George HCM

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Audrey

George HCM

Berichtdoor Audrey » za 09 aug 2014, 20:29

Zoals jullie misschien al weten heeft George HCM. Dat is al gebleken uit een test die Wil in 2007 had laten doen. Toen ik hem in 2012 kreeg heb ik hem weer laten testen. Daaruit bleek dat hij in vergelijking met de test uit 2007 maar weinig achteruit gegaan was. Toen heb ik hem verder daarop niet meer laten testen. We hadden onze handen vol aan de diabetes en de diarrhee. Maar de laatste maanden vond ik George niet lekker in zijn blote velletje zitten. Heb dus nog maar weer eens HCM laten testen. En helaas slecht nieuws, ik zag het al op de echo tijdens de test. In de afgelopen twee jaar is George zijn linkerkamer echt veel en veel groter geworden, nu twee keer zo groot als zijn aorta. En er schijnt ook iets met een klep niet lekker te zitten. Gelukkig nog geen vocht bij zijn longen gevonden.

Vanaf afgelopen donderdag zit hij nu op de Fortekor, 1 x per dag een halve pil. Hij weegt bijna 5 kilo maar nog net niet, de DA twijfelde over de dosis. Nou weet ik dat HCM niet te genezen is maar ik vraag me af: wat doet de Fortekor? Is het alleen een middel om de achteruitgang langzamer te laten lopen, of gaat hij zich er ook beter van voelen? De DA zei iets over ACE medicijnen maar ik weet nog niet precies wat dat is.

Overigens heeft George ook zalf tegen zijn jeuk gehad en zalf voor zijn zere oogjes. Daarna is hij wel opgevrolijkt. Naar omstandigheden gaat het niet slecht.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: George HCM

Berichtdoor Clemmetje » za 09 aug 2014, 20:45

Vasotop of Benakor: Een van de “trucjes” van het lichaam om de bloeddruk op peil te houden was het vasthouden van vocht en het samentrekken van de vaten. Door dit medicijn neemt de kramptoestand van de vaten af en gaan de nieren weer meer urine produceren. De overbelasting van het hart en de bloedvaten neemt af en ook de nieren worden beschermd tegen te hoge bloeddruk.

Furosal: dit is een plastablet en zorgt ervoor dat de nieren weer veel urine gaan produceren, zodat vochtophoping in de longen, buikholte en onder de huid wordt opgelost/tegengegaan.

Atenolol: verlaagd de hartfrequentie en vermindert de kracht van het hart, ook zorgt het voor een verlaging van de bloeddruk. De hartspier krijgt op deze manier “rust”.

Hartpatiënten krijgen vaak een combinatie van bovengenoemde middelen. De hoeveelheid Vasotop, Benakor en Atenolol is in de meeste gevallen vrij constant. Maar met de hoeveelheid Furosal  kan erg gevarieerd worden, afhankelijk van de symptomen van uw kat. Veranderen van hoeveelheid medicatie kan meerdere malen voorkomen, zowel naar grotere of kleinere hoeveelheden. Als u al een tijdje bekend bent met de middelen kunt u daar op een gegeven moment ook zelf op inspelen, maar overleg altijd met ons alvorens u een verandering in hoeveelheden wilt aanbrengen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Audrey

Berichtdoor Audrey » za 09 aug 2014, 20:51

Dankjewel. George hoeft nog geen vochtafdrijvers zei de DA omdat er nog geen vocht bij zijn longen te zien is. Wel zei de radioloog dat als er wel een klein beetje vocht is ze dat soms niet op de echo kunnen waarnemen.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 09 aug 2014, 20:55

Hoi Audrey
dit is weer mega balen meid ,het is en zal altijd je zorgen kindje blijven,door de medicatie funcioneerd het lichaam beter waardoor de kans veel groter is dat George langer op een goede manier blijft leven ,dat er ook geen vocht ophopingen komen ,

Hij heeft nu wel weer alles tegelijk wat balen voor hem maar ook voor jou ,Ik duim me rot dat het snel wat beter met hem gaat en beter blijft ,
heel veel sterkte ,,knuffel voor George
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Audrey

Berichtdoor Audrey » za 09 aug 2014, 21:00

Hij zit weer op schoot en hij wil weer knuffelen, daar ben ik al heel blij mee. Kwaliteit van leven voor onze liefste Georgieboy, dat is waar het om gaat. Zo lang mogelijk en zo gelukkig mogelijk leven, en elke mooie dag is meegenomen. De DA zei wel dat het goed was dat we nu al met de Fortekor gaan beginnen, voordat er vocht in zijn longen zit.

Ook ben ik heel blij dat hij hier terecht is gekomen om zijn oude dag te beleven. Op de plekken waar hij vandaan kwam had hij nooit de verzorging gekregen die hij hier kan krijgen.

Gelukkig maar. Want George is de liefste poes van de heeeeeele wereld!

Aukje79

Berichtdoor Aukje79 » za 09 aug 2014, 21:05

Wat balen dat George achteruit is gegaan.
Mijn Noorse boskat met HCM zit sinds een half jaar aan de Atenonol. Hij voelt zich een stuk beter nu.
Fortekor is een bloeddrukverlager dus een ACE remmer.
Ik heb voor de zekerheid vochtafdrijvers is huis voor het geval hij benauwd wordt.

Sterkte met George!!

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 09 aug 2014, 21:19

Wat ontzettend verdrietig dat George zo achteruit gegaan is. HCM is en blijft een rotziekte met heel grillig beloop, zo blijkt maar weer eens. Ik hoop voor je dat George het op medicatie lang goed blijft doen en hij nu lang stabiel blijft. Dikke knuffel voor je lieve mannetje!

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » za 09 aug 2014, 21:54

Jeemig Audrey, wat een schrik!!
Hopelijk slaat de medicatie aan.....en wees blij dat er nog geen vocht achter de longen zat, dat is in ieder geval iets.
Maar zoals ik al links en rechts heb kunnen lezen heb je inderdaad kosten nog moeite bespaard om hem zo gezond te krijgen.
Ik ga dus gruwelijk voor je duimen dat jullie nog een mooie tijd gegund is!!!
Zet hem op George!!!!
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

g.w.

Berichtdoor g.w. » zo 10 aug 2014, 09:49

ach arme george....dat kan er ook nog wel bij sad1_sm

Hopelijk doen de medicijnen goed werk en hebben jullie nog een hele lange fijne knuffeltijd samen fingers_sm fingers_sm
Groetjes Gerry

nonalize

Berichtdoor nonalize » zo 10 aug 2014, 10:14

He bah wat een rotnieuws weer, hopelijk gaat hij het goed doen op de medicijnen en kunnen jullie nog lang van elkaar genieten! flowers_sm
Groetjes Elize

Terug naar “Huisnr. 13”