Vervalste HCM testen Cattery Nomoi

In onze HCM Test subforum kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten. Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Forumregels
In onze HCM Test Hoek kun je de afspraak en/of uitslag van de HCM test bij je katten zetten.
Als je de testuitslagen hier neer wilt zetten moeten de testen opgestuurd worden dan zetten wij ze in onze HCM database.
Dit om iedereen de zekerheid te geven dat wat hier gepost wordt ook klopt.
Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Vervalste HCM testen Cattery Nomoi en

Berichtdoor Wil » ma 22 okt 2012, 10:08

Hoi Hoi
het zou geweldig wezen als Zene Hebe hier aan mee zou willen werken ;) Er zijn op dit moment zoveel katten waar de HCM naar buiten komt .Kan Jorg wel eens vragen of hij dat wil doen,

We kunnen inderdaad gewoon de DNA meepakken ,zo kom je er ook achter of het betrouwbaar is En ook dat duurd weer jaren ,Zelfs bij de Britten is nummer 1 de Echo
Daar zijn ze al veel verder met DNA dan bij de Sphynx

Gerben om zo iets mee te maken is een drama ,dat vergeet je ook nooit meer ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 22 okt 2012, 10:27

Als een nestje HCM-gevallen heeft - bij de eerste melding, meteen uit de fok halen die katten. Conrad had dan al veel eerder uit de fok gehaald kunnen worden, omdat DjiDji (van Clem) het ook heeft . Hier is veel te laks gehandeld naar mijn meningen dat GEBEURT nog veel te vaak.
Conrad is niet direct verwant aan DjiDji. Ik denk dat je Droste bedoeld, dat is een broer van DjiDji met HCM en hun broer Douwe heeft ook HCM. En als we toch bezig zijn hun halfzus Nona van Elize ook.
Groetjes Clem
Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » ma 22 okt 2012, 11:14

Als een nestje HCM-gevallen heeft - bij de eerste melding, meteen uit de fok halen die katten. Conrad had dan al veel eerder uit de fok gehaald kunnen worden, omdat DjiDji (van Clem) het ook heeft . Hier is veel te laks gehandeld naar mijn meningen dat GEBEURT nog veel te vaak.
Conrad is niet direct verwant aan DjiDji. Ik denk dat je Droste bedoeld, dat is een broer van DjiDji met HCM en hun broer Douwe heeft ook HCM. En als we toch bezig zijn hun halfzus Nona van Elize ook.
die lijnen heb ik niet paraat in mn hoofd :( in elk geval zit hier zeker een genetisch HCM-gen te rommelen met de hartgezondheid! Ik weet wel dat het altijd wachten is tot het zeker is dat het om een erfelijk gen gaat van pa of ma en een DNA-test/echo positief is en dan is er al een hoop leed geschied, zielige HCM-kittenkinders :(

en naar mijn menig staart men vaak blind op de oorsprong (in dit geval Conrad) waar DNA en echo lang goed blijken te zijn, ipv de blik te richten op de nakomelingen die al eerder HCM positief waren dan papa. Hier had het eerder achterhaald kunnen worden, begrijp je wat ik bedoel? Niet alleen de test vh fokdier in kwestie is relevant, maar ook testen van zijn kiddo's. Smigeltje had eigenlijk niet geboren mogen worden naar mijn inziens.
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 22 okt 2012, 11:17

die lijnen heb ik niet paraat in mn hoofd :( in elk geval zit hier zeker een genetisch HCM-gen te rommelen met de hartgezondheid! Ik weet wel dat het altijd wachten is tot het zeker is dat het om een erfelijk gen gaat van pa of ma en een DNA-test/echo positief is en dan is er al een hoop leed geschied, zielige HCM-kittenkinders :(

en naar mijn menig staart men vaak blind op de oorsprong (in dit geval Conrad) waar DNA en echo lang goed blijken te zijn, ipv de blik te richten op de nakomelingen die al eerder HCM positief waren dan papa. Hier had het eerder achterhaald kunnen worden, begrijp je wat ik bedoel? Niet alleen de test vh fokdier in kwestie is relevant, maar ook testen van zijn kiddo's. Smigeltje had eigenlijk niet geboren mogen worden naar mijn inziens.
En of ik je snap. DjiDji was de eerste die bijna drie jaar geleden op verdacht werd gezet en toen waren zijn broers nog negatief. En nu dus bijna alle nestgenoten positief. En over de kinderen is jammer genoeg niet zoveel bekend maar Droste heeft wel al positieve kinderen gegeven.
Als er HCM wordt gevonden bij directe familie van je fokdier moet je je conclusie trekken.
Groetjes Clem
Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » ma 22 okt 2012, 11:25

En of ik je snap. DjiDji was de eerste die bijna drie jaar geleden op verdacht werd gezet en toen waren zijn broers nog negatief. En nu dus bijna alle nestgenoten positief. En over de kinderen is jammer genoeg niet zoveel bekend maar Droste heeft wel al positieve kinderen gegeven.
Als er HCM wordt gevonden bij directe familie van je fokdier moet je je conclusie trekken.
I couldnt agree more!!!

het lijkt misschien een grove methode, maar als je ziet welk leed je dan kan voorkomen, is het toch echt het beste om bij de eerste en beste HCM-nakomeling het fokdier te castreren/steriliseren - zoiets als voorkomen is beter dan genezen...
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

lunarasphynx

Berichtdoor lunarasphynx » ma 22 okt 2012, 21:49

ja hcm is al n k.. ziekte op zich maar dat is het ergste niet het zien doodgaan aan hcm terwijl je onderweg naar de da bent en je kan niks doen zo machteloos

en het is wel zo hoe meer mensen hun dna naar frankrijk sturen des te eerder is er een volledige hcm test heeft bij de papegaaien die mn vader vroeger fokte ook 8 jaren geduurd en nu kunnen ze alles dna testen bij die vogels van de hoed tot de rand en dat is mijn streven zo snel mogelijk hcm zo ver mogelijk is uitbannen!!en vooral omdat velen zeggen dat dat nooit gaat lukken maakt me alleen maar fanatieker

en er is zeker veel emotie bij is nu bijna 8 jaar geleden maar kan het me nog zo voor me halen n horrorfilm

gr gerben

Jürgen

Berichtdoor Jürgen » wo 05 dec 2012, 22:19

Hallo allemaal,

Bij de Brits korthaar testen we al jaren op HCM en PKD, gelukkig kwam de pkd dna test die 100% zekerheid bied ipv de echo waar toch een gedeelte door heen komt.

Begrijp me niet verkeerd ben pro testen voor beide erfelijke afwijkingen! Maar net zoals dit topic al aangeeft geeft ... Wat doen mensen als er een fokkat opeens HCM blijkt te hebben.

Katten verdwijnen bij meerdere catteriy's en over de laatste test word door sommige gezwegen. Doofpot In en hopen dat er niemand achter komt!

Okay dat vind ik al een kwalijke zaak want HCM is geen schande maar gewoon erg veel pech voor het dier. Dat er zo met een test word omgegaan is wel heel triest!

Nog is het engiste wat je doet met testen de jong positieve er uit vissen en geeft het geen zekerheid wat dat het dier ook daadwerkelijk HCM vrij blijft.

Heb zelf 2 x pech gehad, 1 kater overleed aan Hcm zonder nakomelingen, 1 poes werd op 8 jarige leeftijd alsnog HCM positief getest, haar kittens trouwens nog steeds negatief getest.

Ben overigens zelf ook HCM negatief getest, want het speelt ook bij ons mensen! Terwijl mijn vader lijder was.

zelf heb ik echter wel naast officeel getest ook getest bij een dierenarts met evenveel ervaring getest en test vergeleken om de proef op de som te nemen. Uitslagen waren indentiek. Vind het persoonlijk een kwalijke zaak dat die enkel radiologen zo'n monopolie positie hebben en houden. maar dat is puur principe kwestie. .

Mij zegt een test pas echt iets al er generaties getest zijn, om meer zekerheid te hebben. En dan nog zullen sommige van ons eens met het verdrietige nieuws moeten komen dat er een positief of verdacht uit is komen rollen. Geen fijn nieuws maar eerlijkheid word wel gewaardeerd!

Ik test omdat ik verantwoord wil fokken en toekomstige kitten eigenaren voor verdriet probeer te behoeden doordat hun kitten vroegtijdig komy te overlijden.

Maar naast het testen vind ik het tot er zekerheid is door betrouwbare dna test dat katers selectief ingezet worden zodat erg niet hele generaties verdacht en positief eruit rollen waardoor je ook al risico beperkend bezig bent.
Dit ipv iedere poes accepteren niet voor rasverbetering maar uit winst belang.

Bij de Britten zijn zo hele paniekgolven geweest door veel ingezette achteraf na jaren negatief opeens verdacht of positief gest te zijn.

Discussie word ook anders als iedereen test en het deelt als de uitslag niet goed is, dan kun je gezamelijk je schouders er onderzetten en proberen zo verantwoordelijk mogelijk te fokken.

want testen is verwantwoording nemen tot verbetering ras....

Echter wat deze vermeerderaar doet zal door meerdere gebeuren en blijven gebeuren net zo lang als dat er geen comtrole op zit of harde eis van verenigingen.

Iedereen ondanks beladen onderwerp toch veel plezier met zijn geliefde HOBBY wink1_sm

groeten,
Jürgen
cattery Fawn-tastic

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 06 dec 2012, 20:23

Hoi Jurgen
De Britten is denk ik heel anders dan bij de Sphynxen ,en ook de Brittenfokkers testen toch via Echo ?

Sphynxen zitten meerdere rassen in er is geen Sphynx die in zijn stamboom geen Rex of ASH of DSH os Selkirk of Brit en ga zo maar door heeft zitten
De Sphynxen hebben een hele kleine gene poel als we niet uitkruizen sterft dit ras uit ,

Wij zijn ook heel erg blij met de mensen die testen ,en hun veranwoording nemen voor de dieren waar ze mee fokken ,
Wat paar jaar geleden nog een taboe was is nu al een stuk makkelijker

En ja helaas je houd knoeiers ;( je houd cattery's waar de positiefe katten via de achterdeur verdwijnen zonder er melding van te maken .

Maar wil toch graag melden ,dat er steeds meer fokkers de katten testen en de testen doorsturen naar de Database TOP en daar ben ik giga trots op helemaal als je ziet hoe groot de Database al is ,en dat voor een klein ras KLASSE !!!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Jürgen

Berichtdoor Jürgen » za 08 dec 2012, 21:19

Hoi Wil,

Klopt ook bij de Brit moet nog via echo getest worden, bij mijn weten kunnen alleen de maine coon en ragdoll al dna getest worden?

Ben bang dat HCM bij ieder ras een probleem blijft geven zolang er geen deugelijke 100% test is. En misschien schrikken we wel allemaal als deze test eenmaal beschikbaar is?

Bij de Brit is de genenpool inderdaad groter alleen is het erg jammer dat beplaade mensen die op kleur fokken niet aan omwegen doen en hierdoor alsnog een genenpool verkleinen met alle gevolgen van dien..

Achter de cinnamon Britten kom je oosters korthaar, siamees en abbesijn tegen merry_sm

Wel een vraag mbt die HCM dna test zijn er hier al positive uit voort gekomen? Of heeft deze test geen meer waarde nog? Sommige Brittenfokkers doen dit ook al.. Maar of het zinvol is?? baad het niet dan schaad het niet en misschien helpt het een dna test te bespoedigen..

groeten,
Jürgen

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 08 dec 2012, 22:26

Het is toch wel heel jammer dat ook bij jullie mooie brittenras een hoop fokkers niet goed bezig zijn.

Ik heb alleen hier op het forum (volgens mij in dit topic) een keer gelezen dat er bij de sphynx iets uitgekomen is maar er is ook officieel geen DNA test voor de sphynx.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “HCM Test Hoek”