Waarom het belangrijk is dat hcm wordt aangepakt

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
jsphynx

Waarom het belangrijk is dat hcm wordt aangepakt

Berichtdoor jsphynx » do 24 feb 2011, 23:51

of nog veel beter, voorgoed verdwijnt...al zal dat voorlopig alleen in onze dromen zijn. Hoe sommige fokkers erover denken hebben we hier al kunnen lezen. De fokkers die goed bezig zijn en het beste met het ras voor hebben krijgen elke keer dat hun kat positief test weer een mokerslag te verwerken, toekomstplannen vallen in duigen, machteloosheid, frustratie en zorgen hebben de overhand. Ik wil jullie eens laten lezen hoe het voor de baasjes is van een hcm positieve kat en nog veel belangrijker voor de kat zelf. Hier een samenvatting uit het leven van Sambal beschreven vanuit mijn oogpunt:

Elke ochtend rond de klok van zeven, hup uit bed want Sambal heeft haar eerste dosis medicatie voor de dag nodig. Door de weeks ben ik er dan al uit maar in het weekend is het de wekker zetten want anders loopt haar medicijnenschema in de soep. Sambal ligt dan altijd nog lekker te slapen in haar mandje met de rest van de sphynxen. Balen dat ik haar weer moet wakker maken voor een pil (al is het heel goed dat ze er zijn...). 5 paar slaperige oogjes kijken je aan en altijd is het dezelfde die de pineut is, altijd moet ik haar weer lastig vallen en uit haar warme holletje tillen voor de eerste pillenronde van de dag. 4 uur 's middags, Jeroen's beurt om haar de medicijnen te geven. Twee van de drie weken gaat dat prima de derde week op rij heeft hij middagdienst en is dan al naar zijn werk. Dit betekent dat ik haar dan moet pillen maar ik ben pas om half zes thuis dus racen op het fietsje want we zijn dan te laat met haar pilletje. 's Avonds na etenstijd is het tijd voor haar 3e pillenronde van de dag, op de dagen dat ze de meeste medicatie nodig heeft (sommige pillen krijgt ze niet elke dag) moet ze drie pillen tegelijk, sinds vandaag zijn dat er dus vijf en een schep poeder. Altijd met een schuin oog de klok in de gaten houden want de pillen moeten minstens een half uur binnen blijven, als ze voor die tijd gaat braken (wat regelmatig gebeurd, ook geen feestje om te zien trouwens) moet alles weer opnieuw. Zodra de kast waar ik de pillen in bewaar in de keuken opengaat vlucht ze naar boven of zit als een bang vogeltje in elkaar gedoken op de bank naar me te kijken met angstige oogjes want ze weet dat het vrouwtje een hele berg pillen in haar keeltje gaat proppen. Als we naar bed gaan moet ik haar voor de laatste keer gaan plagen, als ze ligt te slapen moet ik haar weer wakker maken voor de laatste pil van de dag. Het is ronduit naar dat je soms drie keer per nacht wakker schrikt omdat je haar hoort kuchen, in je onderbroek naast haar mandje staat omdat ze ligt te proesten en het lijkt alsof ze het benauwd heeft, laat staan hoe dat voor haar moet voelen. Met zo'n medicijnenschema houdt dat in dat we altijd rekening met haar moeten houden, altijd moeten plannen en nooit iets spontaan kunnen ondernemen. Als we eens een dagje wegwillen (laat staan op vakantie willen) gaat daar een hele logistieke operatie aan vooraf. Betrouwbare ervaren dierenliefhebbers die kunnen pillen groeien in onze omgeving niet op onze rug. Veel belangrijker houdt het voor Sambal een hele hoop ongemak in en grote pillen die elke keer weer opnieuw naar binnen gepropt moeten worden, onbegrip want weet zij veel waarom dat allemaal nodig is, en ook een minder vrij leventje dan de rest van de katten want je bent net lekker aan het eten of ligt lekker in de zon en dan is het alweer tijd voor de volgende pillenronde of moet je ademhaling of je hartslag weer geteld worden. Dan de dagen dat je naar de dokter moet, (het is niet fijn als je 4 uur in de auto moet zitten voor je hcm controle en onderweg drie keer moet plassen van alle vochtafdrijvers), jij niet mag eten omdat je nuchter moet blijven en de rest allemaal lekker gaat ontbijten, je voor de zoveelste keer wordt lekgeprikt voor bloed, spuitjes en shots. Ondanks alle polonaise aan haar lijfje is ze altijd goedgehumeurd en zal ze nooit ook maar een lelijk koppie naar je trekken. Als je dit elke dag meemaakt dan kan je je voorstellen hoe heerlijk het wel niet moet zijn als er geen hcm meer is of er in ieder geval in het geheel serieuzer mee wordt omgegaan dan nu het geval is. Een voordeel is dat ze zelf geen flauw idee heeft hoe lang ze hier nog zal rondhuppelen en ons blij mag maken, die zorgen zijn voor het baasje..
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Waarom het belangrijk is dat hcm wordt aangepakt

Berichtdoor Wil » do 24 feb 2011, 23:59

Hoi Mar
goed van jou dat je dit op papier zet hier ,,ja het is een opgaaf die je graag doet voor Sambal ,
vergeet daar dan niet bij te vertellen ,de schrik die je iedere x weer hebt ,als ze hoest of kortademig is ,

De gedachte net als van de week ,hoe lang blijft ze nog bij ons ,is dit het einde ,
voor jullie beide een dikke knuffel ,,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

candy

Berichtdoor candy » vr 25 feb 2011, 00:09

wat een erg verhaal, vind het super dat je haar zo goed verzorgt...

dikke knuffel voor jullie beide n2
groetjes candy en dikke knuffel van HATEBREED en DIZZY

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 25 feb 2011, 00:14

Ik weet precies wat je bedoelt Mar.
Ook hier een HCM patiënt Joy en DjiDji die verdacht is van HCM en een lekkende hartklep heeft.
Joy hoeft voor haar HCM gelukkig maar twee keer per dag medicijnen (maar moet natuurlijk voor haar darmprobleem nog eens het nodige slikken) en DjiDji maar 1 keer.
Maar dan nog, altijd ben je bang dat het een keer mis kan gaan, altijd moet je ze pesten met medicijnen, altijd lastig vallen met het meten van de hartslag en de ademhaling, altijd rekening houden met de tijden dat ze de medicijnen moeten.
Ik kan niet begrijpen dat mensen bewust met katten fokken die HCM hebben of verdacht zijn. Ik kan niet begrijpen dan mensen net zo lang gaan shoppen tot ze een goede test bij hun kat hebben.
Zijn die rot centen dan zo belangrijk dat je ten koste van het leven van dieren rijk wilt worden?

Ik hoop dat een ieder die een sphynx wil aanschaffen de moeite wil nemen zich te verdiepen in de achtergrond van het dier en hiermee de fokkers die niet goed bezig zijn overslaan zodat er geen markt meer is voor hen.
Groetjes Clem
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » vr 25 feb 2011, 00:24

Zijn die rot centen dan zo belangrijk dat je ten koste van het leven van dieren rijk wilt worden?
Helaas zijn die rotcenten zeker zo belangrijk. Clem jij weet precies wat ik bedoel met de zorgen om je kat, net als helaas nog aardig wat anderen op dit forum. Als er eens een wat mindere dag is ga je met onrust in je lijf naar huis, wat zal je aantreffen. Hoe lang zullen ze er nog in redelijk goed gezondheid zijn? Ik begrijp ook niet dat mensen maar aankloten we hebben het hier over levende wezens die hier de dupe van zijn. Ooit hoop ik toch dat hcm nog eens een gepasseerd station zal zijn.
Groetjes Marjolein

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » vr 25 feb 2011, 00:26

Heel herkenbaar allemaal.
Wij moeten voorlopig nog geen pillen geven voor de hcm (ik hou mijn hart vast voor de volgende controle en hoop dat het dan nog niet zover gaat zijn) maar we moeten wel alle dagen diddl lastig vallen om hem te pillen of siroop te geven of wat anders te doen voor zijn darmproblemen.
Hier is t ook hij die alle keren prijs heeft.
Iedere keer zien wij ook die angstige oogjes, hij klampt zich dan vast aan halve trouwboek als een klein aapje, iedere keer breekt je hart omdat je hem zoveel stress moet aandoen en tegelijkertijd schijt je in je broek want je bent bang dat hij van de stress zich gaat opwinden en hij van de opwinding een hartaanval ofzo gaat krijgen.
Iedere keer je gaat slapen doe je geen oog toe als hij niet meekomt want je hebt schrik dat hij iets gaat krijgen terwijl hij alleen ligt beneden en als hij meekomt lig je half wakker omdat je ligt te luisteren of hij nog ademt en als hij kucht of iets anders doet schiet je overeind en sta je inderdaad het ver in je broek te doen van de schrik
Als je je ogen opentrekt is het een sprintje trekken om te kijken waar hij ligt en of hij nog wel ademt
En wat ik dan nog het ergste vind is dat het had kunnen voorkomen worden maar ja, daar mogen we natuurlijk niks over zeggen bad_sm
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » vr 25 feb 2011, 05:23

Wat een verhaal Marjolein en ik weet helaas wat een opgave dit is.. Niet uit ervaring met hcm, maar vanwege mijn kittens met een aangeboren afwijking. Die krijgen nog steeds 4x per dag van mij hun eten en ook daar moet je altijd rekening mee houden, inplannen en de klok in de gaten houden.

Lieve Marjolein en al die anderen met HCM katjes, ik hoop dat jullie nog lang van jullie schatjes mogen genieten. Zij hebben het geluk gehad bij jullie terecht te komen. Jullie hebben al die zorgen en ongemakken voor hen over, omdat de dieren bij jullie op de eerste plaats komen.

Helaas zullen er altijd mensen zijn die geld boven het belang van de dieren hebben staan, maar dit forum is een geweldige plaats om te leren en gelukkig leren hier elke dag weer meer mensen over HCM en het belang van testen. Dit tot groot ongenoegen van degenen die het niet zo nauw nemen met de HCM testen.

Inderdaad is een HCM-vrije kattenbevolking waarschijnlijk een utopia, maar er is een begin en alle fokkers die hieraan meewerken en staan voor het testen verdienen een dikke pluim great_sm
Afbeelding

Ramses

Berichtdoor Ramses » vr 25 feb 2011, 07:35

Hoi Marjolein ,
wat een strijd elke dag weer omdat iemand HCM niet zo belangrijk vond , maar dat is het wel verdorie .

Ik hoop dat al die mensen ooit eens hun verstand krijgen en kijken naar het welzijn inplaats van wat het kan opbrengen .

dikke knuf
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 25 feb 2011, 10:20

Inderdaad Mar het heeft een impact op je HELE leven .... je staat ermee op en je gaat ermee slapen .... je leert ermee leven maar daarmee is ook alles gezegd!!!!!!

En ook al ben je een nuchter iemand en kan je het een "plaats" geven toch VREET het aan je!

Mijn allergrootste angst (en die zal jij misschien ook wel hebben) is dat ik niet op tijd zal zijn om mijn ventje te helpen als hij daar nood aan heeft ...... ik zou het verschrikkelijk vinden mocht ik niet op tijd bij de DA kunnen staan om hem zachtjes te laten gaan want ik wil hem geen pijnlijke dood laten doormaken.
En ik wil er niet eens bij stilstaan dat hij wat zou krijgen mochten mijn kindjes erop staan te kijken, want hier speelt dat ook nog een rol.

't Is zo zo zo rot!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » vr 25 feb 2011, 14:38

Helaas zullen er altijd mensen zijn die geld boven het belang van de dieren hebben staan, maar dit forum is een geweldige plaats om te leren en gelukkig leren hier elke dag weer meer mensen over HCM en het belang van testen. Dit tot groot ongenoegen van degenen die het niet zo nauw nemen met de HCM testen.
Dat is ook een van de redenen waarom ik dit topic plaats. Ik hoop dat er steeds meer mensen komen die verder kijken dan hun neus lang is. Toen wij voor onze eerste sphynx gingen kijken wist ik wel dat hcm bestond en dat we naar de stambomen moesten vragen maar dat was het zo ongeveer wel. Wij hebben het geluk gehad dat we eigenlijk per toeval bij een goede fokker terecht zijn gekomen, het is niet voor niks dat al mijn sphynxen bij haar vandaan komen. Het had echter ook heel anders kunnen lopen want je doet maar wat je denkt dat goed is in het begin. En dan nog, Wil test zich helemaal drie slagen in het rond en spant zich enorm in voor hcm vrije lijnen en kijk wat ik hier heb, een poes met hcm uit een geimporteerde kater die bij de volgende testronde ineens verdacht testte. Dat soort dingen kunnen helaas gebeuren. Het maakt echter wel een hoop goed als je na al die jaren nog steeds een fokker hebt die achter je staat en die je al heeft gebeld terwijl je nog lang niet klaar bent in Ommen na_sm . Maar hoeveel mensen vallen er niet voor het eerste de beste nestje op Marktplaats en laten niet testen omdat ze niet eens weten wat hcm is. Hoeveel katjes sterven een onnodige en vreselijke dood daardoor? Hoeveel kittens worden er op dit moment wel niet geboren uit omgeteste ouders of slechte lijnen omdat dat de fokker geen moer kan schelen, alleen die €€€€€ tekens tellen. Er zullen vast ook eigenaren zijn die wel weten dat hun kat hcm heeft maar hun kat niet laten behandelen, dat is namelijk lastig en het kost ook geld. Het is toch maar een kat? Ik wil eens laten lezen dat het niet alleen rozegeur en maneschijn is, hcm is niet zo simpel dat het met één pilletje verholpen is. Zoals Wendy ook schrijft beïnvloedt het je hele dagplanning. Een hcm kat als Sambal kost veel zorg, veel tijd en een hcm kat onderhouden kost ook geld. Als het even wat minder gaat kost het zelfs veel geld. Ik post dit niet omdat ik medelijden wil en een aai over mijn bol, ik heb het met alle liefde van de wereld voor haar over, maar dit is wel een senario waar je van te voren niet op rekent. Gelukkig zijn wij nuchtere mensen en laten wij de hcm het plezier en de liefde die Sambal ons geeft niet verpesten. We genieten elke dag van haar en elke dag die zij in "goede" gezondheid doorbrengt is er weer een. Ik denk niet teveel aan nare scenario's maar tuurlijk schiet dat wel eens door je hoofd, ik zal mijn ogen uit mijn kop janken als ik haar ooit moet laten gaan. Het lijkt me vreselijk om niet thuis te zijn als zij niet goed wordt. Gelukkig is de situatie nu redelijk stabiel maar ik zou eens willen dat mensen eens nadenken over de gevolgen van hun handelingen. Zowel alle broodfokkers die lekker testen met hcm lijnen maar ook de kittenkopers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten want het mag allemaal niet teveel kosten. Hopelijk echt HOPELIJK is hcm ooit eens een stuk minder aanwezig dan het nu is en kunnen de slechte fokkers opdoeken omdat niemand meer een kitten van ze zal kopen. Als mijn verhaaltje daar toch eens een ietsiepietsje aan mag bijdragen ben ik blij.
Groetjes Marjolein

Terug naar “Huisnr. 13”