Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Alles over de voeding van katten
Anunaki
Contacteer:

Re: Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Berichtdoor Anunaki » zo 26 sep 2010, 09:48

Mijn honden waren op brokken bij ieder zuchtje wind ziek. Het klinkt overdreven, maar echt twee maal per jaar zat ik met iedereen bij mijn dierenarts omdat ze weer een maag/darm infectie hadden opgelopen. In de vijf jaar dat ik vers voer heb ik nooit meer met mijn honden bij de dierenarts gezeten voor een maag/darm infectie.
Goh ik denk niet dat je dit helemaal mag veralgemenen .... vers is en blijft het meest natuurlijke, ik vind het knap en ben absoluut niet tegen.
Maar honden kunnen ook perfect gezond oud worden op brok.
Neem hier de oude Max: 17 jaar oud, heeft niet vaak een DA gezien (ja entingen) en nu sukkelt hij met zijn artrose .... maar dus niks last met weerstand of maag/darminfecties te maken.

Ukine is 14 geworden, niks last met de weerstand of maag/darminfecties (en ze kon verdorie wat opvreten wat eigenlijk al lang niet meer voor consumptie bestemd was)

Perduutje: leeftijd onbekend, ik heb hem 12 jaar en de DA schatte hem toen op 5 à 6 (al denk ik wel dat hij iets jonger moet geweest zijn) heeft altijd brok gehad, hij is een zware hartpatiënt en nu zijn zijn tandjes slecht dus ik kan ze niet laten trekken, hij is overgestapt op duck maar ook op zuiver brok nooit last met zijn weerstand of maag/darminfecties!

Maxie: krijt ook al 10 jaar brok, geen last mee.

Mijn andere honden, waar ik mee opgegroeid ben allemaal tussen de 14 en 18 geworden, allemaal brok en zoals het in die tijd gebruikelijk was nog koken voor de honden en de restjes van de tafel .... bij mijn grootmoeder ook alle dagen een boterhammetje met leverpate met daar overheen koffie: voor de mooie donkere ogen hahahahaha (waar is de tijd)
.... maar geen enkele op vers en met geen enkele op de sukkel ;-)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » zo 26 sep 2010, 14:44

Mijn honden waren op brokken bij ieder zuchtje wind ziek. Het klinkt overdreven, maar echt twee maal per jaar zat ik met iedereen bij mijn dierenarts omdat ze weer een maag/darm infectie hadden opgelopen. In de vijf jaar dat ik vers voer heb ik nooit meer met mijn honden bij de dierenarts gezeten voor een maag/darm infectie.
Goh ik denk niet dat je dit helemaal mag veralgemenen .... vers is en blijft het meest natuurlijke, ik vind het knap en ben absoluut niet tegen.
Maar honden kunnen ook perfect gezond oud worden op brok.
Neem hier de oude Max: 17 jaar oud, heeft niet vaak een DA gezien (ja entingen) en nu sukkelt hij met zijn artrose .... maar dus niks last met weerstand of maag/darminfecties te maken.

Ukine is 14 geworden, niks last met de weerstand of maag/darminfecties (en ze kon verdorie wat opvreten wat eigenlijk al lang niet meer voor consumptie bestemd was)

Perduutje: leeftijd onbekend, ik heb hem 12 jaar en de DA schatte hem toen op 5 à 6 (al denk ik wel dat hij iets jonger moet geweest zijn) heeft altijd brok gehad, hij is een zware hartpatiënt en nu zijn zijn tandjes slecht dus ik kan ze niet laten trekken, hij is overgestapt op duck maar ook op zuiver brok nooit last met zijn weerstand of maag/darminfecties!

Maxie: krijt ook al 10 jaar brok, geen last mee.

Mijn andere honden, waar ik mee opgegroeid ben allemaal tussen de 14 en 18 geworden, allemaal brok en zoals het in die tijd gebruikelijk was nog koken voor de honden en de restjes van de tafel .... bij mijn grootmoeder ook alle dagen een boterhammetje met leverpate met daar overheen koffie: voor de mooie donkere ogen hahahahaha (waar is de tijd)
.... maar geen enkele op vers en met geen enkele op de sukkel ;-)
Honden kunnen oud worden op brokken dat zal ik niet ontkennen. Mijn herdershonden zijn beiden erg oud geworden op brokken. Er zijn verschillende factoren die bepalend zijn voor een gezond leven. Erfelijke aanleg is een hele belangrijke, maar ook de leefomgeving speelt een belangrijke rol. Als voorbeeld: een dier wat voortdurend onder stress staat zal met een verminderde weerstand eerder ziek zijn of kunnen worden. Ik denk ook dat de leefomgeving bijv. in een drukke stad niet bevorderlijk zal zijn voor een goede gezondheid. Mijn dieren die vers krijgen hebben absoluut niet de garantie dat ze nooit wat gaan mankeren, dat zou ik ook nooit durven beweren. Ik zie wel verschillen in herstel na operatie en hun afweer. Als ze nu eens een dagje niet lekker zijn dan zijn ze in staat dit zelf op te lossen zonder meteen tussenkomst van een dierenarts.

Ik heb nu bijna 22 jaar honden en 19 jaar katten. Ik heb vroeger altijd brokken gevoerd. Ik heb een kat gehad met een voedsel allergie die op vers helemaal opknapte. Mijn andere kat had een tumor. Die kreeg Whiskas brokken. Als ik toen had geweten wat ik nu weet dan had ik de tumor niet helemaal voor kunnen zijn (wellicht was het erfelijk?), maar de wetenschap dat ik met koolhydraten en de anti oxydanten die in die brokken zaten de tumor verergerd heb knaagt tot op de dag van vandaag aan me. Ik neem het mezelf nog steeds kwalijk dat hij maar negen jaar is geworden. Met een gezonde voeding had hij niet genezen kunnen worden (zo naief ben ik nou ook weer niet), maar had hij waarschijnlijk wel ouder kunnen worden.

Als ik kijk naar mijn huidige generatie teckels en katten dan heb ik qua voeding een enorme groei doorgemaakt tenminste zo ervaar ik het bij mezelf. Mijn oudste hond Lucky kreeg tien jaar geleden brokjes van de supermarkt (met maar 4% vlees). Later de duurdere merken (Timberwolf/Royal Canin) en geen van die merken werd fatsoenlijk gegeten. Op de RC was de weerstand hier bedroevend. Toen de overstap gemaakt naar kvv. Aanvankelijk ging het goed, maar het laatste jaar op de Naturis was een ramp voor mijn honden. Slechte doffe vachten, bloed in de urine bij de een, de ander vijf hot spots... en dan geef je vers hè? Vers geven en zeker bij een commercieel product geeft geen enkele garantie op een goede gezondheid. Mijn vriendin voert haar honden hetzelfde voer als ik toen deed en die doen het er helemaal geweldig op. Mijn ervaringen zijn anders en dat brengt mij bij zelf samenstellen/prooien.
Ik heb mijn honden er beter van zien worden. Nu denk ik: chips, had ik dit alles maar veel eerder geweten, dan had ik bij mijn vorige katten en de teckels heel wat ellende voor kunnen zijn en zo begint het vers voeren dus heel vaak; er moet eerst wat mis gaan voordat je over durft te stappen.

Natuurlijk weet ik dat vers voeren ook niet in alle opzichten zaligmakend zijn. Ik ben me wel degelijk bewust van de bio industrie die ronduit verschrikkelijk is. Zelf probeer ik zo min mogelijk uit deze industrie te geven en geef veel wild.

Een hele enkele keer gebeurd het dat een hond of kat het verschrikkelijk slecht doet op vers. Moet je dan door blijven gaan? Nee, dat lijkt mij niet. Nu is mij dat gelukkig nog nooit overkomen, maar ik zal niemand afbranden die genoodzaakt is om terug te stappen naar de brokken.

Als ik nu kijk naar Poffertje dan zeg ik op het eerste gezicht: 'wow, wat ziet ze er goed uit!' Poffertje krijgt Orijen brokken en met een beetje geluk zal ze er ook oud op kunnen worden, maar... als ik de balans nu opmaak over het afgelopen jaar dan zie ik een voortdurend verharende vacht en heeft ze al twee keer een ontsteking aan haar ogen gehad. Haar weerstand is gewoon niet optimaal op die peperdure brokken. Dieren die een gezonde vacht hebben verharen nooit het hele jaar door. Dat hoort gewoon niet. Nu ben ik wel een hele kritische t.o.v. commerciële voeding geworden hoor voor zowel brokken als kvv, maar dat heeft dus ongetwijfeld met mijn eigen ervaringen te maken uit de afgelopen jaren. ;)
Groetjes, Karen
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » do 28 okt 2010, 10:46

Allereerst mijn complimenten voor deze topic
en vooral diegene die posten want men respecteert elkaars mening normaal
ik zie dat wel eens anders op andere fora

afijn ik ben dus best belangstellend
immers ik voer mijn 3 honden ook rauw vlees
en soms dus brok en vaak smorgens een handje brok
ik voer echt op het oog
helemaal omdat ik voor Broes zijn jeuk en te hoge lichaamstemperatuur
anders moest gaan voeren zo mocht ie geen kip en weinig rund meer
ik ben beland op de site www.gelukkigdier.nl daar bestel ik nu het vlees voor
mijn rakkers en ik moet zeggen een prima service en mijn honden eten vrijwel alles met smaak
let wel ik heb vloerbedekking in huis dus knagen aan karkassen gaat alleen als we bij Oma lees mams zijn in haar tuin

maar ik ben dus wel een luie rauw voerder
ik stel niet zelf samen ik heb t dus kant en klaar en voer veel all animal dat zijn dus complete gemalen dieren

ik wil dit best eens voor The Oldies gaan proberen maar
me hoeveel moet ik beginnen willen ze niet aan de schijterij gaan
en..... wat kan ik kopen dat dus kant en klaar is

groetjes an

geertje

Berichtdoor geertje » do 28 okt 2010, 10:55

Ik geef carnibest, had ergens gelezen dat iemand zijn katten er van moest overgeven maar dat is bij mijn katten niet het geval.
Ik heb ook een keer Dinapet gegeven maar dat lustten ze hier niet.
Hoe het beste is om over te stappen dat weet ik niet, ik heb ineens een hele maaltijd gegeven, maar mijn katten zijn nog jong en waren ook gewoon om bij de fokster rauw te krijgen.
Ik geef verschillende dagen achter elkaar rauw en dan enkele dagen brokjes, dat zou beter zijn dan rauw en brokjes op dezelfde dag te geven.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Tomte

Berichtdoor Tomte » do 28 okt 2010, 11:27

Hier krijgt het spul wel brokjes en rauw op een dag, maar ik voer in maaltijden, dus er zit wel een aantal uur tussen.
Qua kant-en-klaar rauw krijgen ze Haaksbarf en Tinlo.
Ook ik ben gewoon met rauwe maaltijden geven begonnen, ookal hadden ze dat bij de fokker niet gehad, maar ze waren natuurlijk wel jong (en beinvloedbaar ;) ) nog.
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » vr 29 okt 2010, 17:41

Allereerst mijn complimenten voor deze topic
en vooral diegene die posten want men respecteert elkaars mening normaal
ik zie dat wel eens anders op andere fora

afijn ik ben dus best belangstellend
immers ik voer mijn 3 honden ook rauw vlees
en soms dus brok en vaak smorgens een handje brok
ik voer echt op het oog
helemaal omdat ik voor Broes zijn jeuk en te hoge lichaamstemperatuur
anders moest gaan voeren zo mocht ie geen kip en weinig rund meer
ik ben beland op de site http://www.gelukkigdier.nl daar bestel ik nu het vlees voor
mijn rakkers en ik moet zeggen een prima service en mijn honden eten vrijwel alles met smaak
let wel ik heb vloerbedekking in huis dus knagen aan karkassen gaat alleen als we bij Oma lees mams zijn in haar tuin

maar ik ben dus wel een luie rauw voerder
ik stel niet zelf samen ik heb t dus kant en klaar en voer veel all animal dat zijn dus complete gemalen dieren

ik wil dit best eens voor The Oldies gaan proberen maar
me hoeveel moet ik beginnen willen ze niet aan de schijterij gaan
en..... wat kan ik kopen dat dus kant en klaar is

groetjes an
All Animal is prima om te geven. Het bevat hele, fijngemalen prooidieren zonder extra toevoegingen. Als je voor andere kant en klare producten wil gaan dan zit je toch aan kvv. Van Alaska weet ik dat ze er geen olie doorheen doen. Hoe het met Haaks Barf zit weet ik niet. Merken als Carnibest en Bibi gebruiken wel olie. Carnibest staat aangeschreven als een goed merk, maar maakt wel gebruik van zonnebloem olie en lijnzaad olie. Deze laatste kan ook aanzetten tot jeuk. Zonnebloem olie heeft een hond niet eens nodig. Het is een kwestie van uitproberen waar je honden het goed op doen. Je moet wel goed op de etiketten letten voor wat betreft de toevoegingen van kip en rund, omdat deze diersoorten vrij veel gebruikt worden in kvv. Daarnaast is het misschien leuk/handig om te weten dat bijv. de Bibi en Carnibest ongeveer een bot aandeel hebben van 20 tot 25%. Bij Alaska is dit 15%. Ik zou bij het kiezen voor een kvv voor een kvv gaan die gebruik maakt van een natuurlijke calcium bron en geen supplementen. Zo bevatten bijvoorbeeld de compleet versies van Smuldier supplementen als calciumbron. En daarnaast natuurlijk het liefst een kvv zonder granen (rijst is ook graan). Als je een kvv gaat voeren dan kun je ongeveer 20 gram per kilogram lichaamsgewicht hond voeren. Let wel, dit is slechts een richtlijn. Daarnaast hoef je geen brokken te voeren, omdat kvv compleet is (de meesten bevatten toegevoegde vitamines en mineralen, anders mogen ze het niet 'compleet' noemen voor de wet). Alaska heeft geen toevoegingen en draagt niet het label 'compleet', maar als je zelf voor voldoende afwisseling zorgt en minimaal vier vleessoorten aan je honden voert, dan lopen ze geen tekorten op. Sterker nog, bij een gevarieerd menu zijn een toegevoegd vitaminen en mineralen complex volstrekt overbodig! Naast de vier diersoorten zou ik eens per week een vette vis voeren. Ik zag dat All Animal haring in zijn assortiment heeft zitten dus zou je deze mooi kunnen toevoegen aan het menu.
Verder is het laten knagen op goed bevleesde karkassen natuurlijk helemaal prima. Zo houden je honden hun tanden en kiezen mooi schoon. Op de dagen dat je een bevleesd karkas voert kun je eventueel wat spiervlees bijgeven. Bijkomend voordeel is dat vleesbotten en grotere stukken spiervlees langer nodig hebben om te verteren. Je honden zullen een meer voldaan gevoel hebben en minder snel honger hebben dan op gemalen voedsel. ;)
Laatst gewijzigd door Eranthe op vr 29 okt 2010, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » vr 29 okt 2010, 18:16

Ik geef carnibest, had ergens gelezen dat iemand zijn katten er van moest overgeven maar dat is bij mijn katten niet het geval.
Ik heb ook een keer Dinapet gegeven maar dat lustten ze hier niet.
Hoe het beste is om over te stappen dat weet ik niet, ik heb ineens een hele maaltijd gegeven, maar mijn katten zijn nog jong en waren ook gewoon om bij de fokster rauw te krijgen.
Ik geef verschillende dagen achter elkaar rauw en dan enkele dagen brokjes, dat zou beter zijn dan rauw en brokjes op dezelfde dag te geven.
Fijn, dat je katten niet overgeven op de Carnibest. Dinapet ken ik niet, maar daar ga ik even op Googlen. ;)
Je kan de vers vlees maaltijden over meerdere keren per dag geven. Nu is Carnibest kattenvoer erg fijn van structuur, dus zal het prima verteren en al helemaal als je geen brokken op die dagen geeft. Als je brokken voert dan wordt het maagzuur basisch (minder sterk). Vooral katten (en honden) die zelf samengestelde maaltijden of prooidieren krijgen moeten een sterk maagzuur hebben. Dit is nodig zodat botten goed verteerd worden. Daarom wordt afgeraden om brokken en vers op één dag te voeren.
Groetjes, Karen
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » vr 29 okt 2010, 18:36

Als je brokken voert dan wordt het maagzuur basisch (minder sterk). Vooral katten (en honden) die zelf samengestelde maaltijden of prooidieren krijgen moeten een sterk maagzuur hebben. Dit is nodig zodat botten goed verteerd worden. Daarom wordt vaak afgeraden om brokken en vers op één dag te voeren.
Dank je, ik wist de juiste uitleg niet meer.

In België is het echt heel moeilijk om samengesteld rauw te krijgen. Voor de Carnibest moet ik 25 km rijden. All Animal is hier niet te verkrijgen. Van Dinapet was ik de eerste in België die het bestelde, maar dat is niet voor herhaling vatbaar. Dus ik ben al bij dat ik Carnibest kan krijgen.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » vr 29 okt 2010, 23:52

Een tijdje terug hadden we het er al over in dit topic, maar het menu van Chat O begint te veranderen. Nu het buiten kouder wordt merk ik dat hij meer begint te eten. De percentages worden opgehoogd naar bijna 300 gram per dag. Hij krijgt momenteel drie dagen prooidieren en vier zelf samengesteld. Inmiddels kan ik konijn en duif aan zijn menu toevoegen (hij loopt deze vleessoorten lekker mee te smikkelen als ik de honden voer). Ik denk dat ik binnenkort maar over ga naar vier dagen prooien. ;)
Groetjes, Karen
Afbeelding

Feronia
Contacteer:

Berichtdoor Feronia » za 30 okt 2010, 23:59

Onz Mowgli eet inmiddels ook prima vers vlees mee! Kippennekken, konijnkarkas, hij knaagt het allemaal zonder moeite naar binnen. Voor de darmflora eet hij momenteel nog graag pens en kwark, maar dat zal uiteindelijk wel ophoudenm normaal blieft een kat dat niet.

Overigens is de genoemde 20 gram KVV per kg lichaamsgewicht rijkelijk magertjes. Zeker voor de naakten. Reken voor een gemiddeld aktieve hond of kat eerder op 35 gram per kg lichaamsgewicht en voor een Sphynx op minimaal 50 gram.

Voor de Belgen in de regio Antwerpen, kijk eens naar de website in mijn onderschrift. Roosendaal is wellicht niet zo ver?
Natuurlijke voeding voor hond & kat: http://www.feronia-online.com

Terug naar “Voeding”