op 5 september worden yoshi en thor getest (en diddl ook)

In onze HCM Test subforum kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten. Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Forumregels
In onze HCM Test Hoek kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten.
Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.
Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
lathyrus

Re: op 5 september worden yoshi en thor getest (en diddl ook)

Berichtdoor lathyrus » ma 05 sep 2011, 19:44

bedankt voor de duimen, jammer genoeg werken ze niet echt...

Diddl is tov maart jongstleden achteruitgegaan, hij heeft nu een vergrote voorkamer.
Ze is nog niet extreem vergroot maar wel vergroot.
Binnen 8 maand moeten we met hem terug om te kijken hoe dat evolueert, als die voorkamer nog groter is geworden tov nu dan gaat hij bloedverdunners moeten krijgen.

Yoshi was vorig jaar negatief, nu is haar hartwand verdikt en is ze verdacht.
Ze zit over die grens van 5 die de uiterste grens van normaal is.
Met haar moeten we volgend jaar terug.
Ik vraag me af hoe het met zusje is, diddl en yoshi komen uit een nestje van 3 , wij hebben broer en zus en dan was er nog een zusje dat ergens in Nederland zit.
Als er in een nestje van 3 een kitten positief test op 1 jaar en een tweede kitten verdacht test op 2 jaar, dan vraag ik me af hoe het met het derde kitten is.
Maar dat zullen we natuurlijk nooit te weten komen, wie weet testen die mensen wel... (blijkbaar komen er geen liefhebbers testen die niet door hun dierenarts zijn gestuurd vanwege symptomen)

Thor is nu nog negatief.
Maar hij zit op de grens van normaal en verdacht.
Met hem is t afwachten hoe het volgend jaar is geëvolueerd.
Op dit moment ziet zijn hart er goed uit.
Maar hij kan volgend jaar of t jaar nadien toch over die grens gaan en verdacht worden en daarna nog verder gaan en positief testen.
Hij kan natuurlijk ook op de grens blijven zitten.
Eerst dacht ik dat het slecht nieuws was.
Dan dacht ik toch dat het eigenlijk goed nieuws was.
Nu denk ik terug dat het toch maar slecht nieuws is...(onze yoshi was t eerste jaar ook negatief maar zat ook op de grens van normaal en verdacht)
Wat ik niet begrijp is dat thor zijn waardes allemaal hoger liggen dan die van Yoshi uitgezonderd dan van daar waar de waarde maximum 5 mag zijn, daar zit onze yoshi er over en hij er net onder of er net op.
Maar al die andere waardes die gemeten zijn liggen hoger dan bij onze Yoshi...
Dat snap ik dan niet.
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 05 sep 2011, 19:51

de dokter vond het erg voor ons en vond dat wij toch wel weinig geluk hebben als liefhebbers die niet willen fokken.
Ik veronderstel dat als je fokt dat je dan een groter verloop hebt van katten en je meer kans hebt op verdachte en positieve testen (je kan niet fokken met altijd dezelfde katten en je moet dan toch nieuw bloed in de cattery brengen) maar voor iemand die fokt is het natuurlijk ook erg.
Mijn pc blijft altijd steken en ik heb bovenstaande bericht drie keer moeten herposten (en mijn pc moeten heropstarten), vandaar dat ik in twee stukken ben komen posten

Hoe oud wordt een sphynx eigenlijk?
Wat is de gemiddelde leeftijd van een gewone gezonde sphynx?
Ik hoopte dat het 15 jaar was maar dat lijkt nogal onwaarschijnlijk te zijn afgaande op de reacties die ik krijg van dierenartsen als ik zoiets zeg.
Dus denk ik nu eerder in de richting van 10 tot 12 jaar.
Halve trouwboek wist me in de auto te vertellen dat ik helemaal verkeerd was.
Dat volgens hem de gemiddelde sphynx 6 en maximum 7 jaar wordt surprised_sm gasp_sm
Hoe kan dat nu waar zijn?
Onzen diddl heeft hcm en die heeft een maximale levensverwachting van 6 jaar gekregen.
Dan wil dat toch zeggen dat een sphynx die gezond is ouder wordt?
Of ben ik toch verkeerd?
Niet dat het er eigenlijk inzit dat wij een gewone gemiddelde sphynx geadopteerd hebben...
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 05 sep 2011, 20:18

Oh Nadine, weer slecht nieuws.
Ik had toch zo gehoopt dat het minimaal gelijk was gebleven.
De test is natuurlijk niet alleen gebaseerd op getallen er wordt ook gekeken naar het hart zelf en dat verschilt ook per kat. Dus het is een combinatie van metingen en hoe het eruit ziet en functioneert.
Een sphynx kan echt wel 15 jaar worden hoor. Vraag maar aan Wil die weet er wel te zitten en ik heb dit weekend een sphynx gezien die volgens mij 14 jaar was.
Groetjes Clem
Afbeelding

maria

Berichtdoor maria » ma 05 sep 2011, 20:47

Oh nadine. het zit jullie niet mee zeg.. zorgen om je kameraden elke keer weer...
sterkte hoor....

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 05 sep 2011, 20:49

Ik had ook zo gehoopt dat je in de omstandigheden eindelijk eens goed nieuws zou krijgen.. Heel vervelend dat Diddl en Yoshi achteruit gegaan zijn. Ik hoop dan maar dat Thor zijn hartje niet achteruit gaat. Sterkte weer met het verwerken van dit nieuws, het lijkt me heel erg moeilijk om telkens weer zulke tegenslagen voor je kiezen te krijgen. Zeker voor iemand als jij wier leven zich door ziekte echt volledig afspeelt rondom en met je kattenkinders.

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 05 sep 2011, 20:55

clemmetje, ik weet dat een sphynx 15 en zelfs ouder kan worden (eentje bij wil haar familie toch 18 dacht ik), maar volgens halve trouwboek zijn dat grote uitzonderingen.
ik zou hier gewoon eens willen horen van de mensen hoe oud hun sphynxen zijn of zijn geworden (sphynxen die geen hcm hadden)
Dat is toch niet waar dat het merendeel van sphynxen 6 maximum 7 jaar wordt?
Dat dat het maximum is dat je mag verwachten?
Of wel?
Zijn de ouderen echt grote uitzonderingen?
Ik moet misschien een nieuwe topic daarover openen...

Wat ik me ook afvraag is hoe jullie tegenover thor zijn uitslag staan
Vinden jullie dat nu goed nieuws of slecht nieuws?
Zouden jullie daar blij mee zijn of toch niet?
Ik ben er niet blij mee...
Ik heb nog hoop, dat wel, maar niet veel...
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » ma 05 sep 2011, 21:01

Wanneer mogen jullie nu toch eens goed nieuws horen...
Spijtig dat de uitslag toch weer niet zo goed was.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Nancy

Berichtdoor Nancy » ma 05 sep 2011, 21:05

ooh nadine wat een vreselijk nieuws weer pfff
over de leeftijd van de sphynxs, hoop ik dat andere mensen je daarin kunnen helpen, want durf daar niet echt op te antwoorden sorry.
hou je wel sterk he nadine , want er zal weer veel door u hoofdje gaan vrees ik ppff dikke zoen alvast
gr nancy
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 05 sep 2011, 21:06

He verdorie Nadine, ik had op een heel ander bericht gehoopt (ben trouwens je nr. kwijt want ik wou je een sms'je sturen!)

Je halve trouwboek zit verkeerd hoor ...... de gemiddelde leeftijd van de Sphynx ligt echt wel hetzelfde als bij elke ander ras of niet ras (maar daarover is ook onenigheid wat "gemiddeld" is ;-) ) ..... ik heb er bij Wil haar zus gezien van 12 +

Ivm Thor zijn hogere metingen .... alles hangt ook af van de bouw van de kat zelf, als je een klein en licht poesje hebt dan ziet dat hartje er ook heel anders uit als van een grote zware kater.
Voor mij is het belangrijk dat de waardes doorheen de jaren redelijk stabiel blijven en niet zozeer één meting op zich, hierover zou ik me nog geen zorgen maken, als bij de volgende test de waardes zouden oplopen dan zou ik pas het koud zweet krijgen.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 05 sep 2011, 21:09

Waar heeft ze Thor op gezet dan, verdacht?

Misschien inderdaad een goed idee om een topic te openen over hoe oud is jou sphynx.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “HCM Test Hoek”