Een HCM-test: hoe gaat dat eigenlijk?

In onze HCM Test subforum kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten. Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Forumregels
In onze HCM Test Hoek kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten.
Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.
Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
zoeperzazke

Een HCM-test: hoe gaat dat eigenlijk?

Berichtdoor zoeperzazke » ma 06 jun 2011, 21:55

Ik heb zitten twijfelen waar ik dit topic zou openen, maar ik heb besloten om het toch maar op dit board te doen. Het is dus geen persoonlijk topic, want Spot wil ik pas in september gaan testen. Maar ik was al wel een klein beetje benieuwd hoe het nu in zijn werk gaat.... Spot gaat straks gewoon naar Ommen, dus dat neem ik even als uitgangspunt.

Als je een afspraak hebt, dan ga je daar met je kat naartoe. Wat gebeurt er dan? Geef je het diertje enkel af en haal je hem op zodra de uitslag bekend is? Of blijf je bij het hele onderzoek? Word je in de wachtkamer gezet? Is er een assistente bij, of doet hij het helemaal alleen? Duurt het eigenlijk lang, hoe lang ben je daar binnen? Als de kat onder sedatie gaat, is hij dan net als na een castratie een dag lang stomdronken, of is het een veel lichter roesje? Mag je de kat na het onderzoek dan wel weer gelijk mee terug nemen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, zodat ik me straks misschien wat minder zenuwachtig voel ;)
In blijde afwachting van Pip!

nonalize

Re: Een HCM-test: hoe gaat dat eigenlijk?

Berichtdoor nonalize » ma 06 jun 2011, 22:28

Hoi,
Goed dat je het vraagt, de eerste keer wist ik ook niet waar ik aan toe was.
Als eerste maak je een afspraak en stuur je het copy van de stamboom op (maar als ik me goed kan herinneren had je dat er niet bij)
Als je daar binnenkomt meld je je bij de balie en ga je 'rustig' zitten met een kop koffie. Dam word je gehaald door de assistente en mag je met de kat mee om de voorbereiding te doen. De kat wordt gewogen en de chip wordt gecontroleerd. Dan krijgt de kat een buisje in de ader aan 1 poot waardoor de narcose later gaat (dat heeft vast een naam maar die weet ik zo niet. De testpapieren worden inorde gemaakt en je mag weer met je kat in de wachtkamer zitten (gewoon naast de balie).
Als het zover is dan word je gehaald en mag je mee naar binnen om te testen. Daar krijgt de kat de narcose en dat wordt continu toegediend. Er worden allerlei metenigen gedaan en je staat er bij te kijken. Als de metingen klaar zijn gaat de kat met de assistente mee naar achteren om rustig bij te komen en jij blijft om de uitslag te horen + uitleg. Dan mag je weer naar de wachtkamer en kan je wachten tot ze de kat weer terug brengen. Daar krijg je de test mag je betalen en kan je weer gaan. Alles bij elkaar duurt denk ik 1,5 uur als je met 1 gaat. Ligt er natuurlijk ook aan of je meteen aan de beurt bent.
Heb je zo een beetje een beeld wat er gaat gebeuren?
Groetjes Elize

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 07 jun 2011, 08:28

Elize heeft al aardig wat verteld.
Ze moeten inderdaad nuchter komen maar zijn na de test niet ziek.
Ze hebben nergens last van daarna.
Er wordt inderdaad een infuus aangelegd en dat is zo ongeveer het vervelendste voor de kat.
Het sederen gaat heel gedoseerd en niet langer dan nodig is. Zodra ze stoppen met toedienen zijn ze vrijwel direct weer wakker.

Het afwachten van de uitslag is het engste.
Groetjes Clem
Afbeelding

zoeperzazke

Berichtdoor zoeperzazke » di 07 jun 2011, 17:51

Dat is een heldere beschrijving, dankjewel. Een stamboom is toch niet verplicht? Wordt deze tijdens de test nog gebruikt? Ik denk dat dhr. Gerritsen wel de nodige kattennamen zal kennen, maar ik weet niet of daar ook echt naar verwezen zal worden ivm privacy?
Spot heeft geen eigen stamboom, maar ik heb de stambomen van de ouders 'driekwart'. Alleen de opa van Spot is onbekend, maar misschien krijgen we deze alsnog achterhaald. De fokster van Spot is er nog eens achteraan gegaan. Ik kan dus die twee stambomen wel meesturen, maar hij heeft zelf geen officieel document. Wel een chip hoor :)

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 07 jun 2011, 19:05

Hoi Hoi
Helemaal TOP dat je naar de Kompaan gaat is de allerbeste ,is nu ook nog bewezen ;)
Ja Rob test geen kat die niet gechipt is ,hij wil elke manier van fraude uitsluiten ,,voor wat hij daaraan kan doen ,
Het is geen narcose maar Dedatie wat ze bij Rob krijgen ,

Het wachten tot hij klaar is met testen ,lijkt altijd uren te duren ,;))
Er werken allemaal hele lieve mensen ,je mag overal bij zijn ;)natuurlijk gaan we ons rotduimen tegen die tijd ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Judith

Berichtdoor Judith » di 07 jun 2011, 19:35

Inderdaad een goede vraag, ik had ook niet echt een idee. Wat ik graag nog zou willen weten, is of iedereen hier op het forum het sphynxje laat testen, ook al houd je hem/haar als huisdier (dus niet voor de fok). En ik ben benieuwd wat de beste leeftijd is om te testen? En herhaal je de test daarna ieder jaar?
Tot slot: wat kost een goede test?

cassandra

Berichtdoor cassandra » di 07 jun 2011, 20:36

Wij willen ons mannetje ook laten testen zodra hij 1 is.
Vind het ook super dat dit topic geopend is, vroeg ik me ook al stiekem af.
En dan als hij getest is, moeten we dat dan jaarlijks herhalen?
Of kan het ook om het jaar, omdat we er toch niet mee gaan fokken.
Wat is het beste?
Liefs Cassandra!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 07 jun 2011, 20:43

Ik heb tot nog toe alle drie mijn volwassen sphynxen laten testen.
En niet onnodig want Joy heeft HCM en DjiDji is verdacht.
Joy krijgt hiervoor medicatie en ik moet haar hartslag en ademhaling monitoren.
DjiDji heeft ook een lekkende hartklep en krijgt medicatie daarvoor. Hij moet in ieder geval na 1 jaar terug om te kijken of hij dan op positief of toch vrij van hcm wordt gezet.
Joy en DjiDji waren allebei al geholpen en dus huissphynx.
Sadie is ook getest en met haar heb ik ook een nestje gehad vorig jaar.
Ik wil volgend jaar weer een nestje van haar en laat haar dan weer testen.
De kittens van haar die ik aangehouden heb (gecastreerd) laat ik op 2 jaar testen.
Ik denk dat je aan de radioloog het beste kunt vragen of het nodig is om jaarlijks te testen bij je huiskat.
In principe worden fokdieren vanaf 1 jaar getest.
Dit zou ik ook doen als er een goede reden is om te denken dat je sphynx HCM zou kunnen hebben. (gezondheidsklachten of uit lijnen waar veel hcm in zit)
Groetjes Clem
Afbeelding

zoeperzazke

Berichtdoor zoeperzazke » di 07 jun 2011, 21:57

Spot is ook een knuffelkater (ook gecastreerd), maar ik heb er nooit over getwijfeld dat ik hem wilde gaan testen. Er komt toch her en der wat HCM voor in zijn lijn, en ik wil als liefhebber gewoon de zekerheid dat als er iets mis zou zijn met zijn hartje, ik er op tij ben. Ik heb hier begrepen dat als je HCM heel snel ontdekt hebt, je gelijk met medicijnen etc aan de slag kunt om het proces te vertragen en in de hand te houden. Als je niet test en je weet niet dat een dier positief is, dan kun je verrast worden als het beestje ineens blauw aanloopt en bijna stikt, en dan ben je vaak al te laat om het met medicijnen nog lang goed te laten gaan. (Dat heb ik zo toch juist begrepen?)
Daarom wil ik het risico niet lopen dat Spot iets zou hebben en ik door mijn eigen nonchalance er niet achter zou komen. Ik denk dat ik Spot laat testen als hij rond de 13-14 maanden is, na onze vakantie, eind september. En dan in het begin in ieder geval jaarlijks herhalen.

Volgens mij kost een goede HCM-test rond de 100-120 euro.

Trouwens wel een goed beleid dat hij alleen gechipte katten test, ik vind dat chippen sowieso verplicht moet worden. Zo'n kleine moeite voor zo'n goed doel!

En Wil: vanaf Zeewolde kan ik volgens Pawpeds het dichtste bij naar Veenendaal (uit mn hoofd), maar Ommen is maar een kwartiertje verder. Nou, dan kan dat ene kwartiertje er ook nog wel bij, dan ga ik net zo lief naar de beste! :)

Terug naar “HCM Test Hoek”