Over op vers / rauw of toch niet?...

Alles over de voeding van katten
Cleo2018

Over op vers / rauw of toch niet?...

Berichtdoor Cleo2018 » wo 24 okt 2018, 19:43

Lieve allemaal met al jullie kennis, ervaring en kunde,

Ik wil gaan proberen over te stappen op rauw..

Nu krijgen ze over de dag Canagan Schotse zalm, top kwaliteit voer.. dit staat de gehele dag tot hun beschikking.. daarnaast krijgen ze in de avond Almo Nature.

Ik wil toch over proberen te gaan op rauw voer, vooral omdat er een hier kampt met darm issues..

Vele mensen zijn mij voor gegaan.. hoe pak ik het aan?

Mogen ze nog brok erbij? En hoe weet je of ze genoeg binnen krijgen (met name vitamine en mineralen) zijn er compleet voedingen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Over op vers / rauw of toch niet?...

Berichtdoor Clemmetje » do 25 okt 2018, 07:42

Ik ben niet ervaren genoeg om je hier een goed antwoord op te geven.
Wel eten ze bij mij niet allemaal rauw voer. Dat kan dus soms wel een uitdaging zijn.

Groetjes Clementine
Groetjes Clem
Afbeelding

vero13

Berichtdoor vero13 » do 25 okt 2018, 09:14

ik heb het geprobeerd. was langzaam overgeschakeld door half rauw en half potje te mengen. dat ging heel moeizaam. beetje bij beetje meer rauw gegeven, maar op den duur at ze er bijna niets meer van. ben dan terug over gegaan naar gewoon natvoer, en dat lusten ze super graag.
De mijne waren dus geen fan.
hopelijk heb jij meer succes, smaken verschillen he ohmy_sm
Afbeelding

Cleo2018

Berichtdoor Cleo2018 » do 25 okt 2018, 09:16

Kan ik een compleet menu rauw gaan geven? Want ik heb dat Barf zitten lezen maar daar moet je toch bijna een studie van maken en complete dieren voeren.. dat staat me wel tegen

geertje

Berichtdoor geertje » do 25 okt 2018, 15:23

Hier heb ik uit noodzaak Heaven en Fly volledig op carnibest moeten zetten. Ze aten Orijen en Acana, dat was het enige voedsel waar ze tegen konden en toen werd de samenstelling veranderd.
Gevolg, diarrée en overgeven. Alle soorten dieetvoer en aangepast voer geprobeerd, niets hielp. Ik had vroeger al carnibest gegeven en probeerde dit opnieuw. Vanaf dag 1 was alle ellende voorbij.
Ze zijn ondertussen 10,5 jaar en ik heb het gevoel dat ze gezonder zijn dan ooit.
Ze kunnen maar tegen één soort en dat is 'natuur'. Van al de rest hebben ze toch weer last.

Echter, als het niet noodzakelijk was, zou ik toch deels een goede brokvoer blijven geven. Het is al bij al een heel gedoe om er tijdig aan te denken de worsten uit de vriezer te nemen, te snijden enzovoort.
We zijn op vakantie geweest en ook dat was een hele organisatie, want dan moesten de worsten in diepvriestoestand gesneden worden, daar heb je bijna een cirkelzaag voor nodig.
En het kan zijn dat je niet op vakantie gaat of de katten meeneemt, maar er kan altijd wat onverwacht gebeuren dat je de katten niet zelf kan eten geven. En dan zijn brokjes toch wel veel handiger.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

belinda64

Berichtdoor belinda64 » za 27 okt 2018, 13:26

Wat goed dat je wilt overstappen, ik ben er nl overtuigd dat vers voeren het allerbeste voor een kat is.
Deze manier van voeren staat nl het dichtbij de natuurlijke vertering van een kat.
Ik voer de katten nu 6 jaar rauw, maar het is natuurlijk niet zaligmakend...Het is best veel werk, en het vergt nogal wat organisatie talent..(ontdooien/vriezerruimte/nadenken)
En dan nog maar te zwijgen over welke nu wel goed zijn en welke niet...
Wat voor soorten vlees zitten er in, veel strot veroorzaakt ellende, harde stukken willen ze vaak niet , juiste temperatuur van "serveren".
Dan komt erbij dat katten supergevoelige smaakpapillen hebben, en als ze in de eerste weken van vaste voeding tot zich nemen, geen ervaring met vlees hebben, ze maar moeilijk kunnen wennen aan rauw....
Commercieel voer (blikjes, brokjes, zakjes) zijn toch vaak voorzien van bepaalde smaakstoffen/geurstoffen (dan al of niet "natuurlijk"verkregen) en werken soort van verslavend..en verslaving zijn moeilijk vanaf te komen.
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaar, als je vers voert hou je een gezond verteringsgestel bij de kat en dus een gezonde kat.
Mijn ervaring met smaken zijn legio, en het is en blijft kijken naar de kat.

Tips om te beginnen met laten wennen aan rauw:
- voer mengen, beginnen met 10% rauw door gebruikelijk eten en dan uitbouwen
- Spelen met rauw vlees, bv een stukje kip of rund aan een touwtje of hengeltje, zodat de kat moeite moet doen om deze "te vangen"
- Rauw voer "blanceren", dus wat warm water erover. (liever niet in magnetron verwarmen, omdat dit de voedingswaarde doet dalen)
- afwisseling in smaken heel voorzichtig uitbouwen, te veel wisselen gaat (als ze er moeilijk mee doen) tegenstaan in het gewenningsproces.
Als je enkelvoudige "smaken" (dus of alleen kip of alleen paard om maar wat te noemen) gaat proberen dan moet je op een bepaald moment wel gaan afwisselen om te korten te voorkomen.

ik zal even vertellen wat ik zelf doe:
Ik voer wel verschillende merken, deels om te zorgen dat er geen te korten kunnen ontstaan, deels om ze goed aan allerlei smaken te blijven wennen.
Op dit moment zijn onze jongens erg tevreden over: Darf (handige kleine hamburgers van ong.100gr), Kivo (verschillende smaken= zgn meer voor de hond, maar door deze "smaken"af te wisselen kunnen er eigenlijk geen tekorten ontstaan), en Naturis (ook weer verschillende "smaken")
Ik voer maar 2 x per dag een bakje vlees en tussendoor 3 a 4 x een klein beetje brok (ook hierin weer verschillende soorten, wel de "hoogwaardige"merken) Beter zou 4 a 5 x een klein beetje vlees zijn maar praktisch red ik dit niet ivm werk.
Dan 2 a 3 x per week een extraátje als in * kippenmaagje * kippenlevertje (max 1 x per 2 weken) * kippen/lams hart, * kippenvleugel * taai rundvleeslapje, en heel soms een stukje haring, blikje tonijn of sardines.
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm,
Napoleon de veroveraar; always in my heart but not in my house

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 30 okt 2018, 21:26

Zo Belinda dank je wel dit is een mega duidelijke uitleg,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Cleo2018

Berichtdoor Cleo2018 » do 01 nov 2018, 01:03

Wat een boekwerk zeg..

Mijn volgende vraag is.. waar haal je dat allemaal?

Cleo2018

Berichtdoor Cleo2018 » do 01 nov 2018, 01:06

Ik ben niet bang dat ze het niet zullen eten.. want ze eten alles.. ook wat niet voor poesjes bestemd is..

belinda64

Berichtdoor belinda64 » do 01 nov 2018, 13:08

Wat een boekwerk zeg..

Mijn volgende vraag is.. waar haal je dat allemaal?

sommige plaatselijke dierenspeciaalzaken verkopen wel KVV
Ik bestel zelf alles via internet, daar heb je de meeste keuze.
www.oervoer.com
www.kivo.nl
www.naturis.be
www.vriesvoer.nl
www.animalfoodexpress.nl
www.darf.nl
Hopelijk kan je hiermee een beetje vooruit dry_sm
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm,
Napoleon de veroveraar; always in my heart but not in my house