Hacker Nacked del Vecchio Mulino

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Anunaki
Contacteer:

Re: Hacker Nacked del Vecchio Mulino

Berichtdoor Anunaki » zo 18 jul 2010, 01:31

In België is het zo dat je een deugdelijk product moet afleveren ....
een kat en een stoel is hetzelfde verhaal, als producent moet je ervoor zorgen dat je een veilig en goed product aflevert dat niet beschadigd is en waar de mensen niet door kunnen zakken als ze op die stoel gaan zitten.... mocht de koper toch door de stoel zakken en een klacht indienen wegens geleden schade dan moet je als producent kunnen aantonen dat je alles hebt gedaan wat in je vermogen lag te doen, dat houdt ook in dat je up to date moet blijven met de product kennis en de fabricage (anders is het makkelijk zat te zeggen: "ik wist het niet")
Dus dat kan je volgens onze advocaat vertalen naar het feit dat je als fokker alles moet doen wat in je macht ligt om een gezonde kat af te leveren: je moet dus up to date blijven van de ziektes die in je ras heersen en kunnen heersen om zo verborgen gebreken uit te sluiten en je moet als fokker weten hoe ziektes vererven en overgedragen worden .... m.a.w. je moet kunnen aantonen dat je alles hebt gedaan om gezonde kittens af te leveren op de dag dat ze vertrokken zijn. Dat houdt dus in dat je alle benodigde testen van de ouders en evt. ook kittens moet kunnen voorleggen in het geval het misloopt. Er wordt wel een onderscheid gemaakt in "ziektes" .... er is dus een verschil tussen erfelijke gebreken EN virale en bacteriële ziektes, de erfelijke daar zit een termijn op van 2 jaar (net zoals bij een stoel) in het naar buiten komen!
De tweede vorm: viraal/bacterieel bekijken ze anders (dan refereren ze naar de fok van veeteelt: wat zit het recht toch goed in elkaar :() omdat de besmettingshaard dan niet altijd van bij de fokker moet komen, een incubatietijd van 5 dagen wordt dan in acht genomen ..... voor dierenwinkels hebben ze het opgetrokken naar 2 maand, omdat ze dat willen ontmoedigen..... maar particuliere fokkers vallen onder de 5 dagen (dat is wat ik weet van onze advocaat, hij heeft het speciaal opgezocht toen ik mijn contracten ging opstellen)

Maar om een klacht neer te kunnen leggen moet je in België ook aan verschillende voorwaarden kunnen voldoen .... je moet aantonen dat er een gebrek is EN dat je een geleden schade hebt!
Dus je zal moeten kunnen aantonen middels officiële testen (dat mag dus niet om het even welke DA doen) dat je kat/kitten ziek is EN wat je daarvoor financiëel te lijden gehad hebt (emotioneel daar wordt geen rekening mee gehouden)
Het klopt ook dat als je een klacht indient dat je dan financiëel gezien niets beter zal worden .... reken op 1000 à 1500 euro aan advocaat en rechtbank koste. Als je wint dan moet je de kosten van de rechtbank niet dragen en krijg je een rechtsplegingsvergoeding van om en bij de 600 euro, dus reken uit ;)
Dat neemt niet weg dat ALS je geleden schade hebt dat je dan geen klacht kan indienen .... het hangt dan van je instelling als mens af, ben je heel principieeel en ga je voor 'de eer' en ben je bereid de kost te dragen dan kan je ermee doorgaan ..... hoop je echter om er een flink bedrag uit te kunnen slepen dan kom je van een kale reis terug!
Hoe ik het begrepen heb zak je dus beter door een stoel (daar krijg je meer voor) dan dat je een ziek pup of kitten koopt want dan heb je en de zieke pup/kitten + dan ben je nog een hele hoop geld kwijt ook ..... triestig he :(
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 18 jul 2010, 04:01

wendy, k was even uit het oog verloren dat er hier mensen zitten uit België en mensen uit Nederland en dat dat in Nederland misschien toch anders is dan in België
Ik hoop in ieder geval dat het voor de mensen in Nederland anders is dan dat het hier is
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » zo 18 jul 2010, 08:34

wendy, k was even uit het oog verloren dat er hier mensen zitten uit België en mensen uit Nederland en dat dat in Nederland misschien toch anders is dan in België
Ik hoop in ieder geval dat het voor de mensen in Nederland anders is dan dat het hier is
Nee, normaal gezien niet volgens onze advocaat, want we zitten ook met de Europese normwetgeving naar producten toe ..... dat is dan weer het voordeel van het openstellen van de grenzen ;)
Welke Nederlandse forummer (haha wat een woord) heeft hiernaar al eens geïnformeerd bij zijn/haar raadsheer of wetswinkel of zoiets?
Altijd interessant om te weten :)
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Precious Sapphire
Contacteer:

Berichtdoor Precious Sapphire » zo 18 jul 2010, 09:05

Wendy,

Ik vind jouw uitleg zeer interessant ,er bestaat dus ergens een mogelijkheid om een proces aan te gaan maar het zal meer kosten dan opbrengen op financieel gebied!
Maar wat zijn de gevolgen voor de fokker die zijn kittens verkocht heeft waarvan de ouders positief getest zijn?
Kan die dan gewoon verder doen met zijn handel en een financiele vergoeding betalen aan de koper die schade heeft geleden of wordt die verplicht zijn katten te sterlisseren?
Ik veronderstel dat niemand dit kan verplichten en dan is er uiteindelijk nog niets veranderd aan de situatie.

Ik wordt hier zo boos van dat ik tot mijn laatste cent zou geven als dat de oplossing zou zijn!

Groetjes,
Kathy
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » zo 18 jul 2010, 09:30

Wendy,

Ik vind jouw uitleg zeer interessant ,er bestaat dus ergens een mogelijkheid om een proces aan te gaan maar het zal meer kosten dan opbrengen op financieel gebied!
Maar wat zijn de gevolgen voor de fokker die zijn kittens verkocht heeft waarvan de ouders positief getest zijn?
Kan die dan gewoon verder doen met zijn handel en een financiele vergoeding betalen aan de koper die schade heeft geleden of wordt die verplicht zijn katten te sterlisseren?
Ik veronderstel dat niemand dit kan verplichten en dan is er uiteindelijk nog niets veranderd aan de situatie.

Ik wordt hier zo boos van dat ik tot mijn laatste cent zou geven als dat de oplossing zou zijn!

Groetjes,
Kathy
Ja dat heb je goed begrepen .... Die kan inderdaad gewoon doorgaan ... hij/zij moet het 'beschadigde' goed compenseren, meer niet! ... Leuk weetje is dan wel dat je als je wint je wel degelijk geld kwijt bent, reken op een 500 à 700 euro (dat hangt af van de rekening van je eigen advocaat ;) ) ......
Maar de verliezende partij moet dan de aangetoonde geleden schade (de medicatie/dierenarts, etc....) + zijn/haar eigen advocaat (toch zeker een 1000 euro) + de rechtbankkosten: reken een dikke 300 euro + de rechtplegingsvergoeding: reken een dikke 600 euro betalen ..... dat maakt al gauw een rekening van over de 2000 euro..... dat maakt één gefokte nest al meteen behoorlijk verlies latend!
Dus al je zou procederen dan hangt het ervan af wat je instelling is!
Maar de hoop om ze te laten stoppen met fokken dat kan je vergeten......misschien als ze keer op keer zo handelen en als je met verschillende mensen burgerlijke partij kan stellen? Maar dat weet ik niet met zekerheid, dat heb ik ook niet gevraagd!

Ik wou enkel mijn plichten en rechten kennen bij het opstellen van mijn contracten..... ik ben van mening dat als je iets doet, dat je het goed moet doen, en niet enkel naar je katten en kittens toe maar ook contractueel gezien in orde moet zijn!
Langs de ene kant ook een indekking naar mezelf toe...... ik ben heel goed, en heel redelijk maar ik ben ook niet gek, en vrij principieel!

Ik kan er soms een beetje boos om worden dat er fokkers zijn die hun verantwoordelijkheid niet nemen als het misgaat ..... het hoort er gewoon allemaal bij!
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 18 jul 2010, 09:43

Hoi Hoi
Wendy hier hebben veel mensen een rechtsbijstand verzekering .die betaald de kosten dan ,

Als je niet genoeg inkomen hebt ,kun je een advocaat pro deo krijgen ,kost ook niks ,
Dat is in nederland he ,

Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

lindabuis

Berichtdoor lindabuis » zo 18 jul 2010, 11:09

....hier hebben veel mensen een rechtsbijstand verzekering .die betaald de kosten dan ,Als je niet genoeg inkomen hebt ,kun je een advocaat pro deo krijgen ,kost ook niks ,....
Sorry Wil, maar ik moet je een beetje uit een "droom" halen. Een rechtsbijstandsverzekering dekt lang niet alles, dus dat moet je voor het afsluiten al checken: wordt een dergelijke consumptieve transactie wel/niet gedekt? Het valt sowieso onder contractueel recht/consumentenrecht.
Op dat gebied zijn er (voor zover ik weet) niet zo gek veel verschillen met waar Wendy het over heeft.

Daarnaast kent elke rechtsbijstandverzekering een eigen risico.
Valt het geschil onder de dekking, komt het schadebedrag beduidend hoger uit dan het eigen risico (anders zal een rechtsbijstandverzekeraar er echt niet volledig aan mee werken en hooguit een paar briefjes "op hoge poten" schrijven), dan is er nog de haalbaarheidsfactor. Menig rechtbijstandverzekeraar ketst ook daar zaken op af.

Bij onenigheid tussen jou als verzekerde en de verzekeraar over de haalbaarheid van een kwestie, mag je advies inwinnen bij een advocaat: kosten zijn in eerste instantie voor jouw rekening. En alleen wanneer een advocaat zegt dat het wel haalbaar is zal een verzekeraar hieraan betalen en de zaak uitbesteden aan de advocaat (maar ook alleen maar tot een bepaald verzekerd bedrag, zie polisvoorwaarden) of de kwestie alsnog proberen zelf af te handelen.

Een rechtsbijstandverzekeraar zal er in eerste instantie alles aan doen om een kwestie af te wijzen of mensen te ontmoedigen het door te zetten. Lukt dat niet, dan zal men alles op alles zetten om de kwestie te schikken. Komt er een redelijk schikkingsbod, dan zal het niet naar de rechter gaan.

Ik heb jaren geleden een aantal jaren bij een rechtsbijstandverzekeraar gewerkt en weet bovenstaande uit eigen ervaring.

Een pro deo advocaat is ook maar beperkt pro deo en nooit helemaal gratis. Een advocaat kan een verzoek bij de Raad voor Rechtsbijstand indienen voor zogenaamde "van overheidswege gesubsidieerde rechtsbijstand". Ook hier geldt een eigen risico en deze is inkomensafhankelijk. Dus afhankelijk van je inkomen heb je een hoge of lage eigen bijdrage, maar er is altijd een eigen bijdrage die je zelf moet ophoesten. Ze gebruiken hiervoor de gegevens van de Belastingdienst overigens.
De aard van de kwestie en mogelijke haalbaarheid kunnen ook hier een rol spelen overigens.

Al met al kun je wel het nodige proberen, maar ik vrees dat het net als in België ook hier in Nederland de nodige centen zal kosten, ongeacht of je een rechtsbijstandverzekering hebt of niet.

Het probleem voor de koper ( = consument) (en misschien ook wel de fokker = verkoper = zakenman/-vrouw) is, dat voor ons het -naast het financiële plaatje- vooral ook een emotionele kwestie wordt/is. Daar kijkt het recht in dit soort kwesties niet naar: het is voor de wet een consumptieve cq zakelijke transactie. Dieren vallen nu eenmaal onder consumptief/contractueel recht, behalve in geval van dierenmishandeling.

Je kunt je geld terug krijgen, je kunt een vergoeding krijgen, je kunt de "defecte" kat inleveren voor een nieuwe, maar dat alles zorgt er niet voor dat je als koper die emotionele voldoening krijgt die je zoekt/wilt: bij een zieke kat wil je een luisterend oor, zo mogelijk advies en meeleven en een financiële vergoeding (eventueel) maar wie wil nu zn katje weer terug brengen? Ik ben ze nog niet tegen gekomen.
Bij een overleden kat idem dito, dan vooral wil je een luisterend oor en meeleven en misschien een financiële vergoeding, maar een kat uit dezelfde combi of een andere bij dezelfde fokker ... dat wil ook niet iedereen.

Dit alles maakt het ook zo lastig: ja je kunt wel rechtzaken aanspannen, maar het kost je en geld en veel emotionele ellende. Wil je dat en kun je dat opbrengen? En zelfs al zou je winnen, brengt het je dan ook die voldoening waar je eigenlijk naar op zoek bent? Vaak niet en in de tussentijd heeft je portemonnaie al veel te lijden gehad.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 18 jul 2010, 20:08

Hoi Linda
dank je wel voor je uitleg ,
Ik denk niet dat je dit doet voor voldoening ,we hebben het hier over ,dat je geen luisterend oor krijgt ,geen medeleven ,helemaal niks ,waar willens en wetens ellende op de wereld gezet wordt ,

Ja ik kan me voorstellen ,als je de eerste klap te boven bent ,dat je zo machteloos bent ,dat je dat wel doet ,Zo werk je toch mee om bepaalde fokkers een halt toe te roepen ,
In ieder geval ,dat ze rekening gaan houden met bepaalde dingen ,HUN Wij fokkers moeten er alles aan doen ,om een deugdelijk product af te leveren ,
Er zijn fokkers die er gewoon op rekenen ,dat er toch geen stappen tegen ze ondernomen worden ,en gaan gewoon door ,
helaas ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Quilla Luna

Berichtdoor Quilla Luna » zo 25 jul 2010, 12:52

Ik zie net dat Hacker Nacked del Vecchio Mulino de great-grandparent is van mijn Quilla...!surprised_sm
Moet ik me nou druk gaan maken over HCM?
Grrr...zou zo zonde zijn...!!! shok_sm
Groetjes Chantal
Those who will play with cats must expect to be scratched.

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 25 jul 2010, 14:33

Dus al je zou procederen dan hangt het ervan af wat je instelling is!
Maar de hoop om ze te laten stoppen met fokken dat kan je vergeten......misschien als ze keer op keer zo handelen en als je met verschillende mensen burgerlijke partij kan stellen? Maar dat weet ik niet met zekerheid, dat heb ik ook niet gevraagd!
wel, dat was t geen ik me dan zat af te vragen.
Zo iets had ik dan voor ogen, een oproep doen (weet ik veel, via internet en kattensites en via de radio ofzo) om zo mensen op te sporen die bij een bepaalde cattery een kitten hebben gekocht en die ook hcm positief kitten hebben omdat de fokster heeft gefokt met hcm positieve ouderdieren.
En dan gezamenlijk klacht indienen en procedure opstarten en hen zo verplichten om te stoppen met fokken (niet alleen met hun katten maar met alle dieren waar ze mee fokken want als t niet in orde is met hun katten zal het met de honden ook wel niet in orde zijn toch).
Want de cattery waar wij onze yoshi en diddl hebben aangeschaft heeft gefokt met een ouderdier waarvan ze heel heel goed wisten dat hij hcm positief was en dat is gewoon schandalig en misdadig.
Zeker als ze dan hun kittenkopers met een big smile op hunne smoel staan te verzekeren dat alle testen in orde waren en de ouderdieren gezond waren.
En terwijl we onze kinders bij een bepaalde cattery hebben gekocht en die website blijkbaar verdwenen is (waardoor ik dan denk dat die cattery misschien gestopt is of de activiteiten op een laag pitje heeft gezet) staat er op de stamboom een andere cattery vermeld en gaan ze toch lekker door met fokken met dezelfde dieren, de dieren die hcm positief zijn.
En ik vind dat ronduit schandalig en crimineel
En ik zou willen dat ze verplicht worden om te stoppen.
Of dat ze zo een geweldig groot bedrag moeten betalen als schadevergoeding (voor mijn part wordt dat dan gestort ten voordele van hcm onderzoek, ik moet daar zelf geen cent van zien) dat het hen heel heel veel pijn doet.
Halve trouwboek wil het dan gewoon zo laten.
Hij zegt dat ik beter mijn energie in de kinders steek ipv in die rotmensen.
Dus ik weet nog niet wat ik ga doen als 1 of allebei ons kleine donders hcm positief testen, naar een advocaat gaan en kijken of er toch nog mogelijkheden zijn of het zo laten.
Ik heb dan zoiets van als niemand ooit iets doet of probeert te doen dan doen ze gewoon lekker voort en worden nog meer mensen in dezelfde positie dan ons gezet en blijft men leed en verdriet veroorzaken terwijl hun kassa vrolijk blijft verderrinkelen.
Langs de andere kant begrijp ik halve trouwboek (en nog andere mensen ook) zijn (hun) standpunt ook.
Dat ik beter alles wat ik heb steek in mijn kinders...
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”