Allergische reactie na wassen

Alles over de huid en vacht van je kat,het in bad doen, pedicure, oren reinigen enz.
RenskeZee

Re: Allergische reactie na wassen

Berichtdoor RenskeZee » do 27 sep 2012, 18:50

Wat apart zeg, dat er veel meer sphynxjes zijn die rode bultjes krijgen, maar dat die allemaal weer verdwijnen. Ik vind het ook echt vreemd dat ze er nu nog steeds zitten bij Fu. Hij is bovendien ook zo ontzettend schilferig. Dat doet me toch denken dat er misschien meer aan de hand is....
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » vr 05 okt 2012, 12:00

Nou, de bultjes zijn eindelijk verdwenen :)
Heel typisch, ik wou er maandag mee naar de DA en terwijl het dit weekend nog heel heftig was, was het maandag al bijna weg! Dat lijkt mij altijd te overkomen als ik naar de DA wil. Futje had kennelijk niet zo'n zin om naar de DA te gaan ohmy_sm

Maar omdat Fu al lange tijd niet gewassen was, moest het nodig weer even gebeuren. Dit keer met Neutral gedaan en ik schrok me even rot want hij zat weer helemaal onder de uitslag, maar gelukkig is het weer grotendeels verdwenen. Maar Neutral durf ik nu ook niet meer te gebruiken. Daarop maar even bij de DA een speciale shampoo gehaald en op een klein plekje uitgeprobeerd, met hetzelfde effect als de Neutral.

Zo blijft er niks meer over ben ik bang....
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 05 okt 2012, 12:27

Zo blijft er maar 1 ding over en dat is niet meer wassen. laugh_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » vr 05 okt 2012, 12:32

Haha inderdaad!
Ik vind het niet heel erg als ze vies zijn hoor, alleen ik merk dat ik dan meer last heb van mijn allergie. Sphynxen zijn de enige katten waar ik redelijk goed tegen kan, maar als ik weer begin te snotteren doe ik ze in bad. Dus voor mijn allergie zou het wel wenselijk zijn ze af en toe te wassen. Maar als 't niet kan, kan 't niet!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » zo 18 nov 2012, 18:24

Ik wou nog even melden wat er nou aan de hand bleek te zijn bij Fu. Ik heb van alles geprobeerd en geprobeerd te kijken wat de huidproblemen veroorzaakte (shampoo, wasmiddel voor de dekentjes). Maar het ging alsmaar niet over. Gelukkig heeft hij er nooit echt last van gehad. Hij had gewoon een erg droge huid en met vlagen (uit het niets) rode bultjes die dan ook binnen een paar uur weer verdwenen.
Laatst ben ik toch maar eens naar de dierenarts gegaan en het blijkt dat hij een huidinfectie heeft, waarvoor hij antibiotica krijgt. Het lijkt nu eindelijk de goede kant op te gaan. Volgens de dierenarts is een allergische reactie een soort 'poort' voor andere problemen, waardoor hij dus die infectie gekregen heeft.

Ik voelde me erg rot dat ik niet toch eerder gegaan was. Ik ga altijd om niks naar de dierenarts als overbezorgd baasje, en nu had ik dus wel eens een keer eerder naar de dierenarts gemoeten.

Dus mocht het bij jullie eens voorkomen dat ze een reactie na het wassen krijgen die niet weggaat, toch maar even naar de dierenarts dus...
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 18 nov 2012, 21:02

Hoi Renske
dat is balen meid dat het niet gewoon een reactie van het wassen is ,Fijn dat je nu weet waar het aan ligt en de AB helpt ,
Komt dit weer terug ?? of blijft het weg na de AB kuur ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 18 nov 2012, 22:28

Goed dat je uiteindelijk toch naar de dierenarts gegaan bent, zeker omdat er toch wat medisch was! Ik sta ook vaak om de haverklap bij de dierenarts, en denk altijd: liever 10x overbodig gaan dan 1x te weinig. En je ook niet schuldig voelen dat je even gewacht hebt met gaan, je bent uiteindelijk toch gegaan? Dat is het belangrijkste!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 18 nov 2012, 22:43

Goed dat het nu beter gaat na een AB kuur maar wat is nou de achterliggende oorzaak? Weet je dat dan wel?
Groetjes Clem
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » di 20 nov 2012, 13:19

Inderdaad wel heel fijn dat ik nu weet wat het is! Ik was bang dat het misschien toch een voedselallergie was.
Als het goed is blijft het weg na de AB kuur :) We zijn nog maar halverwege dus het is nog even afwachten of het echt weg is na 10 dagen. Zo niet dan moet de kuur verlengd worden. Maar ik hoop natuurlijk dat dit genoeg is!

Ik ben het helemaal met je eens Marthe wat betreft het beter te vaak gaan! Het vervelende is alleen dat sinds ik verhuisd ben ik 35 minuten van mijn dierenarts vandaan woon. Ik ben erg tevreden met mijn dierenarts dus ik wil geen andere zoeken die dichterbij is. Maar dat maakt dat je dus elke keer ook in de afweging mee moet nemen of je dat de katjes aan moet doen, zo'n ritje...

Dat is waar :) Ben wel heel erg blij dat ik toch gegaan ben.

Clem, de dierenarts dacht dat de allergische reactie de oorzaak was. Op zo'n moment is de huid heel kwetsbaar en kunnen bactieren hun kans grijpen. Ze heeft niet gezegd wat dat voor bacterien zijn en waar die vandaan komen, maar het schijnt wel vaker voor te komen. Hij heeft daardoor allemaal hele kleine ontstekingen op zijn huid.
Gelukkig is het niet besmettelijk. Zijn broertje heeft nergens last van.
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » ma 25 mar 2013, 14:32

Even een update:

Inmiddels zijn we al weer 4 maanden verder, en Fu heeft nog steeds wat last van zijn huid.
Van de antibiotica kreeg hij verschrikkelijk diarree, maar echt beter werd zijn huid niet. Ik heb het een tijd aangekeken, want volgens de dierenarts zou het toch moeten verdwijnen. Uiteindelijk na zeker een maand is het dan grotendeels verdwenen. Maar Fu heeft altijd een erg droog, snel geirriteerd huidje gehouden, met nog steeds wel wat bultjes. Het lijkt in niks op het zachte babyvel van Chi.

Om de boel nog wat lastiger te maken, deed Chi het niet goed op de Carocroc. Met vers vlees werd het beter, maar dat wou hij ineens niet meer eten (smaak/merk maakte niet uit). Dus dan maar andere brokken. Ben nu al een tijd bezig om over te stappen op Royal Canin Sensible. Met Chi gaat dat heel goed, maar Fu reageert er weer wat minder goed op. Zijn huid is nu ook weer wat korsteriger.

Ondertussen had ik vanwege de huidproblemen beide katten al 4/5 maanden niet gewassen (Als Fu niet, dan Chi ook maar niet). Dat beviel me een hele tijd prima, maar de laatste tijd begonnen ze allebei verschrikkelijk af te geven. Ik hoefde ze maar even vast te hebben en ik zat onder de bruine vegen. Daarnaast heb ik ook altijd veel moeite om de pootjes goed schoon te krijgen met alleen vochtige doekjes. Die zagen onderhand dus ook helemaal zwart. Daarom wilde ik ze toch weer eens voorzichtig proberen te wassen. Met Chi ging dat (zoals voorheen) prima, maar met Fu ging het weer helemaal mis. Heel stom van mij, ik had het natuurlijk kunnen weten.....

Maar ik heb nu toch het vermoeden dat Fu last van zijn huid heeft door iets wat hij eet, en dat hij daardoor zo heftig reageert op het wassen. Wat ik wel vreemd vind, is dat zijn uitslag gedurende de dag enorm kan varieren. Het ene moment zit hij van top tot teen onder de knalrode bultjes, en even later is het bijna niet meer te zien. Zo gaat het de hele dag een beetje. Wel is hij erg schilferig.

Morgen dus maar even naar de dierenarts. Ik kan dan bij mijn favoriete dierenarts terecht. De vorige keren was ik bij zijn collega 's, maar daar ben ik toch minder tevreden over. Dus ik hoop dat hij wat voor Fu kan betekenen. Ik word er wel een beetje moedeloos van namelijk....

Er zijn wel wat meer gevallen van sphynxen met huidproblemen hier op het forum. Maar komt dit iemand toevallig een beetje bekend voor?
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Terug naar “Huid & Vacht”