meer dan 50% van de Sphynxen HCM positief getest

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: meer dan 50% van de Sphynxen HCM positief getest

Berichtdoor Wil » wo 31 mar 2010, 16:12

Hoi Hildeke en Bar
en eigelijk alle particulieren ,het is juist fijn ,dat jullie weten hoe het in elkaar zit ,
OOk dat jullie weten ,wat een fokker hoort te doen ,

Maar ook ,dat jullie weten ,dat er veel fokkers ten goede trouw ,naar de verkeerde radiologen lopen ,
hun stinkende best doen ,en eigelijk voor niks ;(
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » wo 31 mar 2010, 20:08

50% is hartstikke veel, maar toch verbaasd het me ergens ook niet, je hoort het zo veel. Enerzijds omdat er bij veel andere rassen niet over gesproken wordt en bij de sphynx wel, maar ook omdat veel apparatuur dus niet secuur genoeg blijkt te werken. Ook zijn er natuurlijk genoeg mensen die wel fokken maar hier totaal niet verantwoordelijk mee om gaan. Voordat wij op zoek gingen naar een sphynx had ik nog nooit van HCM gehoord. Door wat voorwerk op internet wisten we er wel vanaf maar daar is ook alles mee gezegd. Vervolgens vind ik het dus vrij shocking om te merken dat sommige dierenartsen niet eens weten wat HCM is als je het ze vraagt maar dit even in de encyclopedie moeten opzoeken... SAY WHAT c9 Ik als super leek weet hier dus nog meer vanaf dan sommige artsen?? Ik denk ook dat HCM altijd een probleem zal blijven zolang er regeltjes zijn die omzeilt kunnen worden. Een goed begin zou dus kunnen zijn alle katten verplicht chippen, foto op de papieren (of zit dat er eigenlijk al op??) legitimatie eigenaar en veel strengere regelgeving voor artsen/klinieken. Ik als liefhebber zit hier al tijden mee te dubben: wel of niet testen? Alles hier is geholpen. Voor ons maakt het verder niets uit want wel of geen HCM ze blijven lekker hier en eerlijk gezegd weet ik ook helemaal niet of ik het wel wil weten als het foute boel is. Ik heb hier straks zes katten rondlopen, reken maar uit wat de kansen dus zijn. Het geld zal me een zorg wezen, ik durf rustig over mezelf te zeggen dat ik niet bij de categorie "mensen die voor een dubbeltje de hemel in willen" hoor. Belangrijkste reden is dat ik geen ervaring heb met goede of slechte cardiologen. Al onze sphynxen komen bij Wil vandaan, dan zou ik dus waarschijnlijk haar cardioloog kiezen. Dat is ten eerste een pokke eind rijden met een aantal mega gestresste katten in de auto en ik zie er vreselijk erg tegenop dat ze daarvoor onder een roesje moeten. Dan heb ik de uitslag, en dan?? We hebben het thuis erover gehad om niet te testen totdat we verdenkingen hebben, dan laten we het doen natuurlijk. Aan de andere kant ben ik bang dat ik symptomen misschien niet tijdig zou herkennen. Verder heb ik hier wel een dochter van Chabibi zitten en is het natuurlijk altijd goed om duidelijkheid te hebben. Nu ik dit topic zo nog eens lees ben ik me er ook goed van bewust dat ik wel mee zou kunnen helpen als liefhebber om meer duidelijkheid in de lijnen te krijgen aangezien veel huiskatjes niet getest worden. Voor de fokkers helpt deze info waarschijnlijk wel veel.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

lindabuis

Berichtdoor lindabuis » wo 31 mar 2010, 20:49

...Ik als liefhebber zit hier al tijden mee te dubben: wel of niet testen? Alles hier is geholpen. Voor ons maakt het verder niets uit want wel of geen HCM ze blijven lekker hier en eerlijk gezegd weet ik ook helemaal niet of ik het wel wil weten als het foute boel is. ........ We hebben het thuis erover gehad om niet te testen totdat we verdenkingen hebben, dan laten we het doen natuurlijk. Aan de andere kant ben ik bang dat ik symptomen misschien niet tijdig zou herkennen. ....
Wij hadden een HCM-kat en zelfs wij zitten te dubben; gaan we de anderen wel of niet (her)testen? Geld is het probleem niet, wat voor ons wel een probleem vormt is de wetenschap hoe je ervoor komt te staan wanneer je eentje hebt die positief scant: de rest van zijn/haar leven ben je bang en heb je zorgen. Bij elke kuch, elke versnelde ademhaling na een potje rennen/stoeien etc., elke hoestbui na schrokken van eten of te snel drinken, die ene keer dat ie wat slomer is of wat langer slaapt dan anders maak je je zorgen: is dit het? begint het nu? is dit het begin van het einde? Zo hebben wij ruim 4 jaar lang geleefd met Bam Bam, een kater die wanneer je hem zag blaakte van gezondheid, kracht en energie en toch altijd die donkere wolk.
Steken we onze kop in het zand door de anderen (nog) niet te testen? Ja dat doen we en daar zijn we heel eerlijk in. We hikken er erg tegen aan om weer op die manier te moeten leven met een of meerdere van onze katten.

Symptomen tijdig herkennen? Het is dat Bam getest was en positief bevonden, anders hadden we het ook niet eerder geweten dan vorig jaar november/december. Hij was wat slomer dan voorheen en dat gebeurde wel vaker in de winterperiode, dus eerst schoven we het nog even van ons af. Toen ging het razendsnel en van het een op het andere moment verloor hij de kracht in zijn achterbenen: bloedprop die vast was komen te zitten. De volgende dag hebben we afscheid moeten nemen.
Hij kreeg medicatie, maar er is met geen mogelijkheid te zeggen of dit nu wel of niet zijn leven heeft verlengd (hij had maar een jaartje of 2 mogen worden volgens de op nog geen 1 jarige leeftijd gemeten waarden).
De ene kat is de andere niet en bij de een zie je eerder verschijnselen van sloomheid, vermoeidheid, overdadig slapen of benauwdheid dan bij de ander.

Het is en blijft moeilijk voor ons; aan de ene kant willen we wel testen om het te weten en ook om de fokkers van onze katten follow-up informatie te kunnen geven. Aan de andere kant .... wat als? we kennen de zorgen en de angsten die ermee gepaard gaan en dat valt niet mee

lindabuis

Berichtdoor lindabuis » wo 31 mar 2010, 21:03

Hoewel een heftig getal, maar 50% verbaast me eigenlijk niet. Denk niet dat het een kwestie is van Sphynxen die er gevoeliger voor zijn dan andere (ras)katten, maar wel dat er veel meer in de openbaarheid komt vanuit de fokkers van dit ras. En dat wel een positief gegeven op zich: er is meer openheid en ik hoop dat er nog meer openheid van zaken wordt gegeven en er meer fokkers bij komen die het belang van op een correcte manier van testen inzien.

Wat mij wel door de jaren heen heeft verbaasd is dat er geen tot nauwelijks praktische invulling aan wordt gegeven: het is voor geen enkele fokker een vereiste om te testen, laat staan om de meest correcte manier van testen toe te passen. Geen enkele kattenvereniging die stambomen afgeeft, heeft hiervoor (voor zover ik weet) vaste richtlijnen. En gegeven het feit dat zelfs de heren doktoren er blijkbaar niets of niet genoeg van afweten, geeft toch ook wel te denken.

Het zou mooi zijn als er richtlijnen komen omtrent fokken en HCM-testen, maar pak je zoiets aan?
Een goed geformuleerde (standaard)brief opstellen die we allemaal afzonderlijk naar de diverse rasverenigingen sturen, met daarin informatie over hoe er getest dient te worden en dat deze testen moeten worden gekoppeld aan chipnr, stamboom etc en dat dit standaardprocedure moet worden voor een ieder die met raskatten wil fokken?
Wetgeving op dit gebied komt er denk ik niet. Ik vermoed dat het allereerst vanuit de diverse verenigingen zou moeten worden opgelegd. Vraag blijft, hoe?

lindabuis

sorry 1x was genoeg
Laatst gewijzigd door lindabuis op wo 31 mar 2010, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

lindabuis

oeps dubbele post

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 31 mar 2010, 21:24

Hoi Hoi
Linda Mar en nog meer mensen ,ik weet hoe bang de mensen zijn om te testen ,om te weten dat hun kat HCM heeft ,
Hoe er mee om te gaan ,de angst ,wat slaap hij hij lang ,hij is toch niet dood ,hem gauw wakker gaan maken ,

Ik ben wel naar Tiny ,mijn zus gereden omdat ze er 1 die al heel lang sliep niet aan dorst te raken ,hij sliep gelukkig gewoon ,
een regel bij verenegingen ?? die is er niet ,en die kun je ook omzijlen ,ga je via een andere vereneging fokken die het niet vraagt ,
er worden ook al valse testen verkocht voor 40 € ,daar kan ik niet eens voor heen en weer rijden naar Ommen ,

Het is triest dat de fokkers ,die wel willen testen ,bij de verkeerde terecht komen ,bewust of onbewust
Dat er aan een aan zo'n belangrijk onderzoek ,geen enkele eis gesteld wordt aan de aparatuur ,of de kundig heid van degene die het doet ,Dat is vreselijk wrang ;(

Dat 1 dokter 50% van de katten positief moet zetten ,omdat andere knoeiers er gewoon de ballen verstand niet van hebben ,
en het ze geen hol intresseerd hoe ze testen ,of wat ze veroorzaken ,
Zolang er geen overkoepelend orgaan komt ,die dit aan banden gaat leggen ,kunnen wij ook niks ,
Ze handelen naar kunnen ,en dat is genoeg ;(((
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

lindabuis

Berichtdoor lindabuis » do 01 apr 2010, 10:27

....Zolang er geen overkoepelend orgaan komt ,die dit aan banden gaat leggen ,kunnen wij ook niks ,....
Vraag blijft dan dus: hoe organiseer je zo'n overkoepelend orgaan? hoe en wie controleert?

Als er meerdere fokkers zijn die hier voorstander van zijn: kunnen jullie hier iets mee?

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » do 01 apr 2010, 12:24

Heykes,

Ik wist het al....van die 50%...en eerlijk ik ben er kapot van, maar schrikken, nee......voor mij gaat het op.....en niet voor mij alleen....ik vraag me wel af waar zitten ze dan in godsnaam???? Wie foefelt er en waar en wanneer??? Want zeg nu zelf één op twee......dat moeten er toch véél meer zijn dan de enkelingen die we te zien krijgen in de database......

Een overkoepelend orgaan, het zou zoo mooi zijn, ik zou me als eerste aanbieden voor de vacature voorzitster!!! En man, wat zouden er bommen vallen n3 n3 n3 ....
Ik zou ws ook snel mijn ontslag krijgen b7 .....want niet iedereen is gediend met bommen in de sphynxenwereld hé?
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 01 apr 2010, 12:31

Heykes,

Ik wist het al....van die 50%...en eerlijk ik ben er kapot van, maar schrikken, nee......voor mij gaat het op.....en niet voor mij alleen....ik vraag me wel af waar zitten ze dan in godsnaam???? Wie foefelt er en waar en wanneer??? Want zeg nu zelf één op twee......dat moeten er toch véél meer zijn dan de enkelingen die we te zien krijgen in de database......

Een overkoepelend orgaan, het zou zoo mooi zijn, ik zou me als eerste aanbieden voor de vacature voorzitster!!! En man, wat zouden er bommen vallen n3 n3 n3 ....
Ik zou ws ook snel mijn ontslag krijgen b7 .....want niet iedereen is gediend met bommen in de sphynxenwereld hé?

y2
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”