Mijn fokpoes heeft waarschijnlijk HCM

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
sakura

Mijn fokpoes heeft waarschijnlijk HCM

Berichtdoor sakura » wo 13 apr 2011, 18:18

Mijn eerste fokpoesje, Cornwall's Tinkerbell heeft waarschijnlijk HCM. Ze is nu nog maar 8 maanden dus ik kan het nog niet testen. Maar via via hoorde ik dat de vader verdacht is getest en zomaar ingeslapen is. Ik kan het dus ook nooit zeker weten, maar er bestaat een grote kans dat ook mijn poesje het heeft.

Verder blijkt ook dat er HCM in de lijn zit, namelijk Handaro's Cherry Blossom, een overgroot ouder. Ondanks dit alles is mijn poesje verkocht als een fokpoes. Op de tijd dat ik haar kocht was de vader nog niet verdacht getest. Maar de HCM was al wel aanwezig in de lijnen. Tuurlijk had ik ook beter moeten onderzoeken, maar ik was en ben nog steeds een beginner en zocht vertrouwen bij de fokker, die alle testen netjes presenteerde en bekwaam over kwam.

Ik moest dit even kwijt want ik ben heel erg geschokt en verdrietig. De fokker is gestopt met fokken en laat mij als het ware gewoon in de steek. 'HCM testen zijn moment opnames, je hebt dus geen enkele garantie dat weet je ook als je begint met Sphynxen, dat is het grootste nadeel van dit ras.'

Pickles

Re: Mijn fokpoes heeft waarschijnlijk HCM

Berichtdoor Pickles » wo 13 apr 2011, 19:50

Oh dat is heel erg dat je dat nu pas te weten komt. Heb je bij de aankoop van je fokpoes geen garantie op HCM gekregen? Ik begreep hier dat enkele fokkers onder ons hier wel garantie op gaven?
Wat natuurlijk nog niet je pech en ongeluk weg neemt, want met jou poesje kan je niet meer fokken, ook al wordt ze straks negatief gefokt, haar vader en grootouder had HCM dus is zij ook niet geschikt meer wil je een goede lijn opzetten...

Wat ik ook verschrikkelijk vind, is dat ze haar vader zomaar hebben laten inslapen omdat hij HCM had...gruwelijk is dat, wie weet hoeveel mooie jaren had de vent nog cray2_sm
Hoe ongevoelig en hard kan je zijn om zo een dier dan in te laten slapen boehoe....

Hopelijk wordt jouw meid binnenkort negatief getest zodat je nog vele jaren van haar kan genieten als huiskatje.
Veel sterkte

Tomte

Berichtdoor Tomte » wo 13 apr 2011, 20:38

Hey sakura,
wij kennen elkaar al van andere fora, welkom ook hier :)
Maar wat een triest bericht om mee binnen te komen, wat zul je geschrokken zijn!
Ik heb geen advies voor je verder, maar ik hoop dat Tinkerbell in ieder geval zelf negatief uit de test komt en jullie nog lang van elkaar kunnen genieten.
Afbeelding

sakura

Berichtdoor sakura » wo 13 apr 2011, 20:43

Bedankt :)
Ik vind het vooral jammer dat ik er via iemand anders achter moest komen. Zo leer ik maar weer dat de fokker zich heel anders voordeed dan ze is.. Hopelijk kunnen we gewoon lekker lang van tinkerbell genieten. Haar scans staan nog steeds op de planning.
Alleen wel jammer dat de fokker zich niet aan haar regelingen houdt. (wel de fokprijs betaald maar niet kunnen fokken)

Pickles

Berichtdoor Pickles » wo 13 apr 2011, 20:54

Staat er geen bepaling wat betreft het fokken van in je koopcontract?
Ik zou de fokster eens opbellen en haar met het nieuws confronteren...niet dat het veel gaat uithalen, maar je weet nooit...

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 13 apr 2011, 20:56

Hoi Hoi
Dit is balen ,maar wat bedoel je met waarschijnlijk HCM ?? is ze niet getest dan ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Jewels
Contacteer:

Berichtdoor Jewels » wo 13 apr 2011, 20:58

In elke stamboom zit HCM, dan zou er met geen enkele sphynx meer gefokt mogen worden hé.
Ik zou nog niet zo snel panikeren!
Je hebt het enkel van horen zeggen, en in dit wereldje hoor je veel zeggen ;)
Als de vader verdacht is getest, dan is er nog geen reden dat jouw poesje positief gaat testen.
Gewoon de resultaten afwachten als ze 1 jaar oud is en dan een beslissing nemen.
Ik zou alvast naar de HCM-test van de vader vragen.
Groetjes,Kim

Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 13 apr 2011, 21:07

Welkom hier.
Wat vervelend allemaal met Tinkerbell.
Bedoel je dat ze de vader hebben laten inslapen of is hij zelf ingeslapen?
Verder is het natuurlijk niet fijn dat er HCM in de lijnen van je poesje zitten.
Inderdaad straks eerst de test even afwachten en misschien met hulp van kenners hier eens goed naar de stamboom kijken.
Groetjes Clem
Afbeelding

sakura

Berichtdoor sakura » wo 13 apr 2011, 21:19

Ze hebben de vader laten inslapen.. Ik snap het ook niet want zo'n kat heeft nog een heel leven voor zich! Zelfs ook met HCM.

Ik heb het van iemand anders gehoord en daarna navraag bij de fokker gedaan. Het klopt allemaal.
Alleen ze zei dus letterlijk dat: 'HCM testen zijn moment opnames, je hebt dus geen enkele garantie dat weet je ook als je begint met Sphynxen, dat is het grootste nadeel van dit ras.'
En ze wil in geen enkel opzicht mij tegemoet komen of mij bijstaan.

Ik ga inderdaad van het ergste uit nu, maar als haar vader echt HCM had (hij was verdacht getest voordat hij 'vermoord' is) dan is er een grote kans dat mijn poesje het ook heeft. Ik zat er zelf aan te denken om haar een staafje te geven zodat ze eerst niet meer krols wordt. Want ze is al een aantal keer krols geweest.

Mijn poes is nu nog te jong voor testen, maar ik denk dat ik een afspraak ga maken voor als ze 10 maanden oud is. En dan een aantal maanden erna weer om te kijken of de waarden veranderd zijn.

serrie

Berichtdoor serrie » wo 13 apr 2011, 21:23

Ik ben degene die haar het nieuws heeft verteld. Toevallig kwam ik in contact met haar en helaas moest ik haar vertellen dat de vader van haar poesje niet vrij van HCM was. (deze test is gedaan in Ommen trouwens.) Maar vind dat zij alle recht heeft om dit te weten, alleen had de fokker van haar poesje haar dit moeten vertellen en niet ik.

Heb de zus van Yojimbo, die de vader van Samson is. Samson is de vader van het poesje waar het hier om gaat.

Cherry is EQ getest toen zij 4 jaar was. Dit jaar wordt zij uiteraard weer op nieuw getest. Vanwege dit resultaat was het belangrijk dat de nakomeling opnieuw zouden worden getest. Dit is dus gebeurd en Samson bleek ditmaal niet vrij van HCM te zijn. De fokker waar het hier om gaat heeft mij opgebeld en dit mij persoonlijk verteld.

Verder ben ik zeer goed bevriend met de fokker van Samson, Yojimbo & mijn poes Ohaio. Ik zal haar vragen of ze op het forum wil reageren om haar kant van het verhaal te doen. (dit zal dan wel in het engels zijn.)

Terug naar “Huisnr. 13”