Mijn fokpoes heeft waarschijnlijk HCM

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Natas2210

Re: Mijn fokpoes heeft waarschijnlijk HCM

Berichtdoor Natas2210 » do 14 apr 2011, 11:35

misschien kan je het posten daar, wij hebben dat uiteindelijk behandeld me Baytril
Doxy helpt niet!
I am dealing with mycoplasma felis in several cats. PCR positive for mycoplasma. I am at the end and am wondering if anything can help them. Zithromax for 1.5 months without helping. Now Doxy for 21 days without any change. ONLY symptom is in the eyes which the rims are red, and conjunctiva is a little swollen. Sometimes some clear tearing from the eyes. :( I am researched out and definately know more about it than any of the 3 vets we have seen.
They appear to be systemically healthy. Not a sneeze out of these cats. It's all focused on the eyes.
Ohnee... Tinkerbell heeft ook traan ogen, gewoon helder vocht en een beetje gezwollen oogleden. Ik was naar de dierenarts geweest en die dacht aan niesziekte..
Die arme meid, ik ga maar eens zoeken of er ook testen voor zijn.

Natas2210

Berichtdoor Natas2210 » do 14 apr 2011, 11:36

niet erfelijk, google op Mycoplasma felis
Ik ben onbekend met deze ziekte, weet niet of het doorerft. (herpes kan een ouder bijvoorbeeld wel aan de kinderen geven). Wat ik wel weet is dat ik het beste wil voor Tinkerbell.
Mocht ze iets hebben wil ik er vroeg bij zijn zodat het te behandelen is.

Dus ja, ik maak me zorgen. En ik heb alle redenen om dat te doen als ik zo lees wat er hier allemaal bekend is geworden. Ik ga binnenkort gewoon even weer naar de DA met Tinkerbell voor de zekerheid :)

serrie

Berichtdoor serrie » do 14 apr 2011, 11:38

Hier is de reactie van Maarit:

Hi,

this is Maarit, the breeder of Samson, writing. Serena has the kindness to deliver my reply to you. I have no interest in a continued debate since there is not much to say about the issue more than following:

Natasja bought Samson from me in the end of 2009 as a breeder, under a rather hard restrictive contract from my part.
Unfortunately he turned out to have a flu when going, but since Herpes is prevalent in at least 94 % of cats and seldom even returns, and the symptoms appeared to be this - herpes - there was not much sweat. Just a shorter while after that I found out that it was instead Mycoplasmosis, which I apparantly had gotten in by a female visiting. Me and Natasja had had a dialogue about his flu, and I informed her about the Myco. I got the correct meds (Enrofloxacin in both oral and eyedrop form, which is the most effective, but he dutch vet refused to prescribe it) and sent them to Natasja, as well as payed all the veterinary bills connected to his flu. When he got symptom free, she took him to the vet and he was PCR-tested and declared free. End of story.
I took full responsibility for this incident, payed all costs, and there should be no reason for Natasja to be shittalking about that. End of story.

Natasja has through time breached our contract, which clearly states that a penalty of the purchase price of the cat will be liable, if a breach of contract is committed.
She did not even tell me that she had an outcross litter by him, nor that the mother was not scanned, something that is regulated by our written contract - that the female (and her parents) of the mating must be scanned before mating. This is an obvious breach of contract, and with full reason for court. I had to ask her about this mating, since Serena asked me about it and I thus found out. Natasjas defence was that it was an accident. But it doesn't really matter, she is still responsible, and actually owes me 1800 € for this breach of contract.
Since Natasja claimed she was going to neuter/spay all the kittens before they left, scan the mother and just keep breeder herself, I decided not to be too harsh, even though she had chose to not tell me about this incident, so I claimed no penalty.

Next possible breach I have found out now - in the middle of this with Tinkerbell. Turns out Natasja sold a breeder, something she was allowed to do, but should have discussed it with me.
But I don't know if Laura had a pedigree name at the time of the purchase? Or if she got this same contract, with restrictions regarding the use of the cat, with Tinkerbell. If not, it is a breach of contract. Again 1800 €. I have not been informed what so ever about this.

Further, I hear that Samson has been put out for sale on an online marketplace, claimed to be a backyardbred cat without Pedigree, and that makes me furious. Trying to make some little pennies that you could squeeze out from him? If he was not neutered by this time, it is also a breach of contract, i.e 1800 € more. Also, if he would have been sold and me not informed (I didn't hear or know anything about this what so ever) it would have been another breach since I demand to know where the cat is even after neutering and rehoming.

When Samson got EQ diagnosis, Natasja demanded money back, something I refused her since the cat was not yet ill. Equivocal does not mean ill, Equivocal means bordercase.
I have no doubts that sure, he would have became ill sometime, or maybe if not, would still have had HCM, but just not in an fully expressed form. But... if you buy a tv, and you think it's going to break, then you don't get money back until it breaks, right? I don't want to pay the money back until the cat is confirmed ill. And besides, I wanted Natasja to wait another scan before deciding anything, and she agreed after some fuss. Natasja accused me of all kinds of things, of which she knows nothing. So I was not very happy with her. I was planning to ask Serena to ask a lady she knows to take Samson in as a neutered pet, but then I recieve a mail from Natasja that Samson "died last night". I was so upset, and so furious with her that I simply could not reply.
My impression is that he was euthanized, which is pure insanity. She claimed that he was ill, but EQ is not ill. It's not even sure he would ever have developed full HCM, and even he did, only about 5 % of affected cats actually die from it. He could have lived a full life, and you choose to put him to sleep? Horrible.
Don't come with no story about him dying from heart failure because that's simply insane. He had so low values, at the scan just before, that he was only slightly above normal, there was nothing that could indicate any flaws in the heart that would be acute. If he indeed would have died at home, then it would surely be relevant with autopsy to find out what it was?

Now Natasja goes around badmouthing me - very funny since she herself has been the worst thinkable buyer and breached our contract. She has absolutely no clue about HCM or how it works and long term breeding strategies, and has no business mixing into my breeding. Yes, I breed Samsons halfsister. And yes, kittens from that combo are going to breeding, to my friends. And yes I will breed her again. And yes, I breed Samsons aunt, uncle, niece and nephew. Don't come with accusations when you don't know anything about what you are talking about. I have worked with HCM for years and know exactly what I do. The risks involved are by my calculations necessary. There are no free lines. I would rather work with a line I know, and try to sort out free cats. I don't have to defend myself at all.
And luckily - Natasja doesn't have nor the impact nor the reputation to harm me in any way. I have worked hard for the respect I have as a breeder, and I don't think that anyone who knows me even the slightest would even listen to her BS.

I am very sorry for the result of my stupid decision to sell Samson to Natasja. I am sorry for Tinkerbell also. I have the contact information to Laura. I also ask you all to inform me if you find anymore of his kittens, especially used in breeding. Thank you. Anyone who has any questions may contact me. info@sundaybestsphynx.se

Maarit

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » do 14 apr 2011, 12:50

Heb helemaal geen zin meer om verder te lezen...
Vind alle fokkers in deze om kotsmisselijk van te worden.
De ene herplaatst haar 'miskoop' die doodziek is vrolijk voor 350 euro om er toch nog iets voor terug te krijgen aan nietsvermoedende liefhebbers.
Degene in de Engelse taal lult weer over dat 93% van de katten niesziekte heeft.
Allemaal gelul. Een fokker die niesziekte heeft, in ernstige vorm (dikke ogen, dik snot etc.) hoort een jaar niet meer te fokken om alle bacillen uit huis te krijgen.
Maar de dames en heren fokken liever door, om zo lekker centjes te verdienen. Je zult maar een jaar geen nestjes hebben en verkopen.
Kopers kopen katten met een zogenaamd licht niesje dat elke kat wel heeft en makkelijk te behandelen is.
Je blijft over met een kat diezijn hele leven, niest, hoest, stikt in eigen snot als je het niet meermaals daags uit zijn neus trekt, altijd gedruppeld moet, meermaals per jaar ab kuren, bloed niezen omdat alles van binnen kapot gaat.
Mensen let goed op niezen, waterige ogen, vieze neuzen, niezen: koop het kitten NIET!

Door een topic als dit ben ik geneigd om nooit meer een raskat te kopen. Geld, zieke dieren en veel ellende, dat levert het fokken op.
Afbeelding

sakura

Berichtdoor sakura » do 14 apr 2011, 13:03

Allemaal gelul. Een fokker die niesziekte heeft, in ernstige vorm (dikke ogen, dik snot etc.) hoort een jaar niet meer te fokken om alle bacillen uit huis te krijgen.
Over wie heb je het? Mijn kitten heeft alleen tranerige ogen, en de DA zei dat het roze-ige vlies ofzo (geen idee hoe dat heet) normaal strakker om het oog hoort te zitten. Mijn kitten niest niet.
De DA zei overigens dat het binnen een week weer normaal hoort te zijn, want ik zalf haar oogjes.
Maar toen ik wat over virussen van de vader hoorde begon ik me zorgen te maken. Jammer dat er op google niet veel informatie over die ziekte te vinden is. Hopelijk is het gewoon een oog ontsteking wat mn meisje heeft, zoals de DA zei. :)

Precious Sapphire
Contacteer:

Berichtdoor Precious Sapphire » do 14 apr 2011, 14:09

Hoi Sakura,

Ik begrijp je reactie als je de achtergrond van het hele verhaal meekrijgt, toch is het volgens mij niet nodig om je zoveel zorgen te maken.
Je poes is gekocht als fokpoes zonder toestemming van de fokker van de vader ervan, dit had niet mogen gebeuren, wel waren beide ouders uit het nestje van je poes in die tijd vrij van HCM, later bleek de vader verdacht en is hij ingeslapen waardoor je geen verdere informatie zult kunnen hebben, of hij nu wel of geen HCM had.
De moeder van je poes zit nu bij mij en is op vier jaar nog negatief bevonden voor HCM, dit geef je misschien weer een beetje hoop. Er is 50% kans dat de vader HCM doorgeeft (als hij HCM heeft) aan zijn kittens, je hebt dus nog evenveel kansen dat Tinkerbell negatief bevonden wordt.
Probeer die horrorverhalen uit je hoofd te halen en laat je meid goed testen vooraleer ze een nestje mag, ook haar traanoogjes zouden eerst moeten verzorgd worden. Er is natuurlijk steeds de kans dat Twinkerbell later toch HCM ontwikkelt, wees voorzichtig met het doorverkopen van de kittens, laat ze allemaal castreren voor vertrek, zo vermijd je dat er nog meer HCM wordt doorgegeven.
Als Twinkerbell wat ouder is en nog steeds vrij is heb je minder risico's maar de kans op HCM blijft bestaan, geen enkele fokker kan garanderen dat een kitten geen HCM zal ontwikkelen!

Ik heb met de tijd leren aanvaarden dat niet iedereen dezelfde goede bedoelingen heeft met het fokken van sphynxen (en alle andere raskatten), ik kon mij ook zo boos maken om mensen die voorrang geven aan de gezondheid van hun bankrekening boven dat van hun katten en kittens. Ik had ze wel levend willen villen, nu steek ik daar geen energie meer in, het is een verloren strijd en er komen er steeds nieuwe bij, onbegonnen weerk dus. Het enige wat je wel kan doen is maken dat je het zelf wel op de goede manier doet, dat vergt veel tijd en energie maar geeft zoveel voldoening, veel meer dan centjes die zich opstapelen.
Ik ben wel benieuwd naar Tinkerbell, kan je een foto van haar posten aub, ik zou zo graag willen zien hoe zij uitgegroeid is.

Groetjes, Kathy
Afbeelding

serrie

Berichtdoor serrie » do 14 apr 2011, 14:33

Ja zoiets heeft Maarit ook gezegd, maar wel wachten tot ze 2 is, zodat de testen met elkaar vergeleken kunnen worden. Ze is allang blij dat ze weet waar een nakomeling van Samson zit en dat ze goede bedoelingen heeft en Tinkerbell laat testen =) Waarschijnlijk heeft ze net zoveel kans als andere sphynxen. Maar het blijft een feit dat Laura hiervan op de hoogte had moeten worden gebracht, van Samsons test en dit niet gebeurd is.
Ten tweede is het inderdaad ook zo dat het eigenlijk niet mogelijk is dat Samson na zijn laatste scan zo snel aan HCM zou zijn overleden terwijl zijn waardes maar iets boven gemiddeld zaten en het verder een gezonde kat was. Als hij dus inderdaad overleden is dan had je toch gedacht een autopsie te laten verrichten, want je wilt toch meer weten? En als het dus inderdaad zo erg was geweest had Natasja dit zeer zeker meteen door moeten geven aan iedereen betrokken.
(en zoveel tijd kost dat toch niet? Mailtje sturen, test door sturen, op het forum plaatsen? Maar misschien vergis ik mij?)
Misschien is Samson wel niet eens overleden, maar toch verkocht, wie weet, denk dat we dat nooit te weten zullen komen..

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 14 apr 2011, 16:48

Wat een verhaal ..... ik weet niet goed wat ik ervan denken moet! Natasja kwam op mij altijd begaan over, kan er me moeilijk over uitspreken waar het fout gelopen is, ik zit met wat vragen maar dat zal ik wel even privé doen, niet alle mensen houden ervan om altijd alles open en bloot te doen ;).... in ieder geval zijn hier alle betrokken partijen aan het "woord" geweest! .... Dat is wel fijn!

.....@: Laura: Ik ken je niet maar kan me je ongerustheid zeker voorstellen .... als je op zoek gaat naar een fokpoesje dan wil je daar natuurlijk bewust een nestje mee hebben en dan "moet" het op alle vlakken goed zitten!
In jouw geval zijn er nu twijfels of je al dan niet een fokpoesje onder je dak hebt dat misschien HCM kunnen gaan ontwikkelen en misschien zou kunnen doorgeven aan haar kittens, dat is allesbehalve fijn en ik zou me ook doodongerust maken nu..... maar het is ook wat anderen hier al aangegeven hebben, het is niet omdat de papa 1x verdacht getest is dat jouw katje ook meteen HCM heeft: ze heeft indien papa echt positief zou zijn 50% kans dat ze het zelf niet is! 't Jammere is echt dat papa er niet meer is :(

De hoofdbekommernis voor mij persoonlijk zou nu zijn als je toch met haar wil fokken: hoe kan ik het risico beperken?
- Door het poesje te laten testen als ze 1 jaar oud is: ervoor heeft niet heel veel zin: een hart jonger dan een jaar is nog niet volledig ontwikkeld, en het kan zijn dat als je nu op 10m gaat testen en pakweg 4 maand later: dat je een stijging van waardes gaat zien waarover je je ernstig zorgen gaat maken! Terwijl dat MISSCHIEN niet nodig is: want een hart onder het jaar is nog niet volgroeid (zo is het mij uitgelegd toen ik tijdens een ongeplande zwangerschap de puberale boosdoener ging testen ;-): hij was toen 10 maand en nadien ging ik hertesten en de waardes lagen hoger! Nog altijd negatief, maar ik natuurlijk meteen bezorgd ...... Toch kan het zijn dat deze "volgroeide" waardes gewoon bij de "volgroeide" kat horen, de volgende test zal me nog meer duidelijkheid brengen ... we wachten gewoon nog wat: van wachten gaat niemand dood ;-)
Dus in jouw plaats zou ik me die stress om op 10m te gaan testen al even besparen .... ik ga ervan uit dat je haar toch nog niet meteen wil laten dekken? Dus is het ook geen must!
**** wat wel een must is, is dat traanoogje laten nakijken ****
- Dan zou ik zoals Serie/Maarit ook opperen, inderdaad nog een jaar wachten (dus pas na 2 jaar beslissen) en kijken hoe de waardes zijn, zijn de waardes opgelopen? zijn ze maar miniscuul opgelopen of drastisch? Afhankelijk daarvan zou ik DAN pas beslissen ..... je kan haar dus inderdaad gerust op een staafje zetten zodat ze niet door alle krolsheden doormoet, dat moet je eens rustig bespreken met je DA!
- dat jaar kan je ook de testen weer inzien van de ouders van Samson: Maarit heeft je haar mailadres achtergelaten, doe daar wat mee ;) en ook bij Kathy kan je vast terecht, ze heeft het hier zelf aangeboden, zij heeft de mama zitten ..... Ondertussen kan je misschien ook contact krijgen met mensen die broertjes/zusjes hebben? Dat allemaal samen gaat jou ook heel wat wijzer maken: want van Samson ga je het helaas niet meer kunnen "leren" :( :( :(
- Ga dan op zoek naar een kater uit zorgvuldig geteste ouders ..... je moet geen risico x risico gaan doen, als het dan zou mislopen weet je nooit van waar het komt! 't Zal wel een moeilijke opdracht worden.
- Speel bij je eerste nestje echt op veilig en laat alle kittens die niet in de fok gaan helpen voor ze verhuizen: anders kunnen mensen er toch nog mee fokken .... en wees EERLIJK wat er in de lijn mogelijk kan spelen.

Probeer nu toch nog niet meteen in volle paniek te schieten! Maar ja ik kan je begrijpen! Je bent bang voor je poesje + je voelt je behoorlijk in de kou gezet!

**** IVM mensen die katten verkopen aan andere mensen en die garanties geven op hun katten ..... kom je afspraken na!!!!! Of geef anders geen garanties en wees eerlijk, zeg gewoon: de sphynx is een ras in opbouw, er schuilen heel wat problemen in dit ras, we testen en doen ons best om de problemen te voorkomen maar wij zijn van mening dat we geen garantie kunnen geven: dat is ook niet moeilijk ;)..... dat is gewoon eerlijk zijn! Mensen appreciëren dat meer dan dat er gezegd wordt dat ze garantie krijgen en dat als er puntje bij paaltje komt ze met hun neus voor een gesloten deur staan!
Deze maand wordt mijn hele nest getest: de centjes liggen hier nog altijd netjes opzij, als het daar misloopt dan sta ik daar letterlijk en figuurlijk, 't is niet plezant: maar het kan WEL
Niet alle fokkers zijn voor de duidelijkheid hetzelfde: ik heb ook een fokker getroffen die er wel voor me staat als het misloopt .... ze staat er zelfs als het niet misloopt door haar "schuld" .... het bestaat dus WEL!!!!!!!
Maar ja, de anderen bestaan ook en dat is heel frustrerend en niet fijn voor fokkers die er wel staan voor hun kittenkopers want "wij" moeten ons steeds verdedigen voor dingen die "wij niet fout doen!
Enfin het is triest! It's al about the money!

*** IVM mensen die katten kopen waar contracten bij horen: je weet op voorhand wat er in het contract staat .... hou je daar dan ook aan, je helpt er niemand mee door je er niet aan te houden, en als je om de één of andere reden toch eens van een restrictie vanaf wil, praat dat dan op voorhand even over met de verkoper: misschien zit er wel een grondige reden achter de restricties!
De restricties worden trouwens alsmaar strenger en strenger en dat is omdat mensen de beperkingen altijd maar aan hun laars lappen, op deze manier wordt het ras letterlijk en figuurlijk om zeep geholpen, want iedereen sluit de deuren en samenwerken (wat eigenlijk broodnodig is) is op deze manier gewoonweg niet mogelijk.... 't is gewoon een straatje zonder einde zo!

Maar daarmee is Laura natuurlijk allemaal niet geholpen ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

sakura

Berichtdoor sakura » do 14 apr 2011, 18:46

Ik weet dat Tinkerbell het helemaal niet hoeft te hebben. Mijn punt was ook meer dat ik wel 4 mailtjes heb gestuurd met daarin de letterlijke woorden; 'Mocht blijken dat Tinkerbell HCM positief is wil ik graag dat wij samen naar een oplossing kunnen kijken.'

En Natasja heeft daar geen enkele keer op gereageerd. Wel heeft ze leuke dingetjes van het internet gekopieerd uit iemand anders contract 'Ik ben een liefhebber etc...'
Maargoed, mocht blijken als Tinkerbell positief test, wat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn, dan weet ik dat ik dus niet op de hulp van Natasja kan rekenen. Ik weet wel dat ik dan andere stappen ga ondernemen, want zoals ze aangeeft praten werkt niet....

Als ik dit niet van serrie had gehoord had ik Tinkerbell gewoon laten dekken na de eerste test (met alle gevolgen van dien). Voor de fok verkopen was ik gelukkig zowiezo niet van plan. Want ik vind persoonlijk dat je pas iets voor de fok moet verkopen als je wat meer van de lijn af weet. Zo doe ik het ook bij mijn Devon Rex kittens, die gaan allemaal naar liefhebbers. Ookal had ik misschien veel geld kunnen verdienen aan die engelse fokker die interesse had. Maar nee, ik wil eerst de lijn zelf in de gaten houden. Als mijn Devon Rex poes nou 5 jaar wordt dan ga ik er misschien over na denken om eens een kitten voor de fok weg te doen.

Ik zat er inderdaad aan te denken om voor Tinkerbell een staafje te doen. Zo kan ze nog open blijven maar niet steeds krols worden. En dan kan ik haar eerst ook meerdere malen testen voordat ik haar laat dekken.
Als iedereen nou eens zo deed...

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » do 14 apr 2011, 21:58

Als iedereen nou eens zo deed...
Maar dat zijn nu nog eens wijze woorden.....dat denk ik hééééél vaak.....
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

Terug naar “Huisnr. 13”