Granen

Alles over de voeding van katten
Tijger

Granen

Berichtdoor Tijger » do 24 apr 2014, 22:10

Hallo,

ik ben nog erg nieuw in het wereldje van raskatten... Overal zie ik mensen die droogvoer zoeken zonder granen. Dus ik vroeg mij het volgende af:
-Waarom graanloos voer, (Wat is er zo slecht aan granen?)
-Hoeveel % graan in een zak droogvoer is veel?
-Wij hebben Almo nature kitten met 14% granen voer, is dit slecht?

bedankt
Devon rex ♥

Panthera

Re: Granen

Berichtdoor Panthera » do 24 apr 2014, 23:18

Ooit een kat rijst zien koken ? wink3_sm

Het is gewoon vulling, zodat ze er veel geld mee kunnen verdienen. chatwhite_sm

Je kunt beter Carnibest voeren. dry_sm

P.
Afbeelding <---- Dibbey. ;-)

peggy72

Berichtdoor peggy72 » vr 25 apr 2014, 07:32

waarom graan slecht is, is al beantwoord.

Maar het is voor jou kat gewoon uitproberen wat het beste voer is.

Er zijn katten die het goed doen op voer met graan en er zijn katten die het goed doen op voer zonder graan.

Maar er zijn ook legio katten die het op voer met graan slecht doen maar ook slecht op voer zonder graan.

Vers vlees zoals carnibest hangt ook van je kat af of hij dit eet of niet. Niet iedere kat lust vers vlees.

Audrey

Berichtdoor Audrey » vr 25 apr 2014, 07:34

Op advies van de dierenwinkel had ik Applaws brokjes gekocht voor Snape. Graanvrij, want dat zou beter bij de Carnibest passen. Bij de ingredienten staat inderdaad geen granen, maar wel aardappel... OK ik ben n leek maar dat is toch ook gewoon vulling die een kat anders nooit zou eten?

peggy72

Berichtdoor peggy72 » vr 25 apr 2014, 16:38

klopt helemaal Audrey, dus helemaal zonder iets wat een kat normaal niet zou eten is er niet.....of je moet op prooidieren overstappen.

zelfs carnibest is met kunstmatige toevoegingen...

Tijger

Berichtdoor Tijger » vr 25 apr 2014, 17:36

Maarja, is 14% graan in voer veel of valt het mee?
Devon rex ♥

peggy72

Berichtdoor peggy72 » vr 25 apr 2014, 22:48

14% graan valt mee, er zijn ook voersoorten die bijna voor 40% uit graan bestaan.

ik denk dat je je alleen niet zo vast moet pinnen op het percentage graan. Het gaat erom op welk voer je kat het goed doet en lekker vindt.

Yaella

Berichtdoor Yaella » zo 27 apr 2014, 12:03

Juist dat laatste is belangrijk wat Peggy zegt. Toen ik mijn sphynxen kreeg en allen op Royal canin stonden was ik daar helemaal op tegen. Het zijn van nature carnivoren dus ik moet het beste voer gaan geven wat daar bij aan sluit. Weken heb ik me er in verdiept en ieder topic op dit forum gelezen. Ik wist via de da en ook het forum qua topics dat je echt heel voorzichtig moest gaan beginnen te mengen en ook dat het wel 6 tot 8 weken kon duren eer ze er 100% op stonden ontlasting goed was enz.
Drama kan niet anders zeggen dan drama en niet bij 1 kat nee bij twee katten.
Diarree spuwen met lange tanden eten enz.
Ik zat met het handen in het haar.
Terug naar da en ook overleg met de fokkers waar ze vandaan kwamen. Advies was allemaal het zelfde terug naar het voer wat ze gewend waren want hoe langer je probeert en het niet lukt breng je toch qua rekking in de darmen schade aan. Da zei zelfs cliënten die keer op keer nieuwe voer soorten willen aan wennen bij katten zijn juist de katten met meer darm en ontlastingen problemen omdat die darmen keer op keer een klap krijgen.
Ik ging terug op het oude voer. Na 1 week was de ontlasting weer super en als vanouds. Geen spuwen meer en belangrijkste is ze eten het graag en niet met lange tanden of minder als dat ze zouden willen. Oke niet granen vrij wat ik zou willen maar liever dat ze goed en graag eten zonder problemen als met problemen. Gelukkig is het toch een hoogwaardig voer en geef daarnaast 2 x daags vers vlees. Maar ookal zou ik graag voor hen anders willen. Ik vindt belangrijker dat ze het graag eten en verder geen lichamelijke problemen hebben zoals spuwen en diarree.
Sinds kort carocat er doorheen en nu zijn ze helemaal happy.

Ik denk dat het per kat verschilt natuurlijk en hoe lang je door wilt zetten met testen en proberen.
Maar uiteindelijk doen ze het hierop goed en dat is veel belangrijker als dat ik graag zou willen voor hen.
Maar ik verander nooit meer en mijn katten zijn happy!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Tijger

Berichtdoor Tijger » za 03 mei 2014, 13:14

Wij hebben net te horen gekregen dat 1 van onze poesjes die volgende week komen allergisch is voor kip! En bijna al het droog- en nat voer was kip. Dus snel een andere zak vinden. Nu heb ik deze gevonden:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... jen/132699
Ze krijgen bij de fokker ook al eten van dat merk. Is dit een beetje goed voer?
Devon rex ♥

Renevo

Berichtdoor Renevo » za 03 mei 2014, 14:07

Orijen is een goed voer, hier eten ze het graag, ook Optima doet het goed hier.
Afbeelding

Terug naar “Voeding”