Gewoon een vraag ,Welke test is de juiste .

In onze HCM Test subforum kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten. Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Forumregels
In onze HCM Test Hoek kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten.
Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.
Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Wil
Beheerder
Contacteer:

Gewoon een vraag ,Welke test is de juiste .

Berichtdoor Wil » zo 28 nov 2010, 11:34

Hoi Hoi
Zoals jullie weten ,is Dillen 2 x achter elkaar getest ,Dilleen is door mij gefokt ,
Dus heb ik nu het recht om er wat mee te doen ,en wil ik alleen 1 simpel antwoord
Welke test is goed ,

Hierbij de briefwisseling met Dr.Putcyps ,op haar verzoek ,staat het nu op het forum .en hopen we nu zo eindelijk duidelijkheid te krijgen in de manier van testen ,en wat het belangrijkste is ,en de hamvraag
WELKE test is goed
Groetjes Wil ,
Het wordt heel lang ,de briefwisseling hangt eronder ,

From: mikisanukis
Sent: Wednesday, November 03, 2010 11:16 AM
To: ingrid.putcuyps@Ugent.be
Cc: Kompaan ; Annemieke ; info@dekompaan.com
Subject: hertest Dillen

Geachte Dr.Putcyups,

Zoals u weet, heeft u op 11 oktober 2010 een door mij gefokte kat Miki Sanuki's Dillen HCM verdacht verklaard.

Wij testen al 9 jaar al onze katten bij dr. Rob Gerritsen van de Kompaan te Ommen.

Wij trekken alle katten en hun nageslacht uit de fok zodra er een verdachte of HCM positieve kat naar voren komt.

Wij werken samen met een groepje fokkers wereldwijd die dat ook doen met als doel een zo gezond mogelijke kat te fokken.

Ik heb geen idee of u weet hoeveel jaren werk hierin zit en hoeveel geld daar mee gemoeid gaat.

Ik fok nu meer dan 20 jaar de Sphynxen en ben ook redelijk bekend met de lijnen en heb een eigen database met alle testen.

U kunt zich voorstellen dat ik zeer verbaasd was dat hier een verdachte kat uit kwam.

Ik heb zelf een nestje liggen van de zuster van Dillen dus ik wilde graag weten of de test van Dillen klopte.

Als er al mensen zijn die van ons een fokdiertje kopen houd dat in dat als er wat met de kat is dat hij hertest wordt als er iets niet goed is.

De hertest vindt dan altijd plaats bij dr. Gerritsen ven de Kompaan in Ommen.

Dillen is gisteren door Rob getest en hij heeft een perfect hart met mooie lage waardes.

Er kan gewoon mee gefokt worden de poes van Annemiek hoeft zeker niet geaborteerd te worden en zij kan gaan genieten van haar nestje wat op komst is.

Gelukkig had ze nog geen Alizin gespoten, wat uw advies was, om de kittens eruit te laten komen.

Het is niet de eerste keer dat dit soort dingen gebeuren en wij worden er inmiddels een beetje moedeloos van.

Waarom moeten wij 1 dag vrij nemen, 4 uur in de auto zitten, €144,= betalen om aan te kunnen tonen wat nu de goede waardes zijn?

Dit mag en kan zo toch niet doorgaan.

De stress en het verdriet kunnen niet vergoed worden maar het zou heel sportief van u zijn wanneer u het geld van deze hertest aan mij zou terug betalen.

Ik heb Dillen zijn hertest betaald.

Wij hebben de hertest moeten doen door een fout van u die niet nodig had moeten zijn.

Mocht u de test van Gerritsen Te Ommen in twijfel trekken hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Wil Olfers

2 de mail
Vriescheloo, 8 november 2010

Geachte Dr. Putcyps,

Hierbij mijn tweede mail naar u om antwoord te krijgen op de vragen ,die ik u gesteld heb.de eerste hangt hieronder.

Ik ga er van uit dat u mijn eerste mail niet ontvangen heeft.

Ik kan en wil mij namelijk niet voorstellen dat u op zoiets serieus als een afwijkende HCM test geen antwoord wil geven terwijl deze katten binnen 3 weken hertest zijn.

Dit zou in en in triest zijn en mij en nog vele anderen die testen voor HCM het gevoel geven dat wij totaal niet serieus genomen worden. Niet alleen wij als testende cattery's maar ook de testen niet die gedaan worden door sommige radiologen.

Degenen die testen afnemen moeten dit toch heel serieus nemen en staan voor de metingen die zij doen en de ernst inzien van het geen waar ze mee bezig zijn.

Uiteindelijk door de test die u doet laat u ons als eigenaar besluiten wat wij met deze dieren moeten gaan doen. Dit is een verantwoordelijkheid waar de desbetreffende radioloog zeker bij stil moet staan.

Voor mij als fokker houd dit houd in:

Steriliseren of castreren, hele lijnen uit de fok nemen waar we jaren mee aan het testen zijn.

Poezen die op dat moment zwanger zijn laten aborteren en vaak ook nog ruzie met andere fokkers hierdoor.

De katten die wij dientengevolge moeten vergoeden en dan praten we over bedragen tussen de € 1.500,= en € 3.000,= per kat.

U kunt toch niet echt menen dat u daar geen antwoord op geeft? We hebben het hier niet over een gaatje in een kies dit gaat over een erfelijke hartziekte waarvan 50% van het nageslacht dat ook krijgt.

Als U twijfelt aan de test welke gedaan is door Drs. R.J. Gerritsen van De Kompaan te Ommen kunt u dat dan aangeven?

Ik voeg nog 1 test bij. Ook deze kat is hertest bij Drs. R.J. Gerritsen van De Kompaan te Ommen.

Hopende op een spoedige reactie uwerzijds, teken ik,

Met vriendelijke groet,

Mevrouw Wil Olfers

antwoord
From: Ingrid Putcuyps
Sent: Wednesday, November 10, 2010 7:31 AM
To: mikisanukis
Subject: Re: hertest Dillen

Ik heb uw mail goed ontvangen.
Ik zal u een gepast antwoord geven als ik meer tijd heb, dit wil zeggen niet voor volgende week.
Mvg,

Ingrid Putcuyps

Geachte mevrouw Putcuyps,

Het zal u niet ontgaan zijn dat het nu al 13 dagen geleden is dat u bevestigd heeft dat u mijn tweede mail heeft ontvangen.
U gaf aan mij daar antwoord over te geven, in ieder geval een uitleg waardoor deze verschillen in metingen mogelijk zijn.

Ik kan mij voorstellen dat u het druk heeft met uw praktijk maar kunt u mij mijn ongenoegen over de snelheid waarmee dit afgehandeld wordt begrijpen ?
Dit voelt voor mij zeer onprettig eigenlijk alsof het niet belangrijk is en het er niet toe doet.

Wij voelen ons niet serieus genomen door U terwijl we het hier over een erfelijke dodelijke hartafwijking hebben waarvan we toch heel graag willen weten hoe deze verschillen mogelijk zijn en zeker wie nu de goede test heeft afgenomen.

Zelf neem ik mijn verandwoordelijkheid als fokker zeer serieus.
Het zou voor mij heel prettig zijn als U dit ook doet als Radioloog want jullie zijn de personen waar ik op moet kunnen bouwen en die ik moet kunnen vertrouwen, waar ik als fokker de beslissing neem om wel of niet door te fokken met een bepaalde lijn.
Ik zou heel blij zijn met een spoedig antwoord van uw kant.
Ik hoop op uw begrip.
MVGroet
Wil Olfers

Beste Mevrouw Olfers,

Het spijt me dat een van uw katten equivocal getest is.
Ik heb de testresultaten nog eens nagekeken en met waarden boven de 5.5mm en een omgekeerde E/A ratio die
kan wijzen op een verminderde diastolische functie kan ik een kat niet met een gerust hart negatief verklaren.
Mijn test werd uitgevoerd bij een wakkere kat en hoe dit te correleren is met een kat die onder narcose gebracht
wordt met een product dat een depressief effect kan hebben op de hartfunctie weet ik niet.
Alleen de toekomst zal uitwijzen hoe het verder loopt met Dillen. Indien hij uiteindelijk toch HCM zou ontwikkelen,
hoop ik dat u dat ook uitgebreid op uw forum uit de doeken zal doen.
Verder moet ik u misschien nog even de term "equivocal" nader verklaren. Deze eindconclusie gebruiken we als we bij
een kat abnormaliteiten zien die een eerste teken van HCM kunnen zijn (bv iets te dik septum, omgekeerde doppler ratio),
maar waarbij er toch te weinig veranderingen zijn om de kat met zekerheid "HCM positief" te noemen.
Bijkomende testen in de toekomst zullen dan uitwijzen of een kat HCM ontwikkelt of niet.
Ik hoop dat ik hiermee uw vragen voldoende heb beantwoord.
Met vriendelijke groet,

Dr Ingrid Putcuyps

Weederom de simplele vraag ,welke test is goed ,
Deze mail is ook naar mev Putcyups gestuurd ,we nodigen haar ook uit op het forum ,

Het is jammer dat u na weken nog steeds een aantal van mijn vragen NIET beantwoordt.

Vooral de meest prangende vraag wordt ontweken: nl: welke van de 2 testresultaten nu de enige juiste is?

Daar gaat het om, ik wil weten wat deze kat is? Clear of Equivocal (waarvan ik de betekenis trouwens zeer goed ken, maar toch bedankt om het nog even uit de doeken te doen)

Hoe is het mogelijk dat een kat in amper 3 weken tijd zoveel kan verschillen in metingen?

Welke meting is correct, die van u of die van dr. R. Gerritsen van de Kompaan te ommen?

Het enige wat we u vragen is naar welke test wij moeten handelen, welke test is de juiste .... we komen steeds op dezelfde vraag, de enige vraag die ons als fokkers bezighoudt!

Ik kom ook nog even terug op uw mail waarin u zegt dat u zijn waardes herbekeken hebt. In onderstaande mail spreekt u over een waarde bij Dillen van 5,5 maar Dillen had bij u toch geen 5,5 maar 5,2, tenminste dat staat toch op het test-rapport dat door u ondertekent is (zie bijlage) Ik weet natuurlijk niet of u daar nog steeds achter staat?

Iedereen weet dat een kat die dit jaar goed getest wordt ,volgend jaar HCM kan hebben. Daar is soms maar een paar maanden voor nodig ,dat weet ik helaas uit eigen ervaring, maar toch niet op 3 weken van equivocal naar Clear??? Dus wat U sugereerd ,over Dillen ,is natuurlijk heel erg grappig ,of het wijst op een hoop onkunde ,of u suggereerd dat hij niet goed getest is!?

Het blijft toch een simpele vraag van mijn kant ,waarop ik geen antwoord krijg helaas ,of zie ik dat verkeerd ?

Wij weten ,dat u test zonder te sederen. We weten ook ,dat de kat met 2 a 3 man vastgehouden moet worden ,om hem te kunnen testen ,wat in mijn ogen ,de test toch heel erg beinvloed ,zeker als je nagaat dat de metingen op mm ,en 1/10 van mm nauwkeurig gemeten moet worden ,lijkt me dat onmogelijk om dat zo nauwkeurig te doen , U suggereert dat medicatie de wanddikte kan beïnvloeden,U heeft duidelijk op de test kunnen lezen ,dat dat propofol is ,want dat is het middel dat bij Dillen gebruikt is bij de hertest. Zou U daar aub wat duidelijker in kunnen wezen ?

Wat ook erg jammer is: dat u mijn vraag ,over de 2 de test van OBI ook totaal negeerd . Ook deze kat is door u getest en 3 weken erna hertest , ook deze kat met totaal andere waardes. Ook daar krijg ik geen antwoord op ,ook die test week af van de test in Ommen.

Heeft u enig idee ,hoe belangrijk voor ons de uitslag van een test is ?? Wat voor ons zo'n uitslag inhoud ,gewoon een goede betrouwbare uitslag

Dus wederom mijn vraag aan U ,Welke van de 2 testen is nu de goede ??

Ik wil ten stelligste begrjipen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat een kat in 3 weken tijd een andere diagnose kan krijgen, het is niet enkel met Dillen dat het gebeurd, ik krijg ontelbaar veel meldingen binnen maar Dillen is een door mij gefokte kat , vandaar ook mijn betrokkenheid .en mijn recht van spreken nu.

Uit uw mail maak ik op dat u het op prijs zou stellen dat deze mailwisseling op fora komt, dat doe ik met alle plezier, ik ben een fokker die graag alles in de openheid gooit zodat mensen kunnen leren en zo een ras groots kunnen krijgen.

Bij deze nodig ik u ook graag persoonlijk uit op het SRB-forum, het zal veel fokkers deugd doen als ze eens al hun vragen kunnen in de openheid kunnen plaatsen?

Hopend ,op nu een antwoord van u kant ,wat de goede testen zijn , want dat is nog steeds belangrijk en onbeantwoord
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

zenga13

Re: Gewoon een vraag ,Welke test is de juiste .

Berichtdoor zenga13 » zo 28 nov 2010, 11:49

Ze geeft inderdaad niet echt antwoord op de vragen, maar draait er een beetje omheen..

Ben benieuwd of ze nu wel een duidelijk antwoord zal geven. Ik vind haar hele doen en laten in elk geval heel erg twijfelachtig. Ik neem aan dat je als deskundige staat achter wat je doet en dat je dat ook goed kunt onderbouwen. Rob kan dat zeker wel, die legt alles tot in de puntjes uit als hij bezig is. Putcuyps doet dat dus niet, ook nu na herhaaldelijk vragen niet.. Is dat onkunde of onwil?
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 28 nov 2010, 11:52

Hoi Chantal
Ik heb na 1 maand nog steeds geen antwoord op mijn vraag ,dat is zeer verdrietig ,iedereen moet zijn werk goed doen ,moet zeker wat HCM testen aangaat ,wat toch een giga belangrijk iets is ,er voor 100% achter staan ,eigelijk 500% ,

Ik hoop ,dat we nu een duidelijk antwoord krijgen ,dat zou heel fijn wezen ,dat is waar je voor laat testen ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 28 nov 2010, 12:01

Inderdaad draait ze om een antwoord heen.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om eerlijk te antwoorden.
Ik ben heel benieuwd of ze alsnog met een antwoord op je vraag komt Wil.
Groetjes Clem
Afbeelding

Precious Sapphire
Contacteer:

Berichtdoor Precious Sapphire » zo 28 nov 2010, 12:24

Wil, fantastisch dat je de briefwisseling hier neerzet, zo kan iedereen meelezen en zijn eigen conclusies eruit trekken.

Ik vind dit ronduit angstaanjagend, ik test namelijk ook bij I. Putcuyps en haar(zeer late) antwoord laat me huiveren.
Niet het feit dat zij een fout heeft gemaakt; zoals je zelf zegt het gaat over 1/10 van een milimeter; maar vooral dat zij hiervoor niet eerlijk reageert en niet met de correcte waardes afkomt over Dillen als zij zegt de test nog eens bekeken te hebben.

Wat is dit triest, wie kan men nog betrouwen??

Hoeveel fokdieren zijn uit de fok gehaald hoewel ze zoveel te bieden hadden voor het ras??
Verder fokken met zieke katten is crimineel maar als men de goede katten "per ongeluk" uit de fok laat halen is dit een even grote ramp voor het ras.

Wanneer komt er goed nieuws vanuit de wetenschap, wanneer een DNA test?? Het wordt dringend !!!

Kathy
Afbeelding

Ramses

Berichtdoor Ramses » zo 28 nov 2010, 12:26

Ik heb de indruk als er na zoveel tijd nog altijd geen duidelijk antwoord is ze daar zelf met vragen zitten over de betrouwbaarheid van hun testen !!??

het zou dan ook fijn zijn als dit de reden is ze dit ook toegeven en dan ook een herziening doen van van de toepassingen van hun testen en deze gaan bijsturen .
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » zo 28 nov 2010, 12:30

Ik hoop dat deze brief de radiologen vooral aanzet tot het gebruik van een éénvormig systeem en interpretatie van de waarden want op deze manier heeft het gewoon geen enkele zin.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

bucked_naked
Contacteer:

Berichtdoor bucked_naked » zo 28 nov 2010, 12:44

Ik hoop ook op een eerlijk antwoord,want al mijn testen komen van Putcuyps!
ik heb haar altijd vertrouwd gehad, tot toen met OBI (nadat ik met obi naar rob ben gegaan)
Hij vond Obi's hart er perfect uitzien, Obi was ook heel rustig, geen stress... Dus ook een beter beeld
maar anders als ik niet naar rob was gegaan, had ik obi een jaartje uit de fok moeten houden, een poes gaat,
maar en sproeiende kater gaat echt niet..

Ik vind als cardioloog dat je voor 500% in je schoenen moet staan,en met de uitleg
volgend jaar kan hij het wel hebben, ja sorry het is een momentopname, en op dat moment moet de juiste uitslag gegeven worden,
wij doen zo ons best goede kittens te fokken,maar op deze manier kan dit toch niet???
Kendra

Voor sommige mensen zijn alle katten hetzelfde.Maar een echte kattenliefhebber vindt elke kat absoluut uniek in zijn soort.
Afbeelding

bucked_naked
Contacteer:

Berichtdoor bucked_naked » zo 28 nov 2010, 12:45

Ohja Will,... Ik ben erg blij dat je het op het forum gegooid hebt,
want als dit niet gebeurde bleven we maar testen zonder resultaten, en dan heeft testen echt geen zin meer..
met de 1 verdacht met de ander perfect hartje... Dit is wat niet te begrijpen valt
Kendra

Voor sommige mensen zijn alle katten hetzelfde.Maar een echte kattenliefhebber vindt elke kat absoluut uniek in zijn soort.
Afbeelding

Tomte

Berichtdoor Tomte » zo 28 nov 2010, 12:49

Niet om mijzelf nou te mengen in dit specifieke topic, ik heb niets te zeggen over de besproken radiologen en katten ;)

"Wij weten ,dat u test zonder te sederen. We weten ook ,dat de kat met 2 a 3 man vastgehouden moet worden ,om hem te kunnen testen"

Bovenstaande opmerking, of iets van die strekking, heb ik nu een paar keer voorbij zien komen, in verschillende topics, en dat gegeven verbaast mij zo.
Ik zie het gebracht worden als een algemene regel, dat een kat die niet gesedeerd is, ook niet rustig zal zijn, en dat is toch niet mijn ervaring.
Toegegeven, met 1 geteste kat is mijn persoonlijke ervaring wel erg klein, maar volgens Hans Garretsen gaat het bij hem eigenlijk altijd zo.
Garretsen test zonder sedatie, al zou hij sederen in geval echt noodzakelijk.
Tomte heeft bij hem iets van een uur op de tafel gelegen, in verschillende houdingen, en dat was als een trance gebrachte kip, hij viel bijna in slaap en vasthouden was niet daadwerkelijk nodig.
Dat er bij Garretsen niet in de regel gesedeerd wordt, was een mij een reden om daar juist voor te kiezen, en ik vind het een fijn idee ook dat dat hij gewoon 'as is' is geweest de hele ochtend.
Geloof me, Tomte houdt niet van autorijden en dierenartsen, maar was ter plekke heel snel weer gekalmeerd en heeft de ochtend verder heel relaxed doorgebracht.
Garretsen verbaasde het allemaal niks, voor hem was dat normaal.
Blijkbaar maakt het toch nogal uit welke arts, welke methode en welke individuele kat er gebruikt wordt, of er wat voor of tegen niet-sederen gezegd kan worden.
Afbeelding

Terug naar “HCM Test Hoek”