HCM DNA testen zijn niks waard hier het bewijs

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Wil
Beheerder
Contacteer:

HCM DNA testen zijn niks waard hier het bewijs

Berichtdoor Wil » wo 05 feb 2014, 11:41

Hoi Hoi
veel fokkers verkopen nu hun kittens met een DNA HCM test ,terwijl ze weten dat die test NIKS voorstelt ,maar is wel goed voor de verkoop de particulier trapt daar in ,wat de meeste niet weten is dat dat gewoon in een totaal pakketje zit voor de Bloedgroep en PKD test ,
hiervan het bewijs ,,

Deze Kater : Shadow Famoso Amigo
geb 03-06-2012

AUB blijf testen via echo ,en koop geen kat, kitten die verkocht word met DNA HCM test !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! help niet mee dit ras ten gronde te brengen ,we werken er zo hard voor om ze gezond te krijgen ,Dit Lab geeft ook op hun site door dat je gewoon via echo moet testen ,het is dus niet het lab wat fout zit ,maar de mensen die dit op een slinkse manier gebruiken om kopers te misleiden .ik hoop jullie hiermee te overtuigen van de onzin van de DNA test

uitslag gewoon via DNA kat is keurig in orde NIET DUS IN HET ECHT

Tijdelijk verwijderd.

Afbeelding
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Audrey

Re: HCM DNA testen zijn niks waard hier het bewijs

Berichtdoor Audrey » wo 05 feb 2014, 13:22

Op de lab-uitslag staat letterlijk: "HCM op basis van andere mutaties of andere achtergrond wordt niet door deze test aangetoond." Zelfs als totale leek op dit gebied (ik weet niet eens wat een allel is) concludeer ik daaruit dat er dus meerdere oorzaken voor HCM kunnen zijn, en dat deze test daar maar ééntje van ziet. De test zegt dus alleen dat de kat in kwestie die éne oorzaak van HCM niet draagt, maar het zegt niks over alle andere mogelijke oorzaken.

Heel naar, zo'n fokker. Georgieboy heeft ook HCM en ik ben soms toch wel een beetje bang voor de toekomst.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 05 feb 2014, 13:53

Hoi Audry
kan ik me heel goed voorstellen ,het is ook vreselijk als ze HCM hebben ,Hij heeft bij jou in ieder geval een meer dan GIGA leven ,,ik hoop dat hij nog heel lang bij je mag blijven.
Maar George heeft nog nooit kinderen gekregen ,hij is gelijk uit de fok gehaald ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Audrey

Berichtdoor Audrey » wo 05 feb 2014, 13:59

Yep. Voor George en zijn niet-kittens is de beste oplossing gevonden. Hij is niet afgedankt maar heeft een leven als huiskat gekregen. En zijn HCM test is altijd met hem meegereisd, langs alle mensen waar hij tussen Wil's huis en mijn huis gewoond heeft. Ook daarvoor dank aan Wil. Ik hou mijn hart vast over wat gewetenloze fokkers zouden doen met een kat die voor de fok niet meer waard is....

Overigens gaat het nu prima met George. Zijn bloedsuiker was 6,4, hij is mooi op gewicht en zit nu op schoot te snorren en kopjes te geven.

peggy72

Berichtdoor peggy72 » wo 05 feb 2014, 14:19

er is natuurlijk een groot verschil als je het weet....en als je het niet weet.

als je het weet kun je jezelf ergens op instellen....rekening mee houden....Maar als je het niet weet.....komt de klap des te harder aan.

eerlijk wij hebben nog nooit met HCM te maken gehad....voor dit forum wist ik er ook niks vanaf. Maar een van onze opvangers had een zware hartruis......en ik was zo netjes dit aan de fokker te melden.....waar ik gelijk de reactie kreeg wie zijn de ouders ? die heb ik netjes doorgemaild ...en toen de reactie kreeg...die mankeren niks.....en daarmee was de kous af......

vorig jaar zijn wij 2 kittens verloren aan waarschijnlijk een erfelijke aandoening....degene waar wij ze van opgevangen hadden, had een rechtzaak met de cattery gehad....gewonnen maar mocht de reden niet communiceren......

en zo lopen zulke dingen maar steeds door.....en het doet o zo'n pijn als je een beestje op deze manier verliest......willens en wetens fokken met dieren die iets mankeren........

marisser

Berichtdoor marisser » wo 05 feb 2014, 18:25

Ik sluit mij volledig aan bij Peggy.
Dit doe je mens en zeker dier niet aan!!

Audrey

Berichtdoor Audrey » wo 05 feb 2014, 19:50

Begrijp ik nu goed dat je eigenlijk pas vanaf anderhalf of twee jaar oud redelijk betrouwbaar vast kunt stellen of een kat HCM vrij is? Houdt dat in dat kittens van oudere, negatief geteste, katten minder risico op HCM hebben dan kittens van katten die jonger zijn dan anderhalf of twee? Of moet je ook altijd de HCM status van de grootouders checken?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 06 feb 2014, 21:18

Hoi Audrey
een HCM test is een moment opname ,ik laat een kater testen met 1 jaar ,wilde hem 3 poezen laten dekken ga weer eerst testen na 6 of 7 maanden en toen had hij HCM ,

Zeker weten dat je altijd de grootouders en de rest ook na moet kijken ook als je een kitten koopt ,Des te ouder goed gestest des te beter is het ,
het mooiste is zoveel mogelijk nakomelingen volgen van de paps of de mams ,
het is een totaal beeld ,
Dus kitten
en de hele familie daar achter ,,

Laatst omhoog gehaald door Wil op do 06 feb 2014, 21:18.
Groetjes Wil
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”