meer dan 50% van de Sphynxen HCM positief getest

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Wil
Beheerder
Contacteer:

meer dan 50% van de Sphynxen HCM positief getest

Berichtdoor Wil » wo 31 mar 2010, 12:24

Hoi Allemaal
Als eerste wil ik hier duidelijk maken ,dat ik niemand tegen de schenen wil schoppen ,niet iemand bedoel ,zo goed kennen jullie mij wel dat ik dan gewoon open kaart speel ,maar ik maak me grote zorgen over het ras wat WIJ(iedereen die fokt ) fokken

Ik denk als jullie dit lezen ,en helemaal de fokkers onder ons die testen ,nu hun mond open valt ,dat deed die van mij ook ,
Ik weet dat veel Radiologen het niet zo nauw nemen met testen ,helaas ;(
vele kijken alleen naar de papilair spier ,de rest zal ze wordt wezen ,lekkende hartkleppen worden ook niet gezien ,of niet naar gekeken ,

Wat ik me dus afvraag ,waar blijven die 50% katten MET HCM ,waarom worden ze niet gemeld ,waarom worden ze stilletjes uit de fok genomen ,
Denken ze er dan nooit aan dat de kinderen daaruit ,de HCM voor 50% doorgeven ,dat er fokkers zijn die op dat moment denken met 2 HCM vrije dieren te fokken ,,,Waarvan er ook weer dieren de fok ingaan ???????
HCM is geen schande ,je mond dichthouden is dat wel !!!!!!

Moeten we ons niet af gaan vragen ,hoe het mogelijk is ??? Moeten we ons niet af gaan vragen ,of we wel bij de goede Radiologen lopen ???Hun kunnen zich altijd beroepen op ,dat ze moeten handelen naar kunnen,al kunnen ze er geen bal van ,De beste apartuur zijn hun niet verplicht om te gebruiken ,het mag ook met aparaten van tig jaar oud ,waarmee ze niet eens goed kunnen meten ;( Moeten ONZE katten daar de dupe van worden ???Wat nu dus aan het gebeuren is 50 % is dat niet vreselijk om te horen ,terwijl er al zoveel fokkers ,jaren aan het testen zijn ????

Waarom steld Pawpeds eisen aan de aparatuur die er gebruikt moet worden ,anders mag je je testen er daar niet opzetten ,die worden geweigerd ,ik ga nu een beetje snappen waarom ,Als we zelf wat hebben ,willen we dan ook niet het liefs bij de beste dokter terecht kunnen ?? waarom doen we dat ook niet met onze dieren ? Wij fokkers zijn verandwoordelijk voor de dieren die we op de wereld zetten ,die verandwoording kun je niet bij degene leggen die dhandeld naar kunnen ,het blijkt ,ze kunnen het niet ,,nemen het HCM gebeuren niet serieus genoeg ,.

Ik hoop dat er nog meer fokkers schrikken van dit bericht ,en ze hier over na willen denken ,50 % van de katten die getest worden positief ,dat is toch 1 grote nachtmerrie ,Ik hoop dat er hier ook fokkers zijn die hierop willen reageren ,daar is het eigelijk ook voor ,wat die van dit denken ,of denken ,het zal wel als ik mijn papiertje maar heb ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

maria

Re: meer dan 50% van de Sphynxen HCM positief getest

Berichtdoor maria » wo 31 mar 2010, 12:37

geen reactie van een fokker maar van een liefhebber die zich wel steeds meeer gaat realiseren dat fokken een passie is.. waarin veel zorgen en verdriet samengaan om het ras gezond te houden.. ik zag wel steeds de testen staan.. en soms de herplaatste HCM katten.. en nu de uitslag van annemieke ..en schrik van je bericht meer dan 50 %.!!!!.. onvoorstelbaar.. dat dit zo onbekend is...ik heb herplaatskatten en ga nu twijfelen .. zijn ze herplaatst omdat ze HCM hebben..?? ik weet het niet.. ga niet met hen fokken en hoef het ook nu ook nog niet te weten..
maar met 3 sphynxen hier... 1 cornish rex.. en nog wat andere katten...hoe groot is de kans dat een van mijn katten het ook heeft..
door dit forum veel meer bewustwording van zaken..
een goede zaak waar je voor strijdt Wil en ik hoop dat er veel met je mee de strijd gaan voeren..

padoer
Contacteer:

Berichtdoor padoer » wo 31 mar 2010, 14:10

Ik schrik ook elke keer me weer rot van dit soort berichten..
Gister het bericht van Oddie...
Als goede fokkers katten hebben met HCM, die zo zorgvuldig de stambomen hebben uitgeplozen,hoe kan ik dan in hemelsnaam een gezonde kat aanschaffen als liefhebber, die de helft nog niet weet?
Dat kan ook niet met zekerheid, dat weet ik.
Maar dat idee vind ik doodeng.
Hoe moet het wel niet voor fokkers zijn, het lijkt soms net russisch roulet volgens mij.
Ik hoop dat het ooit nog eens lukt om haast geen Hcm meer in dit leuke ras te hebben...
bar

bucked_naked
Contacteer:

Berichtdoor bucked_naked » wo 31 mar 2010, 14:35

Cardiologen moeten de testen VERPLICHT op de database laten zetten!
Dan is dit probleem opgelost...
Mijn testen worden telkens doorgestuurd naar Will en naar Pawpeds (sinds ik bij ingrid ga)
en daar ben ik enorm tevreden van,
Positief of negatief, HCM is geen schande!!!
Maar het is een schande voor de mensen die HCM achterhouden,want daar help je niemand mee verder...

Ik hoop dat deze wet gaat komen...
Dat de testen VERPLICHT naar de database moeten gestuurd worden..

We moeten er echt iets aan gaan doen... Want idd de cardioloog vertelde mij ook toen ik was gaan testen dat 50% van de sphynxen HCM heeft!!!!
Wat ik bijna niet kon geloven, want dat is 1 sphynx op 2 ... Pfff

En niet alleen de sphynxen hebben dit probleem hoor....
Kendra

Voor sommige mensen zijn alle katten hetzelfde.Maar een echte kattenliefhebber vindt elke kat absoluut uniek in zijn soort.
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » wo 31 mar 2010, 14:37

Inderdaad moet iedereen toch nog eens goed met de neus op de feiten gedrukt worden.
Het is toch van zeer groot belang dat de hcm testen toch goed gedaan worden bij
de beste cardiologen. Ik ben nu wel geen fokker hé ,maar zowel voor fokker als voor
de mensen die een katje kopen ,als voor de verdere uitbreiding van een gezond ras
is dit noodzakelijk.Met een inspanning van iedereen kan toch veel ellende vermeden worden.
Bedankt wil dat je ons als leek op dit forum toch ook wat wijzer maakt t4
Groetjes Hildeke

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » wo 31 mar 2010, 14:49

Ik vond het ook zeer verontrustend nieuws .... dat wil zeggen 1 op 2 van de GETESTE dieren .... maar ik loop hier nu ook al een paar dagen rond met kippenvel naar de gehele populatie toe want lang niet alles wordt getest, er wordt nog met zoveel dieren gefokt die nooit getest worden!

Naar bewust testende fokkers is dit echt dweilen met de kraan open! .... wat er nu gemiddeld gebeurd is inderdaad Russische Roulette!
Iemand die heel bewust test en kittens verkoopt voor de fok, die dan terecht komen bij iemand die niet test volgens de normen van Pawpeds (ja ook ik begrijp hun strenge voorwaarden) of in zijn geheel niet test, die doet dat kostbare testwerk weer verloren ... hoe moet je er dan nog tegenop??????
Iedereen (fokkers -liefhebbers en radio-;cardiologen) zou eens aan datzelfde koordje moeten gaan trekken, enkel dan kunnen we stapjes vooruit gaan zetten, maar het is een Utopie!

Ik kijk hier nu gewoon even onder mijn dak .... 6 sphynxen, 2 jongeren nog niet getest ... 4 al wel getest en INDERDAAD 2 positief, ik zit dus echt aan die 50%!!!
En ik vroeg me tot nu toe af of ik inderdaad altijd die ene ezel ben die ze eruittrekt! .... Maar nee dus, ik ben niet de enige Ezel!

Ik behoor echter wel tot de weinige Ezels die het deelt!

Zolang we niet weten hoe het vererft, kunnen we alleen maar testen bij goede dokters, maar eigenlijk behoort elk testend arts een goede dokter te zijn!!!!
En ja als het niet goed zit moeten we melden dat we een positieve hebben.... het is geen schande, maar niet iedereen deelt die mening en net daar komen we altijd op terug, we denken niet allemaal hetzelfde, daar waar wij ons nu zorgen maken daar zijn er nu anderen die denken ... daar zijn ze weer met hun HCM-gezeur :roll:

Waar volgens mij ook een groot gat zit, is dat niet hele nesten getest worden.

En ja ik begrijp ook dat particulieren zich zorgen maken, ... het enige wat je als particulier kan doen is je fokker zorgvuldig uitkiezen en ook goed kijken naar de "garanties" die je geboden worden EN als particulier kan je zeker je steentje bijdragen door zelf ook even de moed bij elkaar te rapen door je huiskat te laten testen en ook die uitslag te melden, pas dan gaan we een duidelijk beeld krijgen en wie weet op hoeveel % we dan gaan uitkomen D9
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

griddie

Berichtdoor griddie » wo 31 mar 2010, 15:09

Niet alleen de fokkers die niet testen dragen hier schuld aan maar ook de liefhebber die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en zo goedkoop mogelijk een kitten willen hebben en dan wel of geen stamboom dat maakt niet uit en testen nog nooit van gehoord. Ik vind dat je als liefhebber ook je huiswerk zo goed mogelijk moet doen en dat wil niet zeggen dat ik die testen begrijp hoor of die stambomen want het is voor mij allemaal abracadabra maar ik doe wel stinkend mijn best om me zo goed mogelijk voor te bereiden.
En geld dat rottige geld is ook de reden van het niet testen denk ik dat gebeurt gewoon en of het nu katten zijn of reptielen of ander levende handel dat maakt niet uit.
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » wo 31 mar 2010, 15:20

Ik schrik niet van die 50%, op die korte tijd heb ik al zoveel katten zien voorbijkomen op het forum met HCM.
Alleen fokkers die met het probleem begaan zijn laten testen, dat is volgens mij een minderheid zeker als je het opentrekt naar andere landen, waar nog veel meer broodfokkers rondlopen dan in België en Nederland.
Bij diegenen die het niet zo nauw nemen met hun cattery zit het percentage waarschijnlijk nog veel hoger, wat ook het werkelijke percentage van alle positieve HCM sphynxkatten omhoog trekt.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 31 mar 2010, 15:25

Hoi Maria
Het is wel zo ,dat er in andere rassen ,en rasloze katten ,net zo veel HCM zit als bij de Sphynxen ,
Het grote verschil is ,dat we er bij de Sphynxen opelijk over praten ,vele altans
Dat houd dus niet in ,dat dit ras het het meest heeft ;) maar niet minder erg ,

Je weet niet of je HCM in je katten hebt zitten als je niet test ;) Ja veel fokkers laten via herplaats hun katjes met HCM verdwijnen ,
Gelukkig weten we nu ,dat er toch wel veel met HCM oud kunnen worden ,
Chabibi van ons is al 6 ,Had met 2 jaar HCM ,er is nog steeds niks aan hem te zien ,of te merken ,Hij krijgt ook geen medicijnen ,

Dat ik net begon met fokken ,ong 20 jaar geleden ,vielen er toch geregeld al kittens dood neer ,toen wisten wij van het bestaan van HCM niks af ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 31 mar 2010, 15:34

Hoi Hoi
Ingris ,ik ben het ook met je eens ,dat veel voor 1 dubbeltje de hemel in willen ,en vaak zijn dat nog degene die het hardst gillen als er wat fout zit ;)

Je kunt als particulier geen stamboom lezen ,dat is ook heel moeilijk ,daar moet je ingroeien ,dat duurd heel lang ,

Geertje ik vind 50 % heel erg veel ,voor wat je hoort wat er nu getest wordt is dat wel veel ,
Het grote probleem zit er in ,dat er geen eisen aan de radiologen gesteld wordt ,
Als je nagaat ,dat ze 1 /10 van mm moeten kunnen aflezen ,dat je daar toch wel goede aparaten voor moet hebben ,
Er zijn er hier in nederland ,die gaan op de wandel met hun echo aparaat ,;(((

Ze eisen niet eens dat de kat die ze testen een chip heeft ,
er staat op de papieren ,volgens mevrouw PIETJE ,is dit de kat KLAAS
Ze nemen dus eigelijk GEEN enkele verandwoording voor wat ze doen ,en niet voor hun kunnen ,en niet voor de kat die ze nakijken ,

Waar wij komen ,MOET de kat een chip hebben ,MOET het stamboom mee ,
De kat zijn chip wordt nagekeken , geen Chip ,geen HCM test ,of hij wordt daar ter plekke nog gechipt ,

Zo hoort het ook ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”