Vererving HCM

zoeperzazke

Vererving HCM

Berichtdoor zoeperzazke » vr 08 okt 2010, 22:20

Misschien staat dit elders op het forum uitgelegd of kan een antwoord in de vorm van een linkje volstaan, maar al googelend en zoekend kom ik er zelf niet helemaal uit. Ik snap wel een beetje van genetica en letters, verborgen eigenschappen etc, maar de ingewikkelde termen staat iets verder van me af.

Ik snap niet precies hoe de vererving van HCM nu werkt, in percentages gezien.

- Stel: beide ouders hebben bewezen HCM. Is de kans dat de kittens dan HCM hebben 100%?

- Als één ouder HCM heeft, is er 50% kans dat de ouder dit vererft. Heeft de kitten van één HCM-ouder dan 50 of 25% kans op HCM?

- En dan stel, wat bij het geval van de kitten die ik momenteel op het oog heb, het volgende het geval is: vader en moeder zijn HCM-negatief getest. Opa en oma's ook, van één opa is het niet zeker. Stel dat deze Opa wél HCM positief zou zijn. Wat is dan, statistisch gezien, de kans dat de kitten het zou hebben?

Ik vind het nog maar een ingewikkeld verhaal, en bovendien houden dieren zich echt nooit aan statistieken D6 Dat heb ik bij de cavia's wel meegemaakt, als je 25% kans hebt op krullen in een nestje, hebben ineens alle 4 de baby's krullen.... Maar toch, statistieken komen uiteindelijk toch op hun gemiddelde neer.

En kun je als fokker ooit wel de zekerheid hebben een hcm-vrije lijn te hebben? want ook zoiets kan, naar wat ik begrijp, generaties recessief meegedragen worden voor het tot uiting komt? Toch?

En een persoonlijke vraag: als je een kat zou willen als liefhebberdier, hoewel % risico is voor jou aanvaardbaar om te nemen? Dit kan toch feitelijk nooit 0% zijn, als ik het zo lees (ook met zoveel sphynxen die verborgen positief zijn), maar wat is dan nog een aanvaardbare norm? 5%? 10%? Voor zover de statistieken kloppen?

Oh jongens toch, wat een moeilijk onderwerp is dit als alles nieuw voor je is ;) Wie kan het mij beknopt uitleggen of een link geven naar een site waar dit helder uitgelegd is?
In blijde afwachting van Pip!

Anunaki
Contacteer:

Re: Vererving HCM

Berichtdoor Anunaki » za 09 okt 2010, 00:25

De praktijk en de theorie komen jammer genoeg niet altijd overeen het is wat je zegt, het zijn levende dieren en dat laat zich moeilijk in statistieken gieten, neem nu een 'simpele' bevalling van een kat, vanmorgen hadden we het er nog al lachend over dat de gemiddelde kat op dag 65 bevalt, maar er zijn maar weinig gemiddelde katten wat resulteert in oververmoeide baasjes door het wachten en waken ;)

Beknopt uitgelegd: Men gaat er vanuit dat HCM autosomaal dominant vererft en er wordt gezegd dat het een variabele expressie heeft met een incomplete penetratie er zijn dus ook katten die HCM vererven maar zelf nog geen verschijnselen vertonen, daarom dat men er ook altijd op hamert dat een test maar een momentopname is, want wat dit jaar negatief is kan binnen een paar maand al positief zijn dusssss alles kan en alles valt te verwachten!
Zekerheid heb je nooit, een hcm vrij stamboom tot in de 10de generatie bestaat nog niet.... Je moet ook niet alleen maar kijken naar de namen op het stamboom maar je moet ook naar de broers en zussen kijken, je moet weten wat er speelt in de lijnen en goed uitkijken met gemaakte combinaties .... het is niet gemakkelijk en dat kost heel veel tijd om daar een klein beetje een zicht op te krijgen..... typ maar eens HCM in hier in het zoekvenster dan ben je al eventjes voorzien van literatuur ;)

Hoeveel % risico ik persoonlijk wil nemen want als fokker ben ik in de eerste plaats liefhebber :) ..... dat hangt af van de mate waarin ik een stamboom zelf kan combineren met de lijnen waar ik zelf mee werk: ik heb een combi gemaakt met 5,19% inteelt over 10 generaties en dat vind ik al hoog worden, maar ik weet wat er speelt langs de 2 kanten dus die vind ik niet eng, maar ik heb ook een combi gedaan van 3,77 % aan inteelt dat lage vond ik wel mooi omdat ik ook weet waar het risico daar zit!
Je kan dat niet in een vaste regel gieten omdat elke combi anders is ... ik kijk vooral naar de fokkers hoe ze werken met lijnen, hoe ze tegenover fokken staan, hoe ze hun fokdieren opvolgen en tot op welke leeftijd, want het is makkelijk om 4 generaties negatief te bestempelen als je telkens op 1 jaar een kat laat dekken en na 3 jaar niet meer test ;).... zeer belangrijk is het voor mij om te zien hoe ze combineren, en hoe ze er staan als het misloopt.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Precious Sapphire
Contacteer:

Re: Vererving HCM

Berichtdoor Precious Sapphire » za 09 okt 2010, 16:38

Moeilijk hè Zoeperzazke, wat is nu aanvaardbaar en wat niet?

Als je een leuk gezelshapsdiertje wil waarmee je niet gaat fokken is het vooral belangrijk dat je uitkijkt hoe de verkoper "fokker" hier zelf mee omgaat.
Een garantie dat jouw kitten nooit HCM krijgt is een ilusie, dit kan niemand geven, wat wel kan is dat de fokker alles heeft gedaan wat mogelijk is om HCM te vermijden.
Het is niet voldoende om één test van iedere ouder of voorouder te voorschijn te halen met de bewering dat die HCM-vrij zijn, die tests kunnen zoals Wendy schrijft gebeurd zijn toen de ouders nog heel jong waren en dus negatief zijn bevonden.
Ook gebeurt het dat nakomelingen uit bepaalde combinaties HCM krijgen ondanks dat beide ouders op 6 of 7 jaar leeftijd nog steeds negatief scoren!
En nu??
Je kan eigenlijk niet anders dan risico's nemen bij het aanschaffen an een sphynxkitten, maar natuurlijk hoe minder hoe beter.
Neem je tijd om uit te zoeken welke fokker werkelijk al zijn fokdieren ieder jaar laat testen en daar ook openlijk over durft te spreken, zowel van de goede als slechte resultaten.
Let op wat er in het verkoopscontract staat over erfelijke ziektes en garanties ,en vooral ,het vertrouwen moet er zijn, dit kan je soms haarfijn aanvoelen als je met mensen omgaat...

Veel succes toegewenst,
Kathy
Afbeelding

Terug naar “HCM”