Helaas ook onze kater Freak is positief getest..

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Odett

Helaas ook onze kater Freak is positief getest..

Berichtdoor Odett » do 14 jun 2012, 12:34

Tijdens de jaarlijkse controle in december 2011 dacht de DA een hartruis te horen, maar het kon ook van de stress zijn en Freak was nogal druk die dag. In maart 2012 had hij een blaasontsteking en werd bij het bezoek aan de DA het hart nog even beluisterd. Tot onze blijdschap was er niets van ruis te horen. Maar op 7 mei 2012 bracht ik Freak weg voor een gebitsreiniging naar de DA, nog geen uur later belde de DA dat ze hem niet onder narcose wilde brengen. Er was duidelijk een ruis te horen. Gelijk een afspraak gemaakt voor een echo en op 14 mei 2012 kregen we te horen dat Freak HCM heeft.

Gelukkig heeft Freak nog nergens (zichtbaar) last van en proberen we met de rest van de katten het gewone leventje op te pakken. Maar zo nu en dan spoken allerlei scenario's door m'n hoofd wat er allemaal kan gebeuren en word ik verdrietig... Ik heb heel mijn leven katten gehad, maar een Sphynx is toch een heel ander verhaal. Die band is onbeschrijfelijk. Afijn, dat hoef ik jullie natuurlijk niet uit te leggen.

25 juni gaan we op controle bij de DA. Hij zal toch ook nog voor een gebitsreiniging ooit moeten, maar ik krijg al hartkloppingen als ik er alleen al aan denk wat er allemaal mis kan gaan. Dat heb ik normaal al met een narcose bij een gezonde kat, maar nu zal het ongetwijfeld nog erger zijn.

Niemand kan vertellen wat het verloop is van deze rotziekte en het stemt hoopvol dat er ook katten zijn die best nog oud worden met HCM. Ik hoop dat dat bij Freak ook het geval is. We genieten elke dag van ons lief sulletje en we zien wel wat de volgende dag ons weer brengt.

Afbeelding
IMG_8788 by Ravendusk2011, on Flickr
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Helaas ook onze kater Freak is positief getest..

Berichtdoor Clemmetje » do 14 jun 2012, 13:07

Wat erg dat Freak ook HCM heeft. Hier ook twee dus kan met je meeleven.
Bij wie is de HCM test gedaan en wat voor waardes heeft Freak? Heeft hij verder al klinische klachten, krijgt hij medicatie?
Joy heeft onlangs ook een gebitssanering ondergaan. Ik ben vooraf eerst bij Rob Gerritsen geweest om haar hart te laten nakijken en hem de DA te laten adviseren over de narcose.
Zij is geholpen bij Dierenkliniek Wilhelminapark te Utrecht. Alles is zeer voorspoedig verlopen.
Zie ook phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=4720
Geniet lekker van je mannetje ondanks zijn HCM.
Groetjes Clem
Afbeelding

SiL

Berichtdoor SiL » do 14 jun 2012, 13:29

Wat een droevig nieuws! flowers_sm Ik snap dat er allemaal slechte scenario's door je hoofd spoken en dat je er verdrietig van wordt. Ik hoop dat Freak heel erg oud wordt ook al heeft hij HCM. flowers_sm
Groetjes SiL
Afbeelding

Tilly

Berichtdoor Tilly » do 14 jun 2012, 13:40

Wat rot dat Freak positief getest is. Hoop dat hij zo lang mogelijk 'goed' blijft.

Je zorg kan ik helemaal begrijpen........
Een van mijn katten is ook positief en heeft net zoals Freak geen last en heeft nog geen medicatie.
Eind juli gaan we 2 weken op vakantie en gaan ze naar een pension. Nou je raadt het misschien al, er spoken allerlei scenario's door mijn hoofd.
Groetjes, Tilly >^.^<

Odett

Berichtdoor Odett » do 14 jun 2012, 13:56

Dank jullie voor het meeleven smile1_sm.

Jeetje Clem, twee zorgenkindjes, dat is niet niks sad1_sm. Helaas kunnen te veel mensen met me meeleven...

Hieronder de testuitslag:

Afbeelding
uitslag by Ravendusk2011, on Flickr

Hij vertoont geen symptomen behalve dan de hartruis. Ik merk geen verandering in gedrag of gezondheid verder.
Momenteel krijgt hij 2 halve aspirines per week en elke dag een half tabletje (12,5 mg) Atenolol. De tabletten gaan er makkelijk in via het voer gelukkig. Ik merk ook geen verandering in gedrag of gezondheid door de medicatie. Maar misschien is dat in dit stadium zo minimaal dat het niet echt merkbaar is.

Tijdens de echo ben ik eigenlijk vergeten te vragen in welk stadium de HCM zich ongeveer bevindt. Was een beetje met stomheid geslagen na de mededeling en er gaat gelijk van alles door je hoofd. Freak heeft namelijk ook nog een zus en het is natuurlijk niet geheel ondenkbaar dat bij haar ook dezelfde diagnose zal worden gesteld. Maar goed, ik was van plan dit te bespreken met de dierenarts op 25 juni a.s., maar misschien kan jij of iemand anders me ook vertellen of Freak nog in het prille beginstadium zit of al in een verder gevorderd stadium.
Ik neem aan dat Freak ook frequenter op controle moet. Is dat bij jou ook het geval?

Ik heb alle vertrouwen in mijn DA, maar ik ben een verschrikkelijke stresskip als het op m'n dieren aankomt. Ze heeft destijds 3 ratjes geopereerd en narcose bij ratten is heel riskant en moet dus ook met gas. Dat heeft ze toen fantastisch aangepakt ook wat betreft de nazorg. Met de katten is ze ook super.

Ik ben zeker van plan om het soort narcose met de DA te bespreken. Ik heb al iets gelezen over gasnarcose en Profolol. Ik heb het topic van Joy gelezen en wat moet jij in de stress hebben gezeten tijdens die gebitssanering! Maar gelukkig is alles goed gegaan en heeft ze weer een stralend (en lekker ruikend) gebit smile1_sm .
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Odett

Berichtdoor Odett » do 14 jun 2012, 14:08

@Tilly: Ik zat ook nog te twijfelen of ik wel op vakantie zou gaan. Ik ga dan toch denken dat het misschien teveel stress is voor em en dat het dan sneller erger wordt met de HCM. Maar omdat Freak verder nog kwiek is en het voor ons ook goed is om er even tussenuit te zijn, gaan we 4 dagen en 3 nachten weg, dus dat valt wel mee. Freak blijft met de andere 2 katten lekker thuis en er komt 2x per dag iemand om met ze te spelen etc. Of ik lekker zal slapen tijdens mijn vakantie is een ander verhaal, want zodra ik een voet buiten de deur zet mis ik ze al en helemaal als ze niet lekker bij me onder de dekens liggen 's nachts.
Groetjes Odett

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 14 jun 2012, 14:11

De Ivsd en de Lvwd zijn wel al wat hoog met 7. Het is jammer dat de meneer van Warmerdam niet in tienden zijn waardes neerzet.
Dat kan nogal schelen namelijk. Of het nou 6.6 of 7.4 is.
Joy heeft trouwens ook een topic over haar HCM hier. Zij krijgt in de ochtend atenolol en in de avond benakor.
DjiDji krijgt in de ochtend ook atenolol.
Joy lijkt stabiel te blijven. DjiDji daarentegen heeft stijgende waardes. Deze week is hij voor een HCM onderzoek in Utrecht ook nog geëchood en zij gaf al aan dat zijn waardes hoger waren dan in januari.
Dat onderzoek gaat trouwens over stollingsmiddelen waar jij de aspirine voor hebt gehad. Staat ook een topic hier op het forum.
Ik hou beiden goed in de gaten en luister regelmatig naar hun hartslag en bekijk hun ademhaling. Als daar verandering in is dan moet ik aan de bel trekken.
Groetjes Clem
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » do 14 jun 2012, 14:15

Wat erg Odett dat Freak positief getest is eyes_sm Ook ik kan er helaas over mee praten, mijn hcm poesje is helaas overleden. Laten we hopen dat Freak nog heel veel jaartjes mee gaat zonder al te veel klachten! Ik zou zeker ook zijn zusje laten testen als ik jou was.

@ andere hcm bekenden, wat apart trouwens dat op deze test alles is afgerond in hele mm, is dat bij meer praktijken gebruikelijk? Ik ben alleen Rob Gerritsen gewend.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Odett

Berichtdoor Odett » do 14 jun 2012, 14:22

Die cijfers achter de komma maken wel verschil inderdaad. Fijn te horen dat Joy stabiel blijft. Ik zag haar topic staan en heb het laatste deel wel gelezen, maar zal het eens van begin af aan doorlezen. Het topic over stollingsmiddelen heb zien staan idd. Ik hou Freak scherp in de gaten en misschien ook wel wijs om eens een afspraak te maken in Ommen voor een echo. Kan in iedergeval geen kwaad smile1_sm.
Groetjes Odett

Odett

Berichtdoor Odett » do 14 jun 2012, 14:26

@JSphynx: het spijt me te horen van je hcm poesje sad1_sm. Zijn zus zal ik zeker ook laten testen. Als ik met Freak naar Ommen ga dan neem ik haar en de andere kater ook maar gelijk mee.
Groetjes Odett

Terug naar “Huisnr. 13”