wassen of niet wassen ?

Alles over de huid en vacht van je kat,het in bad doen, pedicure, oren reinigen enz.
*bonnie*

wassen of niet wassen ?

Berichtdoor *bonnie* » vr 27 sep 2013, 19:51

Volgende week arriveert mijn eerste bloterikje.
De fokker vertelde dat ze haar katten amper wast.
Nu heb ik al vaker gelezen dat hoe vaker je wast en hoe vaker je een truitje aan doet , hoe sneller ze vuil worden en hoe vaker je ze moet wassen.

Nu dus mijn vraag : laat ik het kitten meteen wennen aan een bad of kijk ik aan hoe snel het nodig gaat zijn ?

En als je ze enkel in water zet zonder zeep, heeft dat dan ook een invloed op hoe sneller ze vuil gaan worden ?
Afbeelding

riddle

Re: wassen of niet wassen ?

Berichtdoor riddle » vr 27 sep 2013, 20:02

Hoi Bonnie, gefeliciteerd met je eerste Sphynxje!
Mijn Riddle is spiernaakt en was ik maar om de paar maanden meer omdat zijn huidje anders uitdroogt en schilferig wordt.
Je merkt vanzelf wel als hij echt té vettig wordt...
Babelutje daarentegen heeft hele kleine donshaartjes en heb ik nog maar 1 keer gewassen, eigenlijk om haar te laten wennen voor als het ooit nodig mocht zijn.Zij wordt niet vies of vettig.
Je zal zelf wel ondervinden als het nodig is of niet.En je kan altijd gewoon een vochtig washandje even over je kitten heen halen om het ergste vuil weg te nemen.(Al denk ik niet dat dat nodig zal zijn hoor!)
Ik zet de poesjes in de gootsteen in de keuken, en giet er water overheen uit een bak die ernaast staat.Ze vinden het fijner om niet echt in het water ondergedompeld te worden hier, maar dat merk je ook zelf wel.
Wat ik wél aanraad, is de aankoop van een Snuggle Safe, daar zijn allle Sphynxjes blij mee...
Veel plezier met je schatje, hij is mooooooooiiiiii!
Ann

asielkat

Berichtdoor asielkat » vr 27 sep 2013, 20:08

Tja het hangt van je sphynx af
ik heb bv Proud van Wil die hoef ik nooit te wassen
Panter en Poema van Viktor ook niet
en zo heb ik Bert die best gewassen mag worden maar er is hier een topic door mij
aangemaakt van bad tot watergevecht en ja wij lagen open tot bloedens toe.
Ik was ze eigenlijk nooit
en is er een poepstaart op poot dan neem ik of en washandje of een babydoekje
Mijn ervaring hoe meer je het doet hoe meer je het moet blijven doen
maar er zijn katten die het heerlijk vinden als ze het maar gewend zijn van jongs af aan

groetjes An

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » vr 27 sep 2013, 20:18

Ik had zoiets van ja , als hij het leuk vind mag hij mee in de douche of mag hij gaan zwemmen in het bad maar van mij hoeft het niet , als hij daardoor sneller last krijgt van zijn huid...

Daarom dat ik twijfel of ik hem zou laten wennen of niet ...

Aan snugglesafes geen tekort, kheb er hier 10 in huis (gebruikte die vroeger voor de cavia's)
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 27 sep 2013, 20:34

Ik was de mijne nooit meer of er moet echt een reden voor zijn.
Wel heb ik ze als kitten gewassen om ze er toch aan te wennen.
Groetjes Clem
Afbeelding

g.w.

Berichtdoor g.w. » vr 27 sep 2013, 21:04

Ik was mijn nakies ook nooit...of ze moeten een "ongelukje" gehad hebben lol_sm

Tania
Contacteer:

Berichtdoor Tania » za 28 sep 2013, 09:52

Heyhey

Onze heren gingen toen wa ze pas hadden 2 wekelijks badje in vuil of niet vuil, maar we hebben dat verandert naar als ze vuil zijn of een geurtje hebben en meestal hier is dat tussen de 6 & 8 weken en ja als ik eerlijk moet zijn echt vuil zijn ze dan niet hier, maar ikzelf vind het leuk dat ze lekker proper zijn en naar baby ruiken hahahaha!!!!

Mijn jongens geven ook helemaal niets af ook niet na 8 weken geen badje maar ik vind hun kleur altijd mooier als ze uit bad komen, is toch een verschil.

Nu binnen 3 weken komt onze 3de sphynx eraan en hij gaat eerst lekker appart op kamertje om te wennen en hem ga ik dan wel wassen (thx for the tip Yaella) zodat de geuren van de andere kittens en het nest weg zijn en mijn jongens nt al die geuren gaan waarnemen.

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » za 28 sep 2013, 10:07

wel aan het water laten wennen, want als je ze dan eens wilt wassen dan is het geen dramafestijn! Maar als ze gewend zijn aan het baderen, hoeft het niet, wordt het alleen maar erger van de talgproductie. Maar het is wel handig als water gewend zijn, bv. als ze onder de stront zitten en je wilt het eraf wassen of als ze vieze poten hebben enz.

Heel veel plezier met je kleine bloterikje. Leuk! smile7_sm je gaat er vast heeeel blij van worden!!!
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » za 28 sep 2013, 10:13

Mijn 4 gaan zo goed als wekelijks in bad. Langs de ene kant stimuleer je het vuil worden maar langs de andere kant kan ik ze zo niet laten rondlopen. Na een paar dagen geven ze enorm af, de 1 al wat meer dan de ander. Als ik zie dat het meevalt slaan ze wel eens een wasbeurt over omdat ik ze ook niet onnodig in bad wil steken zodat ik ze stimuleer om sneller vuil te worden maar meestal kan het niet anders. Nu heb ik wel geluk dat ze redelijk graag in bad gaan en zich braaf laten wassen. Lo gaat zelfs mee onder de douche. Ik gebruik voor hun altijd de babywashgel van Zwitsal.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 28 sep 2013, 14:01

Hoi Hoi
hier worden ze bijna ook nooit gewassen ,des te meer ik was des te eerder zijn ze smerig Denk dat je dat zelf ook op gevoel moet doen ,, ohmy_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Huid & Vacht”