hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos is?

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Petra
Contacteer:

Re: hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos i

Berichtdoor Petra » wo 25 jul 2012, 20:00

Zouden mensen de niet geteste dieren niet aanschaffen gaan fokkers wel testen want anders raken ze de dieren niet kwijt.
Zo zou het eigenlijk moeten worden!!
Hobby of geen hobby, fokken moet rasverbetering zijn en geen rasvermeerdering!!!
hier geef ik je volledig gelijk in maar helaas zijn er mensen die er totaal niks van weten en alleen naar aankoopprijs gaan kijken. wat weet een gewone particulier nu over HCM? das zo een doofpot ook, want nee, het zal mij niet overkomen maar als het zover is, dan gillen ze het uit langs alle kanten. net zoals wil zegt....
En weer krijgen de kopers de schuld....
Erg vreemd.
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » wo 25 jul 2012, 20:15

Zouden mensen de niet geteste dieren niet aanschaffen gaan fokkers wel testen want anders raken ze de dieren niet kwijt.
Hobby of geen hobby, fokken moet rasverbetering zijn en geen rasvermeerdering!!!
hier geef ik je volledig gelijk in maar helaas zijn er mensen die er totaal niks van weten en alleen naar aankoopprijs gaan kijken. wat weet een gewone particulier nu over HCM? das zo een doofpot ook, want nee, het zal mij niet overkomen maar als het zover is, dan gillen ze het uit langs alle kanten. net zoals wil zegt....
Erg vreemd.
Inderdaad, zolang kopers alleen kijken naar de prijs en niet naar het totaal plaatje zullen fokkers die niet testen, broodfokkers en al die anderen waar je kittens kunt kopen voor een klein prijsje gewoon doorgaan. Dan zul je dit gebeuren in stand houden.. Dus ja, het probleem ligt ook bij de kopers..
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 25 jul 2012, 20:18

Hoi Hoi
Met de Sphynxen is het gelukkig al een stuk bekender ,veel adverteren al met Ouders getest op HCM ,nu hebben ze de truc weer met DNA getest wat niks voorstelt ;((

Bij de Rexen is het nog niet zo bekend dat is wel heel erg jammer ,maar de start heb je al gemaakt TOPPIE

Petra er is geen schuldvraag ,ik denk alleen niet dat je enig idee hebt wat fokken kost(fokken bedoel ik he niet zomaar nestjes en alles verkopen ) ,je kan niet zeggen ik heb 100 betaald voor Piet 100 voor Miepie ,dus de kittens kosten ??
er zijn zo vreselijk veel onverwachte dingen waar je tegenaan loopt ,het is niet een standaard pakket.
Je kan ook niet zomaar even stoppen als de boel giga tegen loopt net als met een ...........hobby Je bent met levende dieren bezig ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 25 jul 2012, 21:14

Sorry Petra, maar een deel ligt zeker bij de kopers (maar zoals Wil zegt, dit is geen schuldvraag). Je wilt niet weten hoe vaak ik mensen tegen kom die weten dat ze ellende in huis halen, maar het toch doen... Ondanks de documentaires die op tv te zien zijn (dan heb ik het dus niet over hcm, maar alle ellende uit oost europa bijv.) Als er geen vraag zou zijn, zou het aanbod vanzelf slinken. Tuurlijk kijken mensen naar de prijs, zeker nu, en dat is ook niet raar, maar als ze dan bij de DA staan en de rekening krijgen gaan de hersenen spinnen...
Ik las laatst een bericht dat ze hier de fok van cavaliertjes en bulletjes aan willen pakken, dat kan ik alleen maar toejuichen! Maak het maar wettelijk verplicht dat alle ellende er uit gefokt wordt! Er zijn zoveel problemen met zoveel rassen. Zowel bij honden als katten. Ik ben bijvoorbeeld erg blij dat perzen tegenwoordig weer met neus gefokt worden. Oke, een kleine neus, maar ze hebben een neus! Daar zou elke fokker een voorbeeld aan moeten nemen, de problemen die in het ras aanwezig zijn aanpakken en fokken op gezonde dieren.

En wat de prijzen van ras katten betreft... mijn zusje heeft twee syberische boskatten, die hadden per ongeluk een nestje. Stamboom en alles, echt geen hoge prijzen, hebben er niks aan verdiend... Fokken kost geld, zeker als je het goed wilt doen, dan mag daar ook wat tegenover staan. Als ik voor een raskat zou gaan (heb alleen HTK's nu), dan betaal ik liever wat meer voor een kat met minder risico dan aan een waarvan ik me af moet vragen wanneer de ellende gaat beginnen... En als ik dat geld niet heb, dan ben ik heel blij met een lieve HTK herplaatser uit het asiel.
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » do 26 jul 2012, 00:03

Ik ben een koper en zou ook, terwijl ik weet van HCM en testen, toch naar de prijs kijken.
Veel mensen groeit het geld nu eenmaal niet op de rug.
Ik zou dus kijken bij welke fokker die test het kitten goedkoper is.
Bijvoorbeeld, er zijn fokkers die testen die kittens verkopen voor 700 euro en fokkers die testen en kittens verkopen voor 1000 euro.

Waarom kost een kitten dat uit geteste ouders komt eigenlijk 200 euro meer?
Stel je hebt 3 kittens, dan heb je dus 600 euro meer. Bij twee nesten per jaar dus 1200 euro meer.
Waar wordt die 1200 euro dan aan besteedt? wat kost een HCM test en hoevaak doe je die?
Zou bijvoorbeeld 50 euro meer per kitten niet genoeg zijn? Dat is dan bij 2 nesten van drie 300 euro? En wil je als fokker die kiest om te testen dat de koper geheel opdraait voor de met jou hobby gemaakte kosten? Is dat reeel?
maar dan vraag ik me ergens af hoe ik met mijn kittens uit de kosten kom? dan moet ik boven mijn verkoopprijs gaan om de kosten te dekken? dit klopt toch ook niet?
het is niet verkeerd om naar de prijs te kijken voor hetzelfde kitten tenminste...
Ik heb dit jaar al 4nesten gehad, waarvan in totaal 7kittens en waarvan er 3de eerste dagen overleefd hebben.
djalissa is dan nadien bij bridget helaas gestorven aan FIP ( heb ik haar volledig terugbetaald +ook de second opinion in merelbeke en de autopsie die er nog aan komt.) dit vind ik mijn plicht als fokker. Dus ik heb 3kittens.
maar ik heb wel 4katten moeten laten testen (prijs 600euro) en dan vaccinaties, chip, ontwormingen, pippetjes (preventief),verdere dierenartskosten, kattenzand en eten en ook mijn tijd die ik erin stop.
Het witte kitten vertrekt ook niet zonder BEAR test ( nog eens 150euro erbij). Deze test is trouwens in belgie niet verplicht maar ik doe ze wel.

Hoeveel moet ik dan vragen voor mijn kittens om uit de kosten te komen volgens jou?
Het is nooit een win-win operatie dat fokken, ook al denken menig mensen dat we er rijk van worden.

Dus ik heb zoiets van, nu heb ik verlies maar ik ga ook niet meer vragen voor dit kitten om deze reden. dus waarom zou ik dan minder moeten vragen voor grote nest? Het trekt zichzelf recht.

trouwens de cattery waar ik over spreek, is goedkoper dan ik. Hier gaan de prijzen naar kleur, vachtlengte en liefhebberspoes of niet.
ik vraag me af of je hierover leest petra... het gaat bij jou alleen over goedkooop een kitten te krijgen maar wat met onze gemaakte kosten? die moeten we dan maar zelf bekostigen?
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » do 26 jul 2012, 00:08

Bij de Rexen is het nog niet zo bekend dat is wel heel erg jammer ,maar de start heb je al gemaakt TOPPIE
ik doe mijn best! flowers_sm
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » do 26 jul 2012, 09:44

Erg vreemd.
Ik ben van mening dat bij alles wat je koopt je zelf een verantwoording hebt.
Met een auto, huis, wat het maar is, je moet toch vooraf uitzoeken of dat is wat je wilt en of het aan je verwachtingen voldoet.
Als je een auto koop check je toch ook of de dealer betrouwbaar is???
Zo moet je ook checken of de fokker aan de eisen voldoet.
Dus ja als koper ligt er een groot deel verantwoording bij jezelf.
En ik ben van mening als het alleen om de prijs draait dat men dingen over het hoofd ziet.
Goedkoop is duurkoop is de uitspraak, maar dat is ook vaak zo.
Ik doe vooraf mijn huiswerk als ik ergens aan begin, maakt niet uit voor wat het is.
Al is het een stofzuiger of een hond of een kat.
Maar helaas ben ik door schade en schande ook wijzer geworden.
Keek niet eens naar de prijs maar alleen naar uiterlijk, helaas is mijn hondje maar 6 maanden oud geworden en daar hebben we voor 5 honden kosten aangehad!!!
Dus Barbara, complimenten dat je test en het goede voorbeeld geeft voor andere fokkers dry_sm dry_sm
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » do 26 jul 2012, 12:34

Met een auto, huis, wat het maar is, je moet toch vooraf uitzoeken of dat is wat je wilt en of het aan je verwachtingen voldoet.
En ik ben van mening als het alleen om de prijs draait dat men dingen over het hoofd ziet.
Ik doe vooraf mijn huiswerk als ik ergens aan begin, maakt niet uit voor wat het is.
Keek niet eens naar de prijs maar alleen naar uiterlijk, helaas is mijn hondje maar 6 maanden oud geworden en daar hebben we voor 5 honden kosten aangehad!!!
Dus Barbara, complimenten dat je test en het goede voorbeeld geeft voor andere fokkers dry_sm dry_sm
hier heb je volledig gelijk in. je vergelijkt ook met andere dingen maar als ik ergens tevreden van ben, dan wijk ik ook niet meer af van mijn gedacht.
wou een paar jaar geleden een zakloze stofzuiger. wel ik heb er 2gekocht en beiden na een half jaar ontploft in stopcontact... nu zweer ik bij miele, niet de goedkoopste maar wel heel goed voor kattenhaar.

zoals je zegt: je leert eruit

maar voor een dier vind ik uiterlijk dan ook weer belangrijker dan prijs eigenlijk. en natuurlijk de testen...
zou dit eigenlijk niet verplicht kunnen worden?
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » do 26 jul 2012, 13:31

hier heb je volledig gelijk in. je vergelijkt ook met andere dingen maar als ik ergens tevreden van ben, dan wijk ik ook niet meer af van mijn gedacht.
wou een paar jaar geleden een zakloze stofzuiger. wel ik heb er 2gekocht en beiden na een half jaar ontploft in stopcontact... nu zweer ik bij miele, niet de goedkoopste maar wel heel goed voor kattenhaar.

zoals je zegt: je leert eruit

maar voor een dier vind ik uiterlijk dan ook weer belangrijker dan prijs eigenlijk. en natuurlijk de testen...
zou dit eigenlijk niet verplicht kunnen worden?
Testen zouden door de rasvereniging verplicht kunnen worden, bij sommige hondenrassen is dit al zo.
Ik zou voorstander zijn voor verplicht testen, niet testen dan geen afgaven van stambomen!!!
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 26 jul 2012, 13:33

Het is bij de katten jammer genoeg niet zo goed geregeld als bij de honden.
Maar bij honden heb je dan ook een overkoepelend orgaan met daaronder rasverenigingen.
Bij katten heb je allemaal verschillende verenigingen die een heleboel rassen vertegenwoordigen en ze bepalen hun eigen regeltjes.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”