HCM

jsphynx

Re: HCM filosofische vraag

Berichtdoor jsphynx » vr 30 jul 2010, 23:29

ik zit met een filosofische vraag en zou graag jullie mening hieromtrent weten.

wat met katjes die kweek werden door een fokker die op de hoogte was van het aanwezige hcm-risiko? Als een fokker bewust met deze combinatie fokt ben je wat mij betreft een waardeloze fokker

moet ge de kweker boykotten en zijn kittens niet kopen en er zo voor zorgt dat hij de kittens (die er zelf niet om gevraagd hebben om die hcm te hebben) in een zak gooid of begraafd of wat dan ook ermee doet? Dat is aan ieder om zelf te beslissen, ik zou als ik de keus had nooit zo'n kitten kopen, ook weer een slechte fokker dus als je ze dan "in een zak gooid of afmaakt c9 Het verhaal dat het niet zielig is voor de kitten is weer een heel ander verhaal

of moet je de katjes een zo goed mogelijk leven trachten te geven en door andere wegen de kweker aan banden te leggen ( door bv ik zeg maar wat negatieve publiciteit)?Hangt ervan af wat de achterliggende reden is, als de fokker netjes test kan je ook helaas positief testen, als de fokker deze dieren laat helpen en herplaatst als huiskatje met de bijbehorende uitleg, niks aan de hand lijkt mij. Als de fokker hier van wist zou ik me zeker laten horen aggressive_sm

en wat als je weet dat het katje ziek is en je daarvoor minder moet betalen? maakt dat de kweker terug ok? Ik zou nooit betalen voor een hcm kat, zoals gezegd gouden mand prima maar een fokker die willens en wetens zo fokt en er dan ook nog voor wil vangen daar heb ik geen goed woord voor over

ik weet moeilijke vragen voor een vrijdagavond en zeker na zo'n zware smeagelproblematiek...
maar ik heb er met iemand over gesproken en we kwamen er zelf niet uit c9
en toen zei mijn gesprekspartner: 'waarom vraag je het niet aan het forum?'
dat is de reden waarom jullie het nu lezen...
groetjes voor ieder van jullie!!!!
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Anunaki
Contacteer:

Re: HCM

Berichtdoor Anunaki » za 31 jul 2010, 00:04

Hallo Anna,

Eigenlijk stel je de vraag .... moet ik vanuit mijn goede hart broodfok steunen?

Als je de vraag zo stelt dan is ze zo filosofisch niet meer want dan weet je het antwoord hierop ook ;-)

Stel jezelf eens volgende vragen:
Als de fokker had gefokt naar waarden en normen die ELKE fokker zou moeten hanteren .... nl streven naar een gezonde kat, hadden deze katten dan hoegenaamd moeten lijden aan HCM?
.... ik zal het je makkelijker maken omdat het oneerlijk is om deze vraag te stellen aan iemand die nog maar net een kleine teen in de Sphynxenwereld zet ;)
In 50% van de gevallen had dit katje GEEN HCM moeten hebben: omdat als je onderzoek doet naar lijnen dan weet je dat je bepaalde lijnen niet met elkaar moet combineren want dat je dan om problemen roept! --- daar had je het dus al kunnen voorkomen!!!!
En als je dan ook deftig zou gaan testen (wat jaarlijks handenvol geld kost: om een voorbeeld te geven ik heb dit jaar 720 euro aan testen betaald) waardoor je toch tenminste al positieve dieren van de fok zou kunnen uitsluiten --- dan minder je het risico op HCM ook aanzienlijk !!!!
Als je de middelen hebt om redelijk gezond te werken en die middelen zijn er! nl. de moeite doen om te leren wat fokken echt inhoud en dat kost JAREN + de moeite willen doen EN het geld willen uitgeven om te testen dan kan je al een aantal kittens een gemene en pijnlijke dood besparen! (HCM geeft een gemene dood hoor: zoek maar eens op! )

De realiteit is dat goed fokken tijd en geld kost: en helaas vallen tijd en geld uitgeven en broodfok niet met elkaar te lijmen! Wie zijn de slachtoffers .... de dieren: moet je dat dan steunen???

Stel jezelf de vraag ook eens .... als deze fokker op de hoogte is van het HCM risico: wat is dan zijn/haar drijfveer om WEL te fokken?
.... ik zal het je weer makkelijk maken: Dat is geld verdienen!!!!!
Geld verdienen over de zieke rug van een onschuldig beestje dat geen gemene dood verdiend! En dat ga je dan steunen? Kopen = zeggen: "ik vind dit dik OK"

Stel jezelf de vraag dan eens waarom dat je dat katje zou kopen?
.... om jezelf een goed gevoel te geven om dat beestje toch een redelijk leven te geven? .... want ja elk dier verdiend een goed leven! ... Maar help je daar op termijn echt mee? Nee want je bezegelt zo het lot van nog meer beestjes om die gruwelijke dood te sterven!

Ga je dat goede gevoel houden als je weet dat je daardoor die fokker WEER rijker hebt gemaakt, als je weet dat deze fokker daarvoor geen TRAAN zal laten (maar jij wel hoor, heel veel pijn doet het, en ik kan het weten) , als je weet dat deze fokker die poes de volgende krolsheid weer door dezelfde kater laat volproppen ... heb je dan nog hetzelfde goede gevoel? Want de fokker heeft de kans om dat te doen omdat er mensen zijn zoals jij (sorry dit is niet gemeen naar jou bedoeld) die dit soort kittens kopen!
Heb je ook nog een goed gevoel als je dan ook nog te weten komt dat de broertjes/zusjes van dat kitten ook in de fok mogen en het probleem alleen maar vergroten .... dat als je zo doorgaat dat er kittens zijn die sterven op de leeftijd van 6 maand en vroeger? En geloof me dit is realiteit!!!!!!

Dit geeft gewoon een kettingreactie! De enige oplossing is inderdaad stoppen met kopen, er is geen andere oplossing! ..... haal ze desnoods uit het asiel: dan heeft de fokker alleen maar de last van hen gehad en moet hij ze daar dumpen, jammer voor die beestjes dat ze die tussenstop hebben moeten maken in het asiel: maar daarna kan je ze daar ook redden! Dan zijn ze ECHT gered!

Waarom roepen we massaal zo tegen de praktijken in de oostbloklanden .... dat is echt soortgelijk!!!!! Alleen hangt er hier een gouden lijstje om .... dat is hetzelfde zoals een vrouw verkrachten in een bed met satijnen laken in plaats van op de koude grond in een donker steegje (cru gezegd he! maar zo is het gewoon!)
Pas op ik heb het ook allemaal gedaan hoor, ik kocht mijn eerste hond op de vogeltjesmarkt .... 5000 frank voor een kruising pupje: zot zijn doet niet zeer hé ;) .... Maar als iemand de moeite had gedaan om me even wakker te schudden dan had ik het nooit gedaan, nu heb ik er eerst leergeld voor betaald!

Als fokker kan je het altijd tegen komen dat je een ziek katje fokt ondanks het feit dat je al het mogelijke hebt gedaan (qua onderzoek lijnen/testen, en heel de rimram) ... het zijn en blijven levende dieren, je kan je best doen, je kan je 100% inzetten maar soms loopt het fout (ik had onlangs ook een kittentje dat gestorven is 6d na de geboorte, ik ben er dag en nacht voor opgebleven, maar helaas!!! 200% inzet en ze heeft het niet gehaald :( .... je doet je best meer kan je niet doen, maar verdomme het vreet! ..... niet bij broodfokkers hoor, die gooien haar in de vuilnisbak en denken deju dat is X-aantal euro minder, bij ons is ze netjes begraven! En ik heb eerst nog autoptie laten doen om te zien of er genetisch niks mis was! En of ik haar niet verkeerd gevoed had.
Als je dan een kitten fokt dat er door komt maar iets mankeert dan plaats je dat als goeie fokker aan de prijs van een special need kitten (lees een zeer sterk verminderde prijs) .... maakt dat het OK, ja in dat geval maakt het dat "OK" naar je kitten toe! Je zorgt ervoor dat de mensen die het "kopen" op de hoogte zijn van de aandoening zodat de mensen weten waaraan ze zich kunnen verwachten en dat ze zich daarop kunnen instellen!

Even ter zijde .... Er zijn fokkers die niet willen testen omdat ze er het nut niet van inzien: dat is een hele welles nietes discusie, maar binnen die groep fokkers zitten er mensen die wel degelijk een hart hebben voor dieren en die wel hun verantwoordelijkheid nemen als het fout loopt en die wel onderzoek doen naar lijnen en uitkijken met combinaties (voor alle duidelijkheid, ik bedoel met deze mensen dus niet dé broodfokkers ;)

Anna denk toch gewoon heel erg goed na .... diep vanbinnen weet je toch ook hoe het zit .... waarom zou je broodfok willen steunen?

Ik ga het ook eens anders stellen .... verdienen de kittens van fokkers die hart en ziel geven dan geen gouden mandje? Moeten de kittens van fokkers die 100% leven voor hun katten en het HELE ras boeten voor een kitten van een broodfokker omdat dat "zielig" is? het wordt een beetje de omgekeerde wereld zo!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 31 jul 2010, 00:23

Amen Wendy yes_sm Jij kan dat toch altijd mooi schrijven daar heb ik het geduld niet voor. Helemaal mee eens. Verstand en gevoel zijn wel eens twee verschillende dingen tuurlijk denk ik als je een ziek, slecht gefokt, hcm katje ergens zit liggen god de stumper ik neem hem mee. Voor het beestje is het fijn (zolang hij nog redelijk comfortabel leeft...en soms is dat niet lang..) maar de fokker die heeft er vet lak aan en die denkt mooi zo sukkels weer een kat verkocht. Hoppa volgende poes en kater op elkaar. Helaas zal dit nog heel lang zo blijven omdat mensen en blijven kopen en het niet weten en zich laten misleiden.
Groetjes Marjolein

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » za 31 jul 2010, 00:25

Ik zou die stukken nooit schrijven mocht ik niet (bijna) even snel typen als dat ik praat ;)
Groetjes, Wendy
Afbeelding

anna

Berichtdoor anna » za 31 jul 2010, 08:07

bedankt voor jullie reakties!!!!

ik versta dat heel goed en je heb ook gelijk. maar waar ik het moeilijk met heb is dat zolang de mens bestaat zijn er en zullen er altijd bedriegers zijn op elk gebied en die blijven hun dubieuze en ziekmakende praktijken doorzetten, kost wat kost.
in dit opzicht is het eerder een existentiele vraag.

maar die katten; die katten die zijn er toch de dubbe van......en mijn filosofische vraag was kan je die dan zomaar zonder meer aan hun lot over laten. het is een hartverscheurende vraag. langs de ene kant ben je tegen deze praktijken en tergelijkertijd heb je dat zelf-onredzaam zieltje. moet die dan maar alle nadelige gevolgen dragen?

als je de kans krijgt om zo een katje 'te ondersteunen' (want redden kan je ze toch niet), is dat maar 1 van de vele, daar heb je natuurlijk gelijk in.
en ook als je dan nadenkt over al die anderen?
en ja mijn gedachte gang kan je als egoistisch omschrijven omdat ik mijn eigen geweten met deze gedachtengang sus.....

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » za 31 jul 2010, 09:21

Anna,

Het leven draait rond keuzes maken .... soms moet je kiezen tussen hart en verstand: soms MOET je verder zien dan EEN enkel individue .... vooral als je WEET dat je door een bepaalde keuze (met je hart) mee het lot zal bezegelen van VELE anderen!

Natuurlijk verdient zo'n zieltje dat de dupe is van het geldbejag van mensen ook een gouden mandje: maar je mag het vertrekpunt van dat zieltje niet ondersteunen vanonder het dak van zo'n persoon.

Zulke mensen leren alleen maar als ze geen geld meer krijgen voor hun praktijken, dan blijven ze zitten met hun "producten" (want dat zijn het voor hen) en dan is het niet interessant meer en dan stoppen ze! (Gelukkig)

Kan je voorkomen dat er zo'n mensen zijn NEE dat kan je niet, want als er één stopt begint er een nieuwe: het is de aard van de mens ..... maar moet je dat gedrag belonen?

Als je morgen naar de winkel gaat en je ziet een heel mooi kledingsstuk, je trekt het aan en je ziet er op slag uit zoals een fotomodel maar je weet dat het gemaakt is in een atelier waar ze gebruik maken van kinderarbeid en je weet dat de kinderen in erbarmelijke omstandigheden leven en 12 uur per dag moeten werken en vanaf dat ze 5 jaar zijn tussen machines moeten kruipen ...... koop je dat kleedje dan nog?
Of ga je voor datzelfde geld de winkel ernaast binnen waar je een kleedje kan kopen dat even mooi is, hetzelfde van prijs is en waarvan je weet dat de mensen die het gemaakt hebben een eerlijk salaris krijgen en met dat geld hun kinderen naar school sturen?
OK een kledingstuk leeft niet ..... maar de basis is hetzelfde ... nl. uitbuiting van een onschuldige ziel ... moet je uitbuiting ondersteunen?

Als je voor je goede gevoel een sukkeltje moet "redden" doe het dan vanuit een asiel ... dan heb je het gered en heb je de "broodfok" niet ondersteund!
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 31 jul 2010, 18:07

Hoi Hoi
Wendy dat heb je goed neergezet ,

Dieren vragen er niet om om geboren te worden ,als wij dan toch besluiten om dat te gaan doen ,
hoor je dat te doen met de meest mogelijke zorg ,

Zoveel mogelijk kennis op te doen ,en er voor te zorgen zo gezond mogelijke dieren te fokken ,
Doordat er mensen zijn ,die ondoordacht een kitten kopen ,bij OA fokkers die niet testen ,
steunen ze die fokkers ,en zorgen er voor dat die door blijven fokken ,met steun van mensen zoals jij ,

Ik heb een poosje contact gehad ,met Wilma ,een vrouw ,die net zo weinig afwist van fokken als jij ,
Een vreselijke lieve vrouw die graag een nestje wilde ,en bij de gene waar ze haar fokpoes hadgekocht ook een dekking haalde
Deze Wilma haar hele nest kittens bleek HCM te hebben ,

Ze nam een kitten mee in haar draagzak naar haar werk ,om er zo bij te zijn voor als er wat zou gebeuren ,en ,omdat dat kitten alleen maar lag ,
Ze was iedere dag bang om naar huis te gaan ,de angst voor wat ze daar zou vinden (dode katten )

Deze vrouw heeft zo vreselijk veel verdriet gehad ,en dat maanden lang ,dat is met geen pen te beschrijven ,
Ze was lichamelijk en geestelijk een wrak geworden ,Ze stond er wel voor haar katjes ,tot het laaste moment
Er waren dagen dat als we belde ,ik bang was dat ze er niet meer was ,

Nu hebben we het alleen over het emotionele plaatje he ,Hier ga jij bewust voor kiesen ?fokkers die niet testen ,gajij steunen ???Zodat ze nog veel meer van zulke kittens op de wereld kunnen zetten ??Die ook weer kittens krijgen enz enz ,

Meid HCM kan je altijd gebeuren ,maar om er moet willig zo mee om te gaan ,WALGELIJK ,
Ik hoop ,dat je beseft,wat je nog meer dieren aandoet ,door dat zulk fokkers te steunen ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Panthera

Berichtdoor Panthera » za 31 jul 2010, 18:42

Heel mooi gezegd en helemaal waar.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk meteen een vervolg hiervan: waarom niet de namen openbaar maken van de broodfokkers.
In Amerika noemen ze dit: name and shame.
Het lijkt me tijd worden, om die smeerlappen ook eens aan te pakken.
Want ze vermoorden letterlijk een geliefd ras.

Panth.
Afbeelding <---- Dibbey. ;-)

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 31 jul 2010, 18:47

Heel mooi gezegd en helemaal waar.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk meteen een vervolg hiervan: waarom niet de namen openbaar maken van de broodfokkers.
In Amerika noemen ze dit: name and shame.
Het lijkt me tijd worden, om die smeerlappen ook eens aan te pakken.
Want ze vermoorden letterlijk een geliefd ras.

Panth.
Haleluja maar ja een broodfokker vind zichzelf natuurlijk nooit een broodfokker, dus wie bepaald dat dan?
Groetjes Marjolein

geertje

Berichtdoor geertje » za 31 jul 2010, 18:48

In België kan je dan zelf last krijgen en aangeklaagd worden voor ' laster en eerroof'.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Terug naar “HCM”