefte daaraan. Ze zijn echter redelijk vrij hier om mee te snacken met gekookte groenten, zuivel en noten. Slechts heel af en toe is die behoefte er. Wat ik heel tekenend vond was de periode dat Murdock met veel plezier nog vuile pens verorberde; hij had destijds veel last van Giardia (gehad) en zijn darmflora had dus echt behoefte aan die bacterien en stoffen die zijn lichaampje uit de pens kon halen. Nu trekt hij zijn knappe neusje er weer voor op!
Natuurlijke voeding voor hond & kat: http://www.feronia-online.com

Terug naar “Voeding”