Waarom testen zo duur is?

In onze HCM Test subforum kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten. Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Forumregels
In onze HCM Test Hoek kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten.
Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.
Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Babsiej

Re: Waarom testen zo duur is?

Berichtdoor Babsiej » di 24 aug 2010, 08:29

Domme vragen bestaan niet ;)

Het beste is testen vanaf rond 1 jaar en dan elk jaar tot ze 5-6 jaar zijn, op erfelijke hcm.
Na deze leeftijd kunnen ze nog wel hcm krijgen maar vaak gaat het daar om ouderdom hcm...

sara_sphynxlover
Contacteer:

Berichtdoor sara_sphynxlover » wo 25 aug 2010, 16:15

Hoi Quilla Luna,
nee helemaal geen domme vraag! Inderdaad zoals Babsiej zegt, bij de fokkers worden de fokkatten getest op één jaar, daar dit de leeftijd is waarop de fokkers meestal beginnen met fokken. Dit moet elk jaar opnieuw worden getest, de cardioloog/radioloog zet dit ook op het papier wanneer je best terug komt voor een hertest, omdat deze test maar een momentopname is... dus kan veranderen. Als ze op 4-5 jaar nog steeds negatief scannen dan blijven ze waarschijnlijk HCM-vrij.. ik heb ook al gehoord dat een oudere kat ouderdomsHCM kan krijgen, net zoals bij bejaarde mensen ook meer kans hebben op ouderdomskwalen, maar ik moet zeggen onze oudste Sphynx testte op de leeftijd van 9 jaar negatief, dus niet elke oudere kat krijgt ouderdomsHCM!!
Nog een kleine opmerking: kunnen we niet aan de EU vragen met een petitie of zo, ik zeg maar iets hé, of er een overkoepelende instantie een lijst maakt van de erkende cardiologen in elk land én met de plafondwaarden van het hart, want ik hoor dat dit ook per land zelfs serieus veel millimeters van het hart kan verschillen, waarbij het ook al te gek is dat in één land de kat nog negatief is en in het ander land positief :-( nog beter zou zijn om dit internationaal door te trekken, maar ik zou ni weten waar te beginnen en aan wie ik dat zou moeten vragen LOL ik ben er alleen heel zwaar mee begaan omdat we 2 maal (en dat is 2 maal teveel eigenlijk) een Sphynx voor de fok hebben gekocht die later blijkt HCM-positief te zijn... heel erg nieuws voor de kat en heel erg nieuws voor de cattery want we zijn beide keren ons geld kwijt en dat willen we zeker geen derde keer meemaken neutral_sm
groetjes,
Sara
Afbeelding Afbeelding in loving memory of Sarandy's Sally Swoon † FIP

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 26 aug 2010, 10:15

Hoi Quilla Luna,
nee helemaal geen domme vraag! Inderdaad zoals Babsiej zegt, bij de fokkers worden de fokkatten getest op één jaar, daar dit de leeftijd is waarop de fokkers meestal beginnen met fokken. Dit moet elk jaar opnieuw worden getest, de cardioloog/radioloog zet dit ook op het papier wanneer je best terug komt voor een hertest, omdat deze test maar een momentopname is... dus kan veranderen. Als ze op 4-5 jaar nog steeds negatief scannen dan blijven ze waarschijnlijk HCM-vrij.. ik heb ook al gehoord dat een oudere kat ouderdomsHCM kan krijgen, net zoals bij bejaarde mensen ook meer kans hebben op ouderdomskwalen, maar ik moet zeggen onze oudste Sphynx testte op de leeftijd van 9 jaar negatief, dus niet elke oudere kat krijgt ouderdomsHCM!!
Nog een kleine opmerking: kunnen we niet aan de EU vragen met een petitie of zo, ik zeg maar iets hé, of er een overkoepelende instantie een lijst maakt van de erkende cardiologen in elk land én met de plafondwaarden van het hart, want ik hoor dat dit ook per land zelfs serieus veel millimeters van het hart kan verschillen, waarbij het ook al te gek is dat in één land de kat nog negatief is en in het ander land positief :-( nog beter zou zijn om dit internationaal door te trekken, maar ik zou ni weten waar te beginnen en aan wie ik dat zou moeten vragen LOL ik ben er alleen heel zwaar mee begaan omdat we 2 maal (en dat is 2 maal teveel eigenlijk) een Sphynx voor de fok hebben gekocht die later blijkt HCM-positief te zijn... heel erg nieuws voor de kat en heel erg nieuws voor de cattery want we zijn beide keren ons geld kwijt en dat willen we zeker geen derde keer meemaken neutral_sm
Die brief hebben heb ik ooit al eens opgemaakt, maar het haalt niks uit omdat de radiologen cardiologen het onderling nog niet eens geraken, ivm die verschillende waardes die per land verschillen (en zelfs per kat zouden MOETEN verschillen) is er wel een heel goede uitleg ... ik neem later wel lekker deel aan dit topic ... nu effe weinig tijd ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Natas2210

Berichtdoor Natas2210 » do 26 aug 2010, 10:41

Het is toch eigenlijk van de zotte dat de waardes per land verschillen! unknw_sm
Ik hoop toch eigenlijk op een goede DNA test voor Sphynxen, dat zou veel beter zijn dan het scannen per jaar.

Terug naar “HCM Test Hoek”