Was dit hcm?

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Jinx

Was dit hcm?

Berichtdoor Jinx » do 01 nov 2012, 00:23

Een jaar geleden is onze Quibus aan HCM overleden.
Nog steeds zit ik met vragen/twijfels over die laatste dag.
Het is wel een vervelend verhaal, maar ik moet het toch kwijt.

Toen we Quibus kregen wisten we dat hij een hartruis had. Dat hoeft niets te betekenen, maar na veel lezen en navragen had ik me toch wel voorbereid op het feit dat Quibus misschien ooit HCM zou ontwikkelen/krijgen en daardoor wat eerder zou sterven. Helaas is dat ook waarheid geworden.

Na verslechtering heeft hij ongeveer een maand medicijnen gekregen waardoor het wel iets beter leek te gaan, tot ik op een middag thuis kwam en Quibus in een plantenbak vond...Hij had het zwaar, ademde niet goed, was benauwd en lusteloos. Ik ben als een speer naar de dierenarts gegaan. Ze konden daar eigenlijk weinig voor hem doen. We moesten het aankijken en de nacht verder afwachten.
Die avond was het echt drama, hij lag te hijgen en had het echt heel zwaar. We zijn de auto in gesprongen. Ik Quibus in zijn dekentje op schoot en als een gek naar de dienstdoende dierenarts, welke helaas 15 min. rijden ver zat.

Die laatste 15 minuten zijn echt hels voor hem geweest.
Hij heeft werkelijk gevochten voor zijn leven.. Ik kon hem op een bepaald moment niet meer houden, hij kwam tussen mijn benen op de grond (bij de passagiersstoel) terecht en is daar al vechtend overleden..Overal zat plas en kwijl en weet ik veel wat niet allemaal. Een doodsstrijd heeft ie gehad. Hij zat onder de krabbels en moet zichzelf echt pijn hebben gedaan, hij was gewoon wild en niet meer te houden.
Pff, de tranen staan in mijn ogen, het was echt heftig. Ik hoop dit ook nooit meer mee te maken.

Ik denk er nog regelmatig aan, maar wat is er nu eigenlijk gebeurd? De dierenarts vond het vreemd dat ie zo wild was. Als katten het benauwd hebben zijn ze vaak heel lusteloos. Ze kon mij dus ook niet vertellen wat er precies gebeurt is.

Eigenlijk wil ik het toch wel graag weten. Misschien dat iemand hier dit herkent?
Is het een hartstilstand geweest? Of een bloedprop ofzo waardoor hij misschien stikte? Geen adem meer kreeg, of zoiets? Wat is er in dat lichaam gebeurt dat hij zo tekeer ging en niet meer te houden was. En eigenlijk al vechtend een soort van dood neer viel. Hard gezegd, maar dat gebeurde eigenlijk wel.
Hoort dit bij hcm? Gebeurt dit bij alle katten zo?

nonalize

Re: Was dit hcm?

Berichtdoor nonalize » do 01 nov 2012, 07:20

Hè bah wat een vreselijk verdrietig bericht. Zoiets wil niemand meemaken... zo sneu dat quibus vechtend heeft moeten sterven en vreselijk voor jou om te zien. Ik durf je niet te zeggen wat het precies was maar benauwdheid en bloed propjes kunnen wel van HCM komen.
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat een kat zo gaat doen als hij bijna geen adem krijgt.
Echt naar dat je dit zo hebt moeten meemaken... dit vergeet je nooit meer.
flowers_sm
Groetjes Elize

zenga13

Berichtdoor zenga13 » do 01 nov 2012, 08:18

Ik denk dat niemand hier antwoord op kan geven. Het kunnen zoveel dingen geweest zijn. De enige manier om erachter te komen waaraan een dier is gestorven is sectie te laten doen. Maar dat gaat in dit geval helaas niet meer.

2 Jaar geleden is een poes van 4 jaar oud bij mij gestorven, ik heb toen ook sectie laten doen omdat ik met nogal wat vragen bleef zitten. De antwoorden die daaruit kwamen hebben mij toen ontzettend geholpen. Als ik ergens over twijfel zou ik het absoluut weer laten doen, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 01 nov 2012, 09:09

Wat moet dit vreselijk zijn geweest.
Of het HCM kan denk ik zekerheid gezegd worden dan had er inderdaad een autopsie moeten plaatsvinden.
Wel verbaasd het mij dat je DA niets voor hem heeft kunnen doen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Odett

Berichtdoor Odett » do 01 nov 2012, 14:41

Wat verschrikkelijk naar om mee te maken. Je bent dan zo vreselijk machteloos. Geen idee of het de HCM was, dat had alleen een autopsie uit kunnen wijzen. Je hebt gedaan wat je kon in iedergeval.
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Nancy

Berichtdoor Nancy » do 01 nov 2012, 17:25

het klikt misschien raar, maar ik kan je bericht niet lezen,, waarom?de titel.... over 2 jaar heb ik ons éérste
sphynxje moeten afgeven op ook zulke gruwelijkr manier , beentjes vanachter plots verlamd en op 20 minuutjes is ons beestke gestorven in mijn man zijn armen ik was werken heb nooit afscheid kunnen nemen
als ik de titel en de reacties lees moet dit zo erg zijn voor jullie ppffffff
sorry maar ik kan het echt niet lezen , maar wens jullie enorm enorm veel sterkte toe, want dit wil niemand meemaken
dikke knuffel

wil je lezen wat wij hebben meegemaakt moet je bij topis over de regenboog lezen bij AMAROO
dan begrijp je waarom ik je topic niet kan lezen door de gevoelens (verdriet nog steeds)
dikke knuffel en heel veel sterkte
gr nancy
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 01 nov 2012, 18:30

Oh wat een vreselijk verhaal... Ben bang dat je geen antwoord meer zal krijgen op je vragen... Daarvoor had je idd sectie moeten laten verrichten. Ik hoop dat je het toch een plekje kan geven. Zoiets wil niemand meemaken. Heel veel sterkte flowers_sm
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 01 nov 2012, 19:40

Wat een vreselijk verdrietig verhaal... cray2_sm Die beelden die je omschrijft zullen vast op je netvlies gebrand staan, echt afschuwelijk. Jullie hebben gedaan wat je konden doen, maar ik vind het ook wel raar dat de dierenarts zei dat hij weinig kon doen voor Jinx en dat jullie het maar aan moesten kijken..
Zoals anderen ook al gezegd hebben, ik denk dat je helaas nooit antwoord gaat krijgen op je vraag, hoe moeilijk dat misschien ook voor je is.

Nancy, begrijpelijk dat je dit niet wil lezen, het verhaal van Amaroo is ook echt erg verdrietig.
Voor jullie beiden een dikke knuffel flowers_sm

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 01 nov 2012, 21:22

Hoi Hoi
Welkom hier op het forum ,meid wat een vreselijk verhaal en nog erger om dat zelf mee te maken dit vergeet je nooit meer ,
Wat zul je je machteloos gevoeld hebben ,

Het zou HCM geweest kunnen wezen ,maar ook iets anders daar kom je nu niet meer achter ,
Een hartstilstand is de fijnste dood die er is ,normaal vallen ze dan in 1 x weg ,Onze zoon is net zijn poes verloren van 14 dat ging ook zo ,

Meid onwijs veel sterkte ik hoop dat je dit een plekje kan geven met de tijd ,de mooie herinderingen overblijven .

Nancy kan me goed voorstellen dat je dit even niet aan kan ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » do 01 nov 2012, 22:09

Dit moet echt een drama geweest zijn
Je hebt alles gedaan wat je kon
Pff ik zou echt niet graag in je plaats geweest zijn
Hopelijk kan je mettertijd aan de mooie herinneringen denken