hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos is?

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
nisha's wonderland
Contacteer:

hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos is?

Berichtdoor nisha's wonderland » di 24 jul 2012, 11:25

Gisteren een gesprek gehad met heel goede vriendin/fokker. Zij test ook jaarlijks en als we eens nagaan blijven fokkers die hun katten op hcm testen, langer met hun kittens zitten.
Toch in de selkirk rex fok....
De prijzen liggen hoger aangezien dit ook te maken kosten zijn en blijkbaar geeft een koper toch nog steeds liever minder centjes uit bij de aankoop van een kitten.
Mensen weten vaak niet eens wat HCM is en ja, hoe groot is de kans dat HCM dan ook hun overkomt?
Fokkers die niet testen zijn al gauw 150/200euro goedkoper dan wij en daar kijkt een koper nog steeds naar.

Ook van fokkers krijgen we vaak te horen, er is (nog) geen hcm bij selkirk rex. Nee, zover ik weet niet maar vroeger werd er helemaal zo vaak niet over gesproken en werd dit potje ook gesloten gehouden...
Maar een selkirk rex is wel een ingekruist ras met een brit en pers, waar je het wel vaak ziet opduiken.

Fokkers overtuigen kunnen we helaas niet, toch niet bij allemaal. Maar hoe kunnen we kopers overtuigen als we hen ook geen 100% zekerheid kunnen geven op een gezond kitten? Dan heb ik vaak de indruk dat ze naar de goedkopere, niet testende fokkers gaan...

Of willen mensen geen kat meer kopen voor de eerste 15/20jaar bij hun te hebben?
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Re: hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos i

Berichtdoor manoe76 » di 24 jul 2012, 11:42

Het is zo lastig om mensen bewuster te maken van wat ze aanschaffen. Hoe vaak ik nog mensen aan de telefoon krijgen of op de praktijk die een pup uit een of andere fok schuur uit oost europa heeft gehaald. Het rare is, mensen weten dat ze ellende in huis halen, maar toch doen ze het... Ik denk inderdaad dat dat met de prijs te maken heeft, net als bij jullie. Over hcm is inderdaad niet zoveel bekend, waarschijnlijk omdat veel fokkers hun mond er over houden, maar als dingen wel bekend zijn sluiten mensen hun ogen en hopen dat het allemaal wel goed zal komen.
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » di 24 jul 2012, 11:55

ik ben al blij dat er tegenwoordig al forums bestaan, die mensen er wel bewust van maken maar helaas zit niet iedereen op een forum ook.
of gaat hij eerst op zoek naar ziekten alvorens een kat te kopen...
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 24 jul 2012, 12:06

Nee, dat klopt... maar ook naar een dierenarts luisteren ze niet hoor. Mensen zijn soms gewoon zo eigenwijs...Maar met internet kan je mensen in elk geval wel makkelijker bereiken en hebben mensen meer mogelijkheden om dingen uit te zoeken, maar als ze dat niet doen dan wordt het lastig...
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 24 jul 2012, 12:10

Dat is heel frustrerend Barbara.
Maar inderdaad de prijs zal toch belangrijker zijn en ze realiseren zich totaal niet welk risico ze lopen.
Groetjes Clem
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » di 24 jul 2012, 12:40

Dat is heel frustrerend Barbara.
Maar inderdaad de prijs zal toch belangrijker zijn en ze realiseren zich totaal niet welk risico ze lopen.
nee maar hoe groot is die kans dan? tja daar kunnen wij hen geen antwoord op geven maar ook fokkers die niet testen kunnen het niet. maar die breien daar dan zo een leuk verhaaltje rond van dat het een momentopname is, en nog niks wilt zeggen en veel blabla...
en ja mensen hun centjes en mooie praatjes en ze trappen erin.
die kittens van mijn vriendin zijn trouwens een pak mooier naar de rasstandaard toe bekeken( zijn echte lieverds ook) en toch blijkt de prijs zo een struikelblok want mensen vinden niet dat deze testen moeten doorgerekend worden omdat dit evengoed voor de ouderdieren is...
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » di 24 jul 2012, 13:29

Ik ben een koper en zou ook, terwijl ik weet van HCM en testen, toch naar de prijs kijken.
Veel mensen groeit het geld nu eenmaal niet op de rug.
Ik zou dus kijken bij welke fokker die test het kitten goedkoper is.
Bijvoorbeeld, er zijn fokkers die testen die kittens verkopen voor 700 euro en fokkers die testen en kittens verkopen voor 1000 euro.

Waarom kost een kitten dat uit geteste ouders komt eigenlijk 200 euro meer?
Stel je hebt 3 kittens, dan heb je dus 600 euro meer. Bij twee nesten per jaar dus 1200 euro meer.
Waar wordt die 1200 euro dan aan besteedt? wat kost een HCM test en hoevaak doe je die?
Zou bijvoorbeeld 50 euro meer per kitten niet genoeg zijn? Dat is dan bij 2 nesten van drie 300 euro? En wil je als fokker die kiest om te testen dat de koper geheel opdraait voor de met jou hobby gemaakte kosten? Is dat reeel?

Het probleem is ook nog dat je ook bij een testfokker een ziek kitten kunt kopen.
100% garantie op gezondheid is er nu eenmaal niet.
Voor mij is dat de reden geweest om vorig jaar een HTK kitten te nemen van marktplaats (20 euro smile7_sm ). In het verleden heb ik ook ooit perzen gehad van een goede fokster. Eén daarvan stierf helaas aan kanker op drie jaar. Hoeveel mensen hebben een uit geteste ouders gekomen kitten gekocht voor honderden euro's en stierf het binnen 2 jaar aan HCM? Heel veel mensen helaas en het werd ook niet altijd zo opgelost dat deze mensen een gratis nieuw kitten kregen.
Ik vind geld en dieren altijd een heel moeilijk onderwerp, het staat voor mij gelijk aan handel in mensen. Tuurlijk heb je er alles voor over, voor je dier.
Als ik geld zat had dan zou ik allerlei prachtige ras honden en katten hebben van allerlei soorten van de beste fokkers ter wereld.
Zelf zou ik natuurlijk geen kitten uit het Oostblok kopen of van een rommelfokker, maar mensen die er niet veel over weten (zoals ikzelf ook jaren terug) en helaas is dat 95% van de gevallen zo, die kijken naar de goedkoopste kat en natuurlijk naar het smoeltje op een site dat ze zien en dat hoe dan ook willen hebben.

Net als bij wietkwekerijen zouden ook fokkerijen in overheidshanden moeten komen om zo wanpraktijken tegen te gaan.
Helaas fokken de meeste mensen voor het geld en daarom vind ik diep in mijn hart dieren en geld geen goed idee.

In de toekomst zou ik misschien wel weer eens een raskat nemen, misschien een Devon rex. Wel bij een fokker die test. Toch weerhouden de prijzen mij op dit moment.
Laten we wel wezen, het is crisistijd, onzekerheid in inkomens etc. voor veel mensen. Dus ook bij de aanschaf van een dier letten mensen dan op de prijs.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 24 jul 2012, 13:45

Hoi Barbara
Top dat je nog meer Selkirk fokkers aan het testen krijgt ,Daar zit het ook hoor Barbara ,net als bij een vuilnis bakje zit het ook .

Er was hier een fokker op het forum die nog nooit HCM gehad had vond het ook klinklare onzin ,klopt ze teste ook niet ,dan is en heb je het niet mad1_sm mad1_sm
Je ziet namelijk niks aan een kat met HCM op het laast merk je het pas ,of hij ligt dood door een Embolie of hij stikt in zijn eigen vocht
Veel DA weten er ook nog niks vanaf die zeggen de dacht heeft astma of Bronchitus ;( daar worden zulke fokker blij van ,

Denk dat mensen het het beste begrijpen als ze er zelf een diertje aan dood hebben ,de angst als je kat te lang slaapt is hij er nog gewoon de angst om ze kwijt te raken zonder er zelf wat aan te kunnen doen ,

Er veel over praten publiceren dat het niet normaal is als een katje van 1 jaar HCM heeft of nog jonger openheid ,ik weet klinkt raar want degene die niet testen zijn er niet open over ,die wuiven dit weg Daarom hebben wij ook dat stukje op MP staan daar wordt de HCM aangehaald ,dat mensen daarop moeten letten

Denk dat de mensen die het al meegemaakt hebben ,nu toch vooe de iets duurdere gaat ,dan wel getest Fokkers die hun verandwoordeing nemen voor hun dieren ,doen dat ook vaak naar hun kittenkopers toe ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 24 jul 2012, 14:02

Hoi Petra Even zo is makkelijker voor mij
Ik ben een koper en zou ook, terwijl ik weet van HCM en testen, toch naar de prijs kijken.
Veel mensen groeit het geld nu eenmaal niet op de rug.
Ik zou dus kijken bij welke fokker die test het kitten goedkoper is.
Bijvoorbeeld, er zijn fokkers die testen die kittens verkopen voor 700 euro en fokkers die testen en kittens verkopen voor 1000 euro.

Waarom kost een kitten dat uit geteste ouders komt eigenlijk 200 euro meer?
Stel je hebt 3 kittens, dan heb je dus 600 euro meer. Bij twee nesten per jaar dus 1200 euro meer.

Petra je mag geen 2 nesten per jaar ,Wij testen de katers vaker dan 1 x per jaar of ik moet ze niet gebruiken ,
Waar wordt die 1200 euro dan aan besteedt? wat kost een HCM test en hoevaak doe je die?Kost 142 € per kat soms 2 x per jaar
Zou bijvoorbeeld 50 euro meer per kitten niet genoeg zijn? Dat is dan bij 2 nesten van drie 300 euro? En wil je als fokker die kiest om te testen dat de koper geheel opdraait voor de met jou hobby gemaakte kosten? Is dat reeel?
Petra het is voor mij een hobbby en gelukkig voor nog veel meer fokkers ,Heb je enig idee wat een andere dekkkater kost ? buiten dat je katten uit de fok weghaald omdat een van de ouders HCM heeft ? het is dat Joop heel makkelijk is ,maar ik had 3 HCM katers in 1 jaar dat waren alle 3 import katers ,kinderen daarvan gelijk uit de fok gehaald 1 had gelukkig nog nooit gedekt

Het probleem is ook nog dat je ook bij een testfokker een ziek kitten kunt kopen.
100% garantie op gezondheid is er nu eenmaal niet.

Je weet dan wel ,als deze fokker test op HCM PKD en let op de inteelt wat de imumiteit van de kittens ten goede komt en goed voer geeft er zoveel mogelijk gedaan is om dit uit te sluiten ,als je het 100% zeker wilt weten moet je een opgezette kat kopen ,ook jou HTK kan iets mankeren

Voor mij is dat de reden geweest om vorig jaar een HTK kitten te nemen van marktplaats (20 euro smile7_sm ). In het verleden heb ik ook ooit perzen gehad van een goede fokster. Eén daarvan stierf helaas aan kanker op drie jaar. Hoeveel mensen hebben een uit geteste ouders gekomen kitten gekocht voor honderden euro's en stierf het binnen 2 jaar aan HCM? Heel veel mensen helaas en het werd ook niet altijd zo opgelost dat deze mensen een gratis nieuw kitten kregen.
voor zover ik weet doen de fokkers dat nu wel Petra ,de bekende fokkers ,over dat testen hebben we het al gehad ,er zijn er die testen voor een goed papiertje of shoppen tot het goede papiertje

Ik vind geld en dieren altijd een heel moeilijk onderwerp, het staat voor mij gelijk aan handel in mensen.Deze snap ik niet Tuurlijk heb je er alles voor over, voor je dier.
Als ik geld zat had dan zou ik allerlei prachtige ras honden en katten hebben van allerlei soorten van de beste fokkers ter wereld.
Zelf zou ik natuurlijk geen kitten uit het Oostblok kopen of van een rommelfokker, maar mensen die er niet veel over weten (zoals ikzelf ook jaren terug) en helaas is dat 95% van de gevallen zo, die kijken naar de goedkoopste kat en natuurlijk naar het smoeltje op een site dat ze zien en dat hoe dan ook willen hebben.
Dat is ook wat Barbara bedoeld
Net als bij wietkwekerijen zouden ook fokkerijen in overheidshanden moeten komen om zo wanpraktijken tegen te gaan.
Helaas fokken de meeste mensen voor het geld en daarom vind ik diep in mijn hart dieren en geld geen goed idee.
Hoe moeten we dan alles betalen Petra Ik denk dat jij er geen idee van hebt ,hoeveel geld fokken kost als je het netjes wilt doen ,
In de toekomst zou ik misschien wel weer eens een raskat nemen, misschien een Devon rex. Wel bij een fokker die test.hoop ik ook dat je naar de inteelt kijkt Toch weerhouden de prijzen mij op dit moment.kan ik me heel goed voorsellen
Laten we wel wezen, het is crisistijd, onzekerheid in inkomens etc. voor veel mensen. Dus ook bij de aanschaf van een dier letten mensen dan op de prijs.
Dat we allemaal een paar stappen terug zijn gegaan ben ik giga met je eens ben ook blij als het weer de 24 is en er geld op de rekening komt maar ik zou daardoor niet voor een goedkoper kitten gaan
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » di 24 jul 2012, 21:01

Ik denk dat serieuze fokkers die er geen geld aan willen verdienen de enige zijn die er een einde aan kunnen maken. Kopers kunnen dat niet.

Inderdaad heb ik de prijzen gelezen van dekkaters , maar wie vragen die hoge prijzen Niet de kopers, het zijn de fokkers die aan elkaar belachelijke prijzen vragen voor dekkaters.
Wanneer fokkers er geen geld aan willen verdienen, dan kunnen ze toch ook gratis of voor 100 euro een dekkater uitlenen aan een andere "bevriende" fokker die ook test?
Op die manier hebben jullie veel goedkopere kittens.
Als een kat 2 maal per jaar wordt getest (ik denk dat jij een van de weinige fokkers bent die 2 maal per jaar test) dan is dat dus ongeveer 300 euro per fokkat per jaar. Als die kat een nestje van drie krijgt dat 200/300 euro meer kost dan een ongetest kitten dan is dat dus 600 tot 900 meer voor dat nest dan een fokker die niet test.
Die testen (2 maal per jaar) kost dan 300 euro, dus dan is 200 tot 300 euro per kitten meer echt teveel.

Ik heb ook vijf katten met al hun kwalen etc. Ik krijg nooit kittengeld. Dus waarom moet een fokker die fokt voor de hobby alles betaald hebben met het kittengeld.

Inderdaad kan mijn HTK ook een ernstige ziekte krijgen, maar hij heeft dan ook geen 1000 euro gekost! Er zit op hem niets meer of minder "garantie" dan op een fokkat uit geteste ouders.
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”