Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Alles over de voeding van katten
Tomte

Re: Voorbeeld menu Chat O - zelf samenstellen/prooidieren

Berichtdoor Tomte » ma 01 nov 2010, 00:47

:Zo heb ik het begrepen inderdaad, maar wil de producent deze week eens bellen voor nadere details voor ik onware zaken zou verkondigen..
Ik ben benieuwd :)

@Eranthe: Misschien staat het er wat onduidelijk, maar ik heb hier dus juist géén slappe, maar prachtige ontlasting (toch niet iets waar devons om bekend staan) bij de combinatie-eters, en ik ga ervan uit dat ik dat aan de kvv te danken heb ;)
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » ma 01 nov 2010, 09:52

@Eranthe: Misschien staat het er wat onduidelijk, maar ik heb hier dus juist géén slappe, maar prachtige ontlasting (toch niet iets waar treindevons om bekend staan) bij de combinatie-eters, en ik ga ervan uit dat ik dat aan de kvv te danken heb ;)
Whaah, dan heb ik je verkeerd begrepen. y2
De tekst die ik over vers en ontlasting heb neergezet kan dan als aanvullende info beschouwd worden voor mensen die net met vers beginnen. w4
Groetjes, Karen
Afbeelding

Denise4

Berichtdoor Denise4 » di 09 nov 2010, 17:58

Dit ziet er heel interessant uit!
Ik wil heel graag Candice gewoon voer geven en dit aanvullen met vers voer.
Maar waar ga je naar toe om het te halen?
Dierenwinkel en slager ofzo?

Groetjes
Groetjes Denise

geertje

Berichtdoor geertje » di 09 nov 2010, 18:02

Zoals je kan zien is de samenstelling heel belangrijk, ik denk dat het in het begin het gemakkelijkste is om met complete diepvriesworsten te beginnen. Mijn katten eten carnibest, je kan op het internet even opzoeken waar ze dit in je buurt ergens verkopen. Ik geef nooit brokjes en vers op dezelfde dag.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » wo 10 nov 2010, 15:09

Dit ziet er heel interessant uit!
Ik wil heel graag Candice gewoon voer geven en dit aanvullen met vers voer.
Maar waar ga je naar toe om het te halen?
Dierenwinkel en slager ofzo?

Groetjes
Ik haal het vlees eens in de zoveel tijd bij een Islam slager. Ik ben vorige week voor het eerst in Rotterdam naar slagerij West geweest. Een heel voorzichtige bestelling gedaan van geiten- en schapensnippers, maar wat een geweldige kwaliteit zeg. Ik had nauwelijks afval. Al het vlees zag er keurig uit, was keurig per kilo verpakt, voorzien van een sticker die de inhoud vermeldde.
Het overige vlees en prooidieren bestel ik naar alle tevredenheid bij Kiezebrink.
Heel af en toe bestel ik voor mijn honden en kat mee via een vers vlees forum.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » wo 10 nov 2010, 15:30

Ik bestel af en toe bij Herby, goede prijzen en heel veel keuze.
Heel makkelijk zijn hier de mixen (ik geef door het vlees bv de botmix).

http://www.herbyvers.nl/
Afbeelding

Elfonia

Berichtdoor Elfonia » do 18 aug 2011, 19:24

ik kom er nooit toe, geloof het of niet... b7

Alleen nu en dan wat kippenwit, Odin is er nochtans dol op

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » di 27 aug 2013, 14:23

Leuk om dit topic nog eens door te nemen.
Chat O wordt in december vier jaar. Hij eet nog steeds overwegend intacte prooien. Een tijdlang wilde hij geen zelf samengesteld eten. Nu zie ik dit sinds enige tijd weer veranderen. Hij eet steeds meer aan wild van de teckels mee. Het is echter te weinig om er speciaal een menu voor uit te rekenen. Ik ben er heel blij mee, want dat betekent nog meer afwisseling op zijn menu. Nu hij volwassen is eet hij tussen de 235 en de 280 gram per dag aan rauwe voeding.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 27 aug 2013, 21:38

Het is ook altijd leuk om oude topics door te nemen.
En soms ook heel leerzaam.
In de tussentijd is zijn menu dus toch weer wat anders geworden.
Groetjes Clem
Afbeelding

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » vr 30 aug 2013, 14:14

Ja, totaal anders geworden. Ik heb nu ook hele andere diersoorten ter beschikking en zou de nekken bijvoorbeeld helemaal niet meer voeren. Zijn smaak is gaandeweg ook veranderd, maar qua hoeveelheid is het nog steeds een flinkerd met eten. Hij blijft keurig op gewicht en zijn gebit is mooi schoon.

Als ik terugblik naar het zelf samenstellen en naar mijn ervaringen kijk ook bij mijn honden dan ben ik van mening dat intacte prooien het meest ideale is om te voeren. Gewoon omdat alles in verhouding klopt, want hoe goed je ook je best doet om een menu samen te stellen (maakt niet uit of je de NRV methode of de Barf methode volgt), je krijgt het niet perfect in de verhoudingen. Nu hoeven dieren daar geen hinder van te ondervinden, maar ik kom toch ook regelmatig anaalklier problemen tegen bij twee van mijn honden en dat terwijl zij doorgaans wild en biologische vleesbotten eten (hun zitten op zo'n 20% bot percentage). Het maakt hierin geen verschil of ik minder of meer vleesbotten voer. Ik heb al eens overwogen om Aiyana (een van teckels) alleen maar intacte prooien te blijven geven om te kijken of haar anaal klieren dan minder tot niet meer opspelen, maar de pest hieraan is dat ik dan vrij weinig afwisseling kan bieden in diersoorten en dat vind ik zo zonde, vooral omdat ik veel variatie aan wild heb. Dit is nog een beetje een dilemma voor me en ben nog aan het nadenken wat ik hiermee wil.

Ik denk dat als ik nu een kitten opnieuw op zou laten groeien op vers dat ik grotendeels voor intacte prooien zou kiezen en net zoals Chat O nu doet en hem of haar mee zou laten snoepen van verschillende diersoorten. Het liefst wilde diersoorten, wat hart, een stukje vis, maar ik zou er geen menu meer voor uitrekenen, omdat het niet de hoofdmoot van voeding betreft.

Bij Chat O was ik heel erg strak qua voeren. Nu zou ik dat meer durven loslaten, maar dat zal de ervaring zijn die ik opgedaan heb. Zo lang je de richtlijnen maar in de gaten houdt kan er eigenlijk niks mis gaan. Qua hoeveelheid zou ik exact zoveel voeren als destijds nodig was bij Chat O. Chat O is echt supermooi uitgegroeid dus dat is helemaal oké geweest. Hij eet vandaag de dag nog steeds naar behoefte.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Terug naar “Voeding”