Tip voor het wassen!

Alles over de huid en vacht van je kat,het in bad doen, pedicure, oren reinigen enz.
RenskeZee

Tip voor het wassen!

Berichtdoor RenskeZee » wo 19 sep 2012, 16:12

Hey allemaal,

Misschien kennen velen van jullie deze tip al ( ik kon hem zo 123 niet vinden), maar ik vind 'm echt goed, dus wil hem graag met jullie delen :)

Voor het wassen smeer ik Chi tegenwoordig in met een dun laagje pure kokosolie. Hij geniet er enorm van, omdat hij het ook zo lekker vindt ruiken. Pas wel op dat ze het niet opeten, want die van mij doen dat. Maar op deze manier krijg je het vuil enorm goed los en hoef je in bad niet meer zo te boenen en ben je ontzettend snel klaar. Chi ervaart het meer als een massage dat ik hem insmeer om het vuil los te krijgen, dus dat is een groot pluspunt! Daarnaast is het voor hem erg fijn dat de baddertijd nu veel korter is :)
Een bijkomend voordeel is dat ze veel langer schoonblijven. Ik waste Chi altijd elke week, maar nu is het al twee weken geleden en Chi is nog steeds spierwit!

Het is ook erg goed voor de huid. Met wassen haal je toch altijd snel teveel van de natuurlijke olie van de huid weg waardoor die droog wordt. Zelf doe ik dat ook altijd als ik mijn haar was.

Zeker voor de sphynxen met een huid die gauw wat droog is, zoals mijn Fu, wordt het erg droog van wassen met alleen shampoo. Ik waste hem dan ook heel weinig. Helaas heeft hij toch een allergie ontwikkeld voor de shampoo en loopt nu al een paar weken met eczeem dat niet weggaat.
Omdat hij nu toch echt wel aan een bad toe was heb ik hem ingesmeerd met kokosolie en daarna alleen maar in een bad met warm water gezet. Zelfs dat is genoeg om schoon te worden. Maar ik ben nu heel benieuwd wat zijn huid de komende dagen gaat doen. Dat laat ik zeker even weten, want misschien kan ik andere lezers helpen met eenzelfde probleem.

In elk geval ben ik benieuwd of mensen dit al doen, en als ze het gaan proberen hoe het bevalt :)
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Tip voor het wassen!

Berichtdoor Clemmetje » wo 19 sep 2012, 18:04

Bedankt voor de tip!
Hou ons op de hoogte of Chi zijn huid hierop wel of niet reageert.
Ik was ze bijna niet meer dus ik hou het nog even bij de Zwitsal zeepvrije wasgel.
En dat hij de massage lekker vindt dat geloof ik.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 19 sep 2012, 20:07

Hoi Renske
Ik had het wel meer gehoord dat mensen dat gebruikte ,bedankt voor de tip en goede uitleg erbij
Zou geweldig wezen als Fu zijn huidje er ook beter van zou worden balen is dat altijd ,hun huis wordt nu de kachel aangaat ook weer droger natuurlijk.
Waar haal jij die Kokos olie ??
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

borntoshow

Berichtdoor borntoshow » wo 19 sep 2012, 20:10

Bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd hoe het toekomstig verloop zal zijn.

Zelf gebruik ik het laatste jaar http://www.medpets.nl/espree+puppy+kitt ... escription.
Goed resultaat maar kort durend. sad1_sm
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » wo 19 sep 2012, 20:24

Wat een handige tip!!
Was de katten niet altijd wekelijks, maar de plaids des te vaker.
Moet ook vreselijk boenen en zijn soms ook moeilijk schoon te krijgen.
Heb ze vorige week zelf laten weken in het water, zodat ze wat schoner werden.
Maar ze liepen ook iedere dag in de tuin.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Lieve

Berichtdoor Lieve » wo 19 sep 2012, 20:49

Goei tip idd! Ik smeer Lieve dr nek en hals er soms mee in als die echt te vies worden,
even intrekken, natte zwitsal zeepvrije waslap erover en klaarr.
(Het klinkt makkelijker dan het is hoor hier, Lieve is echt niet zo lief als er gepoetst moet worden) wacko_sm
Ik heb de olie bij de Tuinen gekocht, van het merk inecto, in handige sprayflacon.
Groetjes, Marijke, Lieve en Timmie

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » wo 19 sep 2012, 22:07

Fu zijn huidje lijkt nu al stukken beter! Ben benieuwd of het zo blijft :)
Ik wil uiteindelijk wel weer een beetje zeep gaan gebruiken bij het wassen van Fu, dus ik moet even kijken naar een andere shampoo. Die zeepvrije wasgel van Zwitsal heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zit ook te denken aan die van Jean Peau. Die Espree shampoo leek me ook wel wat, maar daar heb jij dus niet heel geweldige ervaringen mee, Sjeba.
Dus ik moet maar gewoon het een en ander proberen denk ik.

Wil, was het maar waar dat het wat droger wordt in huis :( We hebben hier namelijk een vocht probleem... maar daar wordt aan gewerkt. De droge huid komt dus gewoon van het wassen.
Kokosolie kun je krijgen bij bijvoorbeeld de Tuinen en natuurvoedingswinkels. Het zijn potten, aangezien kokosolie meestal niet vloeibaar is bij onze temperaturen. Je kunt gewoon een beetje in je handen opwarmen en dan wordt het vloeibaar.

Hoezo was het resultaat kortdurend Sjeba? Hebben ze bij jou ook een gevoelige huid?

Hier was het anders ook altijd enorm boenen! Vooral in de hals is het vuil altijd erg hardnekkig vind ik. Vind het knap dat je ze kunt laten weken. Hier springen ze al gauw het badje weer uit laugh_sm
Ik heb nu ook een stuk minder bruine vegen overal op :)

Haha Marijke ik kan me voorstellen dat Lieve op dat moment niet zo lief is. Ik moet alleen wel zeggen dat die olie van Inecto zeker geen pure kokosolie is. Daaraan zitten allerlei stofjes toegevoegd die eigenlijk niet geschikt zijn voor een dierenhuidje. Ik weet het toevallig omdat ik me altijd erg verdiept heb in de ingrediënten van lichaamsverzorgingsproducten. Ben ook bekend met inecto. Voor mensen is het wel fijn spul, maar voor Lieve zou ik toch wel pure kokosolie gebruiken :) Dat werkt denk ik ook iets beter.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

borntoshow

Berichtdoor borntoshow » wo 19 sep 2012, 23:31

Het was resltaat is prima met de shampoo. Ik zeep en masseer de katten eerst goed in... vinden ze allemaal lekker exclaim_sm
Met helaas voor korte duur bedoel ik eigenlijk dat mijn katten na een paar dagen vaak alweer vuil zijn. Niet zo vreemd als je weet dat zij vaak buiten zijn. Licht gekleurde katten tekenen natuurlijk ook sneller.

De Espree shampoo ruikt heerlijk, een beetje sterk, en heeft tot nu toe geen allergische reactie bij mijn katten & honden tot gevolg gehad.
Wat mij aantrok was m.n. dat het veilig is voor de ogen en afdrogen niet perse noodzakelijk is.
Dit laatste vinden mijn katten, op Mees na, het minst leuke v/e wasbeurt
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

Daantje

Berichtdoor Daantje » do 20 sep 2012, 00:10

Mh dat is een goede tip zeg, eens even naar de Tuinen van de week :D

nonalize

Berichtdoor nonalize » do 20 sep 2012, 04:30

Ik zal het ook eens proberen maar ik was ze ook niet meer zo vaak. Bedankt voor de tip dry_sm
Groetjes Elize

Terug naar “Huid & Vacht”