Kat stikt in brokjes?

Alles over de voeding van katten
nonalize

Kat stikt in brokjes?

Berichtdoor nonalize » do 19 mar 2015, 11:08

Jasper was gisteren aan het koken en ik was hem net aan het vertellen hoe een vriendin haar kat eergisteren thuis stikkend aantrof door de hcm. Op dat moment was Toetje aan het eten en sinds we de elektrische voerbakken hebben is toetje overgegaan naar ander brok Hills R/D voor katten met overgewicht. Dit zijn hele kleine brokjes en Toet schrokt alles naar binnen en slikt alles heel door. Ik hoorde haar wel vaker dat ze te gulzig was maar was altijd ff spugen en ze ging weer verder. We waren nog druk aan het praten over hoe eng het is om een kat te zien stikken toen toetje begon te spugen, er kwam een gedeelte uit, brokjes met heel dik slijm maar ze stopte niet ik probeerde haar te helpen en gerust te stellen maar op een gegeven moment viel ze om en werd helemaal blauw in haar gezicht. Jasper belde meteen de dierenarts en zijn erheen geraced, in de auto kwam ze weer een beetje bij en het blauwe trok weg. Bij de dierenarts is ze aan het zuurstof gelegd, de dierenarts was onderweg maar het ging eigenlijk wel weer redelijk, na een check of er niks meer in haar keel zat stond ze er ook wel weer goed bij. We hebben antibiotica meegekregen voor als er toch iets in haar longen gekomen is. Thuis rende ze meteen weer naar haar voerbak rolleyes1_sm Ik heb meteen de brok gewisseld naar de carocat wat ze eerder kreeg maar die slikt ze ook in zn geheel door of 1 keer kauwen. Die brokjes er ook maar uitgehaald en ff op vloeibaar voer gezet. Ik wil vanmiddag even langs de dierenarts of het niet kan komen door een allergische reactie op het voer omdat er zoveel echt dik slijm bij zat toen ze het uitspuugde. We hebben wel gelijk bij degomeat vers voer besteld, hopelijk krijg ik ze allemaal over maar dat zal nog een hele klus worden. Weer een geluk dat we erbij stonden en net als bij bollie meteen konden reageren en naar de dierenarts racen.
Groetjes Elize

manoe76
Contacteer:

Re: Kat stikt in brokjes?

Berichtdoor manoe76 » do 19 mar 2015, 13:05

Pff jeetje Elize, dat is schrikken zeg! Inderdaad gelukkig dat jullie erbij waren en direct konden handelen... Ik ben benieuwd wat je da zegt over het idee van een allergie. Hopelijk lukt het om ze allemaal op vlees over te zetten zodat dit niet meer kan gebeuren...
Afbeelding

isolde

Berichtdoor isolde » do 19 mar 2015, 13:36

Ah jakkes,stikkend van de HCM of in een brokje,beide afschuwelijk.
Krijg direct een visioen van mijn kleine mannetje sad1_sm
Voor Toet gelukkig goed afgelopen.
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » do 19 mar 2015, 13:49

Bah dat is echt schrikken gelukkig met een sisser af gelopen!!
Geef toet een dikke knuffel van me!!
En hoop dat het nooit meer gebeurt.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 19 mar 2015, 20:44

Hoi Elize
Wat zal je vreselijk geschrokken zijn ,en wat een mega geluk dat jullie erbij stonden ,knap van Jasper dat hij gelijk de DA gebeld heeft .
Kan me voorstellen dat je die kleine brokjes niet meer durft te geven ,doodeng ,ook hier zijn er een paar die het naar binnen schuiven ;( helemaal Levie ,
Ik ben benieuwd of je nog wat hoort over die allergische reactie,je zou dan toch denken dat ze dat eerder gehad moet hebben ,,

Echte Bikkels he die Sphynxen thuis komen en gelijk weer eten ,,,als je ze niks anders geeft gaan ze wel alleen rauw eten ,,anders proberen met een kuipje erdoor ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 19 mar 2015, 21:05

Doodeng zeg. Gelukkig dat jullie thuis waren op dat moment.
Heel lastig als ze alles zo zonder te kauwen doorslikken.
Ik ben ook benieuwd of het een allergische reactie kan zijn of een normale reactie van het lichaam.
Zou mooi zijn als ze allemaal op het rauwvoer kunnen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 20 mar 2015, 19:46

Hoi Elize
Alles met Toet weer oke ???? geen last van haar keel of zo ??
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

nonalize

Berichtdoor nonalize » vr 20 mar 2015, 21:56

Met toet gaat alles goed gelukkig. Volgens de da kon het geen allergische reactie zijn omdat het tijdens het eten gebeurd. Heb haar nu op blik durf t toch niet aan om haar weer brok te geven. Volgende week komt de bestelling van degomeat.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 21 mar 2015, 16:03

Gelukkig dat alles goed gaat.
Misschien was het een natuurlijke reactie van het lichaam om dit slijm te produceren op de verstikking.
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 21 mar 2015, 19:20

Poeh, wat zullen jij enorm geschrokken zijn! Ik zou echt helemaal flippen geloof ik! Tijdens een EHBO-cursus voor dieren die ik gevolgd heb, vertelde die vrouw dat haar kat hieraan dus overleden is. Die is gestikt en ze waren te laat om haar te helpen. Moet je niet aan denken toch? Miaula schrokt ook altijd enorm en verslikt zich wel eens. Tot nu toe kokhalst ze altijd en komt het betreffende brokje er ook met de nodige kwijl uit, maar ik vind dat altijd al akelig en eng.

Terug naar “Voeding”