Dunne korstjes, huidschilfers, ...? Foto's toegevoegd p2

Alles over de huid en vacht van je kat,het in bad doen, pedicure, oren reinigen enz.
Batida

Dunne korstjes, huidschilfers, ...? Foto's toegevoegd p2

Berichtdoor Batida » vr 18 feb 2011, 15:14

Gisteren heb ik onze Milo gewassen en toen hij naast mij wakker werd onder het donsdeken vandaag merkte ik allemaal roefjes aan zijn wangen, voorhoofd, nek, ... Het zijn echt van die hele dunne korstjes die je er zo kunt afpellen. Ze zijn donkerbruin tot gewoon bruin van kleur. Hij laat het vrij goed toe dat ik ze er mag afpellen, maar ondertussen laat het dutske wel al veel toe D5. Als ik er dan met mijn vinger over wrijf komen er allemaal huidschilfers los. Volgens mij jeukt het wel voor hem, hij staat er dan ook volledig vol mee rond zijn kopje. Vind het vooral vreemd dat het vandaag is nadat ik hem gisteren gewassen heb. Ik was hem om de 2 weken. Vroeger gaf hij enorm veel plekken af op alles en nog wat, maar sinds hij gecastreerd is valt dit veel beter mee. Die korstjes op zijn wangen heeft hij nogal gehad, maar in veel mindere mate. Ook rond zijn staart heeft hij deze gehad. Sinds zijn castratie heeft hij die niet meer op zijn staart. Ik zou denken aan een droge huid, maar zou het dan niet juist minder moeten zijn aangezien hij juist gewassen is? Ik heb ook vernomen dat je een sphynx niet teveel mag wassen. Daar heb ik me zeker aan gehouden, om de 2 weken lijkt me niet teveel? Nu heb ik de meeste dunne korstjes er wel al zelf afgepeld en de schilfers met mijn vinger weggewreven. Zijn wang is terug zacht, maar ik denk dat het snel gaat kunnen terugkomen? Hij staat vaak vol met schrammen ook aan zijn nek van het vechten, vandaar dat het me vroeger niet zo hard opviel, maar nu was het echt wel erg aan zijn kopje.

Herkent iemand dit en wat zou ik hier het beste kunnen tegen doen?
Laatst gewijzigd door Batida op vr 18 feb 2011, 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

geertje

Re: Dunne korstjes, huidschilfers, ...?

Berichtdoor geertje » vr 18 feb 2011, 16:38

Als het pas gekomen is van het wassen lijkt het wel iets met het wassen te maken te hebben.
Ik zet Heaven één keer per week in bad, dus om de twee weken is zeker niet te veel.
Welke shampoo gebruik je? Ik gebruik kittenshampoo van Jean Peau, en nog vele ander hier op het forum ook.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Batida

Berichtdoor Batida » vr 18 feb 2011, 17:57

Ik gebruik gewoon babyshampoo op aanraden van de fokker ook.
Tot voordien hebben we hier geen problemen mee gehad. Ik heb daarjuist op een klein plekje wat nivea crème aan zijn wangetje gesmeerd. Hij ruikt op die plaats nu heerlijk naar nivea en dat plekje is lekker zacht. De andere plekjes heb ik nog niet durven doen om te zien wat het ene plekje eerst gaf.
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 18 feb 2011, 18:14

Ik volg Geertje als je het vooral merkt na het wassen dan is er misschien wel een verband.(allergie kan pas later tot uiting komen) .... ik gebruik al jaar en dag Jean-Peau (al van vroeger met de honden) ... ik heb ook al van alles anders geprobeerd en uiteindelijk kom ik altijd terug uit bij Jean-Peau en Pet-Silk (voor mijn witte) ..... binnenkort test ik die nieuwe uit voor Sphynxen (Sphynx cat Biocare) , ik zal mijn bevinding doorgeven ;)

Let wel op met geparfumeerde crèmes voor mensen, deze zijn niet altijd veilig voor huisdieren ..... Cicaderm is een veiligere crème.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » vr 18 feb 2011, 18:40

Mensen- of babyshampoo zijn niet geschikt voor katten: de PH waarde van onze huid of van een kat is verschillend. Mensenshampoo heeft een sterk ontvettende werking wat de natuurlijke vetlaag, van de kat of hond beschermd, helemaal afbreekt.
Ook worden in mensenshampoo's ingrediënten gebruikt die absoluut niet geschikt zijn om op een kattenhuid te gebruiken.

Batida

Berichtdoor Batida » vr 18 feb 2011, 18:53

Ok jullie zweren duidelijk bij Jean-Peau, waar kan ik dit vinden?

Vind het wel ergens vreemd dat er zovelen babyshampoo gebruiken voor hun sphynx als dit helemaal niet goed blijkt te zijn. Had ik dit op voorhand geweten dan had ik het nooit gebruikt.

Volgens mij heeft het ook iets te maken met het wassen. Op zijn rugje heeft hij ook een wat droge schilferige huid, maar hij heeft hier geen last van korstjes ofzo, gewoon heel kleine schilfers. Dat is dan meestal het omgekeerde op zijn rug, als hij een tijdje niet meer gewassen is, komen er schilfers op...

Mag je ze wekelijks wassen met die Jean-Peau of hangt dit af van sphynx tot sphynx?
Laatst gewijzigd door Batida op vr 18 feb 2011, 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 18 feb 2011, 18:54

Klopt Geertje:

Mensenhuid heeft een gemiddelde PH waarde van 5,5 en die van katten schommelt rond de 7,2
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 18 feb 2011, 18:56

Ik ben heel tevreden over Jean-peau ja, ik bestel het in 5l bidons bij ons in de dierenwinkel ...... maar er zijn ook mensen die het niet "ontvettend" genoeg vinden.

Wassen hangt af van kat tot kat .... ik heb er die ik dagelijks in bad kan stoppen en ik heb er die na een maand nog geen behoefte hebben aan een bad, je zal het wat moeten uitproberen, de ene kat is de andere niet ;)
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Batida

Berichtdoor Batida » vr 18 feb 2011, 19:06

Dus bij Maxi Zoo kan ik het ook gewoon halen?
Weet je dan ook wat die mensen gebruiken die niet zo voor Jean-Peau zijn omdat deze niet genoeg zou ontvetten?

Tja Milo elke dag in bad steken, zie ik me echt niet doen, dan blijft er niet veel meer over van mij vrees ik bigboulay_sm
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » vr 18 feb 2011, 19:22

Ik merk dat door Jean Peau te gebruiken ik ze minder moet wassen dan vroeger, volgens mij ontvet het genoeg hoor.

Terug naar “Huid & Vacht”