diddl is blijkbaar aan t achteruitgaan...

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
lathyrus

Re: diddl is blijkbaar aan t achteruitgaan...

Berichtdoor lathyrus » za 13 aug 2011, 20:47

petra, ocharme die jopie, ik hoop dat het bij ramses niet zover komt. Kan je je nog herinneren hoelang er tussenzat tussen het opeten van de draad en het beginnen overgeven?
Of jullie wisten niet dat hij een draad had opgegeten tot hij begon over te geven en de dierenarts hem opereerde en die draad vond?
Ramses doet nog helemaal normaal momenteel.
Hij ging daarnet aan de pluche van de krabpaal zitten trekken tot hij er een stuk van loskreeg en dan probeerde hij dat binnen te werken ...

Elize, hij heeft wel al drollen gelegd maar er zat niks oranje bij, ik heb de drol maar ontleed voor t zekerste wink_sm.
Een net huis? Euh nee, niet echt, t is hier soms een echt rommeltje, maar er liggen dan geen dingen tussen die ramses kan binnenwerken (ik maak vooral rommel met boeken en papieren die ik dan laat opstapelen blush_sm )

nog eens bedankt aan alle mensen die hier komen posten zijn en die meeduimen
Afbeelding

Nancy

Berichtdoor Nancy » za 13 aug 2011, 21:40

hey nadine
nog eens van ons nen dikke knuffel daar en we duimen met 2 duimen hier ze t4
gr nancy
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » za 13 aug 2011, 22:33

Jopie gaf eigenlijk direct over. En continue, er kwam geen eind aan het braken.We waren toen nog in verhuizing en hadden een laken voor het raam gespannen, een oud laken met rafels... Jopie was eraan gaan eten en ontrafelde dus zodoende het gordijn.
Omdat hij bleef overgeven, maar er niets meer uit kwam gingen we naar de dierenarts.
Hij heeft toen een hele zware operatie gehad, zijn hele maag en darmen zijn nagekeken (dunne darm). Bleek de draad inmiddels al in zijn dikke darm te zitten en hij heeft dus een aantal dagen draad gepoept (kettingpoep...). Maar van de operatie was hij zo vreselijk ziek!
Gelukkig is hij weer helemaal oke geworden en kunnen we er nu om lachen, maar we zijn nu wel heel voorzichtig met draden etc.
Omdat hij geen verschijnselen vertoont lijkt het me dat Ramses nu wel goed zal zijn. Het gevaar met draad e.d. is dat de darmen afgebonden worden en daarna openscheuren.
Hoe lang is het nu geleden dat hij het gegeten zou hebben?
Sommige katten zijn echt draadeters. Jopie betrapte ik laatst weer onderin de kelder aan een draad van de vloerbedekking.
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » za 13 aug 2011, 22:57

Ramses heeft het in de nacht van donderdag op vrijdag (rond 4 uur) opgegeten. Als hij het opgegeten heeft.
Volgens de dierenarts kon het tot 1 week duren vooraleer je symptomen zag.
Ze beginnen niet altijd direct te braken en over te geven.
Het kan subtieler beginnen.
Volgens mij zie je dat dan toch als je goed oplet (als je weet dat hij mogelijk iets binnenheeft en je er op let) , ga je toch bepaalde gedragsveranderingen zien die aangeven dat je dier zich helemaal niet lekker voelt.
Ik hoop natuurlijk dat er niks te zien valt en ik gewoon een week ongerust ga zijn voor niks.
Ik kan me voorstellen dat Jopie heel ziek was van die operatie, het is niet niks...
Het is toch onbegrijpelijk dat katten zulke vreemde dingen opeten.
Ik snap dat niet dat Ramses bijvoorbeeld ook mijn haar opeet.
Is er nu iets ambetanter dan een haar in je keel krijgen, ik vind van niet.
Maar hij werkt dat toch binnen en gaat er zelfs speciaal naar op zoek of hij er geen vindt.
Rare beestjes toch...
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 14 aug 2011, 11:06

Tja, het zijn ook rare beesten die sphynxen.
Joy is ook degene die ik betrap op eten van lintjes e.d.
Probeer daar ook altijd goed op te letten want het lijkt wel of ze het ruikt als er ergens iets ligt.
Groetjes Clem
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » zo 14 aug 2011, 17:09

Het lijkt mij ook dat hij inmiddels nu toch al wel aan zou moeten geven dat hij niet lekker is.
Jij kent je kat het beste, dus houdt hem aslnog goed in de gaten de komende dagen.
Wat een stress hè, als je beestje wat mankeert!
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 15 aug 2011, 03:17

Ramses produceert nog altijd kakjes zonder oranje lint en is voor de rest nog altijd in orde, thor geeft niet meer over sedert het spuitje van de dierenarts en zijn doedelies worden ook beter maar nu begint daarnet onzen diddl plots over te geven, we hebben hem een cerenia gegeven en een kwartier later was t weer van dat...
Vervolgens ging hij op de kattenbak staan en liep de kak er zo uit...
Dat wordt bellen naar de dierenarts straks waarschijnlijk.
Bij thor is t ook zo begonnen...
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 15 aug 2011, 03:39

Allez dat is toch al 2x goed nieuws en ééntje wat minder: het lijkt erop dat je een virusje of een bacterietje hebt wat zijn toertje aan het maken is ....... inderdaad DA (nog maar eens) bellen ..... Kill the Beast ;)

Ivm dat vergroot & uitgezakt hart ...... ik weet het niet zeker maar ik denk niet dat ze dat via echo kunnen zien (de exacte grootte bedoel ik) , ja wel de wanddikte en bij HCM is het kenmerkend dat het hart ook "vergroot" ... bij autoptie wegen ze het hart ook altijd, en een HCM hartje is daardoor ook over het algemeen zwaarder in gewicht.

IVM het bepalen hoe erg hij achteruit gaat dmv röntgen kan je denk ik even goed zien dmv de echo ....... ik vroeg me dit dus hardop af omdat ik het op dit vlak een dubbele kost vind ;) .... je ging hem toch ook meenemen voor echo was het niet?
Allez ja, ik wil me daar niet mee bemoeien hoor ........ waarschijnlijk zou ik het ook doen als puntje bij paaltje kwam ;)...... alhoewel, ik heb zelf van mijn HCM'ertjes nog nooit een rôntgenfoto van het hart laten maken..... ik wil voor mezelf vooral weten of ik aan medicatie moet beginnen of niet om het zo comfortabel mogelijk te maken.

Hoe hard ze achteruit gaan kan je nooit voorspellen ...... elke dokter zegt me dat ook keer op keer, en andere mensen die ik spreek krijgen ook allemaal hetzelfde antwoord, het hangt van zoveel zaken af en soms lopen krakende wagens ook het langst.
Je zoekt natuurlijk naar een "houvast" een termijn waarin je met zekerheid kan zeggen "zo lang" heeft hij nog minimum .... of maximum, maar dat kunnen ze je nooit geven meid .... 't is triestig en heel rot!!!!

Allez doe gewoon waar je je het best bij voelt ..... ik duim dat zijn waardes niet al te veel opgelopen zijn en dat je hem nog heeeeeeel lang bij je zal hebben y2
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » di 16 aug 2011, 22:43

Wendy we zullen nog zien wat betreft die foto, als het echt geen nut heeft doen we dat niet . Ik dacht dat het toch een extra middel was om te zien of hij achteruitgaat en hoe hard, met die echo meten ze de dikte van de spier maar met de foto zie je de totale grootte, stel dat de waardes van de echo t zelfde zijn maar je op foto ziet dat zijn hart vergroot en/of uitgezakt is, is dat dan niet teken dat hij toch achteruitgaat?
Ik zoek inderdaad een houvast, ook al weet ik eigenlijk wel dat die er niet is...

Vandaag is de dierenarts terug langsgeweest.
Hij ging er van uit dat thor vorige week iets opgegeten had en daardoor schuImende darmen had.
Ik zag dan niet in wat hij had kunnen opeten.
Blijkbaar is het toch zoals ik al dacht bacterieel
Diddl heeft het ook zitten en de andere 2 hun kakjes worden ook platter.
Onzen thor had niet alleen op de krabpaal en de grond overgegeven, hij had blijkbaar ook op de bol van de waterfontein overgegeven bad_sm
En dat had ik 2 dagen niet gezien (de fontein moet niet iedere dag uitgekuist worden, ik controleer ze wel regelmatig natuurlijk maar met dat overgeven was ik afgeleid...)
Iedereen heeft daar waarschijnlijk gedronken bad_sm waardoor iedereen nu een smeet heeft van t zelfde dat thor heeft (hij geeft niet meer over en zijn kakjes zijn beter maar zijn buik klinkt nog altijd schuimend)
Het is dan nu de vraag waar Thor dat opgelopen heeft aangezien hij niet in contact komt met andere katten.
Er is een klein kansje dat je als je bij iemand op bezoek gaat met een kat en die kat mankeert iets dat jijzelf het dan opraapt en meebrengt naar huis en het aan jouw kat overzet maar bij mijn weten is mijn schoonmoeder haar kat niet ziek.
De dierenarts vroeg ook of er soms geen vreemde katten bovenop de ren komen zitten die eventueel kunnen blazen of iets van fysiek contact kunnen hebben met ons poezels, ik heb nog nooit een kat zien lopen bovenop de scheidingsmuur sedert de ren er is maar er komen wel katten in onzen hof zitten (dat zien we aan de vuilzakken) dus het zou kunnen, ik zit niet continu op wacht in de ren als de poezels buiten zijn...
Alé ja, vanwaar het komt weten we niet zeker (ik zou het wel graag weten zodat het kan vermeden worden in de toekomst).

Het is hier terug een heel gedoe nu met medicatie.
Ze moeten alle 4 stomorgyl nemen.
Diddl moet ook 2x per dag halve docraniti en 1 cerenia nemen plus nog iets voor de darmflora en die 4life (hij heeft ook spuitje gekregen met cortisone, niet de gewoonlijke cortisone maar iets dat geen kwaad zou kunnen voor zijn hcm).
Thor dan 2x stomorgyl plus 4life
Yoshi zit blijkbaar met een oorontsteking, vanwaar ze die haalt weet ik ook niet ,ik kuis haar oortjes iedere week uit en ze heeft heel weinig oorsmeer maar toen ik ze vandaag wou uitkuisen zag ik bloed aan haar ene oortje hangen.
Ik zag ook een krab in haar oor maar heb er de dierenarts toch maar eens naar laten kijken en ze heeft dus een oorontsteking.
Zij moet dan druppels in haar oren krijgen en 2x per dag stomorgyl.
En Rammy heeft terug bloed bij het kakken van die prolaps (operatie is niet verantwoord op dit moment, bloed komt waarschijnlijk van een kloofje en door kloofje kan ontsteking optreden), die moet metacam krijgen (ontstekingwerend), 2x per dag stomorgyl en 4 life (hij zou hem cortisone gegeven hebben als hij geen hcm had maar voorlopig toch maar niet)
Het is me wat...
Ik hoop dat die spuit die diddl heeft gekregen toch begint te werken want voorlopig blijft hij bruin stinkend water kakken t manneke.
Hij voelt zich precies wel wat beter (aan zijn manier van doen te zien)
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » wo 17 aug 2011, 21:47

Man man man wat zitten jullie weer in de penarie Nadine, ik vind het zo sneu voor jullie. Had het van de week al gelezen maar nog geen tijd gehad om te posten, sorry. Je weet toch dat Sambal een behoorlijk vergote boezem heeft, ik weet niet of je da dat bedoeld maar dat was bij haar gewoon te zien op de echo. Heel goed dat je Diddltje meeneemt voor een echo. Ik duim keihard dat het een beetje meevalt met het ventje en dat de rest snel zal herstellen of juist niet ziek zal worden van die infectie. Ook voor Ramses met zijn lint, wat een engerds zijn het soms toch he! Dikke g3 voor jullie, je zit er toch mooi maar weer mee he.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Terug naar “Huisnr. 13”